Gå til innhold

Malama skal bli mamma!

Malama

Anbefalte innlegg

Floker er noe herk :Nikke: Kjedelig at det ødelegger for gode forsetter om strikking til baby...

Rart hvor mye som skjer med disse babyene uten at du kjenner noe, ganske utrolig å tenke på.

blir spennende med ultralyd da. Skal dere vite kjønnet?

Floke er noe herk ja. Men nå har vi laga nøste av den andre halvparten av tråden, så da skal jeg bare finne ut av hvordan jeg skal gjøre det med skjøting av tråden, så fortsetter jeg, inntil denne er brukt opp, da håper jeg mannen har fikset det andre i mellomtiden, eller at vi kjøper et nytt rett og slett...

Det med å få vite kjønnet har vi ikke heeeeeelt bestemt enda...

Det vil sei at når eg sit med min baby i armane, KAN også din bli født og overleve! :overrasket:

Ja, den kan det, men jeg vil ikke ha baby i mai eller juni, juli er tidelig nok synes jeg, holde seg inni magen til da, minst! Det har den bedre av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ordner seg sikkert. Synes du er flink jeg. Babyen her får ikke noe som er hjemmelaget av hans mor ;) Heldigvis er det noen bestemødre som ordner det da :-D

Babyen får holde seg inne i hvert fall til juli :Nikke: Min lille spire kan jo overleve utenfor magen nå, og til fredag passerer han den grensa for at 9 av 10 overlever om de blir født... Er fryktelig tidlig!!! Så disse små får holde seg på plass ganske mye lenger enn det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en prematurfødt lillebror (født i uke 30, det var tidelig for 27 år siden det) så nei, premature barn trakter jeg ikke etter, siste halvdel av juli eller august er passende tid for min lille spire å komme ut tenker jeg.

Trenger sikkert tida frem til da på å bli ferdig med babyteppet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Synes jeg hører deg prate til den lille. "Nå må du ikke komme før tida, vennen min. Mamma må ha babyteppet klart til deg først, skjønner du." :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fare for at det kan bli sånn, dersom teppet tar tid...

Manne sa spøkefullt når jeg spurte om han trodde jeg klarte det...

"nei, du kommer til å bli lei og kaste det fra deg når du drar inn på Haukland, og så må jeg bruke tid på å lære meg det og gjøre det ferdig til dere skal hjem!"

Jeg gikk lei og kastet det fra meg (floken) allerede i går jeg, men nå som jeg får strikke ivei med tråd som ikke floker, så går det så kjekt så, og teppet vokser. Nøstet ser ikke ut til å krympe nevneverdig da, og jeg skal jo ha nesten et helt til, så for all del, leeeenge igjen, men det er motiverende å strikke med så tykke pinner (tykkelse 6) for da ser man jo at det vokser! Håper egentlig jeg blir ferdig før sommeren, for det passer meg bedre å strikke små sokker eller sånn i sommervarmen, ikke et pledd som på den tiden bør begynne å bli passe stort...

Men jeg kom på noe "lurt" i dag. Det skal jo gjerne hekles en kant rundt. Kanskje en ide å hekle den i en farge. Så, om vi får flere barn, kan det får et teppe med en annen farge, så ser de forskjell på teppene sine, selv om teppene er samme farge... Eller kanskje det er bare dumt, hvem vet? Men jeg tenkte det kanskje kunne bli litt pent? Har gooooood tid til å finne ut det da, det er leeeenge igjen med strikking... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Morsom mann du har. Mannen min hadde nok aldri tenkt tanken på å lære seg å strikke for å gjøre ferdig babyteppe. Da hadde han heller betalt noen andre for å gjøre det for ham.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permisjonsdeling er ikke bare gøy...

Jeg er 100% for at mannen skal ha en god del av permisjonen, og alene hjemme med barnet. Min mann vil også det, og vi er enige der.

Sånn i teorien.

I praksis har da ikke jeg det minste lyst å begynne på jobb igjen...

Men antakelig skal jeg ha permisjon fra siste halvdel av juli, og begynne på jobb etter påske sånn ca. (eller rett før påske, for så å ta påskeferie, myk start)

Lille babyen min er bare 7-8 måneder gammel, en liten baaaaaaby. Men gammel nok til at vi bør klare å få det til å gå rundt med ammefri (luksus der, som statsansatt har jeg inntil 2 timer daglig, så jeg kan komme sent, for å ha tid til morgenamming, og gå tidelig for å amme på ettermiddagen) og noe pumping antakelig, og denne såkalte "faste føden" som barn skal over på etterhvert. For pappa'n skal jo også få kose seg og ha ansvar for babyen mens den er en liten sånn baby, så da må jo jeg bare bite tenna sammen og gå på jobb. så får han noen måneder med permisjon også, også mikser og trikser vi med litt ferie og evt ulønnet permisjon etter den tid igjen, for å få det til å gå opp sånn med barnehagestart og sånn, om vi får barnehageplass da, evt være hjemme en stund lenger i påvente.

sjefen min går i permisjon 1. april og syntes det var fint om jeg er tilbake da, men jeg tror nok det blir et par uker senere, vi får nå se. De ville gjerne ha et utkast, sånn ca, for å lyse ut vikariatet. Endelig oppsett tar vi senere, må jo få ultralydterminen og sånn også.

Men bare tanken på å gå på jobb, mens babyen skal være hjemme, skjærer meg i hjerterota.

På en lysere tanke, babyteppet vokser, og er vel ca 10 langt nå. Leeeeeenge igjen, men det vokser nå i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, skjønner det er litt vanskelig det der...

Teori er mye enklere enn praksis noen ganger... Jeg er også veldig for at mennene skal ta mer av permisjonen, men samtidig er jeg ganske glad for at han ikke vil... :sjenert:

Neste gang kan det jo hende han må og ønsker mer... :sjenert:

Men veldig positivt at mannen vil ta ansvar. Viktig at de tar like mye ansvar som moren!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg kommer til å føle det samme som deg dersom jeg får barn. Har nemlig liten tro på at jeg da vil glede meg til å sette kursen tilbake til jobben, fremfor å være sammen med barnet.

Det ser jeg på svigerinna mi og søsteren min også, som helst bare skulle vært hjemme med gullene sine. Meeeen, så må de nesten jobbe litt også da. Det var jo noe med det å skaffe mat på bordet og tak over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ansvar skal han absolutt ha, og planen er, så lenge sjefen hans er samarbeidsvillig, at han skal ha mesteparten av sommerferien sin etter fødselen (etter de to ukene) sånn at vi kan være hjemme begge to en del i høst. Det er liksom litt kjipt å ta ut 4 uker sommerferie i slutten av juni/begynnelsen av august, når jeg er stor og tung og vi ikke kan reise noe særlig likevel, og jeg skal ha min "sommerferie" i desember er planen...

Vi får se hva vi får til.

Men det er VÅRT barn, ikke MITT, så her skal vi dele på.

Og han har jo langt mer bleieskifterfaring enn meg, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det er delinga det står på. Er vel mer morsinstiktet kombinert med en heller langvarig lykkerus over det lille underet som gjør at så mange mødre så gjerne ville vært hjemme lenger enn de kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville helst vært hjemme til den yngste skal begynne på skolen (ser for meg 2-3 unger med noen års mellomrom, så får jeg glatt ti år hjemme :ler: )eller noe sånn jeg, og synes i alle fall at barnehagestart et år gammel er så liiiiten baby.

Men det var dette med virkeligheten da...

Lottofolka insisterer jo ukentlig på å trekke helt feil tall... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de trekker feil tall hver uke. Det er dårlig med gravide lottomillionærer på KG. Det burde snart bli noe forandringer på det, synes jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gledelig nyhet for meg og min lommebok.

Bir har doblet tilskuddet til tøybleier, vi får nå 1000 kroner pr bleiebarn i tilskudd om vi bruker tøybleier!

Hittil har jeg handlet bleier for under en tusenlapp, men er ikke i mål med bleieshoppingen da, men med tusen kroner sponset er det jo helt fantastsik!

Og det betyr altså faktsik at alle andre som bor i Bergen eller andre BIR-kommuner og kunne tenkt seg å PRØVE tøybleier... man får nok til å prøve det ut for en tusenlapp, og da kan man i praksis altså prøve det helt gratis! (Og om det likevel ikke er noe man vil fortsette med, får man alltids solgt det..)

Hvor ble det da av unnskyldningen til å ikke PRØVE det? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så smart med tilskudd. Det skulle de prøvd flere ganger.

synes ferieplanene deres høres fornuftige ut.

Her skal også mannen ha to uker hjemme ved fødsel. Så jobber han vel 3 uker før han tar ferie tenker jeg... (Kommer litt an på når lillegutt kommer ;) )

Blir veldig greit å få så mye tid sammen med en gang :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver de med tilskudd når og hvis jeg får barn, er jeg langt i fra fremmed for å prøve ut tøybleier. Tror nok jeg ville gitt det et forsøk uansett, men når man attpåtil får "betalt" for det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...