Gå til innhold

Blir du sint om en uføretrygdet bruker pengene sine


Gjest Gjest_Jon Are_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jon Are_*

Hei!

Som uføretrygdet får jeg ofte høre at det er viktig at trygden vår ikke "drikkes opp" eller brukes på tull og tøys og ufornuftige ting. Hva tenker dere om dette? Hvorfor er det mere akseptert at en vanlig lønnstaker sløser bort pengene sine enn at en trygdet person gjør det samme?

Med hilsen fra Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Som uføretrygdet får jeg ofte høre at det er viktig at trygden vår ikke "drikkes opp" eller brukes på tull og tøys og ufornuftige ting. Hva tenker dere om dette? Hvorfor er det mere akseptert at en vanlig lønnstaker sløser bort pengene sine enn at en trygdet person gjør det samme?

Med hilsen fra Jon Are

Uføretrygden din kan du disponere som du vil for meg. Hadde det vært sosialstønad du snakket om hadde ejg reagert annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om hva andre bruker pengene sine på, så lenge de ikke shopper, shopper og shopper litt mer, for så å klage på at de aldri har penger. Gjør de det kan jeg bli irritert, men utover det bryr jeg meg ikke om hva folk velger å bruke pengene sine på.

Men det finnes alltid noen som tror at de har rett til å si slike ting, men de hadde ikke jeg orket å bry meg så mye om hadde jeg vært deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg har ikke noe med hva uføretrygdede bruker pengene sine på, og kan ikke skjønne at noen skulle bry seg med om man velger å bruke den på "unyttige" ting. Men hvis de virkelig sløses bort, er det ikke sikkert de får så mye sympati hos meg hvis de kommer og klager over dårlig råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg overhode ikke hva uføretrygdede eller sosialklienter brker pengene sine til. Om de velger å spise veldig billig, kjøpe klær på Fretex for å få rå til å gå en tur på byen eller å ta seg en ferie så er det deres valg. Bruker de penger ett sted så må de skjære ned et annet sted.

Dersom de bruker opp pengene på fornøyelser og ikke til de faste utgiftene. Ja, det er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo helt opp til deg selv hva du vil bruke pengene dine på, ditt valg og dine penger.

Be de passe sine egne saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marte_*

Så lenge du klarer utgiftene dine så er det ingen som kan bry seg om hva pengene går til .. Hvis man derimot sløser bort pengene som skal gå til faste utgifter og man må gå på sosialen og få hjelp - DA må man tåle at folk reagerer .. Men det gjelder enten man er trygdemottaker eller om man jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært sosialstønad du snakket om hadde ejg reagert annerledes.

Hvorfor det? Så lenge personen har krav på stønaden, er det da det samme hvordan vedkommende disponerer pengene sine? Om feks en sosialklient prioriterer to øl på byen en kveld, også spiser nudler de neste to dagene for å dekke utgiften, er det deres valg. (Og jeg har full forståelse for det også.)

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke kommer til meg å må låne penger til mat fordi du har sløst bort pengene dine på tull og tøys, så kan du bruke trygden på hva du vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raptuza

Kunsten å forvalta pengane sine godt må lærast ....men det er klart at uføre og må få lov å unna seg noko dei og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spaghettimonsteret

Det må da være opp til enhver hvordan de vil bruke sine egne penger?

Uføretrygdede er ikke anderledes enn andre i så måte. Spørsmålet er om de har så det rekker. Personlig så er det eneste ved uføretrygdedes økonomi som gjør MEG forbannet, at den er så elendig at de stort sett ikke KAN bruke pengene på "ufornuftige" ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge du klarer utgiftene dine så er det ingen som kan bry seg om hva pengene går til .. Hvis man derimot sløser bort pengene som skal gå til faste utgifter og man må gå på sosialen og få hjelp - DA må man tåle at folk reagerer .. Men det gjelder enten man er trygdemottaker eller om man jobber.

Er enig her!! Min svigermor er uføretrygdet og det er utrolig irriterende at hun klager over dårlig økonomi når hun bruker pengene på røyk, cola og bingo. Vi er en helt ok økonomi men prøver å ikke sløse, skal jo ha penger til regninger!!! Det er helt greit å unne seg ting så lenge man kan betale de faste utgiftene og regningene man får!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt opp til deg selv hva du vil bruke pengene dine på, ditt valg og dine penger.

Be de passe sine egne saker.

helt enig, si klart ifra at de kan passe sin egen pengebruk, og at hva du bruker DINE penger på, ikke er noe de har noe med.

Om man sløser vekk alle pengene sine og trenger hjelp fra meg eller samfunnet rett og slett pga tull, så hadde jeg reagert, uansett om det var uføretrygd eller lønn. Sløser man vekk det man har til disposisjon, så får man ta konsekvensen selv og rydde opp uten at andre skal få økonomiske konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke sosialklient
Hvorfor det? Så lenge personen har krav på stønaden, er det da det samme hvordan vedkommende disponerer pengene sine? Om feks en sosialklient prioriterer to øl på byen en kveld, også spiser nudler de neste to dagene for å dekke utgiften, er det deres valg. (Og jeg har full forståelse for det også.)

Er ikke sosialstønad ment som en kortvarig stønad i krisetilfeller?

I så fall ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sosialstønad ment som en kortvarig stønad i krisetilfeller?

I så fall ....

sosialstønad kan vel være så mangt og så lenge de som får det, klarer seg på det de får, så har vel ikke verken du eller jeg noe med hvordan de får ting til å gå rundt.

Må de få mer sosialstønad en innvilget, fordi de har sløst bort istedenfor å bruke til det som må dekkes, så ville jeg nok reagert, om jeg av en eller annen grunn hadde funnet ut av noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...