Malama Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #621 Del Skrevet 12. februar 2008 Å ikke spise i sofaen hadde sikkert vært lurt ja, det er bare det at det er der vi dessverre spiser middag. Skal legge inn en søknad hos mannen om vi kan ordne det så vi spiser et annet sted en stund (han får ta opp det han absolutt ser på på den tiden, det er en uvane vi har uansett) og se om det hjelper. For helt klart, middagen er spist, jeg velter meg over på sida, tar beina opp i sofaen, trekker pleddet enda bedre over meg... og vips, så er det leggetid. Så det meste som blir gjort hos oss, det skjer i helgene, for DA er vi jo hjemme på formiddagen, når jeg enda har noe energi. Det er bare det at disse dagene det er flest av i uka, da bruker jeg opp det jeg har av energi på jobb. Det er jo alltid slik at det er tungt å reise seg når man først har satt seg, men nå er det liskom slik at jeg kommer ikke på at jeg BURDE reise meg engang, og det er faktsik fysisk vanskelig å samle sammen energi til å orke det. Jeg er SLITEN. (også er det "vanskelig" fordi det å reise seg fra liggende stilling selvsagt innebærer at jeg blir svimmel da, men det er en annen sak, jeg får jo bare holde meg fast i noe da.) Nei, jeg skal ikke klage. Det går nok over. MÅ jo det, når ungen kommer i alle fall, for da kan jeg jo ikke bare sitte på sofaen hele kvelden, de krever jo av og til bleieskift og sånn babyer. Og barn krever oppmerksomhet, man må gjøre mye greier, ikke sant? Da funker det ikke med en mamma som tenker at "neida, jeg må ikke så mye på do, kan sikkert vente litt til, så slipper jeg å reise meg..." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chica Skrevet 12. februar 2008 #622 Del Skrevet 12. februar 2008 Har du snakket med legen? Kan jo være vedkommende anbefaler at du jobber litt mindre en periode, f.eks litt kortere dager. Skal jo helst ha igjen litt energi til ettermiddagene og da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #623 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Nei, dette med å være sliten er jo noe som har kommet sånn de siste par ukene egentlig. (nåja, derved forklarer ikke sånnsett dt hvorfor julekalenderen henger oppe i februar, det tror jeg rett og slett er itt at den har hengt der så lenge at vi ikke ser den... men SKAL få den ned i dag altså, det tar 5 minutter. Ta den ned, pakke den inn, bære på loftet, rydde vei inn til loftet (klestativet står forran døra, bl.a) finne spikeren den skal henge på, done deal. Fort gjort det, egentlig) Skal til legen om ca 3 uker tenker jeg (ikke bestilt timen enda, men han ba meg komme på kontroll etter ultralyden, og den er 4. mars), vi får se hvordan det går fremover. Føler jo ikke at jeg er syk eller noe sånn, bare sliten... Og det er jo slikt som følger med når man bærer på en baby, ikke sant? Jeg er jo ikke syk. Bare gravid. Endret 12. februar 2008 av Malama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #624 Del Skrevet 12. februar 2008 Nå har jeg vært flink, julekalenderen er kommet på plass på loftet, der skal den henge til det blir desember igjen. (En så liten baby som vår vil ikke fatte interesse for julekalender før neste år, sant? Jeg er augustbarn (79) selv, og kalenderen jeg nettopp hengte på loftet broderte mamma til meg jula 1980, så jeg tenker det holder at spiren vår får kalender jula 2009, sant?) Middag er spist, men jeg måtte nok lage den selv, OG dekke bordet selv, for mannen er fortsatt på jobb. Men nå skal jeg være enda flinkere, og sette på vaskemaskina! (siden jeg likevel må på do må jeg jo ned i kjelleren, så såpass bør jeg klare) Aller helst burde jeg finne en ullstilongs eller to også, i morgn skal vi på stadion på Brann-Everton! Og så... så skal jeg slappe av med god samvittighet helt til jeg må dra meg ut av sofaen og hente mannen på stasjonen om 2-3 timer. (antatt jobbavslunting mellom 19 og 20, men ingen garanti) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 12. februar 2008 #625 Del Skrevet 12. februar 2008 den vil nok neppe bry seg så mye om en kalender jula 2009 heller tipper jeg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #626 Del Skrevet 12. februar 2008 Nåja, 1 år og 4 måneder gammel skjønner den sikkert ikke poenget med kalender, men kan synes det er gøy likevel, i alle fall vet jeg at min vesle kusine (vel, nå er hun vel 13 år, men da hun var lita) syntes kalenderen med alle pakkene var kjempespennende i desember, når hun ble 1 år i januar, altså 10-11 måneder gammel. Men babyen TRENGER sikkert ikke noen kalender den jula heller, men mamma ivrer sånn etter å brodere en Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 12. februar 2008 #627 Del Skrevet 12. februar 2008 På Staddaen eller i Vestlandshallen i morgon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 12. februar 2008 #628 Del Skrevet 12. februar 2008 kortere dager hadde nok kanskje ikke vært dumt. Greit nok at du ikke er syk, men en skal jo ha litt overskudd utenom jobb også... Godt du fikk vekk julekalenderen da. Irriterende med sånne ting... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #629 Del Skrevet 12. februar 2008 Kampen er på stadion den, Linn3c. Derav absolutt behov for ullstilongs, rundt meg og babyen i alle fall. Kortere dager... ja, om jeg hadde klart å jobbe bare normale arbeidsdager, hadde det kanskje hjulpet, jeg har noen litt korte dager, i dag f.eks gikk jeg ti på fire (og var der ikke før litt over halv ni, så det ga meg litt minustid) men i går ble det 80 minutter plusstid. Å få redusert arbeidstid ville jo bare skape problemer, hvem skulle da gjøre jobben min? Sjefen kan ikke trylle, han jobber allerede mye, antakelig mer enn hns gravide kone liker, og det finnes rett og slett ingen andre som KAN det jeg gjør på, selv ikke han kan mer enn halvparten... Om jeg skulle insistere på å gå hjem klokka to, så hadde det fungert frem til ca UL-timen min, da hadde det blitt EKSTREMT hektisk for å bli ferdig til periodestenging, hvilket hadde vært gjennomførbart med at noen ting bare "blir i mars", og igjen ville dukket opp ved neste månbedsavslutning, og skapt stor forvirring ved tertialregnskapet i april, når det skulle vært gjort i januar... Men sånn jevnt og trutt, så snakker vi vagt om at det må tenkes på noe i forhold til en vikar når jeg skal i permisjon, som helst bør begynne litt før jeg skal i permisjon, og at jeg må skrive meget gode skriftlige rutiner asap, i tilfelle sykemelding. Dessuten skal jeg gjennomføre mitt første årsoppgjør før påske (dvs, ha ansvaret for det selv) DET er sjefen min meget godt i stand til å gjøre for meg, han har gjort det før, og skal uansett være min støtte når jeg lurer på noe. Men det er noe som er greit å ha på papiet at jeg har gjort, særlig dersom jeg skal gjøre alvor av å forsøke å bli statsautorisert regnskapsfører, da MÅ jeg kunne dokumentere å ha gjennomført et årsregnskap. (Men jeg trenger tre eksamener i juss også... så jeg vet ikke om/når det blir noe av...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 12. februar 2008 #630 Del Skrevet 12. februar 2008 Er ikke sikkert det lønner seg at du presser deg for langt nå... Kan ende med et verre resultat senere... Tror i hvert fall du bør prøve å begrense deg til å jobbe kun fulle dager... Så er det ok en ide å få inn en vikar etterhvert ja... Uansett burde de jo ha minst to som kan den jobben... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #631 Del Skrevet 12. februar 2008 Presser meg ikke for mye... blir bare lett litt lange dager, fordi jeg er så ukonsentrert... sitter jo bare og glor, og vips, er klokka fem... Enig iat det hadde vært en fordel om to kunne jobben, men... Sjefen min kan en god del, sånn at ved kortere fravær (ferie etc) kan han klare det. Det er bare naturlig nok ikke gjennomførbart at han gjør det i lang tid, og dessuten kan han altså "normalsituasjonen" og ikke alt som kan være galt... Det hadde vært greit med to som kan jobben, men det får vi nok ikke. Men en vikar må de før eller siden ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 12. februar 2008 #632 Del Skrevet 12. februar 2008 Litt lett å surre seg bort ja.. Ja, du er vel kommunalt ansatt er du ikke. Er vel ganske typisk det at man ikke har flere enn helt nødvendig... :klø_ Får håpe de får inn en vikar relativt tidlig da... Men det blir vel roligere for deg litt utover året? Min mor jobber med regnskap, vet i hvert fall at hun jobber absolutt mest de første månedene av året... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #633 Del Skrevet 12. februar 2008 Statlig, ikke kommunalt, men det er sånnsett litt det samme ja. Det er jo absolutt mest heltisk i forbindelse med årsoppgjøret, men så har jeg da "oppfølgingen" av det i janaur/februar (alt det vi satte i avstemmingene at "føres i januar") og sånn.. og så er det det årsoppgjøret for det andre selskapet som jeg skal ha på plass til påske. Det er et lite firma, så det tar ikke sååå lang tid da. Så er det tertialoppgjør i mai (pr april altså) som nesten er et lite årsoppgjør og andr tertialoppgjør i september (pr august) som ER et prøveårsoppgjør, men det skal jeg jo ikke være med på i år da. Det er mye å gjøre jevnt over, men ekstra i januar. Er vel heldig om vi får vikaren på plass til juli tenker jeg... men vi får se. Normalt sett ansettes jo gjerne etterfølgere noen måneder etter at den forrige sluttet, og vikarer overlapper ikke mye... Men jeg kan ikke garantere at jeg står i jobb til permisjonsstart... Første mål får være dette årsoppgjøret før påske, og deretter tertialoppgjøret i april/mai. ALLER første mål er vel å komme i mål med "oppfølgingen" før vi stenger januar og februr-regnskapet i begynnelsen av mars. Og å få på plass de skriftlige rutinene, just in case. (skrekkversjonen er vel at jeg går et par uker på overtid, føder i slutten av august, og får telefoner med behov for hjelp på jobb med tertialoppgjøret som skal leveres riksrevisjonen i september... Jadda... i fjor var første gang jeg hadde sommerferie uten å enten være innom kontoret, eller forklare ting over telefon... Kan vel ikke forvente å få ha hele permisjonen uten...) Det dumme er at det økonomisystmtet vi bruker er lite brukt her i landet, og den modulen jeg har ansvar for er det få som har implementert, så det er ikke bare å hente inn en vikar som kan gjøre jobben, det finnes svært få mennesker i landet som kan denne modulen (Hey, JEG kan ikke en brøkdel engang...) og vi har jo i tillegg en noe annerledes tankegang rundt dette enn hva som fungerer i det private. Jeg brukte vel 3 måneder før jeg følte at jeg hadde kontroll på denne jobben. Da hadde jeg vel og merke opplæring paralelt med at jeg hadde anbdre oppgaver som jeg ikke var helt kvitt. For all del er det mulig jeg var treig, men jeg er ikke verdens beste lærer heller, så det ER ikke gjort på to uker å lære opp en vikar. En vikar til å gjøre jobben i juni og juli, jo, men ikke til å gjøre den i august og september med tertialoppgjør, og slett ikke i desember/januar med årsoppgjør. Det kommer til å falle en del på sjefen min også av det da, det er ikke til å unngå, men det er jo det da, at han blir jo også pappa i sommer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #634 Del Skrevet 13. februar 2008 Onsdag morgen. Planlagte oppgaver for dagen måtte selvsagt legges til side, siden det dukket opp et par ting som bare må gjøres i løpet av dagen. Får se hva jeg rekker etterpå, av det jeg hadde tenkt å gjøre. Får se hvor lenge jeg sitter, vi skal jo på stadion, så det spørs om jeg drar hjem og spiser, eller får i meg noe mat her. (Har med stilongs og varm genser i tilfelle...) Men hodet er bare ikke helt med, på en måte... Litt endret dette med å bli svimmel når jeg reiser meg. Nå blir jeg ikke svimmel lenger, jeg reiser meg og forventer å bli svimmel, men i stedet får jeg hodepine. Det går over sånn etterhvert, litt sånn som svimmleheten (sitter litt lenger i, jeg går jo på et vis med en vag hodepine hele tida, men den er så svak at den ikke er plagsom, bare irriterende når jeg tenker over det) Men jeg vil ikke klage. Egentlig så har jeg det nemlig bra altså! Jeg har det. Og nyyyyter at magen vokser, nå synes jeg den er litt finere, nå ser jeg ikke bare "feit" ut, når jeg ser i speilet ser jeg liksom litt "babymage", og koooooooser meg! (Ja, for all del, ikke sånn skikkelig babymage da altså, babyen er jo ikke kommet langt opp i magen enda, men bare tydelige tegn på at den er nedi der ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 13. februar 2008 #635 Del Skrevet 13. februar 2008 God formiddag Malama Så gøy at du har begynt å få skikkelig baby-mage, har forstått av flere at den ovegangen der man bare ser litt feit ut ikke er så veldig gøy. Har en veninne som er en måned lengre på vei enn deg, og hun ble "plutselig" veldig gravid (tenker på utseende altså) da hun tok på seg en kjole med tunika-fasong i stede for buksene hun ellers har gått i. Veldig gøy Har lest innleggene dine de siste dagene nå, og det er en ting som slår meg i forhold til at du er så sliten. (Nå er det jo gjerne sånn at "alle" kommer med råd til gravide, så om du synes det blir mas eller om du synes det jeg foreslår ikke passer for deg så står du fritt til å overse det). En ting som jeg vet har mye å si for mitt eget energinivå er nemlig kostholdet. På et tidspunkt begynte jeg å spise frukt på jobb i tillegg til de vanlige frokost-middag-lunsj. Har med to frukter hver dag, og spiser den ene klokka ti, den andre klokka to. Det har gjort at jeg har mye mer energi både rett etter lunsj når jeg vanligvis var litt trøtt, og etter jobb når jeg pleide å være skrubbsulten først og kjempetrøtt etterpå. Teorien bak er jo at man unngår de største toppene og bunnene i blodsukkeret sine svingninger, og dermed unngår de negative konsekvensene som følger med. Jeg vet at jenter er mye mer sensitive på dette enn gutter, og det skulle ikke forundre meg om noen kan bli enda mer sensitive på grunn av at de er gravide. Så kanskje det er verd å prøve, spesielt siden du sier du er skrubbsulten når det er tid for middag, og også har nevnt at du har vært sulten lenge før det har vært tid for lunsj. Håper at det er noe som kan hjelpe deg litt i alle fall, selv om det nok er naturlig å være mer sliten når man er gravid enn ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #636 Del Skrevet 13. februar 2008 Frukt har jeg ikke prøvd, men småspising før og etter lunsj er en slager, det går med noen kjekspakker... Det er bare det at jeg er altså sulten når jeg skal spise frokost, spiser meg mett. Er sulten før jeg kommer til toget, og følgeig altså SUUULTEN lenge før lunsj, da går det gjerne et par kjeks (vært litt slapp med det i det siste fordi jeg rett og slett synes timene før lunsj følyr så rasende fort at jeg ikke rekker begynne dagen før det er lunsj, men pliktskyldig tar jeg et nå) så spiser jeg lunsj, og blir mett, og innen en liten time, så er jeg klar for mer mat jeg... Det går noen kjeks til en times tid før jeg går hjem, og jeg er altså meget klar for middag. spiser meg STAPPMETT og klarer ikke spise opp all maten, tar en "pause" (velter med ned på ofaen) og spiser somregel opp resten etter en liten stund, for da er jeg altså sulten igjen... Det virker som om magen min egentlig ikke har noen bunn... jeg blir mett, men helt midlertidig, og så er jeg meget klar for mer. Burde kanskje spist sunnere, frikt er sikekrt ingen dum ide, men jeg har slett ikke lyst på frukt, tørre kjeks (evt med smør og hvitost de dagene jeg er i humør til det) frister langt mer.. Jeg hadde en kurv plommer for et par uker siden som jeg spiste av hele dagen i et par dager, og har forsåvidt knakset små cherrytomater i perioder (de er knakende gode, også lærte jeg på tv i går at tomater dessuten er fulle av fiber, og fiber skal jo tarmene mine ha mye av, så gjett om det skal bli flere slike bokser fremover ja! Mye lettere å knaske tomater enn å spise GROOOOOOOOOVbrød....) Kornmo (det er jo i alle fall "fullkornskjeks" for å bli mett, og tomater for mak og fiber, det må vel bli bra? (For øyeblikket er det kapteinskjeks jeg spiser da, det er vel ikke like helsebringende... men må ha litt variasjon i kjekspakkene mine) Så joda, det kan være verd å prøve mer frukt og grønt. Om det løser denne manglen på energi er jeg ikke helt overbevist om, men sunt er det i alle fall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 13. februar 2008 #637 Del Skrevet 13. februar 2008 Ja, i alle fall med tanke på å regulere blodsukkeret, så er det kanskje litt vel mye raske karbohydrater i kjeks, så det kan nok hende at det faktisk gjør vondt værre. Fiber og proteiner (banan er bra!) er det du trenger for å holde blodsukkeret mer stabilt. Og vil du spise noe søtt så er det bedre med noe som er søtt OG fett enn noe som bare er søtt i alle fall. Og siden du er sulten hele tiden, kanskje du rett og slett bare trenger å spise mer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #638 Del Skrevet 13. februar 2008 Det er jo ikke akkurat mye søte kjeks jeg spiser da, men joda, ikke det sunneste på jord heller. Jeg spiser ikke kjeks for at de skal være søte, jeg spiser IKKE søte kjeks, jeg spiser tørre kjeks, kornmo og kaptein, fordi jeg IKKE vil ha noe søtt. Men banan? Mannen tilbyr meg stadig bananer, kjøper stadig bananer, og tilbyr igjen og igjen, men det går ikke helt inn at NEI, jeg vil ikke ha bananer. Han tror nok det, siden banan er en av få frukter jeg normalt sett er glad i, men bare tanken gjør meg uvel! Banan er søtt. Jeg vil ikke ha søtt. Banan er kvalmt. Jeg spiser ikke epler, ikke hele epler, det klarer jeg ikke. (annet enn et liiite prinseeple av og til da) Jeg spiser alltid et par store biter av min manns epler når han spiser eple, en et helt klarer jeg ikke, og et par båter appelsin, men ikke en hel. Nektarin har jeg hatt på jobb og spist, det går greit, og som sagt plommer. Og druer. Men jeg orker rett og slett ikke tanken på en banan, har helst ikke lyst å se på den engang. (Hvilket ikke henger het sammen med at jeg enkelte dager fint spiser banan som pålegg (med syltetøy på) men det er ikke noe jeg kunne tenkt meg tanken på i dag i alle fall...) Sær og vanskelig? Jeg? Joda, siden jeg stadig er sulten må jeg spise mer. Men jeg SPISER mer. Jeg spiser mer til frokost, mer i løpet av dagen, i alle fall i perioder mer til lunsj, og mer til middag, og langt oftere kveldsmat. Jeg spiser mer. Jeg spiser meg mett, og jeg spiser ganske ofte. Jeg blir bare så lett sulten igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 13. februar 2008 #639 Del Skrevet 13. februar 2008 Det er LOV til å være sær og vanskelig i matveien når man er gravid vet du! Men grove kjeks med f.eks ost eller kjøttpålegg (kokt skinke er lov for gravide, er det ikke?) må være bra tror jeg, for da gir kjeksene fiber og pålegget protein. Skulle til å foreslå vaniljekesam, for der er det mye proteiner. Men det blir kanskje for søtt for deg? Det viktigste er vel egentlig at du finner noe som passer deg, og når du unngår søte ting så bør det egentlig bli ganske bra uansett hva du velger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #640 Del Skrevet 13. februar 2008 Kokt skinke er lov. Jeg er bare drittlei av det, etter å ha spist mye koktskinke i en periode... Så nå er jeg mer tilhenger av å gå på butikker med ferskvaredisk og kjøpe skinke der, "grillskinke" og sånn, smaker litt mer festlig enn kokt skinke, og er absolutt "lov" for gravide, ferkst kjøtt er bra, slikt vakumpakket kokt skinke er også lov, men da helst så fersk som mulig og ikke etter dato i alle fall (men seriøst, den lukter a da surt et par dager før datoen likvel, og da kaster jeg den, så det er da ikke noe problem?) Men det er slikt pålegg som jeg kjøper på lørdagen, og spiser opp i løpet av et par dager, også er jeg gjerne ikke innom en slik butikk igjen før neste lørdag, det er ikke ferskvaredisk på noen av de butikkene jeg hari nærheten på jobb, f.eks. Men nå har jeg kjøpt en pakke skinkesteik på rema, som jeg bruker på matpakken (som i alle fall er halvgrovt brød) Kjeksene vil jeg helst ha tørre, egentlig. Både fordi det er mye letter å bare knakse litt mens man jobber,uten å lage til noe styr, og griser mindre, og dessuten liker jeg dem slik... Ost bruker jeg i perioder. Tror jeg heller skal satse på litt flere sånne cherrytomater (siden tomater har fiber, i tillegg til alder sånne sunne greier, må jo de være fine å supplere kosten med) og plommer og sånne "småfruktgreier" som jeg klarer spise, i tillegg til kjeksene mine. Det er jo noe sukker i dem, men det er ikke søte kjeks, jeg har bevisst plukket de minst søte kjeksene fra hyllene, nettopp fordi søtt blir for kvalmt. Vaniljekesam har jeg aldri prøvd, eller vurdert. Bar tanken høres kvalmende ut, men så har jeg aldri vurdert kesam i det hele tatt da, og vet ikke hva det er meninga jeg skulle bruke det til heller? Det ser ekkelt ut, slik jeg ser det for meg i alle fall... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg