Gå til innhold

Malama skal bli mamma!

Malama

Anbefalte innlegg

E det inte svårt at laga potetboll från grunden av? Synes det høres så komplisert/tidkevende ut, at jeg bukker under og kjøper ferdiglagde.

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nope, det er ikke vanskelig. Det tar litt tid, men det er mest at maten står der for seg selv.

Jeg har kjøpt en lettsaltet knoke. Denne skal jeg snart koke opp, så skal den stå der og "ikke koke helt" (trekke) i en liten time. Så skreller mannen poteter, som vi rasper opp og blander med byggmel. (greit om vi husker kålrbien nå, i stedet for å komme p åden ved "pølsetid....) Biter av knoken puttes inni ballene (jeg liker egentlig godt mør inni, men det har vi ikke hatt på lenge) og de får så koke (eller, småkoke, så det ikke koker over, eller de koker i stykker) oppi panna i en liten time de også. På slutten av koketida puttet vi oppi pølsene.

Det er sikkert ok å koke dem litt kortere, men det står gjerne såpass lenge. Det tar meg altså et par timer, og er derfor "søndagsmat", jeg orker ikke dette styret på en hverdag etter jobb, men selve MIN innsats er jo bare å lage ballene, ellers er det jo bare å se til at det ikke koker over innimellom.

Ikke mye arbeid i det hele tatt, også lager jeg selvsagt så mye at vi har stekt ball i morgen. Nam :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager man komler uten "dott", så korter man enda mer ned på tiden. Da jeg var lita bestod "dotten" av litt flesk. *mimre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke bruker en liten evighet på å koke kjøttet går det selvsagt fortere, men nå synes jeg ikke dette er noe jeg vil fire på.

Mannen hadde klart seg fint, han spiser kun det som er inni ballen, og ellers pølser. Men for meg er kjøttet en viktig del av måltidet, nettopp det at vi har ball, kjøtt og pølser, og gjerne bacon i fettet, det gjør det til deeeeilig mat.

Potetball er noe av det beste jeg og mannen kan tenke oss til middag (Han uttalte en gang ferskt i vårt forhold at potetball kom på andre eller tredjeplass av det han likte aller best her i verden, det sloss med sjokolade om andreplassen, førsteplassen var selvsagt meg...) Da gjør det meg absolutt ikke noe at det tar tid å lage det, kjøttet står nå bare der og trekker, det gjør meg da ingenting. Jeg vil lage det "skikkelig", og ballen smaker jo bedre om den er kokt i kraft, og dessuten lager jeg litt store baller. Lager man små baller, ikke koker kjøtt i en time først, vips, så er det fort gjort. Men, jeg vil heller ha det "skikkelig". Og absolutt hjemmelaget. Dette er noe vi er veldig glade i, og gjerne derfor bruker litt tid og gode råvarer på. Og GJERNE har som søndagsmat, nettopp fordi det for oss er sånn "deeeeilig mat". Også får vi stekt ball på mandagen som ren bonus. Stekt ball er jo nesten enda bedre enn kokt ball, så jeg gleder meg til det også.

Og sammenlignet med andre "søndagsmiddager" vi lager, steik, kjøttkaker (jada, hjemmelagede kjøttkaker i brun saus er også søndagsmat i mitt hus) etc, så er jo ikke dette noe mer tidkrevende egentlig.

Mannen er nok antakelig også vant med en bit "fleks" i midten av ballen, men vi har endt opp med saltet (ikke røkt) knoke, så får vi et skikkelig bein og kraft også. Helt klart, om man lager små baller uten noe inni, og bare koker noen kjøtt/fleksebiter sammen med ballene, så går det fortere. Så for den som ønsker seg det kjappere, er det ikke noe problem det heller.

For meg, så er noe av det gode ved det det at vi bruker litt tid på det, lager mat sammen, og gleder oss til mat. Og så lenge vi lager det på en søndag, så er det jo ikke noe problem å begynne på matlaginga i god tid før vi skal spise.

Nå har kjløttet kokt en stund, så nå skal vi straks gå igang med rasping av poteter, og lage til ballene. Jeg gleder meg til det blir mat :)

I min barndom var dette noe vi hadde på hverdager, men det henger nok sammen med at min mor var hjemmeværende, og derfor hadde mulighet til å lage tidkrevende mat på hverdager. Det aller meste av tida er jo tid der maten bare står for seg selv, den aktive matlagingstida er ikke noe særlig lenger enn når vi lager kjøttsaus og pasta etter jobb. Om vi hadde villet kunne vi ordnet det slik at vi kunne lage det på hverdager, men det er litt kos å ha noe "annet" på søndager, unne seg noe godt da, og ball... det er noe sånn "godt" for oss.

Gleeeeder meg :)

Selv om jeg ikke helt vet hvordan vi skal få ned kremboller, men det ordner seg nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes nesten litt romantisk ut. Gubben min er ikke den som higer etter å være på kjøkkenet, samma hvor god maten er. Han har et mer praktisk syn på matlaging, og mener at mat ikke bør ta mer enn 20 minutter. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min er vel ikke den som stortrives på kjøkkenet han heller, men er helt innforstått med at å skrelle potetene til dette her er hans jobb, og gjerne å skjære opp kålrabien også, mens jeg ordner til ballene. Og vi er enige om at vi gjerne bruker litt tid og kreftet på å lage dette. Men ikke stresser med det. Klokka ringte.

"Betyr det at nå skal jeg skrelle poteter?" sier han. "Ja, det betyr at kjøttet har stått en halvtime, så det betyr at du kan begynne å skrelle poteter når det passer deg." Det er ikke sånn at "nå må du sprette opp og ordne det." Ball er "langtidsmat", det koker så lenge som det koker, det er ikke som biff, som er ferdig når det er ferdig, og da må det spises... Litt sånn "latmannsmat" dette her, det står nå bare der, og blir nå ferdig når det blir ferdig og det passer oss å spise.

Synes det er deilig sånn jeg. Men nå få jeg vel rusle ut på kjøkkenet og gjøre meg klar til den aktive delen av matlaginga. Begynner å kjenne at magen gleder seg til maten ja. Vi planloa mat "i 3-4 tida", og det blir vel sånn ca det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da er alle ballene i panna, bare å vente en halvtimes tid, putte oppi pølsene, smelte melange og steke bacon, og vips, så er maten klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kose dere med maten! Jeg får vel nesten forsøke å lage komler en dag jeg også. Hos oss er vi ikke vant med knoke. Vi bruker salt lammekjøtt, noe verken jeg eller mannen liker, så vi får i såfall ta varianten med vossakorv. Jeg er vant med å ha poteter til komlene, men har begynt å kutte det ut. Kanskje jeg steker litt bacon også. Sirup har vi stående i skapet...nam! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ulike varianter av dette ja...

Jeg er vant til at vi hadde kjøtt... det var vel gjerne salt fårekjøtt, men knoke heller ikke ukjent. Hverken jeg eller mannen er sånn superglad i kokt fårekjøtt sånn i utgangspunktet, så det lager vi ikke, men mamma gjør det, og vi spiser det jo. Mamma koker det gjerne på kraft av spikkekjøttlåret på denne tiden, og rester av spikkekjøtt i småbiter inni ballen er også et barndomsminne. Mamma saltet ofte på "kjøtt til ballen" når vi hadde kjøpt inn lam, så joda, det var nok mye fårekjøtt, men vi har endt på svinekjøtt, som vi er mer glade i. Og pølser, det må man ha. Pappa spiste alltid poteter til, mamma spiser det vel en del nå (fordi hun etter at magesekken sprakk for en god del år siden ikke tåler så mye kraftig kost, så en ball er nok for henne, resten blir kjøtt og poteter) men jeg spiser ikke det, ballen er potetene mine :)

Sirup spiser vi ikke til, men jeg vet noen vil ha det. Noe av det særeste jeg har vært borti er vel likevel en kamerat av mannen, som da vi spurte hva han drikker til ball (Både jeg og mannen drikker melk, men jeg drikker lettmelk og han drikker skummet, og jeg er vant til at mamma pleide drikke kulturmelk) svarte: pepsi max!

Men sånn bortsett fra det, så er jeg fornøyd med at jeg og mannen har klart å finne en kombinasjon av våre vaner, som har endt opp med noe vi begge liker godt.

Det er en del forskjeller på mine og mannens matvaner, som kommer en del av at jeg har en hjemmeværende (uføretrygdet) mor, og en utearbeidende svigermor. Derfor er mannen i stor grad mer vant til mat som er raskt laget, halvfabrikat og effektivitet, mens jeg er mer vant til "lagd fra grunnen av"-mat. Vi har lagt oss på en mellomting, mye lager vi med poser og glass, og enkelte ting kjøper vi (det er jo greit med en mann som er vant tilkjøpt tyttebærsyltetøy, når jeg ikke spiser det i det hele tatt, men vet hjemmefra at de hjemme spiser kjøpt til nød, men mamma koker det jo selv hvert år, så kjøpt er bare dersom hun har laget for lite...) mens andre ting lager vi fra grunnen av.

Og med så store forskjeller i hva man er vant til med ball, så er det jo greit at våre vaner var relativt like og elelrs kan tilpasses hverandre. Det med kjøttet tror jeg er forskjellig, men mannen spiser jo ikke kjøttet uansett, annet enn det som er inni ballen hans, og så lenge det helst ikke er røykt kjøtt, så spiser han hva jeg nå enn putter inni der han. Ja, han er ikke så glad i mør inni (spekemør) men det er jeg, men jeg er også vant til at det hadde vi ikke i alle ballene, for mamma spiste heller ikke det, det var en vane som kom fra farmor og farfar, så vi hadde mør i noen, og kjøtt i andre, og åpnet bare ballene, var det "feil sort" så la vi den tilbake eller ga den til noen som ville ha den sorten. Enkelt og greit.

Når det er noe vi begge er så glad i, er det jo greit at vi har fått til en kombinasjon der jeg klarer lage noe jeg selv synes er "rett", og som mannen også synes er "rett", og heldigvis, godt! (ville jo vært kjipt om "mamma sine er mye bedre, de er helt annerledes....")

Og nå har de vel lagt der og kost seg i en halvtime snart, så litt pølsekoking og steke bacon, dekke bordet, og vips, det blir middag "mellom tre og fire en gang", slik vi planla. Nærmere fire, men det forutså jeg, så vi spiste et par boller når de hadde avkjølt seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vi har litt lik bakgrunn, faktisk. Jeg er også vokst opp med en hjemmeværende mor (av den gamle husmorskolegenerasjonen) som lagde all mat fra grunnen av. Så jeg er godt vant, når det kommer til hjemmelaget mat. Jaja, hun kjøpte gjerne fiskeboller, fiskekaker og fiskepudding da. ;) Min samboer har også vokst opp med lik'ens mor. Faren hans er også flink på kjøkkenet.

Men vi er nok litt latere ja. ;) Det blir en del halvfabrikata, men jeg har i det siste begynt å lage litt mer selv. Må øke min kjøkkenconfidence gradvis. :ler:

Forresten så har vi også drukket pepsi max til komler. :sjenert: Såvidt jeg husker, drakk vi saft til komlene da jeg var liten.

Koselig at dere har funnet frem til en måte å kombinere deres vaner på, sånn at begge blir fornøyde. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, å finne løsninger som passer for oss, en kombinasjon av begge våre bakgrunner, er jo det som må til, når to personer skal danne felles grunnlag.

Det gjelder vaner om hvordan potetball serveres, om hva som er vanlig middag, om hvordan man feire jul og hvordan man oppdrar barn. Jeg satser på at vi skal klare det, vi har jo klart det med de tingene vi har støtt på så langt :)

Middagen var god, men jeg kjenner at siden jeg i det siste har begynt å bli litt fort mett, så blir jeg jo sulten igjen også, så jeg skal definitvt få plass til krembolle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, veldig annerledes enn hva jeg er vant til dette.

Min mor har jobbet siden jeg var 5 eller no, og til tider jobbet mye. Så jeg er oppvokst på tradisonell norsk mat med mye brun saus, men stort sett alltid fra pose...

Komle smakte jeg først i voksen alder. Stort sett uten kjøtt, men en gang har jeg smakt med. Liker begge deler godt :-D

Vi har aldri prøvd å lage det selv, men må nok prøve om ikke så lenge. Både svigermor og svigerfar er flinke, så skulle være muligheter for å få noen tips...

Vi liker bacon ved siden av. Mannen er ikke noe glad i vossakorv, men ellers har vi vel stort sett hatt fårekjøtt...

Dette hørtes ut som en skikkelig søndagsmiddag, Malama. Jeg er imponert. Vi er litt dårlige på gjennomføring av ordentlige søndagsmiddager. Får satse på at vi blir flinkere etter hvert. Er ofte borte i helgene, da begrenser tida seg selv. Ellers er mye av det jeg forbinder med søndagsmiddager mat til litt flere enn to... Får satse på at vi blir flinkere når vi blir 3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke alltid vi har "skikkelig søndagsmiddag" vi heller, men vi prøver innimellom i alle fall, fordi det er en fin tradisjon synes jeg.

Min mor sluttet å arbeide da de fikk meg, hun skulle begynne igjen når vi begynbte på skolen var planen, men ble altså uføretrygdet mens jeg gikk på barneskolen, og kom rett og slett aldri tilbake i jobb. Derved hadde hun jo mer anledning til å lage "tidkrevende" mat. Det er slett ikke alle typer arbeid hun klarer, det er jo en grunn til at hun er trygdet, men matlaging som bare tar TID er jo greit.

I vår hverdag er det lite poteter og brun saus annet enn i enkelte søndagsmiddager (og da er det fra grunnen av) men ganske mye tomatsaus fra glass etc... Og forresten, vi lager peppersaus fra pose til karbonader f.eks. Jepp, poser og glass i hverdagen, mer fra grunnen på søndagen. Rent tidsmessig fornuftig.

Vossakorv som dere "alle" nevner, har jeg faktsik aldri spist tror jeg, og i alle fall ikke til ball. Vi bruker pølse, men det er helt vanlige middagspølser.

Men uansett ble maten god, bollene gode, og vi har spilt scrabble, og jeg VANT faktsik en gang, men det var så totalt overlegent at det ikke var moro engang, mannen kom elendig ut, og jeg kom kjempegodt ut (med 90 poeng på første ord! "flygere" med dobbelt bokstavpoeng på Y'en, dobbelt ordpoeng på hele greia, og 50 bonuspoeng for å bruke alle 7 bokstavene mine!) og han hadde rett og slett aldri sjangsen, og satt igjen med både W og C (og nei, selv om mannen fra språkrådet på tv2 mente at "wc" er et godkjent ord i scrabble, så ER det ikke det, da det er en forkortelse!) når det hele var slutt.

Siden vi fikk spillet til jul har jeg vel vunnet to ganger, mannen er overlegent bedre enn meg egentlig...

Jaja, fin helg, og nå er det lalletid, for i morgen er det jobb igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, middagspølser har jeg aldri tenkt på å ha til ball. Hos oss har det gjerne bare vært bacon, men det blir jo litt lite kjøtt...

Kanskje jeg skal lufte det for mannen neste gang. Da er det plutselig litt enklere...

Er gjerne noe med middagsmat og tid ja... Når man kommer hjem fra jobb er en jo gjerne sulten. Da er det greit med lettvine ting. Jeg liker også å lage ordentlig god mat fra bunnen av noen ganger. Men blir ikke så ofte. Helst hvis vi har gjester.

Ha en fin dag :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har altså både kjøtt (knoken) og pølser til ball vi, og dersom vi husker det, også bacon... Masse gode greier.

Men sånn etter jobb er det greit med litt raskere mat ja.

Sånn som i dag, stekt ball. Jeg skjærer ballen i skiver, og legger på stekepanna, putter pølser, kålrot og kjøtt innimellom, legger det lagvis og vender og snur, ikke alt blir like "hardt" stekt, men alt blir varmt, og det blir godt, og det tar ikke så lang tid. Jeg gleder meg allerede :)

Scrabble er gøy ja. Vi ønsket oss brettspill til jul, vi syntes rett og slett at vi trengte det. Vi hadde ett, som kan spilles med to, men er morsommere om man er 3 eller 4, men ønsket oss flere. Vi fikk scrabble, som vi hadde ønsket oss, og har kost oss mye med. I tillegg fikk vi settlers, som vi spilte en del i juleferien, men man må være minst 3 for å spille det, så jeg vet ikke hva min bror tenkte jeg... at han skal komme ofte på besøk? :ler:

Det har blitt mest scrabble på oss da, men etter at vi slutta å jobbe helger, så har vi spilt en runde eller to hver helg, og koooooser oss. Ikke alltid helt enige med ordboka om hvilke ord som finnes (ordboka er ikke helt ny heller da, det er vel den en av oss brukte på skolen...) men har inngått en avtale om at ord vi begge er ENIGE OM AT FINNES, godtas selv om de ikke står i ordboka. Mannen vinner stort sett hver gang, for han er så strategisk av seg, og jeg tenker ikke så langt, så jeg GIR ham jo stadig muligheten til å utnytte disse tredoble ordpoengene... Men i går, så hadde jeg en knallrunde, og han bare rett og slett fikk ikke til noe... uvanlige greier.

I dag er det akkurat en måned til ultralyden. Inni magen min vokser en liten baby, og jeg gleder meg til å "hilse på". Jeg har en bestmt magefølelse av at det er altfor lenge å vente til midten av april med å sjekke blodtrykk og urin og generell kontroll av meg, så jeg kommer til å bestille den legetimen etter UL-timen. Greit å ha bestemt seg for det i alle fall. Jordmora får si hva hun vil, om hun reagerer kommer jeg til å si at legen jo ba meg om det, og at jeg selv synes 12 uker uten normal kontroll var for lenge, selv med UL på midten. Så lenge de ikke sjekker blodtrykk og urin der (Linn3c, du har vært på UL på Haukeland nylig, kan du bekrefte om denne opplysningen stemmer?) så synes jeg det er på sin plass med en kontroll av meg i tillegg til UL som er en kontroll av babyen.

Og, i dag er det forsåvidt 6 måneder til 4. august 2008, som er den terminen legen for tiden operer med. Min egen termin er jo noe senere, men vi får nå se hva UL sier om en måned, men uansett.... det er ca et halvt år til vi blir foreldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk det, et halvt år igjen. Den milepælen syntes jeg det var veldig spesielt og morsomt å passere...

Kan ikke skjønne hvorfor jordmor skal overprøve legen din. Gjør som du føler er best... Skader ikke å sjekkes en gang for mye...

Jeg også synes det var utrolig lite kontroller i begynnelsen av graviditeten... Innbilte meg det skulle være omtrent en gang i måneden fra man fikk positiv test, kanskje litt mer på slutten. Så feil kan man ta... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...