Malama Skrevet 15. juli 2008 Forfatter #1981 Skrevet 15. juli 2008 Og dagene går. Det er bare ei uke igjen med jobb nå! Snart permisjon! Det skal bli godt det, absolutt! I natt gjorde jeg noe rart. Jeg sov. Ja, altså la oss sånn ca i vanlig tid, og så når jeg våkna fastslo jeg at jeg måtte ikke egentlig på do, men etter å ha snudd meg litt bestemte jeg meg for å gå likevel. Men det rare? Klokka var 5.50! Jeg pleier å gå på do klokka ett jeg, og gjerne klokka tre også.... Sov natta gjennom uten å våkne en eneste gang. Lenge siden sist! (Pleide våkne en gang eller to før jeg fikk denne vanen med å rusle på badet også jeg...)
jente 79 Skrevet 15. juli 2008 #1982 Skrevet 15. juli 2008 :juhu: 100 sider!!! :juhu: Nyt netter hvor man sover mye. Det blir snart en stopper for det Ha en fin dag :-D
jente 79 Skrevet 15. juli 2008 #1983 Skrevet 15. juli 2008 Å, tippeliste på gang :-D Jeg tipper 9. august :-D
Malama Skrevet 15. juli 2008 Forfatter #1984 Skrevet 15. juli 2008 Wow, 100 sider med baby-i-magen prat? Og enda noen uker igjen... Ja, det blir nok snart slutt på sånne sovenetter, men jeg har jo altså knaopt nok sovet en natt i strekk på flere år jeg. Joda, innimellom jeg jeg overrasket meg selv og sovet gjennom hele natta, men ikke mer enn et titalls ganger på de siste årene. Men jeg er vant til å sovne igjen fort da, det er det som blir forskjellen nå, når man ikke bare våkner, snur seg og sover, men må amme/skifte bleie/trøste først...
Saeria Skrevet 15. juli 2008 #1985 Skrevet 15. juli 2008 (endret) :juhu: :juhu: Grattis med 100 sider! :juhu: :juhu: Endret 15. juli 2008 av Saeria
Malama Skrevet 15. juli 2008 Forfatter #1986 Skrevet 15. juli 2008 Har vært og sett på bil vi... og det er meget mulig vi kjøper ny bil meget snart. Den vi prøvde i dag er en Toyota Avensis dieselbil fra 2007, stasjonsvognbil med god plass til barnevogn baki og sånn. Vi tenker på det, sover på det, men det er ikke utenkelig at vi vil ha oss ny bil nå ja. Bare rent praktisk litt vanskelig med tanke på å få den hit... reise dit med bussen sikkert... For ellers må jeg jo "jogge tilbake" og hente gamlebilen... Vi har vel ikke 100% bestemt oss, men heller mot det...
Caos Skrevet 15. juli 2008 #1987 Skrevet 15. juli 2008 Oj! Spennende! De bilene er flotte! Hvilken farge er den? Ja, ny bil kan jo være greit å få i boks!
Malama Skrevet 15. juli 2008 Forfatter #1988 Skrevet 15. juli 2008 Ehh, jeg beskriver normalt sett biler alltid etter farge, ikke navn, også nevnte jeg ikke farge nå? Forklarigen er; de har to "identiske" biler. Ja, selgeren sier de er identiske. Jeg sier de er KOMPLETT FORSKJELLIGE. De har samme motor, samme kjørelengde, samme alt det tekniske. Men den ene er sølvfarget, og den andre er mørkegrå. Med andre ord er da bilene slett ikke like! Den vi prøvekjørte er den mørke, selv om vi ringte om den lyse (Det var den lyse vi hadde sett annonse på, men jeg måtte jo være enig i at i forbindelse med å prøvekjøre er jo lys og mørk sånnsett lik...)
Caos Skrevet 15. juli 2008 #1989 Skrevet 15. juli 2008 Aha, I see! Ja, de er jo "like" men jeg ser også forskjellen!
Malama Skrevet 16. juli 2008 Forfatter #1990 Skrevet 16. juli 2008 Ja, utfra slik folk flest vurderer biler, så er de like. Utfra hvordan jeg normalt sett beskriver biler, er de ulike. Og siden vi ikke har bestemt oss for hvilken av dem vi vil ha, DERSOM vi bestemmer oss for å kjøpe en av dem, så beskjrev jeg ikke bilen med farge denne gangen. Vi skal sjekke noen ting med Toyotaforhandleren, i forhold til at der ikke er automatiske kjørelys på den, bl.a, før vi bestemmer oss. Altså, lysene tennes ikke når man starter motoren, man må slå dem på manuelt, og derved også huske å slå dem av igjen, ellers har den flatt batteri når man kommer neste gang... Dette er noe som kan fikses ifølge selgeren, men vi vil forhøre oss hos merkeforhandleren (for selgeren sier det er de som må gjøre det) om hva dette vil koste, og om de er villige til å gjøre det (Pappa advarte oss mot at enkelte merkeforhandlere ikke vil røre bruktimporterte biler, fordi de er litt "sure" på den typen import...) I tillegg at de da altså utfører den jevnlige servicen og de reprasjoner som måtte oppstå, siden de er merkeverkstedet, selv om vi altså ikke kjøper den via dem (de har ikke så nye, brukte biler av dette merket ifølge nettsidene sine, ellers hadde vi glatt gjort det altså...) Også den vesle detaljen om de kan skaffe oss en bruksanvisning på et språk vi kan, for med bilen følger det bare TYSKE bøker, og jeg hadde fransk på skolen jeg... mannen klarer å tolke seg frem til hva det antakelig betyr, men når vi da lurer på noe om bilen er det greit å SKJØNNE bøkene... Selgeren sier at de får ikke lov til å selge disse bøkene til biler de ikke er offisiell merkeleveradør for, men at de selger dem hos toyota. Bare greit å dobbeltsjekke det også (og at prisen stemmer med det anslaget han ga) Man stoler ikke blindt på bilselgere... Men bilen var behagelig å kjøre, bilmerket har et godt rykte, min kjære bror anbefaler det, pappa nikket samtykkende da han hørte hva vi så på, de selgerene vi har snakket med sier at dette er trafikksikr, driftsikre biler som de selger mye av, så de har alltid slike biler i butikken, for de går. To ganger har vi reist til en bilbutikk for å se på slike biler, og begge gangene har det vist seg at de er bruktimporterte, uten at vi visste det. Det er visst ganske vanlig. Hos Toyota selger de også brukte slike biler, men da stort sett altså de bilene folk bytter inn når de kjøper ny, og de er noen år eldre enn det vi ser på. Derfor ender vi opp hos andre enn merkeforhandleren, hvilket er litt småskummelt, derfor må vi forhøre oss litt med dem, om "verkstedtjenester" og sånn. Bilen har et fornuftig stort baggasjerom så vi får plass til barnevogna til daglig uten mye styr, og ved fornuftig pakking både vogna og en koffert eller to med babytøy (og litt voksentøy ) og andre sånne saker som man har med på langtur når man har en liten baby. Isofix til å feste bilsetet sikkert og godt, og airbag'er både her og der. Bare forsikre oss om at ingen av dem står på en plass som gjør at vi må demontere dem pga barnesetet da, men ifølge det jeg leser nå er visst den beste plassen å ha barneseter midt i bilen i baksetet? (Synes det virker klønete å få inn setet dit da, å sette det bak passasjersetet virker mer praktisk...) Men litt spennende er det nå da, å kanskje kjøpe ny bil snart. Kjøpe et babysete og feste det baki der etterhvert. Det nærmer seg babytid! På tide å begynne å tenke på å pakke den "sykehusbag'en", kanskje legge tisselakenet til lillegutt i min seng i tilfellet vannet går ei natt? Har lagra telefonnummer til KK og taxi på mobilen. Etterhvert på tide å re opp senga hans, og gjøre klar vogna (ta av plasten på madrassa oppi der og sånn ) Tenk, neste uke på denne tiden, har jeg PERMISJON!
Malama Skrevet 16. juli 2008 Forfatter #1991 Skrevet 16. juli 2008 Sug i magen... jeg tror vi holder på å kjøpe bil... IKKE den vi prøvde i går da, men en som er "relativt sett lik" (jeg, ehh, vet ikke engang hvilken farge den er...) Den er et år nyere, og har ikke kjørt så veldig langt, den er nemlig bare brukt som leiebil i Danmark i 3 måneder. Den er da noe dyrere, men den er dansk, ikke tysk, og dervedutstyrt med "nordisk pakke", som inkluderer kjørelys (for det er påbudt i Danmark) og varme i setene og dieselforvarmer, som visstnok ikke er på en tyske (Hmm, det oppdaga jo ikke vi i går, når vi prøvde bil på sommerstid... tenkte jo ikke på varme i rompa da...) Den har ikke integrert navigasjonssystem, slik den andre hadde, men en gps kan vi jo kjøpe om det skulle være av interesse, det er jo ikke som om vi har savna det så langt... Jeg kan veien fra Bergen til Ålesund, og jeg kan veien fra Bergen til Gjøvik, og ellers så har jeg elendig stedsans, men jeg har derimot en mann med meget GOD stedsans, veikjennskap og retningssans (jada, jeg vet ikke alltid forskjellen på øst og vest uten å lete etter sola...) så jeg har stort sett alltid kommet frem.... Min kjære snakket altså med en annen bilselger i dag (der vi var og tittet på lørdag) og nå ringer han pappa for å høre hva han synes om saken, og om de to blir enige... så ringer han tilbake til selgeren og "reserverer den", for den bilen BLIR SOLGT i dag (og, hallo, den kommer faktisk ikke til byen før i dag heller! Det er bare det at det altså er flere som venter på disse bilene som kommer inn i ettermiddag... snakk om populære biler.... Og der ringte mannen, vi har visst kjøpt bil, og den er svart! (Han visste jeg ville spørre ) Vi reiser dit etter jobb i dag, og ordner papirarbeidet, så får vi enten hente den denne eller neste uke, litt avhengig av hvor lang tid det tar å få orden på papirene med tollvesenet og biltilsynet (bilen må jo ikke bare omregistreres, den må også fortolles og det forlenger jo fort prosessen med noen dager.. i tillegg må den jo klargjøres, sånn at den er ren og pen når vi får den. Og så må vi finne ut av hva vi skal gjøre med den gamle da. Ingen som kjenner noen som har bruk for en bil vel? En fin, mørkeblå bil? Den starter pent og pyntelig hver morgen, aldri noen problemer med den, men har nok dessverre langt større bruksverdi enn salgsverdi...
Malama Skrevet 16. juli 2008 Forfatter #1995 Skrevet 16. juli 2008 Takk, takk, det føles helt snålt. Vi får den på fredag! Spennende! Nå har vi begynt å bake litt frysermat vi... Ja, jeg skal ikke stresse med baking til barselsvisitter og sånn, de som kommer kan finne kaffetrakteren selv, for å si det sånn, men det er jo kjekt å ha litt i fryseren, jeg liker alltid å ha det, men vi har spist opp alt siden sist jeg bakte (Ja, mannen finner jo alltid en anledning for å ta litt kake ut av fryseren, man trenger da ingen gjester, må vite... ) Jeg mistenker at hans iver etter å bake i dag kommer av at han hadde lyst på noe godt i kveld, men det er greit det, vi baker kake vi
Malama Skrevet 17. juli 2008 Forfatter #1996 Skrevet 17. juli 2008 Vi får ikke bilen i morgen likevel. Originalpapirene fra Danmark som selgeren trenger for å få fortollet og registrert bilen kom dessverre ikke i posten i dag som forventet. Vi må derfor vente til mandag før vi får hente bilen. Menmen, det er da ingen krise, vi har jo den andre bilen i mellomtiden.
Malama Skrevet 17. juli 2008 Forfatter #1997 Skrevet 17. juli 2008 Pakken som jeg venter på kom derimot til Bergen i morges. Men posten er så kjapp så, den ble registret på omlastingssentralen i Bergen i morges. Ingen registreringer siden, og den kommer altså ikke til postkontoret mitt før i morgen, tenker jeg. (det stemmer det, de har nemlig oppgitt 3 dagers fremsendesestid, og den 3. dagen er i morgen, så jeg ventet ikke pakken før heller altså) Men det er jo egentlig en anelse frustrerende da, å vite at pakken min ER i byen, jeg kan bare ikke få den... Men jeg får den vel i morgen da, som er da den var ventet, så jeg kan jo ikke egentlig klage...
Malama Skrevet 18. juli 2008 Forfatter #1998 Skrevet 18. juli 2008 Sent i går kveld, eller egentlig i natt, ringte telefonen. Når noen ringer etter at jeg har sovnet, så vet jeg med en gang at noe ikke er normalt. Klokka var over midtnatt, og mobilen til min mann ringte. Det var hans mor. Min manns mormor er død. Det var uventet, i alle fall for oss. Hun hadde Alzheimers, men var ellers ok. Ja, altså, ikke 100% frisk, men ikke noe sånn at vi gikk og ventet på at hun skulle dø. Hun fylte 74 år tidligere denne måneden, så spesielt gammel var hun heller ikke. Da vi sist traff henne, i juleferien, og fotalte henne om det kommende oldebarnet, hadde vi aldri trodd at vi ikke skulle relle å vise henne babyen. Vi har jo planlagt en tur oppover når min mann tar ferie til høsten, for å vise frem den lille, og bl.a et besøk hos henne var jo absolutt på prioriteringslisten da, så hun skulle få hilse på sitt vesle oldebarn. Men slik ble det ikke. Vi vet enda ikke helt hva vi skal gjøre med begravelsen. Min mann skal dra, men det er uklart om jeg blir med. Jeg var jo på jordmorkontroll i dag (alt er bra med meg og den lille, ny time hos legen om to uker) og spurte henne om hun syntes det var forsvarlig å dra oppover. Jeg så at hun reagerte, og sa at jeg ville jo selvsagt normalt sett aldri gjort det, men at det var for en begravelse, og jeg vil jo gjerne være tilstede, både for å ta et siste farvell med henne, og som støtte for min mann, slik han har vært til uvurderlig støtte for meg gjennom mange begravelser de siste årene. Jo, hun skjønte, og mente at en flytur som ikke tar mer enn en halvtime burde være ok. Jeg har mindre enn 4 uker til termin, og trenger derfor legeerklæring for å få lov til å fly, så hun anbefalte meg å gå innom legekontoret og snakke med dem. Hun syntes det var for langt å kjøre, særlig siden det er jeg som kjører (Personlig synes jeg ikke det er såååå langt å kjøre, det er jo en del fergepauser, og vi stopper alltid og spiser middag, og med denne blæra mi så stopper vi på annenhver bensinstasjon for å gå på toalettet likevel, kjøper med oss drikke og får i meg /oss litt mat (bolle, pølse, etc). Men så gikk jeg innom legen da. Og joda, han skrev ut en legeerklæring på at jeg er frisk og rask og at det re greit at jeg flyr, men han synes at mot slutten av neste uke, vi begynte jo å komme nært terminen da, om det ikke kanskje hadde vært et alternativ å kjøre, sånn pga oksygengreier oppi flyet og sånn, selv om det er kort. Ja, det er så kort at det er jo sikkert ok, dte går nok helt sikkert bra, men han kan ikke garantere det. Vi vet jo ikke når det blir begravelse, så langt har vi ikke kommet enda, vi har jo enda ikke helt kommet over sjokket om at hun er død. Men jeg ser ikke bort fra at det er snakk om nærmere neste helg, og det er klar, jeg passerer 37 fullgåtte uker på mandag, da er jo ungen regnet som fullbåren, og sånnsett klar for å komme, det vil antakelig være under 3 uker til termin når det er snakk om å dra, og ikke mer enn 2 1/2 uke, max, når vi kommer tilbake. Det er klart... det er ikke barebare å reise på langtur så sent, og legen syntes sånnsett at å kjøre, med mange pauser, hørtes ut som en bedre ide enn å fly. (Med mindre enn 2 uker til termin FÅR man ikke lov å fly, om de regner fra 38 fullgåtte eller 38+2 vet jeg ikke, men det er klart, antakelig anser jeg det som sannynlig at returen ville være når jeg er 37+6 (neste søndag), så det er jo på grensen til forsvarlig...) Jeg har vel og merke tøyset med å dra oppover når permisjonen min tar til, og bli der til godt uti august, slik at lillegutt blir født i Ålesund, så vi ikke får en innfødt Bergenser i familien... Men sånn seriøst, så er jo ikke det noen veldig god ide egentlig da... Nei, vi får tenke på det. Jeg har da fått en erklæring fra legen om at jeg er frisk og rask (men jeg tror ikke egentlig den er god nok for å få fly da, da sas sier at reservasjonsnr må stå på legeerklæringen, jeg antar det altså betyr at de må vite eksakt hvilken reise det er snakk om, og vi har jo ikke avklart avreisedato enda... Men om det var langt uti neste uke mente legen at jeg uansett evt kunne komme innom og få en ny sjekk av blodtrykk og fosterlyd før jeg dro, for å være på den sikre siden) og vi kan jo tenke på det, om vi evt skal kjøre. Min elskede mann ble litt "skremt" av legens prat om at han selvsagt ikke kunne garantere at ikke noe ville skje, selv om det mest trolig ville gå helt bra, og når legen og jordmoren gir hvert sitt råd... og hans absolutt høysete prioritet selvsagt er at jeg og lillegutt skal være trygge, ja, jeg skjønner ham jo. Så det er mulig han drar alene, da blir han i så fall ikke vekke mange dager, bare opp til begravelsen og tilbake. Det er nå uansett trist. Uventet, og trist. Da jeg møtte min mann for 7 år siden, hadde vi tilsammen 7 besteforeldre i live. Han mistet sin farmor da han var 3-4 år gammel, men ellers hadde vi alle, og han har en "bonusutgave" i at hans farfar har en... vel, venninne? De bor hver for seg, to gamle mennesker, men de er da et par på et vis, og har vært det i mange år. Nå har vi bare en hver, hans farfar, og min farmor. (Ja, denne "bonusen" har han jo fortsatt da altså) Det blir ikke så mange oldeforeldre denne vesle tassen inni magen min får treffe, nei. Mange fine mennesker jeg gjerne skulle sett han fikk lære å kjenne, men som dessverre døde før han ble født.
Fakse Skrevet 18. juli 2008 #1999 Skrevet 18. juli 2008 Så trist med din mann sin mormor. Kondolerer .
Fremhevede innlegg