Gå til innhold

Butikkansatte som tar betaling for poser

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker aldri plastposer, av miljøhensyn. Jeg har med en bag. Takker altid nei når jeg blir spurt om jeg skal ha pose. Men noen eksepeditører slår på 0.70 likevel og legger ved en pose. Jeg sier da at jeg ikke skal ha pose. Åhnei, jeg trodde kanskje du trengte, sier ekspeditøren da. Jeg putter varene mine i bagen og går. De tilbyr seg aldri å gi tilbake de 0.70 de har stjålet fra meg, og jeg vil ikke spørre etter dem heller. Men hvorfor er det slik? er det bare jeg som synes det er frekt å ta seg betalt for poser kunder ikke har spurt etter?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Tnita
Skrevet

Kanskje hun ikke hørte at du sa nei og trodde du sa ja. Det er faktisk litt vanskelig å høre om en person sier nei eller ja i all støyen med alle menneskene og rullebåndene. Og kassadamer kan ikke lese på lepper, eller hva? Likevel, hvis du ikke hadde hatt det for travelt, hadde hun nok gitt deg tilbake de 70 ørene (som da blir 50 øre) for å rette opp feilen. Det er ikke alltid like lett å være kassadame, men det tenker vel ikke kundene på...

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo gjerne komme deg i forkjøpet også, og si "jeg trenger ikke pose" mens de scanner inn varene?

• Liker 8
Gjest Tnita
Skrevet

Ja ikke sant? Mye lettere for begge parter! Og lær å være tydelig!

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Det gjør de på en av butikkene her også. Da sier jeg fra at jeg ikke vil ha pose, så trekker de den heldigvis fra uten at jeg må be om det. Hadde de ikke gjort det, ville jeg bedt dem, på en ganske høflig måte, å trekke fra de 70 ørene før jeg betaler, for jeg nekter å subsidiere en ganske rik kjedebutikk.

Gjest Piper
Skrevet (endret)
Kanskje hun ikke hørte at du sa nei og trodde du sa ja. Det er faktisk litt vanskelig å høre om en person sier nei eller ja i all støyen med alle menneskene og rullebåndene. Og kassadamer kan ikke lese på lepper, eller hva? Likevel, hvis du ikke hadde hatt det for travelt, hadde hun nok gitt deg tilbake de 70 ørene (som da blir 50 øre) for å rette opp feilen. Det er ikke alltid like lett å være kassadame, men det tenker vel ikke kundene på...

Hvordan kan en person få et nei til å bli et ja? De to ordene er så forskjellige, at det burde være umulig å klare det. Og er kassadamen usikker på hva kunden har sagt, så bør kassadamen spørre en gang til. Ikke bare ta det for gitt at kunden ønsker et produkt kunden IKKE har bedt om.

Og det er virkelig ikke alltid lett å være kunde heller, for vi må tydeligvis lære oss å snakke veldig tydelig for at kassadamen skal slippe å høre etter.

Når jeg går i butikken så forventer jeg ikke å få en vare jeg ikke har bedt om, og jeg klarer fint å be om en pose om jeg behøver den. Jeg skal ikke være nødt til å fortelle kassadamen at jeg IKKE vil ha den posen, for det burde vært veldig tydelig siden jeg ikke ahr bedt om en pose.

Og jeg er veldig flink til å be om poser, når jeg skal ha poser. Sier til og med antallet jeg vil ha, for at kassadamen skal kunne slå inn riktig beløp. Men jeg nekter å betale for noe jeg ikke har bedt om, og blir rasende om det er slått inn en pose uten at jeg har bedt om den. Da kan jeg bli freidig og spør gjerne kassadamen om jeg ba om å få en pose.

Som sagt er det ikke lett å være kunde, når man nå også må si i fra at man ikke ønsker en vare.

Endret av Piper
Gjest Tnita
Skrevet

Piper, jeg syns du forhåndsdømmer kassadamer veldig her. Det KAN faktisk skje at man misforstår og tror at personen sier ja istedet for nei, pga masse bråk omkring og hvis kunden ikke er tydelig og i tillegg mumler. Ingen tar slikt for gitt, men det er faktisk jobben å yte service - noe som ikke alltid er like enkelt når det er supertravelt! Kunder er forskjellige, og for om du forventer at kassadamen skal skjønne at du ikke vil ha pose ettersom du ikke sier noe, er det også feil. Selv brukte jeg å spørre en ekstra gang om jeg ikke fikk svar. Og mange svarte nei til at de ikke ville ha pose for så å etterpå spørre: Hvor ble det av posen min da? Eller de som etter å ha spurt de tre ganger om de skal ha pose, ikke svarer for så å etterpå etterlyse posen sin. Jeg syns uansett ikke det er så mye å henge seg opp i - får du en pose du ikke har bedt om, er det en enkel sak å rette opp i det så du får 50-øringen din tilbake om du har tid til det. Man trenger ikke være frekke mot kassadamene for det. Som om det ikke er nok frekke kunder iløpet av dagen.

• Liker 8
Gjest Grafica
Skrevet (endret)

Scenario.

Du har en kø med minst tre-fire mennesker i som står og venter. Du vet at om du ikke får unnagjort det du skal gjøre fortest mulig står disse menneskene og ser stygt på deg, tenker stygge ting og kanskje mumler seg imellom om de kjenner hverandre. Du har ansvaret for varer en annen person skal kjøpe, varer som skal brukes til middag, ting som er dyre og ting som lett går i stykker. Du skal sørge for at ingenting blir ødelagt nederst i kassa, i tillegg må du passe på det som kommer mot deg på båndet, at ingenting triller utenfor. Du har en kunde rett foran deg som er utålmodig og som forventer at du skal bli ferdig på to sekunder. I tillegg skal du holde et øye med de andre som er rundt kassa, at ingen stjeler, at ingen småbarn forsvinner, og hvor kollegene dine er og hvor lang kø det er ved deres kasser. Du har ansvaret for kundens penger og må sørge for å være 110% nøyaktig når du slår inn ting, så ingenting kommer to ganger eller lignende.

Alt dette mens du vet at personen som står på andre sida av kassa di ser på deg som en person med lav intelligens som h*n står fritt til å skjelle ut og klage over.

Vær flink selv også, følg med på hva de slår inn, om de slår inn pose så er det bare å gjenta at du ikke skulle ha den. Når man sitter i kasse så er det fryktelig mye man skal holde styr på, tro det eller ei, det er jo nesten et under at disse dumme folkene som sitter der greier det... Forresten, det finnes gutter og menn som sitter i kasse og. Det meste går på auto, og siden 90% skal ha pose så er det ikke rart i at de legger en ved uten å tenke over det.

Og om disse 70 ørene er så livsviktig for deg, så får du ta ansvaret for det selv. Si til kassaDAMEN at du absolutt ikke skal ha pose, og husk å si dette høyt og sakte og tydelig, for ellers forstår hun deg kanskje ikke, stakars dumme neket.

Endret av Grafica
  • Liker 13
Gjest Tnita
Skrevet
Vær flink selv også, følg med på hva de slår inn, om de slår inn pose så er det bare å gjenta at du ikke skulle ha den. Når man sitter i kasse så er det fryktelig mye man skal holde styr på, tro det eller ei, det er jo nesten et under at disse dumme folkene som sitter der greier det... Forresten, det finnes gutter og menn som sitter i kasse og. Det meste går på auto, og siden 90% skal ha pose så er det ikke rart i at de legger en ved uten å tenke over det.

Og om disse 70 ørene er så livsviktig for deg, så får du ta ansvaret for det selv. Si til kassaDAMEN at du absolutt ikke skal ha pose, og husk å si dette høyt og sakte og tydelig, for ellers forstår hun deg kanskje ikke, stakars dumme neket.

Ok, jeg jobber i kasse, men jeg er ikke et dumt nek! Har faktisk utdannelse og det er fysiske årsaker til at jeg ikke kan jobbe i den jobben akkurat nå. Så vil ha meg frabedt å bli kalt for et dumt nek - for det er jeg ikke og det er ikke mine kolleger heller! De fleste har/tar høy utdannelse. Tro det eller ei...

• Liker 3
Gjest Grafica
Skrevet

Tnita, det var stikk motsatt av det jeg mente :) Jeg har selv sittet i kasse. Det jeg mente er at KUNDENE ofte ser på dem bak kassa som dumme nek, JEG mener IKKE at de er det. Er selv en oppegående student og jobbet på den butikken for den lå nærme hjemme og passet tidene jeg kunne på, og jeg trivdes godt med jobben min.

Siste kommentaren min var derimot ment som et spark i ræva til folk som TS som mener at de er så mye bedre enn de dumme, håpløse damene som sitter i kassa på prix...

• Liker 6
Gjest Tnita
Skrevet

Er enig i at de fleste kunder ser på oss som dumme nek! De skulle bare ha visst...

• Liker 2
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg syns ikke at de i kassa burde ta seg betalt for poser uten å spørre. De burde heller ikke kaste kvitteringen før man har fått mulighet til å be om den. Men, er det noe som irriterer meg mer enn disse tingene, så er det folk som er sure mot de som sitter i kassa. Det er litt på siden av diskusjonen, men jeg syns at man kan anstrenge seg for å si fra på en ordentlig måte at man ikke vil ha pose. Jeg syns ikke noe om sarkastiske kommentarer eller det som ligner utskjellinger, selv om de i kassa har vært dumme.

• Liker 2
Gjest Grafica
Skrevet

Takk, Frk. Åberg ;)

Du aner ikke hvor mange ganger jeg følte meg som en punchingball, det virket ofte som om kunden følte at de hadde all rett til å få ut al frustrasjon de hadde samlet i løpet av dagen på meg, bare fordi jeg satt i kassa og jeg var dum nok til å ta meg tid til å sjekke en PLU-kode jeg var usikker på.

• Liker 2
Skrevet

En liten avsporing, men skulle virkelig ønsket at hver enkelt person en eller annen gang i livet sitt måtte jobbe noen dager i butikk. Blir fortsatt like forundret over folk som spyr opp sure kommentarer til butikkansatte.

Men tilbake til tema, jeg har faktisk aldri opplevd å betale for poser jeg ikke ønsker. Heller ikke at kvitteringen har blitt kastet, hvis jeg ønsker den. Må si at det lureste for alle parter må vel være at kundene selv forsyner seg av poser, men så har man de kundene som da forsyner seg av poser etter at de har betalt for de "glemte" det.

• Liker 6
Gjest Grafica
Skrevet

Forresten, hvis noen lurer på hvorfor plastposer koster penger... Det er ikke fordi butikken skal tjene penger på de. Det er (ifølge det gamlesjefen forklarte meg) en miljøavgift.

MEN om det stemmer vet jeg ikke helt, siden papirposer er dyrere... Det var nå engang forklaringen jeg fikk, da.

• Liker 1
Gjest GossipGirl
Skrevet
Ok, jeg jobber i kasse, men jeg er ikke et dumt nek! Har faktisk utdannelse og det er fysiske årsaker til at jeg ikke kan jobbe i den jobben akkurat nå. Så vil ha meg frabedt å bli kalt for et dumt nek - for det er jeg ikke og det er ikke mine kolleger heller! De fleste har/tar høy utdannelse. Tro det eller ei...

Heh, er jo ganske tydelig at det var en ironisk kommentar da. Når det er sagt, lurer jeg på hvorfor du er så opptatt av å påpeke at du har utdannelse, at dette ikke er den egentlige jobben din, og at de fleste har høyere utdannelse, derfor må jeg bare spørre; ser du ned på de som ikke har det, men som har valgt å jobbe i kassen f.o.m ungdomsskolealder? Ettersom du tydeligvis er så opptatt av å påpeke dette. Personlig dømmer jeg ikke folk utfra utdannelse, og jeg vurderer ikke personen i kassa etter om hvorvidt vedkommende studerer juss eller ikke.

• Liker 4
Skrevet
Du skal sørge for at ingenting blir ødelagt nederst i kassa, i tillegg må du passe på det som kommer mot deg på båndet, at ingenting triller utenfor. Du har en kunde rett foran deg som er utålmodig og som forventer at du skal bli ferdig på to sekunder. I tillegg skal du holde et øye med de andre som er rundt kassa, at ingen stjeler, at ingen småbarn forsvinner, og hvor kollegene dine er og hvor lang kø det er ved deres kasser.

Vel..det blir vel litt hva du gjør det til selv..

Jeg jobbet på rema, og kan ikke huske at vi hadde ansvar for at småbarn ikke skulle forsvinne. :fnise:

Passet heller ikke på mine kollegaer, de klarte nå seg selv.

Og om noe skulle rulle utforbi? Ja, da sier kunden "ops" og plukker det opp igjen. Trenger ikke sitte vakt for det liksom.

Skjønner ikke helt hva du mener kan bli ødelagt nederst i kassa...

Hvor har du denne erfaringen om "kassa-livet" fra egentlig?

Og man skal spørre om kunden vil ha pose eller ei, gjerne to ganger dersom det trengs. Allslags problemer vi har :fnise:

• Liker 1
Skrevet
Vel..det blir vel litt hva du gjør det til selv..

Jeg jobbet på rema, og kan ikke huske at vi hadde ansvar for at småbarn ikke skulle forsvinne. :fnise:

Passet heller ikke på mine kollegaer, de klarte nå seg selv.

Og om noe skulle rulle utforbi? Ja, da sier kunden "ops" og plukker det opp igjen. Trenger ikke sitte vakt for det liksom.

Skjønner ikke helt hva du mener kan bli ødelagt nederst i kassa...

Hvor har du denne erfaringen om "kassa-livet" fra egentlig?

Og man skal spørre om kunden vil ha pose eller ei, gjerne to ganger dersom det trengs. Allslags problemer vi har :fnise:

Setting: druer i løsvekt+ 1kg. poteter= ødelagte druer nederst i kassa. Det er nå en ting, men småbarn og kolleger får klare seg selv.

Jeg jobbet i kassa på Meny før, og det er mye mer slitsomt enn man skulle tro. Jeg jobbet attpåtil kun lørdager og i sammenheng med helligdager, så det var alltid mye å gjøre. Da tar man det for gitt at folk skal ha pose. Man spør, så klart, men som flere har nevnt er det ofte vanskelig å høre. Jeg fikk mye oftere slengt "SELVFØLGELIG!!" i trynet fremfor "nei takk", så det former jo vanene...

• Liker 2
Gjest Tnita
Skrevet
Heh, er jo ganske tydelig at det var en ironisk kommentar da. Når det er sagt, lurer jeg på hvorfor du er så opptatt av å påpeke at du har utdannelse, at dette ikke er den egentlige jobben din, og at de fleste har høyere utdannelse, derfor må jeg bare spørre; ser du ned på de som ikke har det, men som har valgt å jobbe i kassen f.o.m ungdomsskolealder? Ettersom du tydeligvis er så opptatt av å påpeke dette. Personlig dømmer jeg ikke folk utfra utdannelse, og jeg vurderer ikke personen i kassa etter om hvorvidt vedkommende studerer juss eller ikke.

Takk for spydighetene dine! Vil bare vise at for om man sitter i kassa, trenger ikke det å bety at det er det man egentlig gjør her i livet. Jeg ser ikke ned på noen jeg! Det er mange grunner til at folk er der de er idag, om man er vasker eller kjøkkenhjelp eller sitter i kassa trenger ikke å bety at man er dum eller lat for det. Slik mange tyder til å tro! Men er ganske så lei av kunder som automatisk er belærende, kommanderende og tror de kan behandle en som dritt kun fordi man sitter der i kassa. Jeg selv tenker ikke automatisk at man er dum fordi om man sitter i kasse, det finnes mange skjebner her i verden enn at man har muligheten til å velge. Altså man er ikke nødvendigvis bare kassadame, og jeg syns det er dårlig gjort og utrolig lavt av folk å være nedlatende mot de som er i slike yrker nettopp pga de ikke vet livssituasjonen eller hva slags menneske det er!

• Liker 1
Skrevet
Takk for spydighetene dine! Vil bare vise at for om man sitter i kassa, trenger ikke det å bety at det er det man egentlig gjør her i livet. Jeg ser ikke ned på noen jeg! Det er mange grunner til at folk er der de er idag, om man er vasker eller kjøkkenhjelp eller sitter i kassa trenger ikke å bety at man er dum eller lat for det. Slik mange tyder til å tro! Men er ganske så lei av kunder som automatisk er belærende, kommanderende og tror de kan behandle en som dritt kun fordi man sitter der i kassa. Jeg selv tenker ikke automatisk at man er dum fordi om man sitter i kasse, det finnes mange skjebner her i verden enn at man har muligheten til å velge. Altså man er ikke nødvendigvis bare kassadame, og jeg syns det er dårlig gjort og utrolig lavt av folk å være nedlatende mot de som er i slike yrker nettopp pga de ikke vet livssituasjonen eller hva slags menneske det er!

Man hva om man er bare kassadame da? Hva det om å være kassadame er det en person faktisk gjør her i livet.

Det virker som om du er veldig opptatt av å poengtere at du ikke bare er kassadame, og det rimer ikke helt med det du sier om at du ikke ser ned på noen.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...