hanni Skrevet 16. oktober 2005 #2401 Skrevet 16. oktober 2005 Bizzy! Hurra for lille Jørgen som er ute av magen! Gratulerer så mye!!!
Ionaa Skrevet 17. oktober 2005 #2402 Skrevet 17. oktober 2005 Det er så gøy å lese om deg og lille Jørgen. Gratulerer med et flott og koselig navn. Vi gleder oss til å treffe dere.
bizzy Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter #2403 Skrevet 17. oktober 2005 Tusen takk for kjempekoselige hilsener!!!! Bare en kjapp tur innom for å oppdatere meg Rånyter tiden med mannen hjemme, og har ikke tid til å sløse bort dyrebare kosetimer på internet... Kommer garantert sterkere tilbake når mannen må tilbake på jobb! Gruer meg til det, er sååå godt å ha han hjemme selv om han jobber mye alikevel. Har fått tillatelse til å bruke hjemmekontor, selv om det egentlig er forbudt å ta dokumentene ut av kontoret!! Tusen takk sjefen til mannen Jørgen sover, spiser og sjarmerer Hadde besøk av mine foreldre og tante M i helgen, og han jobbet hardt med sjarmoffensiven Allerede klar over hvem som kan tvinnes lettere enn lettes rundt lillefingeren Mamma og søstern hadde nok tømt butikkene på Gjøvik for lyseblått babytøy, så nå har han masse søtt og småtøft Har vært litt bekymret for at han ikke skal få nok mat av meg, men siden han sover søtt mellom hver gang han vil ha pupp, regner jeg med at han har det bra!! Ikke noe sutring og skriking annet enn når han er sulten og det gir seg så fort puppen kommer til syne Sover om natten gjør han også Den første uken ville han ha pupp annenhver time hele døgnet, men nå er det hver 3-4time på dagtid, og litt oftere på kvelden før siste mating ved 01 tiden, og så sover han til rundt 8 tiden. Veldig deilig for meg og mannen Men nå må mannen ha igjen datamaskinen, og jeg skal snuse baby
Gjest Hulderjenta Skrevet 18. oktober 2005 #2404 Skrevet 18. oktober 2005 Så kjekt å lese om hvordan dere har det! Nyt tiden, Bizzy! Du får bare lov å komme inn her hvis du har totalt fritidsproblemer! Neida, klart vi vil ha oppdatering, men det er helt og holdent opp til deg! Så kjekt å høre at dere har det bra alle sammen! Stor klem til dere alle tre!
Cielo Skrevet 18. oktober 2005 #2405 Skrevet 18. oktober 2005 Så fint at alt går så bra med dere! Nydelig avatar! , Cielo.
bizzy Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter #2406 Skrevet 25. oktober 2005 Det gikk veldig bra alt sammen helt til over helgen... plutselig bestemte Jørgen seg for at pupp, nei det vil han ikke ha Og var blitt veldig sløv. Ringte helsestasjonen og helsesøster kom på besøk dagen etter! Stakkar Jørgen har suttet og suttet og suttet på puppene mine uten å få i seg nevneverdig mye :cry: Jeg har nesten ikke melk, så da var det bare å finne frem tillegg for å stoppe vekt nedgangen. Stakkar liten var nede i 2990gram.. Jeg pumper pumper og atter pumper for å øke melkeproduksjonen uten nevneverdig suksess Og puppene er seriøst mishandlet for tiden, sprekker og verking over alt, gjør jo vondt langt inn i korsryggen så fort noe er nær de. Jørgen har noen dager da han suger litt hvis han er nogenlunde mett og fornøyd så jeg prøver å legge han til så ofte som mulig. Det føles som et skikkelig nederlag siden jeg var så bestemt på at jeg skulle fullamme, og det hjelper jo heller ikke med allt materiale som fremstiller amming som det eneste rette :cry: Føler det er et slag i trynet, og har heller ikke tatt med meg jørgen noe serlig ut annet enn mellom måltider da jeg syns det er så tungt å dra frem flasken i offentlighet... Det er også utrolig vondt for selvfølelsen hver gang jeg pumper og mengden er så forsvinnende liten.. jeg vil jeg vil jeg vil! Men vet ikke hvor lenge jeg orker dette dobbeltløpet.. tar så veldig på psykisk, men skal prøve litt til i allefall! Vel nå.. pumpetid....
magnhild Skrevet 25. oktober 2005 #2407 Skrevet 25. oktober 2005 Åhhhh dette kjenner jeg meg såååå igjen i Bizzyvennen!! Det er ikke noe nederlag, selv om det føles slik. Noen har bare ikke mlkeproduksjon, og vi er tydelig to av dem... Jeg stoppet med amming og pumping tidlig, mest fordi det ble stress og jeg ble totalt utslitt av dobbeltløp med amming og pumping og tillegg... Så mitt råd er å slappe av. Føler du at det blir for mye mas med pumping, så slutt med det. Jørgen har mye bedre av en frisk og opplagt mamma og tillegg, enn en utslitt mamma og tillegg og mm. Mange klemmer!! Gleder meg sånn til å treffe dere!!
Moonchild Skrevet 25. oktober 2005 #2408 Skrevet 25. oktober 2005 Uff, jeg skjønner godt at du blir frustrert av det. Du skal ikke ta deg en tur til ammepoliklinikken, da. For det har de vel i Bergen. Jeg var veldig bevisst på det at amming kunne bli vanskelig, og jobbet masse med å få lagt til riktig på sykehuset. For hvis de suger på brystknoppen i steden for å "melke" areola (krever at det gapes høyt) så er det vanskeligere å få ut melk. Dessuten kan det hende det vil hjelpe deg med nesespray for å lette utdrivningen. Dessuten er det viktig å huske at en baby som har riktig tak får ut mye mer enn det du klarer å pumpe ut. Så at du pumper ut lite trenger ikke ha noe å si for melkeproduksjonspotensialet ditt. Og får du ikke til så har du i alle fall prøvd! Og det er mange i samme båt som deg. Klarer du litt er det bedre enn ingenting. Og får du det ikke til, så blir han sikkert en flott gutt likevel! Og hva gjelder flaske ute. En venninne av meg gir mm på flaske når hun er ute, for hun liker ikke å amme offentlig. Det er ingen som vet hva som er på den flasken, eller årsaken til at du bruker den. Så det så!
Marilla Skrevet 25. oktober 2005 #2409 Skrevet 25. oktober 2005 Jeg har aldri skrevet til deg før, bare smuglest, men nå bare må jeg! (Gratulerer så mye med lille Jørgen, forresten! Kjempefint navn han har fått. ) Det du opplever nå, opplevde jeg da jeg hadde fått min lille tulle i fjor sommer. Jeg trodde ammingen gikk forholdsvis greit, selv om jeg satt med puppene framme hele kvelden (trodde bare hun var ekstremt sulten) - helt til jeg kom til helsestasjonen og fant ut at hun hadde gått ned i vekt. Jeg var helt knust. Fram med brystpumpa, men fikk bare ut noen få dråper. Så kjøpte jeg elektrisk pumpe, og da gikk det litt bedre. Men fremdeles var det bare noen få ml jeg klarte å få ut av hver pupp. Nå gikk dagene i amming, pumping, mating med flaske, koking av flasker og pumpeutstyr, amming, pumping... Og jeg som trodde det skulle bli kos med baby! :cry: Jeg endte opp med å pumpe meg hele tiden mens jeg ammet (1 år), slik at jeg unngikk å gi så mye tillegg. Men jeg har bestemt meg for at hvis ammingen blir et like stort problem når neste barn ev. måtte komme, orker jeg ikke det samme kjøret. Jeg er overbevist om at babytida hadde vært mye bedre for både mor og barn om jeg hadde droppet å tenke på alt snakket om at en er en dårlig mor hvis en ikke ammer. Jeg hadde vært mye mer opplagt og i bedre humør (gråt mye over å ha så lite melk), og tulla mi hadde vært enda mer fornøyd (god og mett hele tida). Uansett hva du bestemmer deg for å gjøre, vil jeg gi deg en god og si at du er den beste mammaen Jørgen kunne ønske seg!
Gjest Hulderjenta Skrevet 26. oktober 2005 #2410 Skrevet 26. oktober 2005 Der ser du vennen! Mange som har vært i samme båt som deg! Synes overhodet ikke du skal se på det som noe nederlag. Og du skal ikke skamme deg og la være å ta ham med ut!! Får du noen idiotiske kommentarer om at "det sunneste er å amme, bla bla" så ser du bare skarpt på dem og sier bestemt at det er ikke alle som produserer nok melk til å amme, ting kan gå galt undervegs. De har ingenting med det! Du er en like god mamma enten Jørgen får pupp eller Nan!! En ting er å ønske seg noe, en annen er å få det til i virkeligheten. Det er ingen som har rett å fnyse eller sette seg bedrevitende over deg. Alle vet at amming er bra, og det er det riktigste og mest naturlige. Men det er ikke alltid det går! Viljen din var der, dere har prøvd, men Jørgen har visst bestemt seg for noe annet! Og da må man jo ha et alternativ!! Stå på, vennen! Dette går bra! Jeg heier på dere, ikke a deg knekke. Håper humøret ditt stuger og at du stolt kan gå ut i verden med Jørgen! Glad i deg!
Gjest gjest1 Skrevet 26. oktober 2005 #2411 Skrevet 26. oktober 2005 Nei, uff så trist da Bizzy. Det er få ting som er så sårt som ammingen den første tiden. Jeg skjønner godt at du er lei deg. Jeg har ingen råd utover det som er skrevet til deg av andre, men vil bare skrive under på det Moonchild sier om nesespray. Jeg har brukt Syntocinon for å få melken ut lettere. Jeg kan pumpe til jeg blir blå uten å få ut en eneste dråpe. Men med sprayen kommer det mye lettere. (Og jeg har masse melk altså. Kan tro jeg var engstelig da jeg max klarte 30 ml på pumpen. Men med sprayen var jeg raskt oppe i 80 ml - og tilslutt 125 ml på det meste. Og det var én pupp. Så sprayen kan gjøre underverker.) Uansett, lykke til med pumping, amming og erstatning. Husk at det viktigste er at han får i seg noe av antistoffene dine. Jeg tror jeg har lest at 100 ml om dagen er nok til å dekke de behovene. Så kan han heller drikke seg mett av MME om det ikke skulle kommer mer melk. Og som Gro Nylander visstnok skal ha sagt - Morsmelk er mat, ikke religion! Kos deg med babyen din! (Ikke sant guttebabyer er verdens nydeligste skapninger???)
Fibonacci Skrevet 26. oktober 2005 #2412 Skrevet 26. oktober 2005 Kjære Bizzy! Så dumt at ammingen er så trøblete. Men det er absolutt ikke noe nederlag å måtte ty til litt erstatning! Man hører så alt for mye om amming som det eneste rette, og det gjør jo at de som sliter får kjempedårlig samvittighet. Det kan jo hende at sånn nesespray kan hjelpe, ellers skriver jeg under på at et barn som suger er mye mer effektivt for produksjonen enn pumping! Mase lykke til!
Siam Skrevet 26. oktober 2005 #2413 Skrevet 26. oktober 2005 Jeg signerer alle de gode innleggene over! Håper dere enten får til ammingen eller at du får fred med deg selv på at MME ikke gjør deg til noen dårlig mor!
meta Skrevet 1. november 2005 #2415 Skrevet 1. november 2005 Tusen takk for titten vennen! Skjønne lille Jørgen Blir helt babysyk jeg. Så ikke ut som om Milla Sofie var helt borte heller
Lisemor Skrevet 2. november 2005 #2416 Skrevet 2. november 2005 Går det bedre med ammingen? Ha en super dag.
bizzy Skrevet 3. november 2005 Forfatter #2417 Skrevet 3. november 2005 Tusen tusen takk for koselige og veldig oppmuntrende meldinger Magnhild, Moonchild, Marilla, Hulderjenta, Matahari, La Traviata, Siam, Hulderjenta (igjen ) Støtten betydde veldig mye i en tung tid Meta: Veldig koselig med besøk, og Milla Sofie var jo utrolig sjarmerende når hun ville kose Jørgen "baby baby, titt titt" Lisemor: Ammingen er kun kos for Jørgen, ikke veldig matnyttig, men han får i allefall litt mm hver dag, bedre enn ingenting! Syntocinon har jeg brukt helt siden jeg startet med pumpingen og det hjelper litt, men tror jeg har litt psykisk sperre når det gjelder pumpa.. Får ut mer når jeg håndmelker så det er mest det det går i. Pumper ikke lenger hver annen time, ble bare helt utslitt og deppa av pumpingen, så nå bare koser vi oss med amming innimellom tillegget. Og Jørgen koser seg og vokser veldig Var på helsestasjonen igjen og nå har han tatt igjen kurven slik er beregnet å være nå! Flinke gutten min Han har gått fra 2990 torsdag for tre uker siden til 4080 i dag og er faktisk blitt 56 cm lang Har vært tre slitsomme uker med mye stress rundt mating, men nå er han blitt sterkere og vi trenger ikke lenger å mate etter klokka, nå sier han klart ifra når det er på tide med mat! Så nå begynner den skikkelige kosen uten så mye bekymringer siden han i allefall viser næringsvett! En bekymringsklump mindre for mamman, men det er jo mange igjen da Men de kommer sikkert til å være der de neste 25 årene Nå må jeg lage rutiner på hvordan fikse flasker med tillegg når vi er ute.. Hvis noen som leser her har gode forslag på hvordan få ferske og perfekt tempererte flasker når man er f.eks ute i skogen :klø: Men nå knirker det her, får fiske frem kosepuppen, mens mannen tempererer flaskeforet
Lisemor Skrevet 4. november 2005 #2418 Skrevet 4. november 2005 Vil ønske dere god helg. God at strevet med mating er over slik at du kan nyte kosen med maten istedenfor bekymring og stress.
Klips Skrevet 4. november 2005 #2419 Skrevet 4. november 2005 Det finnes ferdigblandet nan på små bokser, vet du, kan være lettere enn å ha med pulver og vann på tur. Disse skal oppbevares i romtemperatur, så de er altspå ferske uansett. Men Jørgen skal kanskje ha mat som holder 37'? Bær kartongen inntil magen mens dere går, så er den ferdig lunket? Nei, jeg vet ikke.
meta Skrevet 4. november 2005 #2420 Skrevet 4. november 2005 Nå må jeg lage rutiner på hvordan fikse flasker med tillegg når vi er ute.. Hvis noen som leser her har gode forslag på hvordan få ferske og perfekt tempererte flasker når man er f.eks ute i skogen :klø: Termos med vann som når dere går ut er varmere enn det Jørgen vil ha + en flaske med kaldt vann dersom det varme vannet fortsatt er for varmt når han blir sulten. Også finnes det sånne kjekke bokser med inndeling til porsjoner med mme. Voila fiks ferdig mat på tur
Fremhevede innlegg