Gå til innhold

muslimsk barn plassert hos lesbiske

Fremhevede innlegg

Gjest StockDama
Skrevet
Skjønner ikke problemet. Heldig gutt som får to personer til å ivareta dets daglige behov mens foreldrene ikke kan. Ikke alle som er så heldig at de får fosterhjemsplass.

Jeg liker deg, du har fine meninger =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg ser fint den muligheten og, men er det ikke sånn at barnet blir flyttet om det misstrives? Slik jeg har forstått det iallefall, så da er det jo valgfrihet den veien.

Men hvor skal grensen for hvor gamle de er til å gjøre opp en mening gå?

Husker jeg overhode ikke var noe fornøyd med kirka da jeg var helt ned i tre-års alderen.

Derfor mener jeg at et barn som har sett at det finnes alternativer i verden lettere vil kunne gjøre seg opp sin egen mening og faktisk tørre å stå på sitt selv om "verden" mener det er "feil".

Det er en helt enorm belastning for et barn å måtte flytte til en ny familie. Èn gang er ille nok, derfor vil man selvfølgelig finne en så god match mellom barn og fosterforeldre og biologiske foreldre som mulig. Ofte kommer disse barna fra ustabile forhold. Det siste de trenger er mer ustabilitet.

Skrevet
Det er en helt enorm belastning for et barn å måtte flytte til en ny familie. Èn gang er ille nok, derfor vil man selvfølgelig finne en så god match mellom barn og fosterforeldre og biologiske foreldre som mulig. Ofte kommer disse barna fra ustabile forhold. Det siste de trenger er mer ustabilitet.

Ja jøss, for all del.

Men det kan jo faktisk hende at barnet ikke trives så godt hjemme, var missfornøyd med religionen og alt det der.

Sier ikke at det er sånn alltid, sier bare at det ene ikke trenger å være noe riktigere eller bedre for barnet enn det andre.

Skrevet

I den aktuelle saken, så beklager Bv. barnets tilstand tilsa flytting,da og det aktuelle paret hadde de kunnskapene. Nå er Bv på glid.

De var ikke klar over? lovverket? De reagerte først da de ble gjort oppmerksom på det av muslimer.

Nå har foreldre litt å si ved flytting til fosterhjem. Når det skal velges fosterhjem, så skal det tas hensyn til barnets kulturelle, språklige og religiøse verdier.

Loven/Forskriften skal beskytte mot overgrep mot livssyn og verdivalg.

Mor har reagert mot at det ble et lesbisk par. Ikke at det var Norske fosterforeldre.

Bv.loven §4-15 er det beskrevet om opparb av etniske, religiøse,kulturelle og språklige bakgrunn.

Barnevernet har lang og dårlig erfaring i å plassere muslimske barn i kristne/ikke kristne hjem som praksiserer/forneker eller hindrer muslimsk praksis. barn har blitt servert Norsk mat med svi, blitt nektet å gå med muslimske klær.

Dette skyldes to ting. De fleste Bv i landet har liten og ingen kunnskap om andre kulturer, og hva det betyr for det enkelte barn/fam. Når Bv innehar så liten kunnskap, da har de lit å bidra med til Fosterfam. men å "fornorske" et barn ved Fosterhjemsovertakelse er å undergrave barns rettigheter.

Dette gjelder ikke bare muslimske barn. Det er helt uaktuelt for troende katolikker å bo med to lesbiske/homofile.

Skrevet
Javel. Jeg mener likevel at svaret mitt var relevant. Så lenge noen anses som egnede fosterforeldre, så mener jeg at det bør veie tyngst, uavhengig av hvilke religion barnet tilhører.

Så enkel kan noen være.......

det handler ikke bare om religion. Du er snar og svare uten å sette deg inn i saker...

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Så enkel kan noen være.......

det handler ikke bare om religion. Du er snar og svare uten å sette deg inn i saker...

Ja, jeg er en enkel sjel som mener at andre ting enn legning burde spille inn når det er snakk om plassering av barn i fosterhjem. Jeg ser at det optimale hadde vært å finne et fosterhjem som deler barnets kulturelle bakgrunn, men det er ikke alltid mulig. Når barnet først må i et kristent/etnisk norsk fosterhjem, syns jeg ikke foreldrene bør kunne diktere hvem barna skal bo hos når jeg antar det er knapphet på fosterhjem.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Barnevernet har lang og dårlig erfaring i å plassere muslimske barn i kristne/ikke kristne hjem som praksiserer/forneker eller hindrer muslimsk praksis. barn har blitt servert Norsk mat med svi, blitt nektet å gå med muslimske klær.

Dette skyldes to ting. De fleste Bv i landet har liten og ingen kunnskap om andre kulturer, og hva det betyr for det enkelte barn/fam. Når Bv innehar så liten kunnskap, da har de lit å bidra med til Fosterfam. men å "fornorske" et barn ved Fosterhjemsovertakelse er å undergrave barns rettigheter.

Da burde vel de som har ansvar for opplæring av fosterforeldre legge dette inn i opplæringen. Når et muslimsk barn kommer inn i et etnisk norsk hjem, burde de legge forholdene til rette slik at de mest mulig passer med barnets religiøse tilhørighet. De burde mao. ikke servere barnet svin eller nekte det å bruke visse klær.

Skrevet

Skjønner godt at guttens familie reagerte.Det tror jeg de fleste kristne norske familier ville ha gjort også.Bv støtter alt som er abnormt og sykt.

Foreldrene er i sin fulle rett til å bli rasende.

Bv plasserer gjerne barn hos avvikere,men dersom foreldrene til barnet utviser "avvik" i form av manglende blikkkontakt med barnet,usunt kosthold i hjemmet osv så utviser bv ingen nåde.De er avskum og svin.Mange kvinner i bv er nok også selv lesbiske slik som dette paret.Mange av dem ser rett og slett ut som menn og er i tillegg ivrige forkjempere for homofiles rettigheter gjennom sitt fosterhjemssyn.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Skjønner godt at guttens familie reagerte.Det tror jeg de fleste kristne norske familier ville ha gjort også.Bv støtter alt som er abnormt og sykt.

Foreldrene er i sin fulle rett til å bli rasende.

Bv plasserer gjerne barn hos avvikere,men dersom foreldrene til barnet utviser "avvik" i form av manglende blikkkontakt med barnet,usunt kosthold i hjemmet osv så utviser bv ingen nåde.De er avskum og svin.Mange kvinner i bv er nok også selv lesbiske slik som dette paret.Mange av dem ser rett og slett ut som menn og er i tillegg ivrige forkjempere for homofiles rettigheter gjennom sitt fosterhjemssyn.

Du har nok en ganske annen oppfatning av BV enn det jeg har. De ansatte der er ikke maktsyke mennesker som liker å bestemme over mennesker i vanskelige livssituasjoner. De er presset på tid og ressurser, og jeg tror at de feilene som skjer hovedsaklig skyldes det.

Jeg syns samtidig det er synd når folk sprer slike oppfatninger av BV. Det er bra med konstruktiv kritikk og diskusjon rundt deres arbeid. Men ubegrunnede påstander som dette, kan bidra til å gjøre at færre foreldre søker hjelp selv når de ser at de sliter, eller at færre tør å sende bekymringsmelding på vegne av andre.

Skrevet
Ja, jeg er en enkel sjel som mener at andre ting enn legning burde spille inn når det er snakk om plassering av barn i fosterhjem. Jeg ser at det optimale hadde vært å finne et fosterhjem som deler barnets kulturelle bakgrunn, men det er ikke alltid mulig. Når barnet først må i et kristent/etnisk norsk fosterhjem, syns jeg ikke foreldrene bør kunne diktere hvem barna skal bo hos når jeg antar det er knapphet på fosterhjem.

Reaksjonen var ikke for at barnet kom i et Norsk/kristen hjem.

Ingen som har nevnt at foreldre kan diktere hvor barnet skal.

Du har tydeligvis litt tungt for det,men les hva som er skrevet lenger opp.

legning har sikkert ikke spilt noen rolle til andre,men dette var en muslimsk fam.

Debatten du fører grenser til lavmål, så jeg melder meg ut.

beklager å si det,men tror du skal lese litt om emnet før du beg å uttale deg som saker du har null peiling på.

Skrevet
Herlig...

Hvis det var et kristen barn, da hadde INGEN reagert.

Men siden det var et muslimsk barn, ja da må de jo være terrorister og føle seg sterkt krenket av homofilt partnerskap, ettersom koranen er i mot det.

Mener å huske at bibelen bare oppmuntrer det, eller tar jeg feil nå?

"åh nei, barna mine får en trygg oppvekst i verdens beste land, og han får tilogmed TO mødre som er glad i han over alt på denne jord -dette finner jeg meg ikke i!!"

Slutt å syt.

Jeg er helt enig.

Seriøst. Moren burde være lykkelig over at noen ønsker å ta vare på gutten når hun sjøl ikke greier det.

Skrevet (endret)

gjest! slutt å hakke på frk Åberg, bare fordi hun har andre meninger enn deg. Dette er uansett ikke snakk om å ha et proffesorat for å få lov og svare, men et uhøytidelig chatteforum på nett. Så vi kan alle svare akkurat som vil vil, med eller uten kunnskap. Nå vet jeg av erfaring at frkÅberg alltid er saklig i sine diskusjoner og har stor kunnskap om verden. Jeg verdsetter hennes meninger høyt.

Og i denne saken støtter jeg henne fullt ut!

Har noen mennesker uansett kjønn, religion eller legning godt av å aldri få nye input? En muslimsk gutt blir da virkelig ikke assimilert selvom han har lesbiske foreldre. Kanskje han tilogmed kan lære og se verden med farger i stedet for svart hvitt. Det kunne vi alle trengt avogtil.

Er det et utradisjonellt og kanskje lite gjennomtenkt valg? Mulig det, men det betyr ikke at det ikke er et godt valg. Det er vanskelig og bli fosterforeldre, og det aktuelle paret er nok bedre skikket enn mange av oss som plopper ut unger uten å tenke oss om.(og ikke har mulighet til å ta vare på sine barn???) (ikke at det har noe som helst med saken å gjøre)

Vi bryr oss altfor mye om menneskers seksuelle vaner ble det sagt her. Kunne ikke vært mer enig.

Tror forskjellige kulturelle innput kan være bra for oss alle, også for denne gutten.

Men nå har jo BV klaget og moren vært "rasistisk" så da får vi være korttenkte da.

Endret av jannamor
Gjest Frk Åberg
Skrevet
Reaksjonen var ikke for at barnet kom i et Norsk/kristen hjem.

Ingen som har nevnt at foreldre kan diktere hvor barnet skal.

Du har tydeligvis litt tungt for det,men les hva som er skrevet lenger opp.

legning har sikkert ikke spilt noen rolle til andre,men dette var en muslimsk fam.

Debatten du fører grenser til lavmål, så jeg melder meg ut.

beklager å si det,men tror du skal lese litt om emnet før du beg å uttale deg som saker du har null peiling på.

Det virker av en eller annen grunn som du lar deg provosere mer av meg enn av andre her som mener det samme, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Jeg sier at når det ikke var mulig å finne en kulturell match, så syns jeg personlig at foreldrene må finne seg i hvordan fosterfamilien er, så lenge de har blitt godkjent. Når de bor i Norge, så syns jeg at de må forholde seg til hvordan det er her, hvor homofile og lesbiske blir akseptert på en annen måte, selv om jeg jo ser at det ikke er optimalt med tanke på samarbeid med foreldrene.

Det er synd hvis du melder deg ut av debatten. Vi kan vel bare ha ulike meninger om dette, uten at det skal bli noen stor sak av det? Jeg mener at mine meninger ikke skyldes at jeg har tungt for det, men jeg ser at du er av en annen oppfatning. I en slik sak syns jeg uansett det blir merkelig om man skal pålegges å lese mye om emnet før man kan ha en mening, siden mange av debattene her inne ville dødd ut ganske raskt. Har du lest mye om dette selv forresten?

gjest! slutt å hakke på frk Åberg, bare fordi hun har andre meninger enn deg. Dette er uansett ikke snakk om å ha et proffesorat for å få lov og svare, men et uhøytidelig chatteforum på nett. Så vi kan alle svare akkurat som vil vil, med eller uten kunnskap. Nå vet jeg av erfaring at frkÅberg alltid er saklig i sine diskusjoner og har stor kunnskap om verden. Jeg verdsetter hennes meninger høyt.

Ojsann, takk for hyggelige ord. :)

Skrevet

Det handler vel mest om at barnevernet ikke har fulgt loven?

Skrevet
Det virker av en eller annen grunn som du lar deg provosere mer av meg enn av andre her som mener det samme, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Jeg sier at når det ikke var mulig å finne en kulturell match, så syns jeg personlig at foreldrene må finne seg i hvordan fosterfamilien er, så lenge de har blitt godkjent. Når de bor i Norge, så syns jeg at de må forholde seg til hvordan det er her, hvor homofile og lesbiske blir akseptert på en annen måte, selv om jeg jo ser at det ikke er optimalt med tanke på samarbeid med foreldrene.

Det er synd hvis du melder deg ut av debatten. Vi kan vel bare ha ulike meninger om dette, uten at det skal bli noen stor sak av det? Jeg mener at mine meninger ikke skyldes at jeg har tungt for det, men jeg ser at du er av en annen oppfatning. I en slik sak syns jeg uansett det blir merkelig om man skal pålegges å lese mye om emnet før man kan ha en mening, siden mange av debattene her inne ville dødd ut ganske raskt. Har du lest mye om dette selv forresten?

Ojsann, takk for hyggelige ord. :)

Mere presist da,man kan jo mene hva man vil,men fakta om DENNE saken har du tydeligvis ikke fått med deg.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Mere presist da,man kan jo mene hva man vil,men fakta om DENNE saken har du tydeligvis ikke fått med deg.

Kan du opplyse meg om hvilke fakta jeg ikke har fått med meg? Det kan godt være det stemmer, men da vil jeg gjerne vite det.

Skrevet

Jeg synes det er trist at folk er så villige til å frata foreldre som av en eller annen grunn ikke makter omsorgsoppgaven, all rett til å ha meninger om hva som er det beste for sitt barn.

Er det virkelig slik dere vil ha det, at barnevernet skal kunne plassere deres barn hos sterkt troende muslimer, Jehovas vitner eller nynazister, bare de var vurdert som gode omsorgspersoner? Vil du selv som forelder være maktesløs og umyndiggjort i et slikt valg?

Så lite dere bryr dere om hva slags verdisett og livssyn barna deres skal ha, og hvem som skal velge hvilken påvirkning de skal få.

For noen personer er parforhold mellom to av samme kjønn fundamentalt galt, og vi har ikke rett til å tvinge dem til noen underkastelse til et annet syn/levesett. Hverken foreldre eller barn skal skaltes og valtes med på denne måten.

Skrevet

Gjest #37 presiserer at gruppene gitt som eksempler kun er valgt fordi de ligger utenfor preferansene til den helt gjennomsnittlige Ola Nordmann, ingen innbyrdes sammenligning forøvrig mellom dem. Mener ikke å støte muslimer eller Jehovas vitner.

Skrevet

Muslimsk barn - eller kristent - er begrep som i prinsippet er overgrep mot barn som individ og en meningsløshet i sitt faktiske innhold. Barn er ikke religiøse vesener. De har ingen forutsetning for å være noe annet enn barn. Mer bør heller ikke forventes av dem.

At foreldrene misbruker sin makt til å skrive barna inn i en organisasjon, endrer ikke deres personlighet. At mange har et romantisk forhold til religion og barns evne til å forestille seg engler (dessverre også helvete) betyr ingenting. Vi ser heller ikke deres levendegjøring av dukker, kjæledyr eller Skybert som objektiv sannhet. Det er helt naturlig at kirkesamfunn utnytter barns umodenhet og lojalitet til foreldre til å underlegge seg et verdenssyn som ikke overlever kritisk gransking. Folk må få lov til å tro det de vil, men barn burde fått lov til å være barn. Og barn er altså verken kristne eller muslimske. Det burde de redaksjonene som har dekket denne saken vite.

Har noen gang hørt om et ateistisk eller et agnostisk barn?

Hvorvidt fosterforeldrene er lesbiske og de biologiske forleldrene muslimske endrer ikke barnets omsorgsbehov eller fosterforeldrenes omsorgsevne.

Svein

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Er det virkelig slik dere vil ha det, at barnevernet skal kunne plassere deres barn hos sterkt troende muslimer, Jehovas vitner eller nynazister, bare de var vurdert som gode omsorgspersoner? Vil du selv som forelder være maktesløs og umyndiggjort i et slikt valg?

For det første så blir det med nynazister noe annet, og jeg syns det blir spesielt å dra det inn som eksempel her. Men ellers så syns jeg, som jeg har nevnt før, at man burde prøve å finne noen som kan passe med barnets kulturelle bakgrunn. Hvis det var en muslimsk familie som var ledig, så burde barnet få komme dit. Men når det ikke er mulig, er min personlige mening at foreldrene ikke skal kunne detaljstyre hvordan fosterforeldrene skal leve sine liv. Jeg er på mange måter for at mennesker fra andre kulturer skal få holde på sin tro og levemåte, men når de flytter til et europeisk land, mener jeg samtidig at de må godta mer enn de ville gjort i sitt opprinnelige hjemland. Det må være fælt, som biologiske foreldre, å føle at man mister kontrollen over barnas hverdag på den måten, men her er jeg mest opptatt av hva som er best for barna. De sier vel at Norge er blant de landene i verden med størst tetthet av fosterhjem, men likevel får jeg inntrykk av at det ikke akkurat er flust av dem. Jeg skulle da tro at et lesbisk par med gode omsorgsevner skulle bli ønsket velkommen.

Til ts, så er dette min mening. Hva som blir gjort og tatt hensyn til i praksis, vet jeg nok ikke nok om. Men jeg kan ha mine synspunkter om hvordan det burde være likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...