Gå til innhold

Malama skal bli mamma!

Malama

Anbefalte innlegg

"Før" var det slik du tenker deg, men det kom nye retningslinjer for ikke så lenge siden, der det legges opp til ferre kontroller for "friske gravide" men indviduell tilretteleggning.

Noen leger/jordmødre følger fortsatt de gsmle retningslinjene. Og andre følger litt for slavisk de nye retningslinjene, uten å huske den delen om individuell tilrettelegging... Min jordmor later til å falle under den kategorien, hun så på timeskjemaet og sa at "da skal du ha neste kontroll i uke 24, det blir 14. februar, passer det?" Men legen min har jo bedt meg om å bestille en kontroll hos ham rett etter UL, så han ser ut til å ha fått med seg det med at man kan tilpasse....

Og ja... et halvt år igjen, det er litt rart. Men siden jeg altså selv operer med 10. august som termin frem til UL evt korrigerer den, så er det ikke før på søndag jeg passerer denne milepælen, egentlig. Men babyen kommer jo når den selv vil, uavhengig av de termindatoer noen bestemmer, så... om et halvt års tid kommer den nok. Gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, så var ikke helt på jordet da :ler:

Jeg har hatt flere kontroller enn de jeg også... Har jo vært frisk og har egentlig ikke hatt noen grunn til det. Men har nå blitt sånn. Når det gjelder legen min virker det som kontorsøstra tar sine egne avgjørelser. Sist jeg prøvde å si at det var kanskje litt tidlig med kontroll da fikk jeg bare til svar at det skadet vel ikke med en ekstra kontroll :ler:

Greit for meg... Selv om kontrollene ikke er så spennende er det jo alltid greit å få bekreftet at alt er som det skal og at det er liv der inne.

Er vel egentlig det jeg har reagert mest på. At du ikke har en kontroll før UL hvor de hører etter hjertelyd for å bekrefte at det virkelig er liv der inne... Men man tenker vel forskjellig...

Ja, babyer kommer når de kommer. Ikke så mye en får gjort med det. Men uansett rart å tenke på... Er plutselig ikke så lenge igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden min jordmor lyttet etter, og fant, hjertelyden på kontrollen allerede i uke 12, så har jeg jo fått den bekreftelsen i alle fall, men det er jo slett ikke alle som vil lytte etter den så tidelig. Og det er jo noe med det, greit å vite før man kommer så langt som til UL, at der faktsik er liv...

Enkelte kontorsøstre er muligens litt mer selvstendige og egenrådige enn andre ja... på mitt legekontor rusla jeg etter første kontroll bort i luka for å bestille legetime til celleprøve sånn "så fort som mulig" slik legen hadde bedt meg om, og hun stusset, vil han gjøre det nå, når du er gravid??? Ja, han vil det, for han sa det er bedre å ta det tidelig i svangerskapet, og siden det er 3 år siden sist nå i mars, så synes han det ble for lenge og vente til høsten. Derfor ba han meg bestille en time nå... Så da fikk jeg den timen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg var det vanskelig å finne hjertelyden. Så det varierer nok veldig...

Hørtes ut som du har samme typen kontorsøster ja... Merkelige greier... :ler:

Legen ba meg bestille en time etter ultralyd, så jeg ringte når jeg hadde fått timen og sa jeg skulle ha time da. Nei, hun syntes jeg kunne komme før jul :ler: Men så ble den timen skyvd på og havnet omtrent oppå en jordmortime jeg hadde fått. Så da fikk jeg den til slutt som jeg ville :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min var klar på at timen skulle være ETTER ultralyden, slik at han kunne forholde seg til det som fremkom på den. Så jeg skal ha time ETTER 4. mars.

Vi har egentlig muligheten til å bestille time på nett vi da, da plotter vi inn dag og når på dagen (formiddag, midt på eller ettermiddag) vi ønsker, og får sms tilbake med når vi fikk time. Siden det er så lenge til 4. mars burde det gå greit, ellers så hender det jo at man får en annen dag, om det ikke passer den dagen man bestiller så sånnsett er det greit å ringe så man kan avtale når man får time... Foretrekker FØRSTE time på morgenen jeg, da blir det ikke så lang ventetid... Etter lunsj er det somregel blitt en times forsinkelse, i alle fall de gangene jeg har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var legen min også, men hun brøy seg ikke så mye om det... Dessuten kunne jeg jo ikke nekte på at det ikke sakdet med en ekstra time :ler:

Vi har ikke nett muligheter... Men skjønner godt du foretrekker å få første time når det gjerne er mye venting. Har sluppet billig unna der hos legen min. Litt må jeg gjerne vente, men er jo alltid litt tidlig ute... Så kommer sjelden inn så altfor sent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siste time jeg hadde, den celleprøven, kom jeg vel ca ti minutter før avtalt time (det passet sånn med toget) og ventet altså 1 time, dvs at ejg slapp inn ca 50 minutter etter avtalt time. Det ble tatt inn to pasienter til min lege på den tiden jeg satt der og ventet.

Ikke rart legen hadde en halvspist matpakke på pulten, han hadde vel ikke rukket å ha matpause stakkar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som dårlig planlegging jeg da... :sjenert:

greit en har mye å gjøre, men det blir jo ikke noe bedre av at folk må vente i lang tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dårlig planlegging ja, men det er jo ikke så rart, slik som de opererer timelistene... Ber man om en hastetime, så FÅR man en hastetime.

Så da jeg skulle ha en hastetime for UL siste dagen før juleferien, så fikk jeg det. Fredag morgen klokken ni. Og jada, det var to andre som OGSÅ hadde time fredag morgen klokken ni hos legen som kan ta UL. Er det fullt på timeplanen, ja så sniker vi inn noen til likevel...

Rart det blir kø da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ganske naturlig...

Trodde legene var mer eller mindre pålagt å ha litt ledig tid til hastetimer jeg da... :sjenert:

Nettopp for å slippe sånne problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle leger skal vel ha to ledige timer pr dag til hastetimer eller noe sånn, det er jeg vant til i alle fall, timer man kan få dersom man ringer klokken 8 om morgenen. Men to timer (legetimer, ikke klokketimer) er jo ikke nødvendigvis så mye. Og da jeg fikk den UL-timen, den fikk jeg dagen før, altså.. jeg var hos legen torsdagen, go fikk time fredag morgen. De "låste hastetimene" skal ikke kunne gis ut før den dagen de er. Slik er det ialle fall på d legekontorene jeg kjenner til fra før. (vet mamma ofte satt klar på telefonen klokken åtte for å få en av disse to timene (som var 11 og 12) hos mormors fastlege den siste tiden hun levde.)

Mulig de rett og slett har for mange pasienter på listene sine?

Min lege (som ikke er han jeg var til UL hos da, det er en annen på samme legekontor) har jo egentlig ikke full liste engang, ifølge fastlegeregisteret, så det er jo litt rart det også... (dog bare 14 ledige plasser, eneste ledige fastlege i bydelen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er SLITEN for tida jeg...

Ikke så mye trøtt lenger. Joda, legger meg tidelig, og er ikke glad i å tå opp, men slik har jeg alltid vært.

Når jeg skal gå ut av døra for å gå på jobb, så har jeg ikke lyst. Jeg kjenner mge kald, trøtt og sliten, har mest lyst å legge meg ned.

Kald, det er jeg alltid, fordi jeg fryser når jeg er trøtt. Og trøtt det ER jeg, fordi jeg rett og slett ikke liker å våkne klokken seks. Eller sju. Rett og slett. Men denne slitne følelsen, det at jeg bare vil legge meg ned, det er nytt.

Jeg pleier halvsove på min manns skulder på toget, det er greit, og når vi går fra toget, glede meg til å komme frem på jobb, til vamen. Men nå gleder jeg meg til å få sitte ned... Jeg er liskom sliten, rett og slett.

(I tillegg blir jeg svimmel når jeg reiser meg da, vi går alltid sist av toget, for jeg reiser meg... og så holder jeg meg i setene til verden får igjen sine vanlige farger, den blir helt gul... Dette er jo noe jeg i perioder av mitt liv opplever, det er bare ekstra mye av det nå, det er jo ne helt vanlig greie, midlertidig blodtrykksfall når jeg reiser meg, normalt som bare det, men slitsomt er det jo)

Egentlig nyter jeg svangerskapet altså!

Jeg er bare litt sliten, noe som også merkes på jobb, i at jeg ikke er så konsentrert. Sitter her og rabler på Kg når jeg burde jobbe. Selv om arbeidet ligger ved siden av meg, så lurer jeg litt på hva det er meninga jeg skal gjøre, helt til jeg ser det da, men så... ja... hodet mitt føles tungt, jeg har lyst til å legge det ned. Jeg er sliten, rett og slett. Trøtt, ikke fordi jeg er "sovetrøtt", men fordi jeg er sliten.

Jaja, det går vel over dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten så jeg har lyst til å kopiere deler av innlegget ditt og lime det inn hos meg, for det beskriver veldig godt hvordan jeg føler meg! :ler: Sliten. Jeg blir sliten av å gjøre ting jeg ikke bruker å bli sliten av, og når jeg skal gå til jobb på morgenen er det turen til jobb som jeg er mest skeptisk til, fordi jeg er så kald og sliten...

Men det går vel over - kroppen bruker vel bare mye energi på ting som ikke synes for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres kjent ut her også... :sjenert:

Tror det er litt med årstida og alt på en gang... Har krøpet til korset og ringt legen i dag, skal dit neste uke. Håper på en liten sykemelding, selv om jeg har litt vondt for å be om det... :sjenert:

Men har ikke noen motivasjon på jobben. Tror kanskje jeg hadde vært mer effektiv med kortere dager akkurat nå... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke at jeg er "syk" og i alle fall ikke "syk nok" til å være sykemeldt, men duuuuuu så deilig det hadde vært, kunne slappe av litt.

Mannen spøkte med at jeg burde søke om å få jobbe deltid, bare ettermiddager. Rett og slett fordi jeg er så "slakt" om morgenen.

Men nå er klokka to, og jeg sitter her, kjenner det i armer og ben, jeg er SLITEN, og selvsagt da lite konsentrert, og jeg gleder meg til å gå hjem!

Vet av erfaring at lite blir gjort hjemme.

Det er nok det at kroppen bruker energi på andre ting ja, MellonCollie, om enn ikke akkurat noe som ikke synes, min mage synes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg føler meg heller ikke syk... Bortsett fra at jeg lurer på om jeg har en murrende bekkenløsning...

Men er sliten, lei og eier ikke motivasjon... En liten sykemelding høres ut som en drøm akkurat nå :sjenert:

Skal jo ikke være sånn heller...

Vanskelig avveining. Vet ikke hva jeg ender opp med heller, men fant ut at en prat med legen er kanskje ikke så dumt. Kanskje han kan si hva som er best for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ta det opp med legen når jeg skal dit ja.

Satt og tenkte på det for ikke så lenge siden... Jaaaah, så delig det hadde vært å være sykemeldt... det styrker teorien om at jeg bør bestille den legetimen i mars.

Til mars holder jeg jo ut, det er jo bare en måned, og den måneden er februr, den er jo kort...

BULLSHIT! Februar er 29 dager, det er bare 1-2 dager kortere enn vanlige måneder, og ikke en merkbart kortere nåned i så måte.

Men jeg tror jeg skal ha en legetime etter UL ja.

For å få sjekket urin og blodtrykk, siden de ikke sjekker det på UL (note to self, få Linn3c til å bekrefte dette...) og dessuten rett og slett fordi det føles lurt ut å snakke med legen.

MEN, jeg håper at det er bedre innen den tid da, egentlig.

I dag har det egentig bare gått nedover... Jeg har merket meg de siste dagene at jeg har vært sliten, og når jeg tenker tilbake så har jeg nok vært det en stund, men i dag har jeg rett og slett bare aldri "våkna", jeg pleier bli "bra" rundt lunsjtider, men nei, i dag har jeg bare lengtet etter å dra hjem siden jeg kom, og bitt mer og mer sliten, og begynner å gjespe og føle meg trøtt...

Huff, det bør ikke gå sånn fremover, da må jeg til legen før mars, og be om allernådigst å få være hjemme...

Men det har jeg jo ikke lyst til, aller helst vil jeg jobbe frem til permijsonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg også vil helst jobbe. Helst helt til permisjonen...

Men har vel begynt å innse at for å orke helt til permisjonen trenger jeg kanskje litt kortere dager en periode...

Kan hende det holder fram til påske, jeg vet ikke...

Men akkurat nå er jeg bare sliten, lei og demotivert. Ikke den best kombinasjonen... :sjenert:

Er ikke så trøtt som det du høres ut som da... Men det har sikkert en sammenheng med at jeg er lenger enn deg... Jeg var mer trøtt tidligere. Nå er jeg bare sliten... :sjenert:

Men gruer meg litt til legetimen da. Aldri vært sykemeldt, så det sitter litt langt inne. Men synes ikke dette fungerer all verden heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Confirming: Dei sjekkar ikkje blod og urin på UL.

Men om du vil vera med på Mor og Barn-undersøkinga, får du urinprøve-glas av JM som gjer UL'en og må ned i kjellaren for å avgje blodprøve. Viss mannen har lyst, kan han også delta med blod. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor og barn undersøkelsen har vi tenkt på ja. Men har liksom lest at man skal få et brev i posten, invitasjon til å være med? Har ikke dumpa noe ned enda i alle fall.. Men jeg synes det virker litt greit jeg, rett og slett fordi jeg synes det er viktig med sånne ting... Spørreskjemaene ser litt omfattende ut (titta på dem på nett ja) men jeg skal nok klare det, det er liksom litt greit å delta på slike ting, for det er jo viktig!

Litt blod og urinprøve og sånn skal vi nok kunne avse. Men det får man jo ikke resultatet av, og DET er jo litt av poenget med legetimen, at jeg får vite OM jeg har "noe" i urinen, og får vite HVA blodtrykket er, som kan være greit å følge...

Har aldri vært sykemeldti mitt liv jeg heller, og har ikke egentlig lyst.

Så jeg sliter meg gjennom dette her, og håper det går over.

TRØTT var jeg mest i desember, da sov jeg støtt og stadig, men det gikk liksom over. Så jobba jeg ovetid første halvdel av januar, og nøy andre halvdel av januar med vanlige dager. Og nå de siste dagene føler jeg meg litt uvel, og rett og slett SLITEN. Det er jo ikke noe gøy, men det går vel bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...