Gå til innhold

Malama skal bli mamma!

Malama

Anbefalte innlegg

Med ca 2 måneder til termin er jeg ferdig med 7 måneder, og har akkurat begynt på den 8. måneden ja.

Tida flyr enormt fort, det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har jeg vært på kontroll, og er fortsatt funnet i fin form. Ingen hevelser i beina, ingen utslag på urinprøven, og blodtrykket er greit 125/80 (litt opp er det, men helt greit følge jm)

Magen vokser som den skal, og lillegutt har etter et hun kan kjenne lagt seg med hodet godt ned.

Det dumme er at vi får absolutt ingen fødselsforebredendekurs/møte.

Sykehuset har ikke noe pga budsjettmessige årsaker, det vet jeg. De opplyser at jordmorforeningen har kurs, men det fant jeg ikke noe om, og det jordmora nå sa var at "det er ikke noe nedi byen heller nå om sommeren". Den forrige jordmora sa at hun ville samle alle parene med ca lik termin når det nærmet seg, til en fødselsforberedende prat, og jeg trodde dette ville danne grunnlaget for barselsgruppen senere, men denne jordmora har ingen slike planer nå i sommer, "når hun nettopp har begynt, og skal ha ferie og sånn", så noe slikt gjør hun ikke før til høsten.

Med andre ord, dette må vi klare uten kurs. Og fødeavdelinga får vi jo ikke se, så lenge de driver ombygging der oppe. Og for sikkerhets skyld så gir hun meg annen info om dette enn det jeg har lest, hun sier at for å få ligge på barselsavdelingen, ikke hotellet, MÅ jeg føde på Føden, mens jeg har lest på Haukeland sine sider at siden Storken nå ikke har barseslrom under ombyggingen får de som føder der ligge på Barsel eller på hotellet. Og dessuten at Storekn har "alle de samme tilbudene som føden, bortsett fra epidural", inkludert badekar. Men, Linn3c sa jo at joda, de har badekar, men bare ett! (også trodde jeg de bare var til å ligge i for smertelindring under åpningstiden, men vesle E er jo født i vann...) Det hadde vært greit me en liten fødselsinformerende time... Altså, jeg leser meg greit til alt sånn i teorien. Det jeg hadde satt pris på var om de kunne fortalt meg om hvordan det er HER, på Storken og på Føden på KK. For bøkene forteller jo bare generelt om hva som finnes, og skriver at "noen sykehus har ikke" f.eks om lystgass, pga utlufting, og selvsagt er akumpunktur avhengig av at der er noen der som kan gjøre det, men hvordan vet jeg om det er et menneske eller mange som kan det der oppe som jeg skal da?

Menmen, vi finner nok veien opp dit, og inn på rett avdeling. Og lillegutt finner nok veien ut, og smertelindring finner vi ut av etterhvert som jeg finner ut hvor vondt dette egentlig er. Det ordner seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KK tilbyr ikkje lystgass, dei har ikkje god nok utlufting til det. Akupunktur fekk eg den andre gongen eg var inne med H, før me drog heimatt. Med E var det ikkje spørsmål om eg ville ha det ein gong, sikkert fordi ingen kunne setja det, men eg klarte meg rimeleg bra gjennom fødselen likevel.

Om å føde i vatn, trur eg dei sa at det helst var fleirgongsfødande som fekk. Men med H fekk eg sitja og slappa av i vatnet, det var utruleg godt. Så sant badekaret er ledig, er det mogleg for deg også. Det er, eller skal komma, ikkje heilt sikker på det, badekar på Føden også. Det er jo berre å ta ein telefon opp dit og spørja.

Det var forresten ein god idè, trur eg. Notèr deg eindel spørsmål, feks i løpet av eit par dagar, ting du lurer på, og ring opp og spør. Då får du førstehandsinformasjon... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å sei at du har lyst på badekar med ein gong du kjem til KK... ;)

For å føde i vatn må du ha klyster, forresten. Så veit du det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tok bilder ja, du er jo god da, de må jeg få sett en gang :klem:

Og det var en meget god ide, å skrive ned alt jeg lurer på, og ta en telefon opp dit en dag. Når det nærmer seg litt mer, sånn at de er kommet lenger i ombyggingsfasen, slik at jeg er så nær som mulig å få den relevante informasjon i forhold til hvordan ombyggingen ligger an, ifølge min kollega med "innside informajson" (nabo me en som jobber på KK) så er nemlig en augusttermin sånn "på grensa" til om de er ferdige eller ei, med den fasen som rammer Storken i alle fall (Det står jo på nettsidene deres fra i høst at de er ferdige til sommeren/høsten-08, så det er jo altså sånn i de tider det...)

Hadde ikke tenkt på at jeg kunne ringe dem, men det kan jeg vel. Eller muligens tom sende dem en mail, så kan de besvare den når de har tid, så føler jeg ikke at jeg opptar telefontid som kanskje er mer trengt av noen som er (snart) fødende eller engstelig pga oppståtte komplikasjoner eller noe sånn. Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er kjekt med kontroller å få vite at alt står bra til med den lille.

Vi fikk ikke høre hjertelyden i dag da. Hun lyttet på den, men med sånn trestetoskop. Før har de lyttet med doppler, så da har jo jeg og mannen fått høre også, men nå var det jo bare hun som fikk høre.

Mannen har hørt den et par ganger hjemme han da, ved å legge øret til magen min, men det er ikke bestandig så lett å finne den.

Siste nytt på symaskinfroten: Jeg tror vi har bestemt oss for at jeg skal få meg en janome easy jeans maskin. Det er en mekanisk maskin, ikke sånn som syr bokstaver og hjerteborder, men jeg tror ikke egentlig jeg har bruk for det heller. Det er jo fristende, for det ser gøy ut, men altså, jeg vet ikke helt hva jeg skulle bruke det til. Mannen sier at dersom det viser seg at jeg syr mye, og savner det, så kan jeg få oppgradere etterhvert, la denne gå i arv til hans søstre eller noe (jeg nevnte da at symaskinbutikken tar symaskiner i innbytte også, så de selger også brukte symaskiner)

Planen er at vi reiser dit i morgen. Jeg kunne selvsagt bestilt den i nettbutikken, men jeg er altfor utolmodig, så å reise dit og få den med hjem under armen (under mannens arm da kanskje...) er mer fristende. Så kan jeg leke med den i morgen kveld. Om vi ser bort fra at jeg ikke har noe å sy på da... :ler:

Tenkte å kjøpe noen bambushåndklær på prinsess, til å prøve å sy bambusinnlegg til bleier. Det er visstnok gode absorberingsgreier, og dessuten grenser for hvor vanskelig det kan være å sy en firkant. Sammenlignet med "storprosjektet" mitt, å sy meitai. Jeg har nok med å øve på å sy rette streker tror jeg, men jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hverfall at du er mye flinkere enn meg. Jeg er av typen som brekker nålene på symaskinene, og ender opp med å bli muggen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pysepus
Eg tok bilder av mi fødestove då. Til deg, mellom riene. :klemmer:

:fnise: Omtenksomme Linn3c gjorde dette da hun var på KK ja ;) Du er nå snill!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hverfall at du er mye flinkere enn meg. Jeg er av typen som brekker nålene på symaskinene, og ender opp med å bli muggen. :ler:

Det er slett ikke sikkert at jeg lar være å knekke nåler da... jeg har altså ikke rørt en symaskin siden ungdomsskolen.

Så antakelig er et lite utvalg av nåler, litt tråd og noe stoff som jeg kan øve på, sikkert en lur ting å skaffe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Woohoo! Nå har jeg fått til å sy på min splitter nye symaskin! Det er kjempegøy, når jeg bare fikk det til! (Tredde den litt feil først, så da bare slet jeg overtråden og ingen sting ble sydd, det var mer frustrerende)

Må øve litt mer på innstillinger og "lissomsømmer", inntil jeg får mer taket på det, så skal vi se om jeg kanskje prøver meg på et syprosjekt etterhvert. Noe relativt enkelt, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med ny symaskin :blomst:

Dere kan ikke få en jordmorsamtale før fødselen da? Vi hadde det sammen med omvisning. Fikk da en del av den samme informasjonen som vi hadde fått på svangerskapskurs.

Veldig greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmora sa at vi kan snakke om fødselen neste gang jeg skal dit, hvilket er om litt over en måned, bare noen få dager før permisjonen tar til. Kombinerer vi dette med litt kontakt med sykehuset med oppsamlede spørsmål, og Linn3c sine bilder av fødestua sånn at jeg har en vag anelse om hvordan ei fødestue ser ut, så skal vi nok komme i mål, tenker jeg.

Lillegutt er aktiv nå, og de merkes at han nok har snudd seg ja, for det er mye mer aktivtet oppover i magen. Men forsåvidt en del langt nede også, så det er nok både armer og bein som jobber, og ikke så lett i si hva som er hva. Dessuten merker jeg at livmora vokser, det begynner å merkes at det er litt trangt inni der. Og enda er det flere uker igjen til den er på sitt høyeste, hvordan skal det bli plass til lungene mine og puppene mine da, når jeg synes han presser på dem allerede, om jeg bøyer meg fremover i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når han sparker som verst tenker jeg på hvor ufattelig heldig jeg er, som faktsik har en liten baby inni magen. Og at det er bare noen få ganger i livet, kanskje er det bare denne ene gangen, man får oppleve det vidunderlige det er å ha en levende baby inne i magen, som gir tegn om at han har det bra ved å sparke og romstere. Når han kommer ut til oss, da er det slutt på denne helt spesielle tiden. Så jeg må ta vare på disse øyeblikkene.

Selv om det betyr at det kjennes ut som om han skal sprenge seg vei ut navelen, eller presse litt hardt på div indre organer som ikke alltid trives med det :ler:

I dag er det 13. juni.

Da er det 2 måneder til min termin. Og altså sånn ca 1,5 til 2,5 måneder til det er ventet at jeg skal bli mamma. Det er sannelig ikke lenge igjen!

Det har visst mannen absorbert også, for nå kom han til at det er på tide å sette vugga inn igjen på soverommet (muligens også fordi han er lei av at det er trangt i gangen, hvor den ble satt til utlufting da den kom til oss for et par uker siden (den var relativt nymalt, så den trengte litt mer lufting før den kunne stå på soverommet)) og ta litt mål på badet så vi kan få kjøpt oss et stellebord. Derved kan jeg få begynne å vaske bleier og klær og putte nedi stellebordet (som altså skal være en kommode antakelig)

Dessuten er det også på tide å tenke litt seriøst på dette med bil, tror jeg... Vi har avklart litt "rammer" med banken da (men bankmannen er egentlig visstnok innstilt på at det vi mener vi kan klare av lån, det er han med på. Sikkert innen en viss grense av rimelighet, men min kjære har et greit kundeforhold til banken og banken mente jo vi kunne låne mer til hus enn vi gjorde, derfor har vi litt å "gå på" nå.) Så neste skritt er derved å ta en tur på et par bilbutikker og titte litt... Hvilket er en anelse skummelt, for ingen av oss har da peiling på å kjøpe bil.... Vi har ikke peiling på bil, egentlig...

Men det ordner seg vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...