Saeria Skrevet 2. juni 2008 #1721 Del Skrevet 2. juni 2008 Ja, det glemte jeg jo midt i oppgaveskrivinga... Gratulerer med 30 uker! Herrefred så fort det har gått! :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #1722 Del Skrevet 3. juni 2008 Jepp, det har gått kjempefort! Og egentlig er magen min ganske så liten og unseelig, til å være kommet så langt på vei... I dag har jeg f.eks på meg en helt vanlig singlet som jeg kjøpte i fjor. en helt ordinær basis-singlet. Lang nok til at den når helt ned til linningen på mammacapribuksa mi, og sitter selvsagt stramt rundt meg, men jeg sprenger den på ingen måte... Og om ti uker skal det komme en ferdig baby ut av meg! Hallo, om TI UKER! Det har gått TRETTI! Jeg er ferdig med 3/4!!! En gang mellom 2 og 3 måneder fra nå, så er det normalt å forvente at lillegutt skal bli født. Det er ikke lenge det! Min vesle nedtellingsoversikt tilsier dessuten at det er 71 dager til termin, og altså 21 dager mindre, derved FEMTI DAGER til permisjonen starter. Gleder meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 3. juni 2008 #1723 Del Skrevet 3. juni 2008 Ja, permisjon bli bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #1724 Del Skrevet 3. juni 2008 Permisjon blir meget bra. Koma til sjefen begynte på sin permisjon i dag, og jeg merket at jeg ble en anelse misunnelig... Men jeg har en del å få ferdig før jeg kan ta permisjon, og 50 dager, ikke helt like mange arbeidsdager, er ikke så lenge. Så jeg skal nok holde ut, men jeg gleder meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 4. juni 2008 #1725 Del Skrevet 4. juni 2008 Mindre enn sju veker til permisjon! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 4. juni 2008 Forfatter #1726 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Det er vel om 7 uker den første permisjonsdagen min i dag? Siden det i dag er 10 uker til permisjonen, siden det er onsdag? Ok, jeg trodde jeg hadde full kontroll på dette med permisjon, men plutselig viser det seg at en kollega med termin dagen etter meg mener hennes permisjon skal begynne den dagen jeg mente min skulle begynne? Permijson 3 uker før termin. 3 uker før en onsdag som er 40+2, er vel den onsdagen som er 37+2? Derfor trodde jeg at siste dag på jobb skulle være tirsdagen som er 37+1? Men så mente hun at hun som har termin på torsdagen også skal ha permisjonsstart den onsdagen? Jada, jeg vet at man kan begynne mer enn 3 uker før, for all del, jeg kunne ha gått i permijson NÅ om jeg ville, man kan jo begynne inntil 12 uker før termin, men altså, gitt at man skal starte permisjonen 3 uker før termin, vil ikke 3 uker før en onsdagstermin tilsi at siste arbeidsdag er en tirsdag? Dette minner meg på at jeg skulle skrive ut skjema for å søke foreldrepenger, samt hva de skal ha i det søknadsbrevet på jobb, så vi kan se på det i kveld. Jeg har skrevet det ut før, men jeg aner ikke hvor det har blitt av etter en rydding eller to, så jeg skriver det ut på nytt jeg... Og så må jeg finne ut av om jeg skal levere skjemaet til hun på jobb som har med sykepenger og foreldrepenger og sånn å gjøre, slik jeg gjør med sykemeldignene (dvs, jeg gir dem til sjefen, men han gir det videre og det havner hos henne) siden jeg får lønn fra jobb som normalt, så får de refusjon fra nav, eller om dette skal leveres direkte til nav, og hvem av oss (jeg eller jobben) som i så fall skal sende det inntekts- og skatteskjemaet til nav. Jobben må vel sende et krav om å få refundert foreldrepengene mine i alle fall, hvilket de bare kan gjøre når jeg har søkt om dem, så de må jo få vite AT jeg har søkt, vil jeg tro... Tilfeldigvis sitter jo jeg bare et par kontorer fra den dama som har med nav å gjøre her på jobb, så i mitt tilfelle vet hun om at jeg er gravid og skal i permisjon, men det vet hun jo ikke med alle organisasjonens ansatte, det er noen tusen av oss, og hun kan jo ikke vite slikt om alle. Så det må vel finnes en rutine for at hun skal få vite om det, utenom de av oss hun altså kan se... Endret 4. juni 2008 av Malama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandra Skrevet 4. juni 2008 #1727 Del Skrevet 4. juni 2008 Hei Malama, sitter akkurat og fyller ut dette skjemaet for Krav om ytelse ved fødsel og adopsjon og da lurte jeg akkurat på det samme som deg. Jeg har termin (eller planlagt keisersnitt da) en mandag, så jeg lurte da på om permisjonen startet mandagen tre uker før, eller søndagen tre uker før. :klø: Mannen og jeg skal fylle ut skjemaet i kveld, og så måtte man også få arbeidsgiver til å fylle ut et annet skjema som heter Inntekts- og skatteopplysninger for arbeidtaker. Ha en fin dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 4. juni 2008 Forfatter #1728 Del Skrevet 4. juni 2008 Jepp, jeg vet at arbeidsgiver må fylle ut det skjemaet, jeg er bare usikker på om de så skal gi det til meg, og jeg sender det sammen med mitt skjema til nav, eller om jeg skal gi mitt skjema til dem, så sender de det sammen med sitt skjema til nav, eller om jeg skal sende mitt, og de skal sende sitt, og så skal vi håpe at nav klarer å finne begge papirene samtidig... Skal spørre den dama på jobb jeg, hvordan de gjør det. For utfra hva jeg leser på nett, så er i alle fall to av disse løsningene vanlige (hvorav den siste ofte medfører at nav hevder å ikke har fått et av skjemaene... Så glad jeg er for at jeg uansett får lønn fra jobb, og ikke trenger å direkte forholde meg til nav for utbetalinger.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 4. juni 2008 Forfatter #1729 Del Skrevet 4. juni 2008 Forøvrig er hodet mitt blitt veldig symaskinokkupert de siste par dagene. Jeg skal ha meg symaskin, jeg klarer bare ikke for alt i verden å finne ut av "hvor god" den bør ære for å dekke mine behov, slik at jeg ikke må "oppgradere" etter kort tid, samtidig ikke være "overkill" av dilldall jeg ikke bruker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iss Skrevet 4. juni 2008 #1730 Del Skrevet 4. juni 2008 Du sender ditt skjema til NAV og jobben sender skjema om lønn og skatteopplysninger til NAV. Det var det jeg fikk beskjed om, du trenger ikke tenke på å samle inn det Ikke lenge igjen nå! Spennende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 4. juni 2008 #1731 Del Skrevet 4. juni 2008 Ja, sjøvsagt har du rett.. Det er i morgon det er 7 veker til permisjon. Eg berre vart plutseleg så opphengt i at det var ved 37 veker at den starta. Men det er jo 37+2 som du seier! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 4. juni 2008 Forfatter #1732 Del Skrevet 4. juni 2008 I dag er jeg 30+2. Onsdagen om 7 uker er jeg 37+2, og det skal være den første permisjonsdagen min. Dvs, siste arbeidsdag tirsdag 22. juli, permisjon fom onsdag 23. juli. Det er det jeg har tenkt hele tiden, har nedtelling etter, og planlegger å skrive i søknaden som vi skal forsøke å få laget til i kveld, eller i alle fall denne uken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 4. juni 2008 #1733 Del Skrevet 4. juni 2008 Hehe, så vanskeleg dette skulle vera då.. Då hadde eg jo faktisk rett i det første utsagnet mitt då, at det faktisk ER mindre enn sjuy veker til du har permisjon... For akkurat no, om sju veker, har du permisjon.... Trur tickeren din skiftar dag kl 12 på dagen og ikkje ved midnatt, for det stod 30+1 då eg skreiv det i stad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 4. juni 2008 Forfatter #1734 Del Skrevet 4. juni 2008 Den skifter dag litt utpå dagen en gang, ettersom den følger amerikanske tidssoner eller noe sånn Men ja, det er under 7 uker til permisjonen, for om 7 uker har jeg permisjon. Og jeg gleder meg Sitter på kontoret og koker, drikker vann som er blitt lunkent innen jeg har fått det med meg tilbake på kontoret (hjemme har vi isbiter, luksus. Fylle glasset halvveis med isbiter før jeg tar i vann, så holder det seg kaldt!) og gleder meg til å gå hjem. Og må nok innrømme at jeg ikke har vært en supereffektiv ansatt i dag... men jeg har da gjort LITT... innimellom at jeg ser ut på fineværet, lurer på om dagen snart er ferdig, og funderer på hva i all verden jeg skal med en symaskin, for å i neste øyeblikk ha lyst å skaffe en I DAG så jeg får prøve den før vi reiser bort i helga, bare fordi det høres så spennende ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 4. juni 2008 Forfatter #1735 Del Skrevet 4. juni 2008 Og jeg som var litt sånn "småredd" at folk ville synes jeg er "frekk" som ikke vil ha folk boende i huset vårt når de kommer på besøk i august for å se på lillegutt... Mamma har snakket med svigermor, og de er begge enige om at det er en god ide. Det er en campingplass som leier ut rom og hytter bare ti minutter unna oss, de kan bo der. Og når mamma hadde nevnt det for farmor, at de kanskje tar med seg campingvogna, og da installerer henne på et slikt rom, hadde farmor fastslått at det var bra de var så fornuftige. "For mye besøk, så kunne jeg miste melka" må vite. Når de bor på campingen slipper jeg å tenke på at andre enn oss holdes våken om lillegutt skriker om natta. Jeg kan få meg en times søvn på dagen, uten at det sitter gjester i stua. Jeg og min mann kan finne ut av hvordan det er å være foreldre, med litt tid sammen lene bare vi tre som er denne vesle familien. Og de kan ordne sin egen mat når det passer dem. Så kan de selvsagt komme på besøk flere ganger om dagen om det passer sånn, men vi kan lettere tilpasse dette til den formen jeg er i, det vet vi jo ikke noe om før dagn er der. Også slipper jeg å bekymre meg for om det kommer flere på en gang enn vi har gjesterom til, og "urettferdigheten" i om noen får bo hos oss og andre må bo andre steder. Så deilig at alle som er informert om dette så langt, er enige i at det er den beste løsningen. Min svigerfar er det ingen som har snakket med da, men det ordner seg nok der også tenker jeg. Kjempekos med svigerfamilie, og han, den nye forlovedne og den lille sønnen deres som blir et år i august er høyst velkommen på besøk altså. Men på lik linje med mine foreldre, med eller uten farmor på kjøpet, min bror og min svigermor med usikkert antall ekstra, det er kjempekjekt at de kommer, og normalt sett har jeg to gjesterom med totalt 4 soveplasser som jeg stiller til rådighet, men akkurat de første par ukene etter fødselen vil jeg gjerne slippe overnatningsgjester. Når mamma kommer i november for å hjelpe meg før dåpen, det er en annen sak, da skal hun selvsagt få bo på loftet. Og andre som evt kommer utover høsten er også selvsagt velkommen til det. (igjen, plassbegrensning om det kommer mange på en gang da, særlig til dåpen, da er det ikke plass til så mange, antakelig har vi bare et gjesterom da også, dersom vi skal holde middagen hjemme må vi tømme stua for sånne "uvesentlighter" som et hobbybord/kontorpult, en stressless (om vi ikke klarer få plass til den rundt salongbordet) og mannen synes at en flatskjermtv hadde jo tatt langt mindre plass . Og da er vel "kontoret" på loftet, som fungerer som reservegjesterom, en naturlig plass å gjøre av det.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 5. juni 2008 Forfatter #1736 Del Skrevet 5. juni 2008 Det er deilig når sola skinner, en blir i godt humør da. Også er dette siste dagen på jobb denne uka, siden vi har fri i morgen. Vi skal kjøre østover. Med erfaring fra varme dager og kjøring østover før, det er ikke noe kjekt. Nordover er varmt nok, men herfra til Voss er det jo egentlig nærmest bare en lang tunnel... Og vi har altså en bil uten aircondition, så gjett hvem som må stenge luftinga når vi kjører inn i disse lange tunnelene? Og gjett om det da blir knallvarmt i bilen, når lufta ikke sirkulerer lenger. (Jada, for den har ikke mulighet til å kjøre den eksisterende lufta "resirkulert" heller, så vi må stoppe vifta rett og slett) Så planen er å stå opp tidelig, og helst komme igang på kjøringa før sola får opp effekten skikkelig. Da får vi litt utav dagen hos svigermor også, det er jo litt kjekt. Ja, også ha drikke i kjølebag med fryseelementer da, og hamstre mer på annenhver bensinstasjon, og kjøpe is så ofte vi har lyst, selv om det er usunne greier... Vi skal kjøre tilbake på søndag, så dette er bare en snartur. Søndag starter vi nok ikke så tidelig da. Utgangspunktet for turen er jo at min kjære skal på klassegjenforeningsfest på lørdag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 5. juni 2008 #1737 Del Skrevet 5. juni 2008 Vi får krysse fingrene for regn hos dere på søndag da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 5. juni 2008 Forfatter #1738 Del Skrevet 5. juni 2008 Søndag er ikke sååå ille egentlig. For altså, på østlandet, der vi starter (og hvor det vel er meldt 30 grader på søndag) er det jo ingen tuneller, så da kan vi kjøre med åpne vinduer, full kjøling, og bensinstasjoner selgeris og vann på søndager også. Siden mannen sikekrt må sove litt lenge på søndag, er det kveld innen vi kommer hjem, og forhåpentligvis levelig innen vi kommer til tunnel-land... Men jeg ønsker meg AC på vår neste bil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 5. juni 2008 #1739 Del Skrevet 5. juni 2008 Ja, klart humøret stiger betraktelig i godværet. Det er så deilig å kunne trippe rundt i singlet og knebukse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chica Skrevet 5. juni 2008 #1740 Del Skrevet 5. juni 2008 Aircondition er et must når man skal kjøpe ny bil ja! Deilig med ok temperatur i bilen nå som det er så varmt ute Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg