Gjest Gjest_mam_* Skrevet 30. januar 2008 #1 Skrevet 30. januar 2008 Jeg reagerte på noe jeg hørte i dag. Et muslimsk barn ble plassert hos lesbiske fosterforeldre. Det var mor som hadde reagert på dette. Fam. var krigsskadet ble det opplyst. (betyr vel ikke noe for saken) Barnevernet beklaget avgjørelsen og skal endre rutiner for utvelgelse av fosterforeldre,men vil ikke endre omplasseringen. Dette mener jeg er å tråkke folk helt nede i grusen. Folk som allerede er langt nede og er avhngi/trenger hjelp av Bv. Bv viser her en liten respekt. Det grenser til kunnskapsløshet. Nå dreier ikke debatten seg om at lesbiske gjør en like god jobb, det gjør de helt sikkert.
Gjest Frk Åberg Skrevet 30. januar 2008 #2 Skrevet 30. januar 2008 Jeg er usikker på om jeg skjønner deg. Er du opprørt over at Barnevernet kunne plassere en muslimsk gutt hos lesbiske fosterforeldre?
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #3 Skrevet 30. januar 2008 Jeg er usikker på om jeg skjønner deg. Er du opprørt over at Barnevernet kunne plassere en muslimsk gutt hos lesbiske fosterforeldre? Ja
Gjest Frk Åberg Skrevet 30. januar 2008 #4 Skrevet 30. januar 2008 Ok. Jeg er ikke enig. Så lenge man anses som en god fosterforelder og livssituasjonen vurderes som stabil i tillegg til andre forhold som sikkert må vurderes, så ser jeg ikke hvorfor lesbiske og homofile ikke skal kunne være fosterforeldre. Syns du det ville vært greit om et etnisk norsk barn ble plassert hos lesbiske, eller er du i mot at homofile og lesbiske får være fosterforeldre generelt? Hvis man først godkjenner at lesbiske og homofile får være fosterforeldre, ser jeg ikke at det skal være noe unntak for de med muslimsk bakgrunn. De bor i Norge, og jeg syns de bør forholde seg til norske regler for dette. Jeg antar at det ikke bare er å velge og vrake blant godkjente fosterhjem heller?
Gjest Labellamia Skrevet 30. januar 2008 #5 Skrevet 30. januar 2008 Det er klart at en muslimsk gutt ikke hører hjeme i et slik fosterhjem. Vi må ta hensyn til religion etc når sånne avgjørelser tas.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #6 Skrevet 30. januar 2008 Ok. Jeg er ikke enig. Så lenge man anses som en god fosterforelder og livssituasjonen vurderes som stabil i tillegg til andre forhold som sikkert må vurderes, så ser jeg ikke hvorfor lesbiske og homofile ikke skal kunne være fosterforeldre. Syns du det ville vært greit om et etnisk norsk barn ble plassert hos lesbiske, eller er du i mot at homofile og lesbiske får være fosterforeldre generelt? Hvis man først godkjenner at lesbiske og homofile får være fosterforeldre, ser jeg ikke at det skal være noe unntak for de med muslimsk bakgrunn. De bor i Norge, og jeg syns de bør forholde seg til norske regler for dette. Jeg antar at det ikke bare er å velge og vrake blant godkjente fosterhjem heller? Jeg skrev ingenting om min holdning til homofile/lesbiske. Det er ikke hvem som gjør en god jobb dette handler om Jeg skrev muslimsk gutt....da bør du sette deg inn i temaet før du taster i veg
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #7 Skrevet 30. januar 2008 Det er klart at en muslimsk gutt ikke hører hjeme i et slik fosterhjem. Vi må ta hensyn til religion etc når sånne avgjørelser tas. Mener du man også skal ta hensyn til religion etc hvis en kristen mor ikke ønsker at barnet skal komme til lesbiske fosterforeldre?
Gjest gjest igjen Skrevet 30. januar 2008 #8 Skrevet 30. januar 2008 Det er klart at en muslimsk gutt ikke hører hjeme i et slik fosterhjem. Vi må ta hensyn til religion etc når sånne avgjørelser tas. Jeg lurer på hva reaksjonene rundt omkring ville ha vært dersom det var en heilnorsk konservativ kristen famile som nektet å godta homofile fosterforeldre. Tror ikke det ville blitt snakk om å ta hensyn til religion da, gitt.
La Guapa Skrevet 30. januar 2008 #9 Skrevet 30. januar 2008 Jeg lurer på hva reaksjonene rundt omkring ville ha vært dersom det var en heilnorsk konservativ kristen famile som nektet å godta homofile fosterforeldre. Tror ikke det ville blitt snakk om å ta hensyn til religion da, gitt. helt enig! Skal man ta hensyn til alle religiøse preferanser eller sette barnas velferd foran?
Gjest Mayamor Skrevet 30. januar 2008 #10 Skrevet 30. januar 2008 Skjønner ikke problemet. Heldig gutt som får to personer til å ivareta dets daglige behov mens foreldrene ikke kan. Ikke alle som er så heldig at de får fosterhjemsplass.
Gjest Frk Åberg Skrevet 30. januar 2008 #11 Skrevet 30. januar 2008 Jeg skrev ingenting om min holdning til homofile/lesbiske. Det er ikke hvem som gjør en god jobb dette handler om Jeg skrev muslimsk gutt....da bør du sette deg inn i temaet før du taster i veg Javel. Jeg mener likevel at svaret mitt var relevant. Så lenge noen anses som egnede fosterforeldre, så mener jeg at det bør veie tyngst, uavhengig av hvilke religion barnet tilhører.
venus* Skrevet 30. januar 2008 #12 Skrevet 30. januar 2008 helt enig! Skal man ta hensyn til alle religiøse preferanser eller sette barnas velferd foran? Da antar du automatisk at barn som blir plassert i fosterforeldre skal kutte all kontakt med tidligere familie og sin kultur? Hvordan tror du det blir for dette barnet å oppdage at religion og kulturen han kommer fra fordømmer hans fosterforeldre? Setter man barnas velferd foran ved å tvinge gutten til å velge hvem han skal høre på, sine biologiske foreldre og deres religion eller sine fosterforeldre. Og hvordan i alle dager tror du samarbeidet mellom fosterforeldrene og de biologiske foreldrene vil bli?? Selv om jeg heller ikke er enig i islams syn på homofili, så ville jeg aldri i verden skøvet barn foran meg i kampen..
Darksun Skrevet 30. januar 2008 #13 Skrevet 30. januar 2008 Herlig... Hvis det var et kristen barn, da hadde INGEN reagert. Men siden det var et muslimsk barn, ja da må de jo være terrorister og føle seg sterkt krenket av homofilt partnerskap, ettersom koranen er i mot det. Mener å huske at bibelen bare oppmuntrer det, eller tar jeg feil nå? "åh nei, barna mine får en trygg oppvekst i verdens beste land, og han får tilogmed TO mødre som er glad i han over alt på denne jord -dette finner jeg meg ikke i!!" Slutt å syt.
Pasjonsblomst Skrevet 30. januar 2008 #14 Skrevet 30. januar 2008 Uff... dette blir for drøyt... Mennesker er mennesker, alle har sine feil og mangler.. sikkert alle fosterforeldre også! Ifølge mange religioner så er det også feil å lyve, å drikke, å være egostisk osv osv... dvs at "GUD" ser alle synder som liker synder, og at man kan synde på flere måter. Er det verre å være lesbisk enn å drive med løgn f.eks? Eller andre ting mennesker driver med som en kanskje ikke burde drevet med... Personlig mener jeg at seksuell legning har altfor høy fokus, det er liksom så synlig så det er lett å ha noe å si om det. Men hva med alle andre "synder" mennesker gjør??? Det er vel ikke noe verre å homofil/lesbisk, enn å lyve, drikke seg dritings, stjele osv osv?? (tvert imot spør du meg da, selv om sikkert mange muslimer vil være uenig i det) Litt perverst egentlig.. folk bryr seg ALTFOR mye om andres seksualvaner.
Gjest flau Skrevet 30. januar 2008 #15 Skrevet 30. januar 2008 Ok. Jeg er ikke enig. Så lenge man anses som en god fosterforelder og livssituasjonen vurderes som stabil i tillegg til andre forhold som sikkert må vurderes, så ser jeg ikke hvorfor lesbiske og homofile ikke skal kunne være fosterforeldre. Helt enig. At det finnes noen stabile, oppegående personer som kan hjelpe til, er og bør være det viktigste. Og jeg er enig med mange andre her at dette hadde vært en ikke-sak for 99% om det var kristne foreldrene som klaget. Om det da hadde blitt gitt oppmerskomhet, så hadde det gått på sterk fordømmelse av de kristne foreldrene og ikke av barnevernet som i denne saken.
Gjest Labellamia Skrevet 30. januar 2008 #16 Skrevet 30. januar 2008 Mener du man også skal ta hensyn til religion etc hvis en kristen mor ikke ønsker at barnet skal komme til lesbiske fosterforeldre? Ja det mener jeg
Gjest Labellamia Skrevet 30. januar 2008 #17 Skrevet 30. januar 2008 Jeg lurer på hva reaksjonene rundt omkring ville ha vært dersom det var en heilnorsk konservativ kristen famile som nektet å godta homofile fosterforeldre. Tror ikke det ville blitt snakk om å ta hensyn til religion da, gitt. Jo det tror jeg det ville blitt hvis foreldrene motsatte seg lesbiske fosterforeldre. Og hvorfor ikke? I dette landet skal man være så forbasket jovial og godta det meste uten egne preferanser. Fosterforeldre skal samarbeide med biologiske foreldre og barna skal tilbakeføres en dag som regel. Det er ikke alltid det er omsorgssvikt som gjør at barn er i fosterhjem, det kan være sykdom inne bildet. Og det vil være enda mer belastetede hvis barnet er plassert i et hjem hvor foreldre mener går på tvers av deres egne holdninger. Alle har rett til å ha egne meninger her i landet uten at moralister skal kommer med pekefinger og si FYFY.
Darksun Skrevet 30. januar 2008 #18 Skrevet 30. januar 2008 Jo det tror jeg det ville blitt hvis foreldrene motsatte seg lesbiske fosterforeldre. Og hvorfor ikke? I dette landet skal man være så forbasket jovial og godta det meste uten egne preferanser. Fosterforeldre skal samarbeide med biologiske foreldre og barna skal tilbakeføres en dag som regel. Det er ikke alltid det er omsorgssvikt som gjør at barn er i fosterhjem, det kan være sykdom inne bildet. Og det vil være enda mer belastetede hvis barnet er plassert i et hjem hvor foreldre mener går på tvers av deres egne holdninger. Alle har rett til å ha egne meninger her i landet uten at moralister skal kommer med pekefinger og si FYFY. Men skal ikke dette gjelde BARNA også? Skulle da tro at barn som får se både ultra-konservative kristne og lesbiske familier bedre kan gjøre opp sine egne preferanser enn barn som bare får se den ene siden.
venus* Skrevet 30. januar 2008 #19 Skrevet 30. januar 2008 (endret) Men skal ikke dette gjelde BARNA også? Skulle da tro at barn som får se både ultra-konservative kristne og lesbiske familier bedre kan gjøre opp sine egne preferanser enn barn som bare får se den ene siden. Nå er det ikke slik at barn har reelle valgmuligheter når det gjelder om de skal akseptere foreldrenes religion eller legning. De er i stor grad prisgitt situasjonen, til de blir gamle nok til å gjøre opp sin egen mening. Og det er veldig tydelig at du ikke ser muligheten for at barnet velger å ta motstand fra homofili.. Så hvor ble det av valgfriheten..? Endret 30. januar 2008 av venus*
Darksun Skrevet 30. januar 2008 #20 Skrevet 30. januar 2008 Nå er det ikke slik at barn har reelle valgmuligheter når det gjelder om de skal akseptere foreldrenes religion eller legning. De er i stor grad prisgitt situasjonen, til de blir gamle nok til å gjøre opp sin egen mening. Og det er veldig tydelig at du ikke ser muligheten for at barnet velger å ta motstand fra homofili.. Så hvor ble det av valgfriheten..? Jeg ser fint den muligheten og, men er det ikke sånn at barnet blir flyttet om det misstrives? Slik jeg har forstått det iallefall, så da er det jo valgfrihet den veien. Men hvor skal grensen for hvor gamle de er til å gjøre opp en mening gå? Husker jeg overhode ikke var noe fornøyd med kirka da jeg var helt ned i tre-års alderen. Derfor mener jeg at et barn som har sett at det finnes alternativer i verden lettere vil kunne gjøre seg opp sin egen mening og faktisk tørre å stå på sitt selv om "verden" mener det er "feil".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå