Gå til innhold

Hva sparer dere på?


Gjest Gjest_Marianne_*

Anbefalte innlegg

Til dere som samler på Ramona hardangerbestikk..

Synes dere ikke skaftet på gaffelen er for kort? jeg har vurdert dette bestikket, emn blir i tvil når jeg legger gaffelen i hånda. Går jo bra for min del ,men tenker på menn, som gjerne har litt større hender enn oss kvinner. Blir det godt å spise av da mon tro?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi samler på Una stålbestikk og Opphøyd rose i sølv.

Til hverdagsservise bruker vi Edme fra Wedgwood, til fint Napoleon Ivy (dessverre utgått) fra samme produsent. I Napoleon har vi også espressokopper. Et fint kaffe/teservise har vi også fra Wedgwood (også det utgått),Colorado.

Til søndagsfrokostene bruker vi Hahn und Henne fra Zeller.

I tillegg samler vi på Mummikopper og -skåler samt Filippa K-kopper fra Rörstrand (espresso og cappucino/latte).

Av glass har vi Tangen og Sentimento fra Hadeland.

Endret av junia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som samler på Ramona hardangerbestikk..

Synes dere ikke skaftet på gaffelen er for kort? jeg har vurdert dette bestikket, emn blir i tvil når jeg legger gaffelen i hånda. Går jo bra for min del ,men tenker på menn, som gjerne har litt større hender enn oss kvinner. Blir det godt å spise av da mon tro?....

Vi har både vanlig og biffbestikk, og gafflene til biffbestikket er litt større, så kanskje du heller bør satse på det, eventuelt begge deler slik vi har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I middagsservice har jeg Gray Pearl fra Villeroy & Boch til 14 personer.

Ønsker meg kaffiservicet Golden Garden fra samme produsent.

I bestikk har jeg Nina fra Hardangerbestikk komplett til 12 personer. Har og sølvbestikket Tradisjon til seks personer.

De perfekte glassene er jeg fremdeles på jakt etter så har ikke begynt å samle på noen spesielle serier der, men ligger an enten til noen fra Orrefors eller Vinum fra Riedel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi samler på Una stålbestikk og Opphøyd rose i sølv.

Til hverdagsservise bruker vi Edme fra Wedgwood, til fint Napoleon Ivy (dessverre utgått) fra samme produsent. I Napoleon har vi også espressokopper. Et fint kaffe/teservise har vi også fra Wedgwood (også det utgått),Colorado.

Til søndagsfrokostene bruker vi Hahn und Henne fra Zeller.

I tillegg samler vi på Mummikopper og -skåler samt Filippa K-kopper fra Rörstrand (espresso og cappucino/latte).

Av glass har vi Tangen og Sentimento fra Hadeland.

Å, der var det mye lekkert! Rørstrand, var det det? Hvor selges dette da(Tr.heim)? Hmm...

Det bestikket, Una, vurderer jeg også. hvordan funker dette, er det sånn kjøp en og en del, eller 6 i slengen? *grønn* Kan jeg spørre om pris også? :) Både krusene og bestikket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surmaget med glimt i øyet

Jeg samler ikke på noe. Min mor har samlet på både bestikk og serviser men når hun forsvinner så er det ingen av oss barna som ønsker å overta det. Og jeg tenker også som så at når jeg vandrer så har også mine barn anskaffet seg det de trenger av utstyr og vil av den grunn ikke overta mitt stæsj. Det er vel ikke den eneste grunnen heller, jeg er bare ikke en samler.

Men bevares, jeg ser jo at det er mange fine serviser, og mye fint bestikk ute i verden men det er bare ikke meg. Jeg liker å kjøpe gamle flotte tallerkener og glass i antikvariater og bruktbutikker, og dekker på til selskap med gamle flotte duker og tallerkener i gammel stil - det blir jo på en måte samling det også men jeg har ikke 12 like tallerkener eller glass. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke helt greia med å ha superfancy/dyrt servise og bestikk som kun brukes til "pent", også bruke diverse "skrot" til vanlig.

Ville mye heller investert i fint og funksjonellt servise/bestikk som jeg brukte til hverdags. Det er tross alt flest hverdager :)

F.eks hvorfor bare bruke Maya stålbestikk til fest, det holder seg jo like pent selv om du bruker det masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, der var det mye lekkert! Rørstrand, var det det? Hvor selges dette da(Tr.heim)? Hmm...

Det bestikket, Una, vurderer jeg også. hvordan funker dette, er det sånn kjøp en og en del, eller 6 i slengen? *grønn* Kan jeg spørre om pris også? :) Både krusene og bestikket...

Vi pleier å kjøpe våre Fillippa K-krus på harrytur i Sverige, på et fabrikkutsalg på Nordby, så jeg vet ikke hva de koster i Norge. Tror vi har betalt 150 for to krus, men da var det andresortering. I Danmark vet jeg at de koster 129,-/stk.

Una kjøper man en og en del av. Pluss minus hundre kroner delen, tror jeg - det er lenge siden jeg har kjøpt selv, pleier å få i gave.

Endret av junia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballerina
Hva sparer dere på av servise/vinglass/bestikk?

Til hverdags har vi bare en startpakke vi fikk av pappa til jul med en gang vi ble studenter! Vanlig hvitt ;)

Nå som vi skal gifte oss skal vi ønske oss:

Bestikk:

Sølv - Rosendahl

Hardangerbestikk - Zara

Glasser:

Hadeland Skagerak

Servise:

Porsgrund porselen Nathalie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg samler ikke på noe. Min mor har samlet på både bestikk og serviser men når hun forsvinner så er det ingen av oss barna som ønsker å overta det. Og jeg tenker også som så at når jeg vandrer så har også mine barn anskaffet seg det de trenger av utstyr og vil av den grunn ikke overta mitt stæsj. Det er vel ikke den eneste grunnen heller, jeg er bare ikke en samler.

Men bevares, jeg ser jo at det er mange fine serviser, og mye fint bestikk ute i verden men det er bare ikke meg. Jeg liker å kjøpe gamle flotte tallerkener og glass i antikvariater og bruktbutikker, og dekker på til selskap med gamle flotte duker og tallerkener i gammel stil - det blir jo på en måte samling det også men jeg har ikke 12 like tallerkener eller glass. :)

Vel, nå er det sikkert et fåtall av de som samler på slikt som gjør det for at barna skal kunne arve det når man går bort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som samler på Ramona hardangerbestikk..

Synes dere ikke skaftet på gaffelen er for kort? jeg har vurdert dette bestikket, emn blir i tvil når jeg legger gaffelen i hånda. Går jo bra for min del ,men tenker på menn, som gjerne har litt større hender enn oss kvinner. Blir det godt å spise av da mon tro?....

Hm. Har jeg faktisk aldri tenkt over..

Men som en annen sier, gaflene til biffbestikket er lengre, man kan eventuelt kjøpe dem. Men jeg har aldri opplevd at noen menn har hatt problemer med å bruke de vanlige gaflene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt greia med å ha superfancy/dyrt servise og bestikk som kun brukes til "pent", også bruke diverse "skrot" til vanlig.

Ville mye heller investert i fint og funksjonellt servise/bestikk som jeg brukte til hverdags. Det er tross alt flest hverdager :)

F.eks hvorfor bare bruke Maya stålbestikk til fest, det holder seg jo like pent selv om du bruker det masse.

Serviset vårt bruker vi både til hverdags og fest, men vi har valgt å la Maya være penbestikk - rett og slett fordi jeg liker å kunne dekke opp med noe annet når vi har gjester (altså, jeg bruker det ikke bare når vi har juleselskap, men når som helst at vi har folk på besøk) eller vi skal kose oss litt ekstra. Det blir faktisk mer oppripet om man bruker det hver dag, og vi har et greit hverdagsbestikk til 12 stykker allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av bestikk bruker vi Maya både daglig og til mer pyntede anledninger. Bruker også Global biffbestikk og et pastabestikk når maten tilsier det.

Vi har også Skaugumbestikk i teak og palisander, men disse bruker vi bare til mer pyntede anledninger. Rett og slett fordi jeg vasker de for hånd, og det blir for kjedelig i det daglige ... *lat*

Av glass og serviser har vi mye forskjellig. endel er arvet og endel er kjøpt brukt/loppis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke helt greia med å ha superfancy/dyrt servise og bestikk som kun brukes til "pent", også bruke diverse "skrot" til vanlig.

Ville mye heller investert i fint og funksjonellt servise/bestikk som jeg brukte til hverdags. Det er tross alt flest hverdager :)

F.eks hvorfor bare bruke Maya stålbestikk til fest, det holder seg jo like pent selv om du bruker det masse.

Jeg er helt enig med deg, så vi har begge deler; fint servise til hverdags og fint servise til fest :)

Velger jo selvfølgelig forskjellige stiler til hverdag og fest, ville ikke ha brukt festserviset hver dag, hadde rett og slett blitt lei det, og hadde vært redd for å knuse glassene til stadighet. Så vil velger mer robuste ting i en annen stil til hverdags, men kjøper heller ordentlige greier enn billig skrap. Som du sier, det er tross alt flest hverdager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuza
Til hverdags har vi servise og bestikk fraTwist Alea Limone fra Villeroy & Boch.

Til pent har vi glass i serien Intermezzo fra Orrefors, Ramona bestikk fra Hadeland og Scala Blue(beklager dårlig bilde, fant ikke bedre) fra Philippe Deshoulieres.

Har også en del arvegods, og det er kanskje det jeg synes det aller mest morsomt å sette på bordet :)

Å dere har samme porselen som vi samlet på som nygifte på slutten av nittitallet! Så gøy! Jeg kjenner ikke til noen andre som har det. Tror merket er litt ukjent her på berget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi samler på Mega Musel fra Royal Copenhagen som finservise, til hverdags har vi 365 o fra IKEA. Av glass har vi riflede Aino Aalto-glass i sjøgrønt til hverdags- de er skikkelig solide,og jeg har ikke klart å knuse ett eneste et foreløbig. :fnise: . Vinglassene våre er delvis fra IKEA,og delvis Iitala. Ellers samler jeg på Mummikrus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av Hardangerbestikk tråden :-)

Moro å se at jeg kan inspirere her :gjeiper:

Jeg har så vidt begynt å samle. Men i en alder av 22 år så er det på tide å begynne! God tid har jeg også, for på denne tråden har jeg sett masse jeg har lyst på selv--jippii!

Jeg har jeg begynt å samle på Nina hardangerbestikk :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte faktisk helt ut jeg, at vi har fått deler til seks stykker i Hardangerbestikk. :sjenert: Renessanse er det vi samler på. Min personlige favoritt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i sommer, og valgte ut disse seriene:

Nathalie servise fra Porsgrund. Middag + kaffe. Til 12.

Silje bestikk fra HardangerBestikk. Til 12.

Sentimento glass fra Hadeland (Rødvin, hvitvin, øl/vann). Til 12 (ikke komplett).

Har også 18 teskjeer, en del kakespader/paispader og kompottskjeer i sølv, serien heter Tradition. Altså kun "kaffedeler" i sølv.

Til hverdags bruker vi servise, bestikk og glass fra Ikea. Kommer til investere i noe nytt når vi bygger/kjøper hus om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...