Gå til innhold

Malama skal bli mamma!

Malama

Anbefalte innlegg

Ååå, nå fikk jeg så lyst på ostesmørbrød når jeg leste innlegget ditt, at jeg måtte gå å lage! :ler:

God kveldsmat det! :jepp:

Håper timene til mannen din kommer hjem, går kjempe fort! Blir nok veldig kjekt å ha han hjemme igjen! Spesielt nå som fødsel kan være like rundt hjørnet!

Men du? Hvilken farge er GLISET av en bil? :D

Min kjære sitter å drømmer nå.. og neste gang vi skal ha stasjonsvogn blir det godt mulig en av samme type! (men sikkert ettpar år eldre!)

Vi skal jo først selge ettpar biler.. såå skal vi ha de to vi har planer om å beholde en stund, så må vel det byttes ut i en stasjonsvogn etterhver.

Men de er så fiiine!

:hjerte:

ligger på topp 3 over fine biler! Den der, Audi a4 (det vi har nå, og forsåvitt samme som tante og onkel..) og volvo v50. men mannen liker best den dere har kjøpt, så han fikk et drømmende uttrykk når jeg nevnte det at dere hadde kjøpt en! :ler:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår bil er SVART. Og ja, jeg synes den er fin, samt at den er god å kjøre, har god plass i baggasjerommet, det trenger vi jo, og ifølge det jeg leser og hører, god plass i baksetet, sånn i forhold til å ha plass til barneseter, bakovervent lensgt mulig etc.

Forøvrig går det fremover med strikkingen i varmen, jeg er nå ferdig med kroppen, og har bare armene igjen! Hver av dem skal ifølge oppskriften strikkes 21 cm langt (det brettes opp da, sååå lange armer har ikke en baby) jeg synes de ser litt lange ut på bildet, jeg får se hvordan det blir. (Hele lengden på bodyen er jo 38 cm...) Men i alle fall, det går fremover, som sagt, bare armene igjen!

Og nå er det leggetid (Legger meg med vilje sent, for å være trøtt, så jeg sovner lett) og om 18 timer sånn ca lander flyet med min mann, jeg er derved ca halvveis i den tiden han skal være borte. Den tyngste tiden, for ham, er igjen, det er jo i morgen begravelsen er. Det er tungt for meg også å ikke være der, men er tyngre for ham selvsagt, det er hans bestemor. De var i kapellet og tok farvell med henne i kveld, det er jo ikke lett det heller da. Jeg skulle gjerne vært der, holdt ham i hånden, litt den et lett trykk og latt ham vite at jeg er der, holdt ham i natt og bare vært der.

Men, jeg er her i stedet. Snakket med ham på telefon tidligere i kveld, og han sa han skal ringe i morgen tidelig også, så jeg tar med meg telefonene på soverommet, siden jeg ikke aner hva han mener med "morgen", men begravelsen begynner 11, så det er nok ganske tidelig, og jeg er jo fortsatt våken, etter å ha vært vekket klokka fem, sto opp litt over halv seks i dag, så jeg sover nok litt lenger enn 7 i morgen, håper jeg...

Nå må jeg bare legge på sengetøy på senga vår, for det har jeg tatt av og vasket i dag. Så da må vi få på nytt. Så skal jeg sove.

Natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag og mye muligheter. Jeg har snakket med min mann, som lurte på om jeg hadde hatt kramper i leggen i natt (siden det er hans jobb og strekke ut igjen forten min når jeg har det) men jeg har sovet greit jeg. Dvs, jeg sov til noe etter 4 (firetall først på klokka) og så var jeg våken minst en gang i timen etter det, frem til jeg snakket med ham halv ni, og deretter gikk i dusjen. Var våken når han ringte, bare hadde ikke overtalt meg selv om å stå opp enda, venta litt på den telefonen også, dumt om jeg sto i dusjen når han ringte.

Han har en tung dag i dag, først skal de til sykehjemmet og hente båra, og frakte den til kirka, og så er det begravelse.

Det er noe de gjør der ute, i alle fall gjorde de det med morfaren hans, og nå gjør de det med mormora. Begge bodde på sykehjemmet den siste tiden, jeg vet ikke om det betyr noe, det er vel uansett der de har kapell og sånn, (hun flyttet ikke dit før etter han var død da) og de er på sykehjemmet den siste tiden, hvor man får ordnet det slik at de som kommer tilreisende får en liten stund på kapellet og får sett de avdøde for siste gang. Helt annerledes enn jeg er vant til i vår slekt, hvor vi har ei minnestund i kapellet på sykehuset, hvor lokket skrus på, og da er det gjort.

Og så, på begravelsesdagen, så kommer familien, sammen med begravelsesbyrået, til sykehjemmet og henter kista. De bærer den ut i begravelsesbilen, og så kjører familien etter den bilen til kirka, hvor det altså også er familien som bærer kista inn i kirka.

I min familie har kista vært kommet til kirka fra begravelsesbyråets side, uten at vi har hatt noe med det å gjøre. Men egentlig er det fint at familien får gjøre denne delen også, vi kom litt tidelig en gang, og det var nok like greit at ikke morfar så sin kone bli båret inn av noen meget sommerkledde tenåringsjenter uten åpenbar respekt for den jobben de gjorde... (Jada, jeg vet det bare er en jobb, men man kan kanskje muligens velge en topp som dekker noe av magen i alle fall, når det tross alt er snakk om en begravelse? Selv om det er sommer? Jeg sier ikke at de trenger komme i sort dressjakke, men ei t-skjorte som i det minste går til navelen?)

Jaja, nå rota jeg meg helt bort.

I alle fall, det skal bli godgt å få mannen hjem i kveld, og holde godt rundt ham og være der for ham.

(og ikke tyte ham ørene full med alt jeg har tenkt på de to dagene jeg har vært alene hjemme og hatt masse tid til å tenke, og komme på ting vi trenger til lillegutt og sånn... Men det kan vente litt, til senere i kveld, eller i morgen. :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, en tung dag.

Jeg tenker på dere begge jeg. Ikke noe kjekt for deg heller, å sitte så langt unna, uten å kunne være der for han..

Blir nok godt å å få han hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte sammen med kista til min mann sin mormor fra sykehuskapellet til kapellet på kirkegården. Minnestunda var (tilfeldigvis?) dagen før begravelsen, og hun var den første som skulle begraves derifra dagen etter. Hadde jo ikke vært mulig å gjøre det sånn dersom hun ikke hadde vært den første, for her midt i byen er det som regel ganske tett mellom begravelsene. Men det var en ekstra fin opplevelse synes jeg, og jeg vet at de aller nærmeste satte stor pris på det. Flott når man har den muligheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok noe med det at det er små forhold som gjør at de kan gjøre det sånn der hans besteforelder bor. Jeg vet ikke om det ER flere begravelser der i dag engang jeg. Det er jo ikke noen by.. eller, jo, forresten, Ulsteinvik er vel faktisk blitt by, etter disse nye reglene om at alle kan bli by om de vil ha kjøpesenter og klarer å vise til over 5000 innbyggere (bare ta med stort nok areal, så klarer man det...)

Men altså, det er en liten plass, vel og merke en god del gamle mennsker, men ikke sånn massevis av begravelser pr dag.

Det er fint når familien kian få ta del i slike ting, for det er nå det siste farvel, og lett er det ikke.

Det var brått og uventet at hun døde, det var vi slett ikke forberedt på, det var det ingen som var. Hun hadde Alzheimers, men det var jo ingen grunn til at hun skulle dø nå av den grunn. 74 år ble hun tidligere denne måneden. Og det vesle oldebarnet hennes som jeg bærer i magen, fikk hun aldri møte. Om hun ville husket så mye av møtet vet jeg ikke, men hun hade nok vagt klart å frembringe at hun var blitt oldemor, vil jeg tro. I alle fall om ikke forværringen hadde vært dramatisk siden jul. Jeg vet hun har blitt dårligere, men jeg tror nok hun skulle forstått at hun var oldemor.

Jaja, lillegutten vår får da to oldeforeldre. Hans farfar, og min farmor. De har oldebarn fra før, men de setter vel pris på en til. Ifølge mamma gleder i alle fall farmor seg til de skal reise til Bergen og hilse på den lille. Hun er ikke helt i skuddet om dagen, men det går vel bra. Det er jo i alle fall ikke så vanskelig for henne å komme hit, hun sitter bare på med mamma og pappa hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen ringte, de var ferdig i kirka og på gravplassen, men hvor hadde jeg vært uten telefonen min? Han hadde ringt meg på mobilen 3 ganger, og forsøkt å ringe hjem men fikk bare pipelyder...

Jeg satt ute på veranaen og snakket i telefonen med mamma jeg, og hørte ikke mobilen... Han skulle berolige alle, ingen baby på vei selv om jeg var utilgjengelig... :ler:

Han passer på meg, langt borte fra, og sier jeg må ta det med ro og ikke slite meg ut. Og ikke slite ut stakkars vaskemaskina :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vips, så er klokka straks så mye at jeg skal reise for å hen te min kjære. Han sitter på flyplassen og venter på at flyet skal gå nå. dvs, det gjør han nok ikke lenger, for flyet går om 5 minutter, så han er nok inne på flyet nå. Jeg reiser snart, og plukker ham opp på Flesland. Det er nesten så det skal bli godt å sette seg i bilen, for den har aircondition...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har du vel fått mannen heim igjen og ligg nok i senga og søv den søtaste søvn.

Eg har venta ei stund på at vesle E skal sova tungt nok til å ta henne med opp på soverommet utan at ho vekker H som ligg der og søv allereie.

Håpar de nyt varmen og den siste sommaren før det blir foreldre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å få mannen hjem ja. Han har jo hatt en tund dag, det er ikke noe kjekt med slike dager, og trist og følesesladet er det jo alltid. Og når presten da nevnte at hun gikk og gledet seg til å bli oldemor... og på blomsterhjertet fra barnebarna var lillegutt representert med ei hvit rose, som det ufødte oldebarn... Jeg skulle gjerne vært der med ham da.

Men det var i alle fall godt å få ham hjem ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malama i listehumør.

Dessuten har vi vært på shopping, så nå har jeg kommet litt lenger på denne lista, vi begynner å komme i mål etterhvert...

Blått er på plass, rødt mangler. Og fordi jeg har en del ting sånn delvis, lilla er delvis på plass... :ler:

På soverommet:

Vogge - Kommet i hus

Sengetøy - Et sett kom sammen med vogga. Et sett er kjøpt. Og et sett har jeg sydd. Og tre laken er innkjøpt. (Et i bruk, et til vask, og et til vogna)

Sengekant - Kom sammen med vogga.

Madrass - Kjøpt og tilpasset

Overmadrass - kjøpt

Dyne - Kjøpt

Kosebamse - fått en i alle fall

Uro til å henge over senga

Tisselaken (beskyttelseslaken til sprinkelseng OG til dobbeltsengen, gjerne også i ukene før fødsel om vannet går om natten...) Kjøpt et slikt. Lagt det i senga vår.

På badet;

Badebalje (med stativ?)

Stellebord (eller annen stellemulighet?)

Stellematte

Alle disse tre i ett, stellekommode med uttrekkbart stativ til badebalje, og stellematte på toppen av kommoden.

Vaskekluter.

Våtservietter???

Myke håndklær (Vi har da håndklær.... myke blir de av trommel og/eller tøymykner?)

Salver

Kremer

Oljer

Bleier - Har nok til starten, tenker jeg.

Bleiebøtte/wetbag. Har en wetbag, trenger en større, men venter på at de skal få inn den fargen jeg likte. Har bleiebøtte. Til pynt, eller gjester eller noe sånn? :ler:

I bilen;

Bilstol. Innkjøpt maxi cosi stolen med isofixbase. Montert i bilen, klar til bruk. RØD stol, så fin så :)

Vinterpose til bilstolen? (Kan vel vente til vinteren?)

Solskjermer

Utenom;

Vogn KJØPT

Elastisk bæresjal - kjøpt.

Meitai - Planer om å sy...

Lekegrind(?)

Reiseseng - Kjøpt

Vognpose - kjøpt

Lammeskinn

Krabbeteppe (Hva er dette? Er det denne "trimmatta" vi har?)

Ammepute

Babycall

Tåteflasker. Har to, som kom sammen med brystpumpa. Tenker det holder inntil vi ser om det blir mye brukt, og skaffer selvsagt bare flere når behovet etterhvert oppstår? (det er vel mest når han blir eldre, dersom vi får amminga til å fungere?)

Smokker - Har bare en. Med Brann-logo på. Og to til. Hvor mange trenger man?

Smekker - Har noen i alle fall

Klær:

FORSLAG TIL HVA BABYEN VIL TRENGE OM SOMMEREN

6–8 langermede bodyer i bomull (eventuelt trøyer og brillebukser)

6–8 kortermede bodyer i bomull (eventuelt trøyer og brillebukser)

3–4 sparkebukser/sparkedresser

Sokker i bomull

2–3 jakker i bomull

2–3 pyjamaser i bomull

1–2 luer i bomull KJØPT

1–2 helsetepper KJØPT

Har også litt klær innkjøpt. Og fått låne masse med Linn 3c. Tenker vi er i boks her.

EKSTRAKLÆR OM VINTEREN

2–3 bodyer i ull

2–3 strømpebukser i ull

1–2 bukser og jakker i ull

1 dress i vindtett stoff

Votter uten tommel

Sokker av ull

1–2 luer i ull

Lue i vindtett stoff

Det er jo noen måneder til vinteren enda. Noe av dette har vi likevel, og resten skaffer vi etterhvert, i de størrelser han måtte finne på å være når den tid kommer.

Til oss selv i tiden etterpå;

Bind - Kjøpt

Amme-BH - Kjøpt to stykker i en "gjettestørrelse". Skaffer flere når ting har stabilisert seg, tenker jeg.

Ammeinnlegg -køpt

Sårsalve til brystvortene - kjøpt (og testet på underamen at jeg ikke er allergisk mot lanolin)

Brystskjold

Brystpumpe. Innkjøpt, får vel bruk for den før eller siden.

Og om noen flere hatr lyst å tippe, enner endre sine tippinger, her er tippelista:

Så vanskelig det blir å sette opp kronologisk tippeliste når dere stadig opererer med flere tippinger... :ler:

Vel, oppdatert tippeliste er som følger:

2. eller 14. august: Pysepus

4. august: Linn3c

7. august: Fakse

9. eller 15. august: Saeria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter igjen med litt spørsmål i hodet etter denne oppdateringa.

Ja, litt etter shoppingturen, og litt etter oppdateringa.

Jeg fant ut at vi har glemt solskjermer til bilen da, så han ikke får sola i ansiktet når han sitter i det fine, nye bilsetet sitt, lillegutt. Vi monterte det i bilen på parkeringa på butikken vi. Fikk det demonstrert i butikken, og de kunne være me oss ut om vi ville, mannen kom til han kunne prøve, men prøve der, så kunne vi hente betjeninga om det trengtes. Men det er ganske idiotsikkert med isofixbase, grønne merker når man har fått til.

Men dette med flasker og smokker og sånn... De skal jo helst ikke få hverken smokk eller flaske før "amminga er vel etablert". Jeg valgte likevel å skaffe ei pumpe allerede, rett og slett så har jeg den, om behovet oppstår "sånn rett etter at apoteket har stengt og det er leeeeenge til det søndagsåpne vaktapåoteket åpner" som jeg leser er typisk :ler:

Gitt at amminga fungerer kommer jeg til å trenge den før eller siden uansett, for lillegutt er jo ikke mer enn ca 8 måneder gammel når jeg begynner på jobb i midten av april, og skal fortsatt få melk, selv om han også får annen mat, men jeg regner da med å pumpe meg sånn at min kjære kan gi gutten flaske mens jeg er på jobb.

Men, det jeg da lurer på er hvorvidt det er noe poeng i å skaffe flere flasker nå? Jeg vet jo at babyer trenger flasker, det står flasker på babyshoppinglister, men hvor mange flasker trenger man, FØR man vet om det blir en flaskeunge? Jeg sikter jo i utgangpsunktet på amming, med flaske som "nødløsning", senere evt "pappakos" når ammingen er vel etablert, og altså flaske med melk når jeg er på jobb, men det er jo leeeeeenge til. Også får de vel annen drikke på flaske etterhvert, men drikker de noe annet enn melk det første halvåret da? Fullammede babyer skal ikke trenge vann, mener jeg å ha lest, selv i sommervarmen, og noe annet enn vann er vel helt uaktuelt, man gir ikke et fullammet barn saft antar jeg :ler:

Også dette med smokker. Ha mange, forskjellige typer, for babyer har ulike preferanser, visstnok. Så vi bør gå på butikkene og kjøpe en pakke av hver sort? Blir ikke det bare unødvendig mange smokker, eller bruker de dem uansett opp, på et vis? Vi har tre vi nå, en som jeg kjøpte sånn med en gang, en brann-smokk, også tok vi med en to-pk på babybutikken i dag. Burde jeg plukke med meg noen flere rundtom?

Også er det dette med lammeskinnet da, som vi enda ikke har kjøpt, for jeg blir så usikker... Er det en stor kvalitetsmessig forskjell på dem, siden de på en babybutikk koster det dobbelte av på en annen? (og enda et par hundrelapper til på nøstebarn. DE vet jeg i det minste kommer fra sauer som ikke er mulesert (dette var jo veldig oppe i media en liten periode, og så forsvant alt fokus på dette, så hvordan vet jeg hvordan sauene som skinnene hos reflex og barnas hus og sånn er behandlet???) Det er bare nøstebarn som poengterer at lameskinnet inneholder lanolin da (og sier det kan vaskes på 30 grader, mens de andre jeg har sett sier 40?)

Tankene surrer og går... putter man tisselaken oppi vogga, om man likevel legger et lammeskinn der? Sjangsn for at han klarer å få det til åbtrekke gjennom lammeulla (som vel skal, lanolinholdog i alle fall, fungere som sperelag i seg selv) er vel ikke så stor, og der ligger uansett den kokekte overmadrassa før selve madrassa? Har man ett just in case likevel? (og ligger de over eller under overmadrassen? Om man ikke putter lammeull oppi der altså?) Har man tisselaken i vogna? Har vel laken på den vesle madrassa, sånn fordi det er lettere å ta av og vaske. Men så ligger han jo i pose oppi der. Brukes posen om sommeren også, tro, eller ligger han bare med et lite teppe på seg da? Sånn at han ikke koker bort? Skulle han evt hatt lammeskinnet oppi der da?

Husj, så mange tanker, så mye å lure på... men vi finner vel ut av det ettehvert tenker jeg. Butikkene er ifølge ryktene visstnok åpne etter fødselen også, og siden vi nå har fått bilsete på plass kan vi putte babyen i bilen og reise til en butikk for å dekke de behov som oppstår underveis, visstnok :ler: Også er visst ikke det å gå på tur med vogna det man gjør den første dagen hjemme likevel.. og så kommer jo alt besøket, som helt sikkert kan "stikk innomen butikk og finn en smokk til, vær så snill..." besteforeldre oppfyller vel slike ønsker?

Jepp, jeg tenker dette skal gå bra jeg. Det er jo antakelig fortsatt noen uker til han kommer ut også, lillegutten, så jeg skal nok rekke skaffe badeolje og stellekrem (har alltids en liten vareprøve vi kan bruke første dagen ved behov, men de selger vel sånnsett slikt på sykehusapoteket også, i nødstilfelle?)

Begynner egentlig å bli ganske så klar for å få ham ut jeg. Denne varmen gjør meg en anelse utolmodig tror jeg... Men for all del, han kommer når han kommer, det har ingen hast, jeg skal kose meg og strikke ferdig bodyen hans, feste tråder på ullbuksene og gi dem en ullkur og har ei lita liste med prosjekter jeg skal kose meg med disse ukene før han kommer, det er tross alt fortsatt nesten 3 uker til termin, og meget mulig å gå på overtid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan synse og mene litt jeg da :sjenert:

Tisselaken kjøpte vi masse av, men har ikke brukt det en gang engang.

Tisselaken har jeg vel aldri hørt om at noen har i vogna...

Flasker tror jeg det vil holde med å ha en i hus. Det kan man kjøpe etterhvert. Jeg ville hatt en flaske, NAN og pumpe i hus. Men det er jo fordi jeg plutselig opplevde at jeg fikk bruk for det. Brått på 17 mai begynte jenta vår å gulpe gulp med blodfarge, og fant ut at det kom fra mine bryst. Så da fikk jeg pumpet litt en stund slik at brystene fikk hvile. Opplevde også en brystbetennelse som gikk til verkebyll som sprakk, så jeg kombinerte amming og flaskemating i 5 mnd.

Solskjermer er kjekt å ha. Vi har integrert i bilen, men har dere ikke det så kan det være lurt å ha slike løse. Eller dere kan bare dra den hetten som følger med bilsetet ekstra godt over. Det gjorde vi i starten

Av smokker ville jenta vår bare ha NUK, de er litt flate på undersiden av tuten. Har hørt at mange babyer ikke vil ha de med rund tut, men foretrekker de med flat underside. Smokker begynte vi ikke med før det var gått ett par uker. Frem til da var jeg smokk. :ler:

Lammeskinn har jeg ikke så stor greie på. Vi kjøpte ett ganske billig på en babybutikk.

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, anbefaler sterkt at du kjøper inn klyster og setter ved siden av toalettet.... Det tipset snappet jeg opp engang, og kjøpte på sykehusapoteket på vei hjem. Etter noen dager skulle jeg på do for første gang siden fødsel, og midt i stoppet det opp. Sorry hvis du ikke vil høre, men jeg mener at hvis jeg ikke tilfeldigvis hadde en pakke stående så måtte sambo gått rundt til naboene ved midnatt en kveld for å høre om noen haddde. Det var virkelig krise :sjenert: Jeg klarte ikke reise meg fra do engang :fnise:

Kjenner at jeg nesten blir klar for ett lite nurk igjen jeg nå :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, klyster... kanskje det?

Ja, jeg synes de to flaskene som fulgte med pumpa får holde, men kanskje ikke så dumt å ha mme i hus, i tilfellerottefelle om det skulle være full krise...

Så trenger vi ikke bekymre oss for tisselaken i vogna (Tja, vi har jo ett som vi sikkert ikke bruker i senga, dersom vi har lammeull der, så da kan vi legge det der om vi føler for det, sånn inntil vi føler oss trygge på at vi har kontrollen på dette med bleiene? Det kan vi tenke på, nå ligger det i vår seng i tilfelle nattlig vannavgang...)

Solskjermer må vi ha...

Tror egentllig at alle de smokkene vi har har en litt sånn avflatet tupp jeg, synes alle jeg har sett har hatt det, så jeg trodde de HADDE det... må visst studere smokkene bedre (inkl studere de vi har, kanskje de ikke har det, bare jeg som tror det?)

Og ja, lammeskinn får vi bare finne ut av. Eneste jeg vet er at jeg skal ha et korthåret et. Og ikke det fra ikea...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og forresten føler jeg meg ganske klar for et lite nurk nå ja!

Men kan vente noen uker til det er greit det, men jeg blir ikke lei meg om det skjer noe heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi måtte starte med å gi flaske så startet vi med de vanlige flaskene. Men hun slukte så mye luft med dem at hun fikk så veldig vondt i magen. Så vi prøvde NUK i flasker også, de flasketutene er like som smokkene, flat i bunnen. Og med de så spiste hun maten og ikke luften. Men da hun ble større så ville hun ha de vanlige flaskene igjen. De er jammen ikke lette de små babyene :fnise:

Kjenner at jeg øøøøøser av min erfaring her :ler: Rart å være den som har vært gjennom det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo kjekt at noen øøøøøøøøser, når sånne førstegangsgravie som meg teeeeeeeeeeeeenker for mye... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...