*Mina* Skrevet 6. januar 2008 #41 Skrevet 6. januar 2008 Alle mennesker tar sine valg, og de valgene må respekteres. Det er ikke dermed sagt at vi må forstå de valgene, men vi må respektere at andre kanskje velger annerledes enn oss selv.
*Mina* Skrevet 6. januar 2008 #42 Skrevet 6. januar 2008 Jeg synes det vitner om manglende dømmekraft både med tanke på seg selv, til forhold og til det å være foreldre. At man kan finne kjærligheten tre, fire og fem ganger i livet har jeg ingen vanskligheter med å se eller forstå. Det som er helt uforståelig er at man på død og liv skal ha barn med alle. Jeg mener personlig at etter andre runde så bør man si stopp. Man kan helt godt finne nye partnere, men å få barn med de, synes jeg er uansvarlig både for barna som da allerede finnes og ikke minst for den "tredje". Jeg har to barn og selv om egentlig alltid har ønsket meg fire, så var det ikke vanskelig å si stopp. Kan forstå det er "romantisk" å lage barn sammen med den mannen man elsker, men etter å ha fått to barn med to ulike fedre, så bør realiteten gå foran egne egoistiske ønsker og drømmer. At jeg ikke klarte å ta abort da jeg var yngre med første og at jeg ved andre fant ut at ektemannen min var utro, er mitt ansvar og mitt liv. Hvordan jeg velger å leve livet videre er mitt ansvar, selv om at familielivet ikke ble slik jeg ønsket det og det uforskyldt. Mine nåværende barn og det som kunne ha vært fremtidige barn er mitt ansvar nå. Det er mer enn nok slitsomt med to barn med to fedre og ha et forhold til en mann som selv har barn fra tidligere forhold! Jeg har en venninne som sa stopp ved første, enda hun var ung og kjæresten fort viste seg å være drittsekk. Hun var 19 år da hun ble gravid og jeg syntes hun var streng med seg selv. I dag er hun 38 og fortsatt sjeleglad for valget sitt. Og det forstår jeg godt! Hun har siden hatt tre seriøse forhold som ikke ble noe av. Et når hun var 20-23 (var for unge til å vite hva man ville egentlig ha) et når hun var 25-30 (tungt brudd der de bare ikke fant hverandre igjen men var så veldig glad i hverandre) og et når hun var 31-34 (familiene gikk ikke sammen, barna hans taklet det ikke og de måtte gjøre det slutt). Disse forholdene i seg selv har hatt sterk innvirkning på henne selv og hennes datter. Tenk hvis hun satt igjen med enda flere barn og med dertil enda mer komplisert og ustabilt familieliv. Nå er hun 38 og har funnet mannen i sitt liv. Ja, det tror jeg faktisk. Begge er så utrolig balanserte, realistiske og gode, varme mennesker. Men ingen av de vil ha flere barn selv om de ser sjarmen med det. De synes det er mer enn nok å ta vare på sine tre felles barn (han har to fra et tidligere ekteskap). Ansvaret til disse kommer foran egne behov. Om det er tre barn med tre fedre eller tre barn med tre mødre så er det likestilt ille. Hadde jeg vært barnløs hadde jeg vært svært skeptisk til å inngå noe forhold til slike, og i så fall må de hatt en a-ha opplevelse som endret livet deres. Men når noen rettferdigjør seg selv og skal unnskylde og bortforklare så mener jeg man har null eller liten innsikt i konsekvensene av valg i livet sitt. Til slutt vil jeg si at dårlig dømmekraft har overhodet ingenting med utdanning eller sosial status/klasse. Hvis man skal følge den tankegangen så finnes det vel overhodet ingen høyesterettsdommere som kan være dårlige foreldre? Jeg tror heller ikke noe på at kvinner får barn med flere menn for å bli trydgesnyltere eller leve seg rik på å få barnebidrag osv. Jeg vet bare ikke hva jeg skal si til folk som faktisk tror på slike gamle fordommer. Du har satt en grense på to barn med to ulike, fordi det er det du selv har. Syns du høres like gale ut som enkelte andre her inne, men samtidig prøver du å rettferdiggjøre det at du selv har valgt å få to barn med to ulike. Men du er samtidig flink til å rakke ned på de som velger å få flere barn, fordi det er noe du selv ikke hadde gjort. Men sitter du egentlig med fasiten på livet til alle mennesker? Bare fordi du syns det er greit med to barn med to ulike, så skal alle andre mene det samme? Men vet du hva, du kan tro at du har litt bedre dømmekraft enn det de har, men du har ikke det i mine øyne. Du har tatt dine valg og det må du ta ansvar for, men andre tar sine valg på bakgrunn av sin egen livssituasjon. O)g hvilken rett har du til å dømme deres valg? Og jeg anser ditt innlegg som dømmende, når du kan si at noen har dårlig dømmekraft fordi de ikke har gjort de samme valgene som det du har gjort.
Gjest Gjest_Ugla_* Skrevet 6. januar 2008 #43 Skrevet 6. januar 2008 Alle mennesker tar sine valg, og de valgene må respekteres. Det er ikke dermed sagt at vi må forstå de valgene, men vi må respektere at andre kanskje velger annerledes enn oss selv. Ja for min del må gjerne damene yngle med både 3-4-5 og 6 forskjellige menn. Det er deres valg og de må jo selv avgjøre om de mener dette er det beste for ungene.
Gjest snazaroo Skrevet 7. januar 2008 #44 Skrevet 7. januar 2008 Det er meg revnende likgyldig hvorvidt folk ønsker å få 4 unger meg 4 forskjellige eller hva det måtte være. Jeg håper og tror at jeg er såpass oppegående, at jeg ikke setter folk i bås eller alle under en kam. Jeg har ingenting med hvordan folk lever livet sitt. Jeg skal ikke ta sjansen på å synse og mene i andres liv. Alle har vi forskjellige grunner for valgene vi tar. Eller for valgene vi ikke tar. Så lenge folk setter barna først og gjør det de mener er best for barna, har jeg all respekt for andre mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #45 Skrevet 7. januar 2008 Bare lurer litt: Hvordan ser dere på fedre som har fått barn med 3 forskjellige damer?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #46 Skrevet 7. januar 2008 Jeg har to barn med to forskjellige fedre. Ung og dum første gang, andre gang så var han utro. Om jeg nå finner meg en ok mann og gifter meg. Da ender jeg opp som en av snylterne som har tre barn med tre fedre. Herlig.. HVORDAN BLE DU GRAVID NÅR HAN VAR UTRO?
Gjest =tentacle= Skrevet 7. januar 2008 #47 Skrevet 7. januar 2008 Tenk hvis hun satt igjen med enda flere barn og med dertil enda mer komplisert og ustabilt familieliv. Med flere enn ett barn hadde datteren hatt et søsken. Hva er så ille med den tanken?
Gjest Loni Skrevet 7. januar 2008 #48 Skrevet 7. januar 2008 Ei jeg vet om har tre barn som hun har fått med tre forskjellige ONS'er. Det synes jeg blir litt i overkant.
Gjest =tentacle= Skrevet 7. januar 2008 #49 Skrevet 7. januar 2008 HVORDAN BLE DU GRAVID NÅR HAN VAR UTRO? Tror du at hvis kjæresten din er utro mot deg (eller med deg) så blir han automatisk steril?
amles Skrevet 7. januar 2008 #50 Skrevet 7. januar 2008 a. De får ikke være sammen hele tiden som søsken b. De har ulike fedre med ulike grader av involvering og ulike regler når de ikke er hos mor c. De har ulike farforeldre og dermed ulike besøkssteder, kanskje med store forskjeller der også d. De må foreta valg om hvorvidt de skal være sammen med søsken samtidig som de foretar valg om hvorvidt de skal bo hos mor eller far når de er gamle nok til å bestemme e. De må forholde seg til en utvidet familie som i større eller mindre grad ønsker å ha med dem å gjøre ... det var det første jeg tenkte på. Kan jo selvsagt gå bra. Men DERSOM det er synd på dem, må dette være noen av grunnene. Her vil jeg si ar DU lager problemene.. Og det gjør du nettopp ved å dømme. Trenger noen av disse punktene være et problem hvis du ikke lager det til det. Tror at mange av de problemene barn og unge møter blir laget av fordømmenede voksne. Hvorfor ikke heller se det beste i situasjonen man uheldigvis har kommet i, og prøve gjøre det til en ressurs i stedet. Ialle punktene dine er det DU som lager problemene, jeg klarer ikke se et eneste problem her som ikke kan løses eller snues til en fordel??
Gjest snazaroo Skrevet 7. januar 2008 #51 Skrevet 7. januar 2008 Ei jeg vet om har tre barn som hun har fått med tre forskjellige ONS'er. Det synes jeg blir litt i overkant. Godt du ikke har noe med det å gjøre da?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #52 Skrevet 7. januar 2008 Her vil jeg si ar DU lager problemene.. Og det gjør du nettopp ved å dømme. Trenger noen av disse punktene være et problem hvis du ikke lager det til det. Tror at mange av de problemene barn og unge møter blir laget av fordømmenede voksne. Hvorfor ikke heller se det beste i situasjonen man uheldigvis har kommet i, og prøve gjøre det til en ressurs i stedet. Ialle punktene dine er det DU som lager problemene, jeg klarer ikke se et eneste problem her som ikke kan løses eller snues til en fordel?? Herregud så naiv du er.
amles Skrevet 7. januar 2008 #53 Skrevet 7. januar 2008 Herregud så naiv du er. Mulig du synes det.. Men jeg tror det hele kommer an på hva slags innstilling man har. Hva med Anna Wahlgren da som har ni barn med x antall fedre? Er hun en dårlig mor? Har hennes barn lidd umenskelig mye? Hvis man gjør ting til et problem så vil det selvsagt bli et problem. Går man inn for at det er naturlig(noe det faktisk blir mer og mer..) og en fordel, så klarer man å bruke det som en ressurs... Kjenner flere som har barn med to-tre forskjellige, av ulike årsaker, men kun en har problemer i forhold til dette, men mest pga sin egen innstilling til ting. Desverre lar hun sine dumheter gå utover barna... Så lillebøll, ikke tenk så mye på hva andre synes om deg hvis du skulle få tre barn med tre forskjellige. Uansett blir tingene ikke værre en det du gjør de til...
Gjest Loni Skrevet 7. januar 2008 #54 Skrevet 7. januar 2008 Godt du ikke har noe med det å gjøre da? Det er lov å mene noe her, er det ikke? Uten å få spydige bemerkninger?
Gjest snazaroo Skrevet 7. januar 2008 #55 Skrevet 7. januar 2008 Det er lov å mene noe her, er det ikke? Uten å få spydige bemerkninger? Å jo da, du kommenterer jo på en spydig måte at du synes det er i overkant å få flere unger med flere menn, så da tåler du vel at jeg kommenterer deg på en spydig måte da? Dessuten la jeg til et smil, slik at du skulle skjønne at jeg tullet litt. For om du hadde lst innlegget mitt i denne saken litt lenger oppe, så hadde du sett at jeg skrev at jeg ikke gadd blande meg i andres business. Så dette var altså et lite forsøk å å tøyse og være ironisk da. Men det gikk jo ikke hjem. Skal jeg si unnskyld da?
Gjest Mysticgirl Skrevet 7. januar 2008 #56 Skrevet 7. januar 2008 Bare lurer litt: Hvordan ser dere på fedre som har fått barn med 3 forskjellige damer? Uff da må han jo betale så mye i barnebidrag at det blir lite igjen til meg
Gjest Mysticgirl Skrevet 7. januar 2008 #57 Skrevet 7. januar 2008 (endret) ..... Endret 7. januar 2008 av Mysticgirl
Gjest Loni Skrevet 7. januar 2008 #58 Skrevet 7. januar 2008 Å jo da, du kommenterer jo på en spydig måte at du synes det er i overkant å få flere unger med flere menn, så da tåler du vel at jeg kommenterer deg på en spydig måte da? Dessuten la jeg til et smil, slik at du skulle skjønne at jeg tullet litt. For om du hadde lst innlegget mitt i denne saken litt lenger oppe, så hadde du sett at jeg skrev at jeg ikke gadd blande meg i andres business. Så dette var altså et lite forsøk å å tøyse og være ironisk da. Men det gikk jo ikke hjem. Skal jeg si unnskyld da? Jeg har ikke vært spydig. Hva er vitsen med å skrive en spydig kommentar med et smil etter? Hold deg til saken.
Gjest snazaroo Skrevet 7. januar 2008 #59 Skrevet 7. januar 2008 Jeg har ikke vært spydig. Hva er vitsen med å skrive en spydig kommentar med et smil etter? Hold deg til saken. Whatever. Gidder ikke sånne personlige vendettaer jeg altså.
Gjest Gjest_Ugla_* Skrevet 7. januar 2008 #60 Skrevet 7. januar 2008 Bare lurer litt: Hvordan ser dere på fedre som har fått barn med 3 forskjellige damer? En uansvarlig type jeg bør holde meg langt unna.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå