Gjest Gjest_Hannemor_* Skrevet 4. februar 2008 #61 Skrevet 4. februar 2008 Ved plassering av barn i fosterfamilie skal det være sikkert at barn og familier passer sammen. Feks skal det mye til før et par som ikke har kjennskap til tenåringer får plassert tenåringer hos seg pga all problematikken rundt dette. Etnisk bakgrunn og kultur skal også taes hensyn til, et samisk barn bør få være hos samiske fosterforeldre for å opprettholde sitt språk og sin identitet osv. Det er viktig å finne fosterhjem som ihvertfall ikke skaper FLERE konfliktsituasjoner for barna, det er viktigere å ta hensyn til barna enn til "likestilling". Å sette fosterbarna i skuddlinjen for ulikheter er ikke greit. Selvfølgelig kan ikke alle hensyn taes i alle tilfeller, til dette har vi for få fosterhjem å ta av, og noen trenger fosterhjem ganske kjapt, men så langt det lar seg gjøre...
Tule Skrevet 4. februar 2008 #62 Skrevet 4. februar 2008 Ved plassering av barn i fosterfamilie skal det være sikkert at barn og familier passer sammen. Feks skal det mye til før et par som ikke har kjennskap til tenåringer får plassert tenåringer hos seg pga all problematikken rundt dette. Etnisk bakgrunn og kultur skal også taes hensyn til, et samisk barn bør få være hos samiske fosterforeldre for å opprettholde sitt språk og sin identitet osv. Det er viktig å finne fosterhjem som ihvertfall ikke skaper FLERE konfliktsituasjoner for barna, det er viktigere å ta hensyn til barna enn til "likestilling". Å sette fosterbarna i skuddlinjen for ulikheter er ikke greit. Selvfølgelig kan ikke alle hensyn taes i alle tilfeller, til dette har vi for få fosterhjem å ta av, og noen trenger fosterhjem ganske kjapt, men så langt det lar seg gjøre... hei det er det jeg mener og, en annen ting er vel at di kune plasere slike barn på institusjon til di fant et passende fosterhjem, jeg kan ikke skjone politikken med og plasere barn i et hjem di blir glad i og som di siden ma flyte fra, bedre og vente med et nyt hjem til man finer et som ale kan akseptere hilsen
Tiit Skrevet 6. februar 2008 #63 Skrevet 6. februar 2008 hei det er det jeg mener og, en annen ting er vel at di kune plasere slike barn på institusjon til di fant et passende fosterhjem, jeg kan ikke skjone politikken med og plasere barn i et hjem di blir glad i og som di siden ma flyte fra, bedre og vente med et nyt hjem til man finer et som ale kan akseptere hilsen Noen ganger er det kanskje best for barnet å ha opphold på institusjon i forkant av fosterhjemsplassering, andre ganger vil det være helt katastrofalt for barnet. Dette vurderes i hvert enkelt tilfelle, men det er ofte svært vanskelige vurderinger som må gjøres på kort tid, og i de fleste tilfeller er ikke det idelle plasseringsalternativet tilstede. Ikke alltid at det blir riktige vurderinger når man ser hvordan ting blir i etterkant. Vurderinger gjør man ut fra den kunnskapen man har der og da.
Tule Skrevet 19. mars 2008 #64 Skrevet 19. mars 2008 I noen norske byer kjenner f.eks mange pakistanske familier hverandre. Hvis grunnen til at barnet trenger fosterforeldre er sykdom i familien er det sikkert et godt tiltak at barnet bor hos en annen familie i miljøet som foreldrene kjenner. Hvis derimot problemet er omsorgssvikt eller vold mener jeg ikke det er bra at foreldrene og fosterforeldrene kjenner hverandre og omgås sosialt. Det samme gjelder hvis årsaken er problemer hjemme (vold) pga bruk av hijab, norske venner, fritidsaktiviter etc. Da er det ikke mye hjelp i å flytte til et nytt hjem som er like "strengt" som det man rømte fra. Tror du barnevernet ville flyttet et barn fra en veldig kristen familie til fosterforeldre i samme menighet som foreldrene, hvis årsaken til problemet var vold, omsorgssvikt eller religiøse konflikter som resulterte i bruk av vold eller frihetsberøvelse? hei jeg har vert borte en stund men syns jeg måtte svare i dette da det er noe som optar meg lit, her snakker du egentlig om noe helt annet, jeg har funnet mer om saken på nettet, dete barnet ble plasert på grunn av psykiske problemener hos foreldrene på grun av tortur og ikke religiøs konflikt da burde det vert enklere og finne et mer pasende fosterhjem i en mer pasende kultur, og da de har endret rutinene da burde det ha fat gjeldet for dete barnet og hilsen
Tule Skrevet 19. mars 2008 #65 Skrevet 19. mars 2008 Jeg setter også mye pris på svare til Frk Åberg, men i denne tråden er jeg som gjest uenig. Syns også at Tule har mange fornuftige synspunkter. Barneverntjenesten er forpliktet til å ta hensyn til kulturelle og religiøse hensyn ved plassering. Det vil være viktig for at barnet skal kunne oppleve at foreldrene aksepterer at de bor i fosterhjem, noe som er svært viktig for at barnet skal kunne nyttegjøre seg plasseringen på beste måte. Det er viktig for barn dersom foreldre og fosterforeldre kan opparbeide et tillitsforhold selv om saken står som den gjør, og her kan konflikter rundt de forholdene som nevnt være til hinder. Det er nok forhold rundt fosterhjemsplasseringer som skaper uro, så det er svært viktig å jobbe med matching av barn til fosterhjem. Jeg syns det blir helt feil å koble homofile og lesbiskes rettigheter opp til den saken som blir diskutert her. Det er ikke det det handler om. Det handler om foreldreansvaret til foreldre som har blitt fratatt den daglige omsorgen for sine barn. De har rett til å ha bestemmelsesrett og inflytelse på spørsmål som har med verdimessig og religiøs påvirkning av barnet, om barnet skal døpes eller ikke, hvilket trossamfunn barnet skal tilhøre, og om barnet skal gå på særskilte skoler med religiøs tilknytning eller ikke. SÅnne forhold. Når barneverntjensten beklager noe i denne saken (har lest den for noen dager siden uten å huske hele innholdet) tror jeg at det har med at de vet om at kulturelle/religiøse hensyn skulle hatt større betydning ved denne plasseringen enn det som resultatet viser. Samtidig vil de ikke endre plasseringen. Det vil jeg tro er fordi hensynet til barnets beste er vurdert som viktigere enn dette verdispørsmålet. Ikke enkle vurderingen, men noen må ta dem. Kanskje ble barnet plassert akutt, og da måtte de ta den plasseringen som var tilgjengelig. Det er svært mange ting vi ikke aner i denne saken. Men jeg syns det som barneverntjenesten har sagt om saken kan gi mening. hei men siden dete kune skape konflikter burde barnevernet vert vilig til og flyte barnet eller prøve og finne et annet hjem etter de nye instruksene, det ma da vere bedre og flytte barnet før det gror helt fast en senere om di for eksempel skulle bli pålakt det etter en retsak slik som de tyrkiske guttene og som du sier kan det vere viktig for at foreldrene skal akseptere at det bor i et fosterhjem hilsen
Tule Skrevet 19. mars 2008 #66 Skrevet 19. mars 2008 Jeg svarer dere begge under ett. For å kommentere dette med homofile og lesbiskes rettigheter opp mot dette, så er jeg helt enig at det ikke bør ha noe med saken å gjøre. De skal ikke få bli fosterforeldre fordi de skal ha en eller annen rettighet til det, men fordi de kan være en ressurs for barna, uavhengig av legning. Mitt perspektiv her grunner i det jeg tenker er barnets beste. Ut fra det jeg har lest om barn som har vokst opp med lesbiske/homofile, så klarer de seg som gruppe like bra som andre barn, og skal visstnok ikke ha opplevd noen spesielle problemer med å ha vokst opp på den måten (uten at jeg kjenner til hvor mye forskning som er gjort på det, eller hvilke kriterier som har ligget til grunn). På fosterhjem.no skriver de om hvor vanskelig det er å få fosterforeldre med ikke-vestlig bakgrunn. Når det er mulig å ta hensyn til etnisitet og religion, syns jeg absolutt at de burde gjøre det, men det viser seg altså ofte vanskelig. Mine motforestillinger handler altså ikke om å plassere etter religion eller etnisk bakgrunn. I utgangspunktet mener jeg at man ikke bør kunne bestemme hvordan fosterfamilien skal være, så lenge det ikke er mulig å tilpasse religion/etnisitet. Hvis det hadde vært flust av ledige fosterforeldre, tenker jeg at det hadde blitt annerledes. Men det skal sies at jeg kanskje uttalte meg litt ut fra en situasjon hvor det haster å få til en plassering. Siden jeg ikke jobber med dette, sitter jeg ikke med inngående kunnskap om hvordan disse tingene skjer. Siden jeg antar at de fleste beholder foreldreansvaret, så er det egentlig logisk at de skal kunne godkjenne fosterforeldrene. Men, hvis det haster, og de lesbiske foreldrene er de eneste som er ledige, syns jeg barnets beste burde overgå foreldrenes meninger. Jeg ser jo at samarbeid med foreldre blir enklere om foreldrene godkjenner fosterforeldrene, og det er igjen til det beste for barnet. Så kanskje jeg skal revurdere mitt bastante synspunkt noe, ettersom flere av dere har trukket fram dette med samarbeid. Men når tule spør hvordan jeg ville følt det som forelder, å miste bestemmelsesrett, så svarer jeg at det helt sikkert ville føltes veldig ille. Men det er ikke foreldrenes følelser det handler om i denne sammenhengen. Avgjørelsene som tas bør ha bakgrunn i hva som er det beste for barnet i den aktuelle situasjonen. Hvis det sammenfaller med hva som ivaretar foreldrenes følelser best, så er det flott, men det er dessverre ikke alltid mulig, og her må BV gjøre sine vurderinger. hei jeg vil vise til svaret til tiit men jeg vil lege til samarbeid er viktig og dersom det blir snakk om tilbakeføring, da er det viktig at foreldrene og fosterfoereldrene kan samarbeide, med synet på lesbiske og homofili kan det synes vanskelig at kan skje, for barnet vil det vere viktig at foreldrene og fosterforeldrene da kan samarbeid, hvordan vil de lesbiske damene føle det og samarbeide med barnets foreldre om de ikke aksepterer dem, dete burde barnevernet ha tenkt på når de endret rutinene, skal barnet tilbakeføres er det og viktig at den kulturelle avstande ikke er for stor, jeg mener ikke at et muslimsk barn på død og liv må plaseres hos muslimske fosterforeldre, det finnes helt sikkert norske foreldre og som har et forholdsvis fordomsfritt og greit forhold til religioner og som kan oppdra barnet i samarbeid med foreldrene og anen familie men da ma ikke avstanden bli for stor , dette skal og er en viktig del av arbeidet med matchingen her synes det som om barnevernet ike har gjort en god nok job til det du sier om rekrutering av fosterforeldre så vil jeg si at det er en del ikke vestlige som melder seg som fosterforeldre. men som jeg sier kommer de ikke like lett i betraktning har funnet sider om det og ville ikke bare stolt på det som står på fosterhjem.no en annen ting som går an som jeg sier er famlie rådslagning og gransking av slekt, men det var vel lit vanskelig her siden di akurat var kommet til norge, uanset er det viktig med tilpasning til det kulturele hilsen
Gjest Casey Skrevet 19. mars 2008 #67 Skrevet 19. mars 2008 Jeg reagerte på noe jeg hørte i dag. Et muslimsk barn ble plassert hos lesbiske fosterforeldre. Det var mor som hadde reagert på dette. Fam. var krigsskadet ble det opplyst. (betyr vel ikke noe for saken) Barnevernet beklaget avgjørelsen og skal endre rutiner for utvelgelse av fosterforeldre,men vil ikke endre omplasseringen. Dette mener jeg er å tråkke folk helt nede i grusen. Folk som allerede er langt nede og er avhngi/trenger hjelp av Bv. Bv viser her en liten respekt. Det grenser til kunnskapsløshet. Nå dreier ikke debatten seg om at lesbiske gjør en like god jobb, det gjør de helt sikkert. Jeg forstår ikke problemet. Hvis barnet har det bra, og foreldrene er fornøyd?
Tule Skrevet 19. mars 2008 #68 Skrevet 19. mars 2008 så lenge barnet ikke kommer til å lide, så er det vel ikke no problem... bedre å ha noen som vil ha deg ennå bli palssert hos noen av din egen kultur, og ikke være ønsket på den samme måten som hos de som virkelig ville ha deg hei vorfor skulle ikke noen av barnets egen kultur vere like glad i det som di som det bor hos jeg kan ikke helt se den begrunnelsen her, dette syns jeg blir lit for tynt her hilsen
Tule Skrevet 19. mars 2008 #69 Skrevet 19. mars 2008 Ved plassering av barn i fosterfamilie skal det være sikkert at barn og familier passer sammen. Feks skal det mye til før et par som ikke har kjennskap til tenåringer får plassert tenåringer hos seg pga all problematikken rundt dette. Etnisk bakgrunn og kultur skal også taes hensyn til, et samisk barn bør få være hos samiske fosterforeldre for å opprettholde sitt språk og sin identitet osv. Det er viktig å finne fosterhjem som ihvertfall ikke skaper FLERE konfliktsituasjoner for barna, det er viktigere å ta hensyn til barna enn til "likestilling". Å sette fosterbarna i skuddlinjen for ulikheter er ikke greit. Selvfølgelig kan ikke alle hensyn taes i alle tilfeller, til dette har vi for få fosterhjem å ta av, og noen trenger fosterhjem ganske kjapt, men så langt det lar seg gjøre... hei her sier du det veldig bar, nar barnevernet har endret rutiner burde det ogsa ført til endringer i denne saken hilsen
Tule Skrevet 19. mars 2008 #70 Skrevet 19. mars 2008 Noen ganger er det kanskje best for barnet å ha opphold på institusjon i forkant av fosterhjemsplassering, andre ganger vil det være helt katastrofalt for barnet. Dette vurderes i hvert enkelt tilfelle, men det er ofte svært vanskelige vurderinger som må gjøres på kort tid, og i de fleste tilfeller er ikke det idelle plasseringsalternativet tilstede. Ikke alltid at det blir riktige vurderinger når man ser hvordan ting blir i etterkant. Vurderinger gjør man ut fra den kunnskapen man har der og da. hei jeg er delvis enig med deg, det jeg sikter til er at jeg ikke syns det er riktig og plasere barn i en familie og la det bli glad i og knytet til den for så og flytte det og påføre det den oprørtheten og sorgen det gjør jeg mener det kan vere til skade for barnet, jeg mener at om man ikke har et blivende fosterhjem til barnet der og da bør man enten plasere det på en institusjon med god faglig tyngde på den problemstilingen barnet har eller i et sensitivt beredskapshjem det foreldrene jobber spesielt med og ta hensyn til barnet og bygge op igjen dets relasjoner til voksne forberede det pa og kome i fosterhjem det jeg altsa reagerer pa er nar barnevernet plaserer et barn i en plasering som senere kan bli omstot av reten med det oppbrudet det pafører barnet senere dete kan ungas med og ta nok hensyn til familien hilsen
Tule Skrevet 19. mars 2008 #71 Skrevet 19. mars 2008 Jeg forstår ikke problemet. Hvis barnet har det bra, og foreldrene er fornøyd? hei problemet er at foreldrene ike er fornøyd det komer fram i inlegget, de er ikke fornøyd med at det ble lesbiske fosterforeldre barnevernet er og palakt og finne fosterforeldre som samsvarer mest mulig med barnets religiøse og etniske tilhørlighet det kan det synes som di ike har gjort her di har og endret rutinene men det har ike fåt følger far denne saken jeg syns ikke det er riktig hilsen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå