Gå til innhold

Nytt år, nye muligheter!


mysan

Anbefalte innlegg

Nå mangler jeg bare Yme, og sånn er det hvert år.

Alt er pakket inn og sortert i poser, så i morgen bærer det avgårde til gavebytte. Deretter skal jeg rett på jobb, - koke kaffe og holde unna på kjøkkenet under en privat juletrefest. Den har jeg hvert år, så det har blitt en tradisjon for meg, og jeg kommer nok ikke til å si nei til henne noen gang. Verdens søteste gamle dame som lager juletrefest for familien hvert eneste år.

Liten og jeg skulle bakt i dag, men hun er så sliten i dag at hun bare sover. Jeg har satt deiger til berlinerkranser og serinakaker, men de må få stå kjølig til i morgen.. eller mandag tenker jeg, for de er så korte at det ville blitt umulig å prøve og forme dem.

Pepperkakedeig har jeg kjøpt ferdig, så den skal bare kjevles ut. Goro skulle jeg få av mamma, og kanskje krumkaker også, og så vurderer jeg å kjøpe en kransekake, eller Odense kransekakemasse og bare rulle pølser og steke. Det er smaken som gjelds, den trenger ikke være i ringer og stables som et juletre for å smake godt.

I dag har jeg hengt opp mine to nyanskafne, røde telysholdere i vinduet, og det ble så vakkert atte. Jeg har også sprayet snø i snøfnuggsjablonger på kjøkkenvinduene. Kun en sjablon med fnugg fulgte med sprayboksen, og den var jo ødelagt etter tre fnugg, fordi papiret blir vått, så jeg har klippet ut to sjablonger selv også, så nå har jeg tre forskjellige typer snøfnugg på de vinduene. Ganske fint faktisk.

Det kan nok hende jeg lager et par til, litt mindre, og setter innimellom.

Og nå tror jeg at jeg skal ta puta. Liten sover i min seng, for hennes er jo flyttet ut. Vi har sovet der begge tidligere, det går fint det, så lenge jeg får dyttet henne litt inn mot veggen så jeg får plass.

:natti: Fortsatt god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det meste gjort. Jeg vasker gulvene i morgen, men i dag har jeg støvsugd. Møblene støvsugde jeg for et par dager siden og la på rød og rødrutete pledd for å "jule" opp det beige litt. Ny rød "jallah"-løper er på plass på salongbordet, telys i alle røde telysholderne mine, pluss et par nye. I morgen skal Liten og jeg bake pepperkaker, ikveld bakte jeg serinakaker og berlinerkranser. Deigene har stått i kjøleskapet i to døgn.

Ribben er krydret og tint og står nå i kjøleskapet til godgjøring før den skal stekes på julaften.

Det eneste jeg har igjen i heimen er å finne frem nisser og engler og skaffe til veie et lite juletre. Litt skeptisk til det med treet pga dyr som løper hit og dit, klatrer i alt som kan klatres i osv, men det ender antakelig med at jeg prøver. Jeg bør nok skru inn en krok i taket og feste treet til den. Vi får se, men jeg må liksom ha juletre, ellers vil det mangle noe.

Jeg har ryddet badet, fått vasket unna skittentøy sånn at lokket kan ligge på kurven uten å bule verken hit eller dit, og jeg har ryddet i skapene der inne, og fått vekk masse av det som stod fremme på vasken.

Dusjkabinettet vasket jeg egentlig for ikke lenge siden, men jeg ser at det må gjøres igjen. Jeg skjønner faktisk ikke at det går an å grise så jævlig opp etter veggene når man dusjer, men her i huset er visst ikke det noe problem.

Så har jeg igjen rommet mitt, men sånn er det alltid, så det blir vel ikke noe jul der i år heller. Rommet til Liten har nå blitt et oppbevaringsrom, så der står posene med julegaver og annet stæsj som jeg bare måtte få unna. Jeg har en madrass under min seng, som jeg skal lempe opp dit, så kan det jo også fungere som en soveplass ved overnatting. F.eks. om Liten skal sove over her i julen sammen med kjæresten sin, så kan de ta mitt rom, så kan jeg ta madrassen på hennes gamle rom. Min seng er 120 og det går an å sove to i den.

Jeg tror nok kanskje ikke kjæresten hennes blir her hele julen, for han må sikkert jobbe, men noen netter blir det nok. Koselig det altså, jeg er nesten like glad i ham som Liten er, tror jeg.

Det ser også ut til at Yme får jentebesøk i løpet av romjulen, og det blir også koselig. Hun får vurdere om hun vil sove inne sammen med ham, eller hva jeg skal finne på. Jeg trenger å kjøpe en seng til det ekstra rommet, men det blir ikke i dag.

Den "gamle" tv-stua til Liten blir nå treningsområde, og der har vi satt opp elipsemaskinen. Vi har også en kombigym stående der, men vi mangler en vesentlig del til den etter flyttinga, så vi får ikke montert den. Det er den stanga med huller i som man stikker pinner i for å holde vektskivene på plass - dere vet hva jeg mener... uten den funker maskina dårlig, og det irriterer meg noe alldeles veldig.

Jeg tror jeg skal kjøpe meg ny fitnessball også, og slenge den på kottet når den ikke er i bruk. Pusene drepte den forrige fordi den lå fremme, og de løp over den i lek. Puser i lek dreper baller. Plutselig lå den bare der med en diiiiger flenge i.

Nei, nå skal jeg se litt tv og drikke litt vann, og så skal jeg legge meg. Må ha litt energi til innspurten i morgen ettermiddag og kveld. Jeg må jo bruke noe tid til å hente Liten, dra ned på graven med lykter og julepynt også. Jeg kjøpte to gravlykter i dag av den store typen som brenner i 100 timer. Jeg tente den ene på terrassen isted bare for å se om den faktisk brenner så sakte at jeg kan sette den ned på lille julaften for å slippe og stresse på julaften, og etter å ha stått der ute i noen timer så kunne man knapt se at den var brent ned. Da slukket jeg den, så det blir to lykter på graven. En på hver side da, og så må jeg se om jeg finner en fin pynt å legge ned. de tradisjonelle kransene synes jeg er gørtriste, så jeg må se om jeg finner noe annet og litt mer kreativt. Det er faktisk to kreative sjeler som ligger der nede. Vel, sjelene ligger vel ikke der, men altså...

Jeg føler meg skikkelig flink i år. Så godt i rute at jeg kan tillate meg å slappe av og kose meg med adventstiden faktisk. Det siste adventslyset fikk jeg forresten aldri tent, fordi jeg jobbet søndag kveld. Juletrefest for en søt gammel dame, som jeg kanskje har nevnt litt lenger opp?

Ha det koselig, alle. Ikke stress, det blir jul uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått alarm fra Sector. De skulle egentlig ringe en time før de kom og siden jeg ikke hørte noe hadde jeg tenkt å dra tidligere på jobb i dag, slik at jeg kunne dra hjem med god samvittighet når de ringte. Men plutselig var han bare her gitt. Så nå drar jeg på jobb, og da må jeg vel bare være der ut tiden da, istedet for å kunne dra hjem litt tidlig. Det gjør ikke noe, jeg er som nevnt ganske ferdig her så.

Jeg har funnet en ny metode når det gjelder Kompis og besøkende. Lært av venninne med ivrig valp. Ta hunden i bånd. Han roer seg veldig mye mer når han faktisk er i bånd, han vet jo at da har han ingen annen mulighet enn å gjøre som han får beskjed om. Flink var han så fort jeg fikk båndet på ham.

Nå lurer jeg på... fikk jeg brannvarslere? Skulle jeg ikke ha varsling ved brann også? Fikk jeg bare innbrudd? Hmmm... må se om jeg finner igjen kontrakten jeg skrev ved bestilling og se hva som står der, for eg mener bestemt at jeg skulle ha brann også...

Nei,nå må jeg pakke meg avgårde. Ha en fin lille julaften alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk MariannE og Bettie, og en riktig god jul til dere også :klem:

Se på klokka! 03:24 i dette øyeblikk og her sitter jeg og har fullstendig lakenskrekk, til tross for at jeg veldig gjerne vil litt tidlig opp i morgen for å drikke morgenkaffe med Liten og se på juletv.

Jeg har ikke klart å bli helt ferdig, så jeg må nok stå på litt i morgen formiddag også. Jeg har ikke vasket badet, jeg har ikke vasket trappen opp, jeg har ikke vasket gulvene, jeg har ikke gjort istand entreen, jeg har ikke fått tatt rommet mitt, men jeg har skiftet sengetøy.

Jeg vasket badet grundig for kort tid siden, men man må jo stadig holde vedlike der inne, det er støv og hår overalt hele tiden, og dusjkabinettet som jeg skrubbet sist, er nå så grisete som det aldri har vært før. Det ser ut som om noen har gnidd såpe og hudrester utover.

Ellers er det veldig koselig her nå. Alle nissene mine er fremme og er samlet på skatollet, minus to små som sitter i vinduskarmen og to enda mindre som alltid står på salongbordet. jeg pleier å spre dem litt rundt, men pga katter og hund, så samler jeg dem nå i en høyde hvor de får stå i fred.

Jeg har engler, nisser, en snømann, en drullion røde telysholdere, et lite juletre som står på et bord foran stuevinduet, også av hensyn til katter og hund, og siden det er såpass lite, så har pynten og lysene blitt ganske tett, og det er veldig koselig. Jeg pleier å kjøpe litt ny pynt hvert år, og i år har jeg kjøpt tre røde glassengler til treet og en eske med røde glasshjerter. Mitt juletre er ikke minimalistisk, det er frodig og glitrer i rødt og gull for det meste. Jeg har forresten forankret det i veggen over vinduet for å slippe å finne det på gulvet en morgen. Jeg har også vært flittig bruker av ketchupflaske med vann i kveld, på diverse puser som har prøvd seg på treet.

Nååå er jeg trøtt, så nå tror jeg at jeg skal velte meg over. Jeg logger av og slår av maskinen, og kommer nok ikke på igjen før de røde dagene er over.

Kos dere masse, la freden senke seg og bare sug inn roen!

Ah - jeg kjøpte meg forresten en Amarone i dag. Den skal jeg kose meg med i julen. Jeg som drikker en flaske vin i året kan jo godt tillate meg at den koster litt mer enn hundre kroner.

God natt og god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk MariannE og Bettie, og en riktig god jul til dere også :klem:

Se på klokka! 03:24 i dette øyeblikk og her sitter jeg og har fullstendig lakenskrekk, til tross for at jeg veldig gjerne vil litt tidlig opp i morgen for å drikke morgenkaffe med Liten og se på juletv.

Jeg har ikke klart å bli helt ferdig, så jeg må nok stå på litt i morgen formiddag også. Jeg har ikke vasket badet, jeg har ikke vasket trappen opp, jeg har ikke vasket gulvene, jeg har ikke gjort istand entreen, jeg har ikke fått tatt rommet mitt, men jeg har skiftet sengetøy.

Jeg vasket badet grundig for kort tid siden, men man må jo stadig holde vedlike der inne, det er støv og hår overalt hele tiden, og dusjkabinettet som jeg skrubbet sist, er nå så grisete som det aldri har vært før. Det ser ut som om noen har gnidd såpe og hudrester utover.

Ellers er det veldig koselig her nå. Alle nissene mine er fremme og er samlet på skatollet, minus to små som sitter i vinduskarmen og to enda mindre som alltid står på salongbordet. jeg pleier å spre dem litt rundt, men pga katter og hund, så samler jeg dem nå i en høyde hvor de får stå i fred.

Jeg har engler, nisser, en snømann, en drullion røde telysholdere, et lite juletre som står på et bord foran stuevinduet, også av hensyn til katter og hund, og siden det er såpass lite, så har pynten og lysene blitt ganske tett, og det er veldig koselig. Jeg pleier å kjøpe litt ny pynt hvert år, og i år har jeg kjøpt tre røde glassengler til treet og en eske med røde glasshjerter. Mitt juletre er ikke minimalistisk, det er frodig og glitrer i rødt og gull for det meste. Jeg har forresten forankret det i veggen over vinduet for å slippe å finne det på gulvet en morgen. Jeg har også vært flittig bruker av ketchupflaske med vann i kveld, på diverse puser som har prøvd seg på treet.

Nååå er jeg trøtt, så nå tror jeg at jeg skal velte meg over. Jeg logger av og slår av maskinen, og kommer nok ikke på igjen før de røde dagene er over.

Kos dere masse, la freden senke seg og bare sug inn roen!

Ah - jeg kjøpte meg forresten en Amarone i dag. Den skal jeg kose meg med i julen. Jeg som drikker en flaske vin i året kan jo godt tillate meg at den koster litt mer enn hundre kroner.

God natt og god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel overstått, alle?

Jeg skulle ønske jula kunne fortsette å vare. Det er koselig med jul og fridager, late morgener og besøk.

I dag har jeg vært på jobb, og nå er jeg inne på nett for å sjekke mail, facebook og kg, og når det er gjort (og det er det når jeg har postet dette) så skal jeg lage litt mat, ta med meg scchmooopisen ut en tur, og så tar jeg en tur på elipsemaskinen etter det. Så skal Yme få hjelpe meg og få det ekstra kjøkkenbordet ut i boden igjen, og kanskje også skapdørene mine på plass på garderobeskapet mitt, men jeg får se hvor mye jeg gidder. Dessuten er ikke Ymen helt i form i dag. Vondt i magen sin. For lite grønnsaker antakelig, bare kjøtt og poteter og saus, man blir ikke bra i magen av sånn mat.

Hei og hopp, kos dere videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yme er på vei til sykehuset for innleggelse. Mulig blindtarmbetennelse faktisk, så de holder han vel der til i morgen for å se, og er det blindtarmen så tar de den vel, og da blir han vel der noen dager ekstra. Jeg vet ikke hvordan det er med blindtarm i våre dager, men i gamle dager ble man liggende et par uker, husker jeg.

Og så Yme som egentlig skulle hatt besøk i dag, og som faktisk takket nei til et arrangement til nyttår fordi han vil være hjemme når en venninne av meg kommer i morgen kveld. Min venninne A.L er nemlig kulere enn kulest, og ungene mine har alltid elsket henne, selv etter at hun og jeg ikke hadde kontakt i mange år.

Jaja, håper egentlig det ikke er noe annet enn en forstoppelse eller noe annet nokså ufarlig, så de sender ham hjem igjen i morgen. Trives ikke med barn på sykehuset. Komme seg hjem :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da. Får håpe det bare er en ufarlig au. Men om det nå skulle være blindtarmsbetennelse så er det tross alt bra at de fisker ham inn så de får fiska "synderen" ut om nødvendig. Greit at de holder "au" under oppsikt.

Tviler på at han blir liggende mer enn noen dager selv om de skulle bli nødt til å operere.

*sende "god bedring" vibber til Yme'n*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mors Yme ligger på sykehuset ennå, og nå er det nyttårsaften. I går kveld fikk jeg melding om at han endelig skulle få mat, men så måtte han faste fra kl 24.00 igjen, så antakelig skjer det ett eller annet i dag da. Nå skal jeg prøve å ringe ham...

--

Han tror han kommer hjem i dag, for blodprøvene viste nedgang i hva det nå var som var i oppgang i går, og han hadde fått en slags gelesubstans til å drikke som satt fart på tarmene, så nå føler han seg helt fin. Han får også lov å spise, så da er antakelig utskrivingen på vei. Jeg drar på jobb nå, og ba han bare ringe meg når han vet når han kommer hjem. Om han kommer mens jeg er på jobb, kan han bli med meg til EU-land for å handle litt i ettermiddag, de har åpent til kl 20, ellers kan jeg handle uten ham (trenger stort sett bare litt mat til dyra) og så møtes vi hjemme senere.

I går kveld hadde jeg besøk av min snille, søte venninne A-L, og hun hadde med seg hellefisk til oss. Det var utrolig deilig med litt skikkelig fisk nå etter all julematen, og det var innmari synd at Yme ikke var her. Kanskje jeg skal se om jeg finner hellefisk i Sverige?

A-L hadde også med seg en diger flaske Merlot til meg. Selv drikker hun ikke for tiden, fordi hun er på en kur mot candidainfeksjon, og den kuren varer i alt fra et år til to. Jeg drakk tre glass deilig Merlot i går kveld, og den er jo bare nydelig. Nå har jeg fremdeles litt over en halv flaske igjen, så da blir det nok et par glass ikveld også. Den må bare drikkes, jeg kan ikke la den stå til jeg må helle den i vasken. DET ville vært alkoholmisbruk av verste sort ;)

Hun hadde også med tre utrolig nydelige oster. En Chèvre, en Piccanini (tror jeg den het), skarp, fin ost... og en vellagret Jarlsberg. Det var virkelig nydelig. Det ble igjen en liten skalk av Piccaninien, så den skal jeg nok maule på utover kvelden tenker jeg.

Nå skal jeg kle meg som folk, og komme meg på jobb, og så durer jeg direkte til Sverige etter det, så jeg slipper og fore dyra med ribbe og stek fremover, og så blir det en deilig lat dag i morgen igjen.

Nå skal jeg ringe Liten først, hun var ikke helt i form i går, og sa hun ville komme hjem, men jeg hørte ikke noe mer fra henne. Må høre hvordan hun har det.

Ha en fantastisk nyttårsaften, alle, enten dere feirer med brask og bram, eller tar det helt piano foran tv'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Yme'n er på bedringens vei. Ville vært kjedelig å feire nyttår med "buksprett". (Du skal se vibber fra Hui og meg hjalp :ler: )

Jeg drakk tre glass deilig Merlot i går kveld, og den er jo bare nydelig. Nå har jeg fremdeles litt over en halv flaske igjen, så da blir det nok et par glass ikveld også. Den må bare drikkes, jeg kan ikke la den stå til jeg må helle den i vasken. DET ville vært alkoholmisbruk av verste sort ;)

Heyyy, jeg kommer.... Så slipper du å få så innmari vondt i hodet i morgen ;) . (OK; jeg er ikke allverdens store vindrikker jeg heller, som du vet, men vennenyttårsaften med et glass vin hadde vært helt OK). Nuvel, det er litt langt, så jeg får vel helst la det være - og dessuten kan jeg ikke svikte årets 2. runde med pinnekjøtt i Cataheimen, kan jeg vel?

Godt nyttår til alle som måtte befinne seg i mysanheimen på årets siste dag :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håper at er bra med Yme. Forstår godt at du ikke synes det er noe ok å ha barn på sykehus, selv om de er store.

Håper du hadde en hyggelig nyttårsaften.

Takk for mange hyggelige ord i dagboka mi for 2008.

Jeg håper å se seg i min nye dagbok også.

Og så vil jeg ønske deg

Et riktig godt nytt år :helen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sms av Ymersen, så godt at han slapp å fjerne blindtarmen-det var gledelig!

Ikke fordi vi har bruk for den, men en operasjon er ikke noe særlig+smerter i såret etterpå!

Nå satte samboer og jeg han på en ide da, så han vil fjerne tarmen alikevel sa han....på Ymevis...du vet Mysan :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...