Kattugla Skrevet 31. januar 2008 #41 Skrevet 31. januar 2008 Kunne nok skjønt det hvis barnets foreldre hadde ønsket at han ble plassert hos muslimer og ikke kristne (jeg går ut i fra at de to kvinnene er kristne, siden ikke noe annet nevnes?), men her synes jeg det lukter fordommer lange veier. Jeg synes fordommer mot homofili er uting på linje med rasisme og ikke noe som skal aksepteres i vårt samfunn.
Tule Skrevet 1. februar 2008 #42 Skrevet 1. februar 2008 hei Jeg må si meg enig med gjest som sa at barnevernet har brutt loven, og jeg må reagere på frk Åberg her, fordi foreldre ikke har lykkes så skal de miste all bestemmelsesrett overfor barna sine? Hvordan ville du følt om det var deg? foreldrene mister ikke foreldreansvaret om barna blir flyttet dette minner meg om en sak der to tyrkisk norske gutter ble holt tilbake i Tyrkia av biologisk familie da de var der på ferie med fosterforeldrene, den var mye omtalt i media, etterpå ble det retsak og barna måtte flytte fra fosterforeldrene etter fire år de kom da til tanta si, tanta hadde søkt om og bli fosterforelder da barna ble plasert men barnevernet sa da nei, nå var det greit, er dette seriøst? Barnevernet burde sete seg mer inn i loven, dette er for dårlig, og enda sier de at de jobber nært opp til loven her. Kan noen mene at det er bedre for barnet og vente til foreldrene eventuelt vinner fram i reten en og flyte nå her burde barnevernet ha beklaget og sakt at her har vi gjort en feil og vil jobbe sammen med foreldrene for og finne et fosterhjem som samsvarer med deres kultur, samarbeid er det beste for barna En annen ting er at en burde vurdere vor langt barnevernet skal ha lov til og gå overfor barn med fremed kultur når di ikke har kompetansen, for eksempel med mer bruk av familieplasering og veiledning. Når det gjelder lesbiske og homofile så er det slik at di i forhold til norsk lov kan godkjennes som fosterforeldre sel om di ikke kan godkjennes som adoptivforeldre, min tanke er at jeg er enig i dette men jeg mener man skal tenke over om barnet kan få problemer av det, enten i forhold til religion til familie eller risiko for mobbing nar barnet er i en utsatt situasjon, jeg mener primert at homofile skal velges når det er snakk om slektsplasering eler i netver, det er derfor jeg er for at di skal godkjennes, det er noen med at om det er snak om og plasere hos slektninger sa er det fordi det er familier som barnet kjenner fra for og antakelig kjener legningen til fra for og har et forhold til den og vet hva det gar til og sa for andre dome meg om di mener jeg er striks her men jeg mener foreldre skal ha en del og si her og at nar det er snakk om fremedkulturele sa burde en primert velge slektsplasering eler netverksplasering med veiledning, det er snakk om respekt hilsen
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #43 Skrevet 1. februar 2008 Så lite dere bryr dere om hva slags verdisett og livssyn barna deres skal ha, og hvem som skal velge hvilken påvirkning de skal få. For noen personer er parforhold mellom to av samme kjønn fundamentalt galt, og vi har ikke rett til å tvinge dem til noen underkastelse til et annet syn/levesett. Hverken foreldre eller barn skal skaltes og valtes med på denne måten. Så hvis det for meg er fundamentalt galt å ommgås muslimer så skal mitt barn få slippe å gå på samme skole og i samme klasse som muslimske barn da. Mitt verdisyn må da virkelig telle det også i det norske samfunnet.
Tule Skrevet 1. februar 2008 #44 Skrevet 1. februar 2008 Så hvis det for meg er fundamentalt galt å ommgås muslimer så skal mitt barn få slippe å gå på samme skole og i samme klasse som muslimske barn da. Mitt verdisyn må da virkelig telle det også i det norske samfunnet. hei nå har ike dette med saken og gjøre da dete er om hvem som barna skal vokse opp med, men likevel, du kan jo velge kristen friskole om du ike liker den ofentlige skolen og du kan jo ta barna ut av skolen og unnervise sel så lenge de får den oppleringen de skal, det er ikke skoleplikt her det er unnervisningsplikt, da kan jeg ike se at det at foreldre skal kune pavirke hvem som skal bli fosterforeldre er verre, vi ma huske på som noen sa at målet med en fosterhjemsplasering i utgangskponktet skal vere en tilbakeforing da bor barnet ha vokst op i mest mulig same verdigrunlag hilsen
Tule Skrevet 1. februar 2008 #45 Skrevet 1. februar 2008 hei jegh ar egentlig svart, men jeg håper foreldrene tar dete til rete og at barnevernet får gjennomgå hvis det er slik di må en gang lere og følge loven ellers kan vi aldri få tilit da vil uthenging og utskjeling fortsete hilsen
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #46 Skrevet 1. februar 2008 hei nå har ike dette med saken og gjøre da dete er om hvem som barna skal vokse opp med, men likevel, du kan jo velge kristen friskole om du ike liker den ofentlige skolen og du kan jo ta barna ut av skolen og unnervise sel så lenge de får den oppleringen de skal, det er ikke skoleplikt her det er unnervisningsplikt, da kan jeg ike se at det at foreldre skal kune pavirke hvem som skal bli fosterforeldre er verre, vi ma huske på som noen sa at målet med en fosterhjemsplasering i utgangskponktet skal vere en tilbakeforing da bor barnet ha vokst op i mest mulig same verdigrunlag hilsen Nei det har ikke noe med saken å gjøre, men hvorfor skal jeg som er heilnorsk med mitt heilnorske barn være nødt til å vike for muslimer i mitt eget land??? Hvorfor skal muslimer kunne komme inn i vårt land å velge at vi nordmenn må ta hensyn til deres kultur og religion når de ikke har respekt for vår kultur og religion? Det være seg fosterhjem og andre situasjoner.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #47 Skrevet 1. februar 2008 hei nå har ike dette med saken og gjøre da dete er om hvem som barna skal vokse opp med, men likevel, du kan jo velge kristen friskole om du ike liker den ofentlige skolen og du kan jo ta barna ut av skolen og unnervise sel så lenge de får den oppleringen de skal, det er ikke skoleplikt her det er unnervisningsplikt, da kan jeg ike se at det at foreldre skal kune pavirke hvem som skal bli fosterforeldre er verre, vi ma huske på som noen sa at målet med en fosterhjemsplasering i utgangskponktet skal vere en tilbakeforing da bor barnet ha vokst op i mest mulig same verdigrunlag hilsen Å det tas det hensyn til når det gjelder norske barn?
Tule Skrevet 1. februar 2008 #48 Skrevet 1. februar 2008 Nei det har ikke noe med saken å gjøre, men hvorfor skal jeg som er heilnorsk med mitt heilnorske barn være nødt til å vike for muslimer i mitt eget land??? Hvorfor skal muslimer kunne komme inn i vårt land å velge at vi nordmenn må ta hensyn til deres kultur og religion når de ikke har respekt for vår kultur og religion? Det være seg fosterhjem og andre situasjoner. hei poenget er at det står i barnevernloven, i menneskeretighetskonvensjonen, i barnekonvensjonen og vi har religionsfrihet i norge, og tenk og pa vordan det vil vere for barnet og skule byte verdier helt nar det komer i fosterhjem, va vile du folt om du ikke fikke opdra barnet dit som du vile hilsen
Tule Skrevet 1. februar 2008 #49 Skrevet 1. februar 2008 Å det tas det hensyn til når det gjelder norske barn? hei det blir jo mye enklere for om et norsk barn plaseres hos norske fosterforeldre sa vil det ha omtrent same verdigrunlag nar det flyter hjem hilsen
Gjest sunn Skrevet 1. februar 2008 #50 Skrevet 1. februar 2008 Og hvor skal man plassere muslimske barn? I egne muslimske barnehjem? Det er jo god barneomsorg!!D
Gjest Gjest_inka_* Skrevet 1. februar 2008 #51 Skrevet 1. februar 2008 Når man går til det skritt å ta med seg familien sin og flytter til et "ikkemuslimsk" land må man være veldig forberedt på at slikt kan skje! Hvis man overhodet ikke har respekt for andre religioner enn sin egen så bør man vel kanskje betenke seg før man flytter til et land med religionsfrihet. Fosterforeldre vokser ikke på trær og det søkes hele tiden etter flere! Jeg vet ikke om muslimene(og andre trosretninger) melder seg som fosterforeldre? Det burde de i så fall kanskje gjøre i stedet for å klage på plasseringer i ettertid. For å bli fosterforeldre så må man godkjennes og kurses.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #52 Skrevet 1. februar 2008 Jeg vet ikke om muslimene(og andre trosretninger) melder seg som fosterforeldre? Det burde de i så fall kanskje gjøre i stedet for å klage på plasseringer i ettertid. For å bli fosterforeldre så må man godkjennes og kurses. Et problem er at en familie fra midt-østen muligens heller ikke ønsker fosterforeldre fra somalia, selv om de er muslimer. Fosterforeldre fra samme opprinnelsesland som foreldrene tilhører ofte samme miljø som foreldrene. Dette er heller ikke en gunstig situasjon. Noen muslimske barn kan ikke bo hjemme fordi kulturkonflikten (norsk skole/kultur/venner) skaper alvorlige problemer. I slike tilfeller blir heller ikke løsningen å finne et hjem med samme problematikk som barnet rømte fra.
Tule Skrevet 1. februar 2008 #53 Skrevet 1. februar 2008 Et problem er at en familie fra midt-østen muligens heller ikke ønsker fosterforeldre fra somalia, selv om de er muslimer. Fosterforeldre fra samme opprinnelsesland som foreldrene tilhører ofte samme miljø som foreldrene. Dette er heller ikke en gunstig situasjon. hei jeg kan si meg enig i det første, når det gjelder neste avsnitt skjøner jeg ikke helt hvorfor skulle dette vere et problem, di er pålakt og plasere barnet eter kulturel bakgrun, med tanke på at annen plasering kan føre til andre konflikter mellom verdisyn og at barnet kanskje man flyte senere mener jeg faktisk det er og foretrekke barnevernet bør faktisk gjenke seg lit nar det gjelder barn som ikke er norske Noen muslimske barn kan ikke bo hjemme fordi kulturkonflikten (norsk skole/kultur/venner) skaper alvorlige problemer. I slike tilfeller blir heller ikke løsningen å finne et hjem med samme problematikk som barnet rømte fra. hei her snaker vel du om et anet problem hilsen
Tule Skrevet 1. februar 2008 #54 Skrevet 1. februar 2008 Når man går til det skritt å ta med seg familien sin og flytter til et "ikkemuslimsk" land må man være veldig forberedt på at slikt kan skje! Hvis man overhodet ikke har respekt for andre religioner enn sin egen så bør man vel kanskje betenke seg før man flytter til et land med religionsfrihet. Fosterforeldre vokser ikke på trær og det søkes hele tiden etter flere! Jeg vet ikke om muslimene(og andre trosretninger) melder seg som fosterforeldre? Det burde de i så fall kanskje gjøre i stedet for å klage på plasseringer i ettertid. For å bli fosterforeldre så må man godkjennes og kurses. hei det er forskjel pa fosterhjemsplasering og slektsplasering slektniger kan kurses eterpå eler nar di er godkjent, jfr saken om to gutter i stavanger, det var det og slik at tanten deres var godkjent som fosterfamilie før barna ble plasert likevel valgte barnevernet andre foreldre og barna mate flyte fire år etter eter retsak mot familien ikke bra det heler det er og slik at mange muslimer og melder seg som fosterforeldre men komer ike like let i betraktning hilsen
Tule Skrevet 1. februar 2008 #55 Skrevet 1. februar 2008 Og hvor skal man plassere muslimske barn? I egne muslimske barnehjem? Det er jo god barneomsorg!!D hei det er det vel ingen som har sakt men vi har nevnt at barnevernet er palagt og ta hensyn til barns kulturele tilhørlighet ved plasering hilsen
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #56 Skrevet 1. februar 2008 når det gjelder neste avsnitt skjøner jeg ikke helt hvorfor skulle dette vere et problem, di er pålakt og plasere barnet eter kulturel bakgrun, med tanke på at annen plasering kan føre til andre konflikter mellom verdisyn og at barnet kanskje man flyte senere mener jeg faktisk det er og foretrekke barnevernet bør faktisk gjenke seg lit nar det gjelder barn som ikke er norske. I noen norske byer kjenner f.eks mange pakistanske familier hverandre. Hvis grunnen til at barnet trenger fosterforeldre er sykdom i familien er det sikkert et godt tiltak at barnet bor hos en annen familie i miljøet som foreldrene kjenner. Hvis derimot problemet er omsorgssvikt eller vold mener jeg ikke det er bra at foreldrene og fosterforeldrene kjenner hverandre og omgås sosialt. Det samme gjelder hvis årsaken er problemer hjemme (vold) pga bruk av hijab, norske venner, fritidsaktiviter etc. Da er det ikke mye hjelp i å flytte til et nytt hjem som er like "strengt" som det man rømte fra. Tror du barnevernet ville flyttet et barn fra en veldig kristen familie til fosterforeldre i samme menighet som foreldrene, hvis årsaken til problemet var vold, omsorgssvikt eller religiøse konflikter som resulterte i bruk av vold eller frihetsberøvelse?
Tiit Skrevet 1. februar 2008 #57 Skrevet 1. februar 2008 Ok. Jeg er ikke enig. Så lenge man anses som en god fosterforelder og livssituasjonen vurderes som stabil i tillegg til andre forhold som sikkert må vurderes, så ser jeg ikke hvorfor lesbiske og homofile ikke skal kunne være fosterforeldre. Syns du det ville vært greit om et etnisk norsk barn ble plassert hos lesbiske, eller er du i mot at homofile og lesbiske får være fosterforeldre generelt? Hvis man først godkjenner at lesbiske og homofile får være fosterforeldre, ser jeg ikke at det skal være noe unntak for de med muslimsk bakgrunn. De bor i Norge, og jeg syns de bør forholde seg til norske regler for dette. Jeg antar at det ikke bare er å velge og vrake blant godkjente fosterhjem heller? Jeg setter også mye pris på svare til Frk Åberg, men i denne tråden er jeg som gjest uenig. Syns også at Tule har mange fornuftige synspunkter. Barneverntjenesten er forpliktet til å ta hensyn til kulturelle og religiøse hensyn ved plassering. Det vil være viktig for at barnet skal kunne oppleve at foreldrene aksepterer at de bor i fosterhjem, noe som er svært viktig for at barnet skal kunne nyttegjøre seg plasseringen på beste måte. Det er viktig for barn dersom foreldre og fosterforeldre kan opparbeide et tillitsforhold selv om saken står som den gjør, og her kan konflikter rundt de forholdene som nevnt være til hinder. Det er nok forhold rundt fosterhjemsplasseringer som skaper uro, så det er svært viktig å jobbe med matching av barn til fosterhjem. Jeg syns det blir helt feil å koble homofile og lesbiskes rettigheter opp til den saken som blir diskutert her. Det er ikke det det handler om. Det handler om foreldreansvaret til foreldre som har blitt fratatt den daglige omsorgen for sine barn. De har rett til å ha bestemmelsesrett og inflytelse på spørsmål som har med verdimessig og religiøs påvirkning av barnet, om barnet skal døpes eller ikke, hvilket trossamfunn barnet skal tilhøre, og om barnet skal gå på særskilte skoler med religiøs tilknytning eller ikke. SÅnne forhold. Når barneverntjensten beklager noe i denne saken (har lest den for noen dager siden uten å huske hele innholdet) tror jeg at det har med at de vet om at kulturelle/religiøse hensyn skulle hatt større betydning ved denne plasseringen enn det som resultatet viser. Samtidig vil de ikke endre plasseringen. Det vil jeg tro er fordi hensynet til barnets beste er vurdert som viktigere enn dette verdispørsmålet. Ikke enkle vurderingen, men noen må ta dem. Kanskje ble barnet plassert akutt, og da måtte de ta den plasseringen som var tilgjengelig. Det er svært mange ting vi ikke aner i denne saken. Men jeg syns det som barneverntjenesten har sagt om saken kan gi mening.
Gjest Frk Åberg Skrevet 4. februar 2008 #58 Skrevet 4. februar 2008 Jeg må si meg enig med gjest som sa at barnevernet har brutt loven, og jeg må reagere på frk Åberg her, fordi foreldre ikke har lykkes så skal de miste all bestemmelsesrett overfor barna sine? Hvordan ville du følt om det var deg? foreldrene mister ikke foreldreansvaret om barna blir flyttet Barneverntjenesten er forpliktet til å ta hensyn til kulturelle og religiøse hensyn ved plassering. Det vil være viktig for at barnet skal kunne oppleve at foreldrene aksepterer at de bor i fosterhjem, noe som er svært viktig for at barnet skal kunne nyttegjøre seg plasseringen på beste måte. Det er viktig for barn dersom foreldre og fosterforeldre kan opparbeide et tillitsforhold selv om saken står som den gjør, og her kan konflikter rundt de forholdene som nevnt være til hinder. Det er nok forhold rundt fosterhjemsplasseringer som skaper uro, så det er svært viktig å jobbe med matching av barn til fosterhjem. Jeg syns det blir helt feil å koble homofile og lesbiskes rettigheter opp til den saken som blir diskutert her. Det er ikke det det handler om. Det handler om foreldreansvaret til foreldre som har blitt fratatt den daglige omsorgen for sine barn. De har rett til å ha bestemmelsesrett og inflytelse på spørsmål som har med verdimessig og religiøs påvirkning av barnet, om barnet skal døpes eller ikke, hvilket trossamfunn barnet skal tilhøre, og om barnet skal gå på særskilte skoler med religiøs tilknytning eller ikke. SÅnne forhold. Når barneverntjensten beklager noe i denne saken (har lest den for noen dager siden uten å huske hele innholdet) tror jeg at det har med at de vet om at kulturelle/religiøse hensyn skulle hatt større betydning ved denne plasseringen enn det som resultatet viser. Samtidig vil de ikke endre plasseringen. Det vil jeg tro er fordi hensynet til barnets beste er vurdert som viktigere enn dette verdispørsmålet. Ikke enkle vurderingen, men noen må ta dem. Kanskje ble barnet plassert akutt, og da måtte de ta den plasseringen som var tilgjengelig. Det er svært mange ting vi ikke aner i denne saken. Men jeg syns det som barneverntjenesten har sagt om saken kan gi mening. Jeg svarer dere begge under ett. For å kommentere dette med homofile og lesbiskes rettigheter opp mot dette, så er jeg helt enig at det ikke bør ha noe med saken å gjøre. De skal ikke få bli fosterforeldre fordi de skal ha en eller annen rettighet til det, men fordi de kan være en ressurs for barna, uavhengig av legning. Mitt perspektiv her grunner i det jeg tenker er barnets beste. Ut fra det jeg har lest om barn som har vokst opp med lesbiske/homofile, så klarer de seg som gruppe like bra som andre barn, og skal visstnok ikke ha opplevd noen spesielle problemer med å ha vokst opp på den måten (uten at jeg kjenner til hvor mye forskning som er gjort på det, eller hvilke kriterier som har ligget til grunn). På fosterhjem.no skriver de om hvor vanskelig det er å få fosterforeldre med ikke-vestlig bakgrunn. Når det er mulig å ta hensyn til etnisitet og religion, syns jeg absolutt at de burde gjøre det, men det viser seg altså ofte vanskelig. Mine motforestillinger handler altså ikke om å plassere etter religion eller etnisk bakgrunn. I utgangspunktet mener jeg at man ikke bør kunne bestemme hvordan fosterfamilien skal være, så lenge det ikke er mulig å tilpasse religion/etnisitet. Hvis det hadde vært flust av ledige fosterforeldre, tenker jeg at det hadde blitt annerledes. Men det skal sies at jeg kanskje uttalte meg litt ut fra en situasjon hvor det haster å få til en plassering. Siden jeg ikke jobber med dette, sitter jeg ikke med inngående kunnskap om hvordan disse tingene skjer. Siden jeg antar at de fleste beholder foreldreansvaret, så er det egentlig logisk at de skal kunne godkjenne fosterforeldrene. Men, hvis det haster, og de lesbiske foreldrene er de eneste som er ledige, syns jeg barnets beste burde overgå foreldrenes meninger. Jeg ser jo at samarbeid med foreldre blir enklere om foreldrene godkjenner fosterforeldrene, og det er igjen til det beste for barnet. Så kanskje jeg skal revurdere mitt bastante synspunkt noe, ettersom flere av dere har trukket fram dette med samarbeid. Men når tule spør hvordan jeg ville følt det som forelder, å miste bestemmelsesrett, så svarer jeg at det helt sikkert ville føltes veldig ille. Men det er ikke foreldrenes følelser det handler om i denne sammenhengen. Avgjørelsene som tas bør ha bakgrunn i hva som er det beste for barnet i den aktuelle situasjonen. Hvis det sammenfaller med hva som ivaretar foreldrenes følelser best, så er det flott, men det er dessverre ikke alltid mulig, og her må BV gjøre sine vurderinger.
lolita90 Skrevet 4. februar 2008 #59 Skrevet 4. februar 2008 så lenge barnet ikke kommer til å lide, så er det vel ikke no problem... bedre å ha noen som vil ha deg ennå bli palssert hos noen av din egen kultur, og ikke være ønsket på den samme måten som hos de som virkelig ville ha deg
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #60 Skrevet 4. februar 2008 Avgjørelsene som tas bør ha bakgrunn i hva som er det beste for barnet i den aktuelle situasjonen. Hvis det sammenfaller med hva som ivaretar foreldrenes følelser best, så er det flott, men det er dessverre ikke alltid mulig, og her må BV gjøre sine vurderinger. Helt enig!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå