Malama Skrevet 15. april 2008 Forfatter #1281 Del Skrevet 15. april 2008 Ja... men probemet er at jeg er jo ikke det minste trøtt på formiddagen, hvordan skal jeg klare å sove da? Kan jo prøve, men jeg er ikke god på å sove når jeg ikke er trøtt... men verd et forsøk er det jo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 16. april 2008 #1282 Del Skrevet 16. april 2008 Det kan jo bli eit problem, ja. Mitt problem blir å forstå at ikkje alle er slike natteranglarar som meg som begynnar å rydda hus klokka elleve om kvelden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 16. april 2008 Forfatter #1283 Del Skrevet 16. april 2008 Hehe. Jeg er ikke supertrøtt på kveldene heller da, men da er jeg litt trøtt og lat, så jeg begynner ikke å rydde hus på den tiden nei... det gjør jeg langt heller på morgenen (Jepp, klokka 8 om morgenen er en fin tid å sette på vaskemaskina, legge sammen klær, rydde ut av oppvaskmaskina og denslags, så lenge en ikke må på jobb den dagen...) Jeg er nemlig blitt uforsvarlig morgenfrisk i det siste. Jeg nevnte det jo, at denne sommertidsendringa på klokka ikke virka helt rett vei på meg? Meget mulig det har å gjøre med at jeg begynte å ta innover meg at jeg var sykemeldt og jobba mindre så jeg ikke var så sliten da, men sånn fra rundtom de tider har jeg ikke hatt problemer med å stå opp i det hele tatt. I natt sov jeg dårlig. Litt sent i seng siden vi hadde sett frustrerte fruer, og jeg somla litt på pc'n etterpå. Ble liggende en stund uten å få sove også, og mannen skulle stå opp klokka 5 for å jobbe på hjemmekontor med noe han ikke fikk gjort i går siden systemet var nede for vedlikehold. Jeg våkna et par ganger i løpet av natta, og selvsagt når han sto opp, og rotet med søvnen frem til han kom og sa at jeg skulle stå opp. Drømte rotete, våkna og halvsov om hverandre. Frøys gjorde jeg også, min mann pleier holde meg varm, men han hadde jo stått opp, vi sover under vinduet, og ute viste det seg å være et par minusgrader. Men hadde jeg problemer med å stå opp da? Jeg likte ikke tanken på å stå opp når det var kaldt da, men var ikke så trøtt at jeg hadde noe problem med å stå opp altså. Før i tida var jo jeg sånn som brukte en evighet på å stå opp, og syntes det var fysisk vondt dersom jeg måtte stå opp før sju, nå om dagene glir jeg glatt ut fra dyna ti over seks uten å syntes det er noe problem... Og jeg blir altså ikke trøtt igjen før til kvelden. Men er nok mest tilhenger av sofaen min sånn etter klokka åtte-ni. Se tv, strikke, surfe. Ikke trøtt, bare litt småsliten og lat. Så når jeg da er ute på kamp eller jobbfest eller sånn, så kombinerer muligens det litt dårlig... Men jeg skal prøve med en rolig søndag, og se... og muligens bite tenna sammen og ikke vise mannen det om jeg er sliten, bare argumentere med at når vi ikke er hjemme før halv tolv må vi selvsagt rett i seng. Og satse på at han lar meg gå på neste kamp også? Ikke om jeg vet det er mulig da, på mandag trengte jeg altså hjelp til å få av meg skoene for jeg orket ikke tanken på å bøye meg helt ned til dem, dvs i praksis sette meg ned, for da måtte jeg jo reise meg igjen og det ville være for slitsomt... Stiv og vond i hele kroppen. Sliten. Mannen likte nok ikke dette nei, "skremte" ham visst litt, siden han mente at i løpet av denne uak skulle vi finne ut av hva slags vogn i skal ha, skaffe sånn bok med 365-godnatthistorier så han kan lese til magen, og finne ut stykkprisen for resten av kampene. (Han pleier somregel finne noen som er villige til å overta dem på jobb, så det var bare snakk om å fastsette en pris). De to første punktene på ukeslista hans er jeg enig i, men jeg er ikke helt enigi at jeg ikke skal få gå på en ENESTE kamp resten av sesongen, og ikke han heller? Vi får nå se... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Simpleminded Skrevet 16. april 2008 #1284 Del Skrevet 16. april 2008 Hehe Så lenge du hviler kroppen godt på forhånd så vil du nok få lov til å gå på kamp Du har hvertfall en snill og omtenksom mann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 16. april 2008 #1285 Del Skrevet 16. april 2008 Må bare spørre deg, Malama. Brukte du Ladycomp før du ble gravid? Jeg skal nemlig sannsynligvis over på denne, da jeg reagerer på hormonprevensjon og pessaret er et utdødd dyr. Kan den kjøpes brukt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 16. april 2008 Forfatter #1286 Del Skrevet 16. april 2008 Jeg har en ladycomp ja, som har vært brukt både som prevensjon og i prøvetiden. I praksis brukt som et sabla dyrt termometer den siste tiden da, ettersom den ikke kan forutsi noe som helst fornuftig om min syklus, som glatt varierer fra 30 til 70+ dager, uten noe mønster. Den kan utmerket god kjøpes brukt ja, det ligger somregel nesten alltid noen på finn eller lignende steder, men mange foretrekker ve å kjøpe nye selve måle-pinnen, den du stikker under tunga, av rent hygiensike årsaker, men den koster ikke allverden da. Alternativet er å sette seg inn i temping/charting, og kjøpe et termometer til et par hundre kroner, men det krever at du vet hva du gjør, så selv om jeg fikk det rådet selv i sin tid, syntes jeg det var tryggere ned em LC da. Nå kunne jeg sikkert likegreit klart meg med et termometer, men jeg visste jo ikke da at jeg skulle ha en så håpløs syklus (jeg hadde gått på piller så lenge at jeg hadde fortrengt hvor uregelemssig jeg egentlig er...) at jeg rett og slett ble tvunget til å lære meg hvordan den fungerer, og dette med temping, slik at jeg nå stoler mer på meg selv enn på min LC (som tross alt menrr jeg har vært gravid og mistet, en gang den nemlig mente jeg hadde hatt EL uten at jeg hadde det, og mente jeg var blitt gravid da mensen ikke kom. I virkeligheten hadde jeg ikke hatt EL enda engang når den insisterte på at jeg var blitt gravid, men el kom noen dager senere, etterfulgt av mens 14 dager senere, da trodde min LC at jeg var nesten 8 uker på vei...) Om man har en mer normalisert syklus enn meg, så er det antakelig mer fornuft i å ha en slik maskin... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 16. april 2008 #1287 Del Skrevet 16. april 2008 Da husket jeg rett. Jeg er ikke sikker på hvordan syklusen min er. Det er så mange år siden jeg begynte på prev. med hormoner, men da var den ustabil. Hadde jo knapt hatt mensen mer enn 12-18 måneder (jeg var sen med mensen). I min familie har det nå uansett vært slik at syklusen har vært litt ustabil frem til rundt 25 års alder, før den har blitt regelmessig. Håper på at det er tilfellet hos meg og. Jeg får se etter brukt LC, og kjøpe ny pinne. Takk for hjelpen, Malama. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 16. april 2008 Forfatter #1288 Del Skrevet 16. april 2008 Dette skulle vise seg vanskeligere enn vi trodde... Til jul kjøpte vi ei bok med 365 godnatthistorier til min manns lillebror. I dag ville vi avsted og kjøpe en slik til vår egen baby, siden han nå så smått har begynt å høre, så mannen ville lese til magen så mini skal kjenne igjen stemma hans. Men er det å oppdrive da? Vi fant ikke noen plass! Vi endte opp med ei eventyrbok og ei bok med "5 minutters histoirer", men ei bok med ei nattahistorie for hver dag var ikke å finne nei... Jeg har funnet et par på noen nettbokhandlere da, så det er mulig mini får ei slik etterhvert likevel, vi får se... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 16. april 2008 #1289 Del Skrevet 16. april 2008 Denne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 17. april 2008 Forfatter #1290 Del Skrevet 17. april 2008 Fant den der ja, så den er til vurdering. Det virker dog som om den har vesentlig lenger historier enn vi hadde tenkt på, med 700 sider blir det jo 2 sider pr dag. Jeg husker en fra min egen barndom, jeg tror den egentlig var fra bokklubben, som hadde helt korte historier, det var gjerne et par på hver side i boka. (Det er jo ca 50% sjangs for at jeg kan får arve den da, jeg og min bror skal dele "biblioteket" på loftet) Vi får tenke på det, mannen leste en liten historie fra den 5-minuttersboka i går. Ikke vet jeg om junior kunne høre ham, men han sparka ivrig så lenge det ble lest (begynte så smått når mannen kom inn på soverommet) og slutta egentlig når det var ferdiglest og sovetid... Vi gleder oss til go'gutten vår kommer ut, og vi får hilse på og bli kjent med ham. Men han skal få være der inne lenge enda, og vi unner ham selvsagt å få den beste mulige starten på livet, og det er best om han får bo der inne noen måneder til. Så jeg nyter følelsen av å vite at det bor en liten baby inni magen min, og vite at om bare 4 måneder, så skal jeg få bli mamma, og begynne på det vidunderlige, fantastsike underet det er å få bli kjent med barnet mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 17. april 2008 #1291 Del Skrevet 17. april 2008 Eg har to sånne go-natt-bøker med 365 snuttar om dokker og bamsar... De kan låna den eine om de vil:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 17. april 2008 Forfatter #1292 Del Skrevet 17. april 2008 Kanskje det Men for all del, ikke om H vil savne den... Vi får tenke litt på det, og se hva vi ender opp med. Enn så lenge så har vi da kjøpt et par barnebøker, det var kjempekoselig. Også kom jeg over "mamma for første gang" på tilbud også. Jeg hadde jo tenkt å kjøpe den, jeg har "på vei", så da kjøpte vi likegodt den også. Godt fornøyd med bokhandelen egentlig. Litt ergelig at jeg ikke huska hvor du hadde sagt at den Simo-butikken var, mannen var ikke helt i humør til å begynne å leite når jeg ikke huska helt HVA det var den var i nærheten av, var det politiet? Eller bohus? nei, expert var det visst fant jeg ut når jeg kom hjem og sjekka. Siden han ikke hadde fått middag enda, så mente han at bokshopping fikk være nok for en dag (vi var innom et par lekebutikker også da (det var en lekebutikk vi kjøpte den julegaven på nemlig, men det var en lekebutikk som solgte ut alt de hadde, så det var innmari dumt av oss at vi ikke tok to!) og en av dem var en sånn lekebutikk med babyavdeling. Med vogner og sånn altså. Så jeg smådytta på et par, og tok med en simo-brosjyre... De er jo fine de også.... selv om jeg egentlig har forelska meg i emmaljungavogna... Mannen har gått litt tilbake på sin midlertidige overbevisning om at vogna burde ha 3 hjul, ettersom jeg brakte frem at jeg egentlig vil ha vendbart håndtak. Greit nok at man kan snu baggen på en del, men det er jo litt mer styr da... Jeg tenker at det må være greitå kunne snu vogna uten å ta ut ungen. Når edn er liten og ligger i baggenn, så handler det vel mest om kald motvind eller skarp sol. Når den blir edlre og sitter i sportsdel, handler det litt om å kunne ha den mot meg når den sover, men kunne snu den til å se fremover densom den krever det litt når den er våken. Er dette noe jeg bare innbiller meg er lurt, eller? Jeg har jo null erfaring, det er bare liksom noe inni hodet mitt som synes vendbare understell er lure greier? Eller er det bar unødvendig tull som man aldri bruker? Det nærmer seg tid for å bestemme oss for vogn, og tankene knaser i hodet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MellonCollie Skrevet 17. april 2008 #1293 Del Skrevet 17. april 2008 Så fint med en slik bok med nattahistorier for hver dag! Jeg hadde fortsatt litt igjen på gavekort fra bokklubben.no, så nå bestilte jeg likegodt den Concertina linket til Takk for tipset! Den vogna vi antagelig skal ha, Teutonia Mistral S, har vendbart håndtak. Vi synes også det høres så praktisk ut, av de samme grunnene som du nevner. Men vi har jo heller ingen erfaring, da. Støtter oss til det som i teorien høres praktisk ut.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caos Skrevet 17. april 2008 #1294 Del Skrevet 17. april 2008 Hei Malama!! Lenge siden jeg har vært innom nå, så måtte lese litt for å se hva du har bedrevet tiden med Vogner ja, det skjønner jeg godt kan være et vanskelig valg.. Lykke til! Magen vokser å trives? Den kommende bestemor er sååå stolt og spent! Vi var på besøk der i går, og skal tilbake idag, og hun spruddler og koser seg med tanken på et barnebarn! Og det gjør den kommende besten også gitt! Håper alt er bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 17. april 2008 Forfatter #1295 Del Skrevet 17. april 2008 Jeg har gavekort tilgode på bokklubben jeg også, så det er en absolutt mulighet at den der kommer i posten til oss. Ellers vurderte jeg å melde mini inn i bokklubb også, men har ikke helt bestemt meg for hvilken enda. Jeg var selv med i bokklubbens barn i hele min oppvekst (derav dette "bibilioteket" på loftet som jeg og min bror skal dele) Men ser at det finnes egne babybokklubber for det første leveåret nå. (Titta på bokklubben baby nå, men der får man ikke velge gavekort som innmeldingsgave, bare velge mellom noen helt få bøker? Velg to av disse 4? Jeg ville i det minste valgt mellom litt flere bøker da.... Ikke kan man velge bøker som vervepresanger heller, bare noen få, dyre premier.) Vi får tenke på det. Han er nå ikke født enda... Caos: Magen vokser og trives, og jeg merker i telefonen at den kommende mormor gleder seg ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 17. april 2008 #1296 Del Skrevet 17. april 2008 Jeg også var med i Boklubbens Barn. Har kjempegode minner rundt de bøkene. Jeg var jo den lesehesten! Når jeg ble litt eldre bar det over i TL klubben og Pennyklubben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 17. april 2008 Forfatter #1297 Del Skrevet 17. april 2008 Min mor ville ikke la meg være i TL-klubben hun... Jeg lånte de bøkene av klassevenninner, og for all del, jeg leste flere bøker på en dag, små, tynne, meget lettleste bøker. For de som ikke leste så mye var det jo bedre at de leste dette, enn ingenting, men mamma mente det var bedre jeg var med i en bokklubb der jeg fikk litt mer "skikkelige bøker", som det kanskje tok meg et par dager å lese ut, i alle fall... Jeg syntes det var urettferdig der og da, men jeg har skjønt hennes argumenter bedre i ettetid... Men jeg har mange gode minner om bøker fra bokklubben, så jeg tror nok absolutt av lillegutt skal få bli innmeldt i en bokklubb ja. Så får vi lese mye for ham når han er liten, så får det være opp til ham selv om han vil lese mye når han blir eldre. Mine foreldre leste jo like mye til meg som til min bror, men han ble aldri noen lesehest, slik jeg ble. Så det er nok over halve det biblioteket på loftet som tilfaller meg. Bokklubbbøkene skal vi dele. Jeg sto som medlem, men det var bøker som tilhører oss begge. Men alle bøkene jeg fikk i bursdagsgaver og julegaver, og etterhvert kjøpte selv (gjerne for bursdagapenger og feriepenger), de er jo mine. Og NOEN av bøkene skal mamma ha igjen hjemme også da, til vi kommer på besøk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 17. april 2008 #1298 Del Skrevet 17. april 2008 Skjønner din mor litt da. Min mor var ikke så kritisk, så jeg fikk en del klissebøker som handlet om kjæresterier og det hele. Hos oss var det farmor som leste for meg, men jeg tok over den jobbn selv da jeg var fire. Siden har jeg lest et utall bøker, men det eneste som leses nå er pensumlitteratur. Gleder meg til jeg har tid til vanlige bøker. Da skal det dykkes ned i en av de mange bøkene jeg har hjemme i bokhylla. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 17. april 2008 #1299 Del Skrevet 17. april 2008 Kanskje det Men for all del, ikke om H vil savne den... H har to nesten heilt like. Dei ser ikkje like ut på utsida, men innhaldet er likt. Me fekk den eine av veslo, så me kan jo høyra med henne kor ho kjøpte den. Den andre hadde "mommo" snubla over på Fretex, og klarte ikkje gå ifrå ho igjen. Så då har barna mine kvar si, tenkjer eg. Men når eg les til dei om kvelden, orkar eg jo ikkje lesa i begge, same kvelden, men samlar ungane på det eine rommet og har koseleg natta-stund. Så enn så lenge, kan jo de berre låna den eine boka. (vi var innom et par lekebutikker også da (det var en lekebutikk vi kjøpte den julegaven på nemlig, men det var en lekebutikk som solgte ut alt de hadde, så det var innmari dumt av oss at vi ikke tok to!) og en av dem var en sånn lekebutikk med babyavdeling. Med vogner og sånn altså. Så jeg smådytta på et par, og tok med en simo-brosjyre... De er jo fine de også.... selv om jeg egentlig har forelska meg i emmaljungavogna... Mannen har gått litt tilbake på sin midlertidige overbevisning om at vogna burde ha 3 hjul, ettersom jeg brakte frem at jeg egentlig vil ha vendbart håndtak. Greit nok at man kan snu baggen på en del, men det er jo litt mer styr da... Jeg tenker at det må være greitå kunne snu vogna uten å ta ut ungen. Når edn er liten og ligger i baggenn, så handler det vel mest om kald motvind eller skarp sol. Når den blir edlre og sitter i sportsdel, handler det litt om å kunne ha den mot meg når den sover, men kunne snu den til å se fremover densom den krever det litt når den er våken. Er dette noe jeg bare innbiller meg er lurt, eller? Jeg har jo null erfaring, det er bare liksom noe inni hodet mitt som synes vendbare understell er lure greier? Eller er det bar unødvendig tull som man aldri bruker? Det nærmer seg tid for å bestemme oss for vogn, og tankene knaser i hodet... De har gode poeng, begge to. Det eg likar best med Emmaljungaen, er nettopp det vendbare handtaket. Men det blir ikkje brukt så inmari ofte. Og med stelleveske på handtaket, er det ein like stor snuoperasjon å snu handtaket som det er å snu bagen... Trehjuling var det eg definitivt ALDRI skulle ha, då eg gjekk gravid med H. Det var jo såååå vinglete og upraktisk. Men med snart 1,5 års erfaring i vogn-dytting og to ulike trehjulingar i mi "behaldning", elskar eg P&T-vogna mi, og kan ikkje tenka med å bytta ho med noko. Eg berre hååååpar at eg er like glad i vogna etter at eg får neste brukar.. Men mitt beste råd må jo vera å tenka godt etter kva de ser etter i vogna begge to, laga liste over positive og negative sider ved både tre- og firehjulingar og tenke over kven det er som skal bruka vogna mest, altså kven sine meiningar som bør telja mest. Elles er jo eit lurt tips, om de ender opp med firehjulsvogn, å berre kjøpa bag-vogn, og så vurdera omigjen om de vil ha sportsvogn med fire hjul, eller tre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 18. april 2008 Forfatter #1300 Del Skrevet 18. april 2008 Vi får tenkte grundig... men saken er den at mannen altså først sa at han skulle ha ei vogn med fire gode hjul. Så oppdaga han at der fantes en verden med tre hjul. Men vi var usikre. Vi falt ned på fire hjul. Så plutselig ombestemte han seg og ville ha tre. Så spurte jeg på hvorfor, og minnet ham på at vi hadde blitt enige om at vi syntes vendbare styrer var lure... Så tenkte han seg om (og vi var innom barnas hus og byttet den gravid-bilselen min, så vi tittet litt på vogner også) og ble enig om fire igjen. Med andre ord, han er sånnsett enig med meg, så hvem sine argumenter som skal telle mest har ikke så mye å si... det er mer om vi har funnet de lureste argumentene eller ei vi må finne ut av... Dessuten fastslo mannen allerede rundt juletider at dette med babyutstyr skjer slik: Jeg finner ut hva jeg vil ha, og han er enig, ellers får han det ikke som han vil... Vel, nå skal jeg avsted på jobb, dar tidelig for å bli tidelig ferdig. Min elskede har nemlig fri fra jobb i dag. Dette fordi vi skal til jordmor klokka ti. Så jeg drar nå med toget klokka 7.20, er på jobb klokka halv åtte, jobber til litt før halv ti, toger tilbake på toget 9.35, møter min mann og går på kontroll klokka ti, og den varer vel i en halvtime, så toger jeg tilbake på 10.50 og er på jobb igjen ca 11, jobber til 12 da er det lunsj, og etter lunsj er jeg i praksis så godt som ferdig for dagen, så jeg drar vel hjem fem over ett, og så har vi helg, begge to Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg