Gå til innhold

Blir du sint om en uføretrygdet bruker pengene sine


Gjest Gjest_Jon Are_*

Anbefalte innlegg

Joda, men det er ikke det som er poenget, egentlig.

Det er en del av poenget faktisk. De fleste uføre har på et eller annet tidspunkt bidratt til å holde samfunnsmaskineriet i gang. Selv om det er et velferdsgode som alle har rett på, så synes jeg ikke det skader å nevne at mange som blir uføre selv har bidratt til at vi har det godet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg synes ikke det er en del av poenget. Og det kan "skade" å nevne at mange trygdede har betalt skatt, ved at det blir framstilt som "bedre" eller "flinkere" å ha betalt skatt før man blir trygdet (generelt nå, jeg mener ikke at du framstiller det slik). For det er faktisk ikke en forutsetning å ha betalt skatt for å bli trygdet.

Men jeg skrev ikke det forrige innlegget mitt fordi jeg var uenig med deg i noe. Det var bare for å få fram et poeng, nemlig at det også er mange som ikke har vært i lønnet arbeid før de blir trygdede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett og dømme andre før man har vært i deres situasjon, la folk bruke pengene sine på det de vil og så kan du bruke pengene på det du vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer ikke på hva de bruker pengene på, men jeg reagerer på hva mange av de klarer. Om du klarer å gå på fest til langt på natt 3-4 ganger i uken så vil jeg og anta at du hadde klart å ha en jobb av ett eller annet slag og vært delvis uføretrygdet. Du kan bruke pengene som du vil for meg, men etter å ha hørt mange negative historier om å ikke ønske andre jobber enn den jeg egentlig ville ha men ikke kan ha så er jeg skeptisk til det systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Korrekt

Kan ikke fatte hvorfor noen skulle ha reagert negativt om en uføretrygdet hadde brukt pengene på dress!

Hvorfor skulle noen reagere på det egentlig?

Alle og enhver må da få disponere pengene sine som man vil, og hvorfor skulle ikke en uføretrygdet få kjøpe seg en dress?

I utgangspunktet så tviler jeg på at en som i dag er uføretrygdet "trygler" om å bli det!

Vedkommende har en grunn for å bli uføretrygdet og den mest sansynelige årsaken er da sykdom, hvilket i seg selv ikke er gøy for den det gjelder!

Skal denne personen i tilegg få stygge blikk dersom h*n kjøper seg en dress?

Mitt svar er NEI på ts sitt spørsmål! Jeg ville ikke ha reagert noe annerledes om vedkommende var uføretrygdet eller direktør i et gedigent konsern!

Bevares!

Endret av Korrekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Korrekt
Jeg reagerer ikke på hva de bruker pengene på, men jeg reagerer på hva mange av de klarer. Om du klarer å gå på fest til langt på natt 3-4 ganger i uken så vil jeg og anta at du hadde klart å ha en jobb av ett eller annet slag og vært delvis uføretrygdet. Du kan bruke pengene som du vil for meg, men etter å ha hørt mange negative historier om å ikke ønske andre jobber enn den jeg egentlig ville ha men ikke kan ha så er jeg skeptisk til det systemet.

Vet du det at det er faktisk omfattende undersøkelser som skal til for å bli uføretrygdet i dag! Mulig det ikke var det tidligere, men på disse områdene er det en relativ stor innskjerping og mange undersøkelser og tiltak som gjøres før noen bli uføretrygdet!

Kjenner du mange som går på fest til langt på natt 3-4 ganger i uken som er uføretrygdet? Eller har du bare hørt rykter og antar at det er slik det er?

Du har hørt mange historier skriver du, men vet du om det er noe hold i dette sladderet?

Håper du kan minne deg selv om at mange uføre har usynligge sykdommer også....Du må ikke sitte i rullestol eller se ut som en "amøbe" for å være syk om du skjønner?

IKKE glem det da!!!!!

Endret av Korrekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerer ikke på hva de bruker pengene på, men jeg reagerer på hva mange av de klarer. Om du klarer å gå på fest til langt på natt 3-4 ganger i uken så vil jeg og anta at du hadde klart å ha en jobb av ett eller annet slag og vært delvis uføretrygdet. Du kan bruke pengene som du vil for meg, men etter å ha hørt mange negative historier om å ikke ønske andre jobber enn den jeg egentlig ville ha men ikke kan ha så er jeg skeptisk til det systemet.

Kanskje personen har en god periode da, siden h*n klarer å feste 3-4 ganger i uken... :ironi:

Jeg er uføretrygdet (midlertidig i første omgang), på grunn av et usynlig handikap.

Det tok meg 10 år, 4 attføringstiltak, og mange krefter jeg ikke har, å komme meg hit jeg er i dag, da jeg (midlertidig) måtte gi opp håpet om å komme tilbake til yrkeslivet.

Jeg har prøvd alt, tilpasset arbeidsplass, utprøving av 4 ulike yrkesgrupper (ikke jobber), vært på yrkesavklaring for å avklare restarbeidsevne... alt!

Du kan kanskje se meg henge øverst i stigen mens jeg maler husveggen, men ser du meg den påfølgende uken når jeg ligger på sofaen inne fordi jeg malte husveggen?

Du kan se meg være aktiv på ski med barna, men ser du meg når jeg samler krefter to dager før skituren, og henter meg inn igjen to dager etter skituren?

Ja, du blir kanskje overrasket over hva jeg klarer, men du ser ikke hva jeg må gjøre for å klare det jeg gjør! Du ser ikke at hver eneste ting jeg gjør krever forberedelser i forkant, og hvile i etterkant...

Du ser ikke at for hver ting jeg gjør må jeg velge bort noe annet, fordi jeg klarer bare en av delene.

Du ser hva jeg klarer utad, men ser du hva jeg må ofre for å gjøre det jeg må gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer ikke på hva de bruker pengene på, men jeg reagerer på hva mange av de klarer. Om du klarer å gå på fest til langt på natt 3-4 ganger i uken så vil jeg og anta at du hadde klart å ha en jobb av ett eller annet slag og vært delvis uføretrygdet. Du kan bruke pengene som du vil for meg, men etter å ha hørt mange negative historier om å ikke ønske andre jobber enn den jeg egentlig ville ha men ikke kan ha så er jeg skeptisk til det systemet.

Det vil ALLTID være noen som utnytter systemet. Men systemet kan være helt OK likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer ikke på hva de bruker pengene på, men jeg reagerer på hva mange av de klarer. Om du klarer å gå på fest til langt på natt 3-4 ganger i uken så vil jeg og anta at du hadde klart å ha en jobb av ett eller annet slag og vært delvis uføretrygdet. Du kan bruke pengene som du vil for meg, men etter å ha hørt mange negative historier om å ikke ønske andre jobber enn den jeg egentlig ville ha men ikke kan ha så er jeg skeptisk til det systemet.

Skal en uføretrygdet slutte å leve å bare mure seg inne med sykdommen sin da mener du?

Du blir ikke uføretrygdet bare fordi du ikke får den jobben du vil ha!

Uføretrygdet er noe du blir når du er så syk at du ikke er i stand til å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje personen har en god periode da, siden h*n klarer å feste 3-4 ganger i uken... :ironi:

Jeg er uføretrygdet (midlertidig i første omgang), på grunn av et usynlig handikap.

Det tok meg 10 år, 4 attføringstiltak, og mange krefter jeg ikke har, å komme meg hit jeg er i dag, da jeg (midlertidig) måtte gi opp håpet om å komme tilbake til yrkeslivet.

Jeg har prøvd alt, tilpasset arbeidsplass, utprøving av 4 ulike yrkesgrupper (ikke jobber), vært på yrkesavklaring for å avklare restarbeidsevne... alt!

Du kan kanskje se meg henge øverst i stigen mens jeg maler husveggen, men ser du meg den påfølgende uken når jeg ligger på sofaen inne fordi jeg malte husveggen?

Du kan se meg være aktiv på ski med barna, men ser du meg når jeg samler krefter to dager før skituren, og henter meg inn igjen to dager etter skituren?

Ja, du blir kanskje overrasket over hva jeg klarer, men du ser ikke hva jeg må gjøre for å klare det jeg gjør! Du ser ikke at hver eneste ting jeg gjør krever forberedelser i forkant, og hvile i etterkant...

Du ser ikke at for hver ting jeg gjør må jeg velge bort noe annet, fordi jeg klarer bare en av delene.

Du ser hva jeg klarer utad, men ser du hva jeg må ofre for å gjøre det jeg må gjøre?

Dette var et bra innlegg :dagens-rose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et bra innlegg :dagens-rose:

Det synes jeg også. :dagens-rose:

PS. Når det gjelder forholdene i USA, så er det bare å se Michael Moores dokumentar Sicko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretrygdede må få bruke pengene sine på hva de vil som alle andre..

Det er mulig det er litt off-topic, men jeg ser alle dere som fort kommer i forsvarsposisjon i forhold til de uføretrygdedes posisjon i samfunnet.

På generell basis må det likevel være lov å spørre seg hva som er galt i samfunnet når stadig flere blir uføretrygdet samtidig som levestandarden går opp.

Det er ikke det samme som å si at folk jukser seg til uføretrygd, men det er et symptom på at noe er alvorlig galt i samfunnet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til mange tilfeller av personer som har snyltet til seg trygd på en eller annen måte.. Uføre, attførig eller whatever, jeg har ikke helt oversikten over det der.. Men samtidig så vet jeg at det gjelder langtfra alle.. Jeg syns det er flott at vi har et system som skal fange oss opp om det går galt, selvom det ikke alltid virker like enkelt å bli fanget opp.. Jeg vet om noen som har brukt mange år på å få den hjelpen de trenger og noen som har fått den med en gang..

Jeg syns at de som mottar uføretrygd kan bruke pengene sine som de vil.

Jeg syns at de som går på attføring og omskolering også kan bruke pengene sine som de vil, forutsatt at de virkelig følger opp skole/yrkestrening eller hva det måtte være de er satt til.

Og...

Jeg syns jeg har rett til å si fra når en sosialklient bruker pengene sine uvettig..

Vel er Norge et av verdens rikeste land, men det forandrer ikke det faktum at en sosialklient ikke vil.. Det finnes jobber til alle, her kan man ikke være kresen.. Hvis det er et fysisk problem som hindrer, så må man komme seg over i trygdesystemet..

Alle kan ikke være rike.. Det å prioritere er det mange i Norge som ikke kan, fordi man blir aldri fornøyd uansett hvor mye man har.. Man klarer liksom aldri å akseptere at man ikke kan ha alt naboen har.. Sosialstøtten er høy nok til at man kan leve et akseptabelt liv, men man må gjøre visse ofringer..

Det er feks ingen menneskerett å ha tv

Det er ingen menneskerett å røyke

Det er ingen menneskerett å dra på ferie

Det er ingen menneskerett å kjøpe nytt tøy hele tiden

Det er ingen menneskerett å kunne spise på restaurant eller å ha biff til middag

Det er ingen menneskerett å bo i Oslo eller andre dyre byer

Osv osv osv.. Verden er dessverre ganske urettferdig, men slik er det altså.. Og livet blir bare slik man selv vil at det skal bli.. Det meste har med livssyn å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pengene kan brukes akkurat som man vil, hvordan andre mennesker bruker pengene sine er uinteressant for meg, og jeg har ingen rett til å dømme.

Når det er sagt så hadde jeg vel hatt mindre tålmodighet hvis vedkommende klaget på økonomien hvis alle pengene gikk til fest etc. Men det gjelder alle, og ikke bare trygdede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg blir litt trist av og lese denne tråden her og se at det er mange som sitter med negative holdninger ovenfor trygdede.

Men jeg møter det i det daglige og.

Jeg er selv kronisk syk, sykdommen ME. Når jeg er ute blant folk har jeg en bra dag og de ser ikke at jeg er syk. Men de ser ikke når jeg ligger en uke i senga og sliter nok med og komme meg på do.

Og de fleste trygda har vel ikke mye mulighet til og sløse med pengene sine. Jeg skal nå over på midlertidig ufør og kommer vel til og få utbetalt 6000 kr og har to barn og forsørge. Lykke til sier jeg bare, går jo i ett digert minus, er da ingen som kan leve av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Bare hvis de bruker pengene sine på et par bukser til 4.000 og etterpå klager over dårlig råd. (Men det gjelder for så vidt uansett hvor folk får pengene sine fra...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hei!

Som uføretrygdet får jeg ofte høre at det er viktig at trygden vår ikke "drikkes opp" eller brukes på tull og tøys og ufornuftige ting. Hva tenker dere om dette? Hvorfor er det mere akseptert at en vanlig lønnstaker sløser bort pengene sine enn at en trygdet person gjør det samme?

Med hilsen fra Jon Are

Bruk pengene til akkurat det du vil om du faktisk trenger uføretrygd og ikke bare faker. Men kom ikke å klag på hvor lite penger du har etter at du har sløset de bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Casey
Hei!

Som uføretrygdet får jeg ofte høre at det er viktig at trygden vår ikke "drikkes opp" eller brukes på tull og tøys og ufornuftige ting. Hva tenker dere om dette? Hvorfor er det mere akseptert at en vanlig lønnstaker sløser bort pengene sine enn at en trygdet person gjør det samme?

Med hilsen fra Jon Are

Dersom du kjøper Pepsi max er det helt greit, da kan du få lov av meg til å bruke pengene på hva du vil. Dersom du kjøper tobakk og kaffe, vel, da tror jeg politikerne bør blande seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...