Gå til innhold

Hva sparer dere på?


Gjest Gjest_Marianne_*

Anbefalte innlegg

Samler ikke på noen ting siden vi ikke er helt etablert, har dårlig med skapplass og jeg ikke gidder å knuse serviset under flytting, men jeg tror vi kommer til å skaffe oss et fint stålbestikk (i sjangeren Maya o.l) etter hvert. Jeg liker også Figgjo Verde, og tror ikke vi kommer til å ha både et dyrt hverdags- og finservise, så da kan vel noe sånt passe. Av glass tror jeg vi kommer til å fortsette å bruke IKEA (Sisu?) siden vi er noen knusere, men Grand Cru er jo et ok alternativ prismessig; ikke for dyrt, og vi har noen deler av denne serien fra før. Vinglass o.l kunne jeg tenke meg Cilie-serien.

Sølvtøy tror jeg aldri vi kommer til å samle på, jeg synes allerede det vi har fått av kakespader o.l (som riktiginok er i stål) virker som fremmedelementer fra en annen tid i skuffene våre - og det enda vi bor i 150 år gammelt hus på landet :ler:

Så da mangler det bare noe for å myke opp de stramme linjene... Ikke vet jeg hva det skulle være, men innredningsmessig har vi det mer maksimalistisk og fargerikt enn gjennomsnittet, så kanskje vi ikke trenger noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi sparer på Rosendal sølvbestikk. Det er ennå ikke komplett.

Nydelig! Det minner litt om Christofle-bestikket vårt (serien heter Albi), så dermed erklærer jeg dere også for å være innehavere av hyperborgelig bestikk! :fnise:

Jeg glemte serveringsfat. Der har vi mange forskjellige, alle i hvitt porselen, fra Hutschenreuther, Pillyvuyt og Eva Trio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det riflede" av Tias Eckhoff var utrolig lekkert, Concertina!

Takktakk :) Synes det er veldig flott selv, ønsket meg det i etpar år før vi fant det settet på loppemarked, det er veldig tynntynn porselen og passer veldig godt som penservise :)

Vi har veldig mange arvede glass, og oppdaget nå at vi har 8 "Britt/Hadeland" farrisglass. Kjempeartig å endelig få vite litt mer om glassene. Tusen takk, Concertina! :)

Så morsomt da :) De var veldig populære, vi finner til stadighet deler til det på loppis/bruktbutikker (har fire forskjellige str med stett, det minste har vi pakket bort siden vi ikke aner hva vi skal bruke de til, og tre str i vanlig glass + sukker/fløte-sett, mugger i to str og dessertskåler). Såvidt jeg husker så produserte Hadeland de mellom 1948-1964.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi samlet på servise Fresh fruit, det er desverre gått ut av produksjon nå, så kanskje vi må begynne å samle på et nytt (selv om vi egentlig ikke har skapplass :fnise:)

Så har vi biff bestikket Ramona, enkelt og fint synes jeg.

Fin-glassene våres heter Blåklokke, de er kjempefine.

Sølvbestikket vårt er Rådhus med vifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en artikkel i Dagbladets søndagsmagasin skal "Det Riflede" relanseres i 2008. Jeg er veldig spent på hvordan det blir - om de klarer å få det like tynt som det opprinnelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke begynt helt med samlinga. Mannen kom hjem med en vannkaraffel i Eva Solo serien, så da blir det nok til at jeg begynner å samle litt glass der. Ellers er nok vinglassene våre og vannglassene fra Ikea. ;) Jeg drikker jo ikke rødvin og meget sjelden hvitvin, så det har ikke vært en prioritet.

Ellers har jeg vært veldig heldig som har arvet et servise av mormor, som ble kjøpt i 1957/1958. Det er komplett til 12 personer og sausenebb, anretningsfat og skåler med og uten lokk er med. Dette er fra Stavanger flint og går i lysblått, hvitt og gull. Selve serviset er litt likt dette i utformingen: http://eshop.villeroy-boch.com/no/shopping...oir/show_102396 Mitt er hvitt i bunnen, lysblått rundt kanten og har gulldekor i overgangen mellom fargene og i ytterste kant.

Jeg tror Hardangerbestikket Renessanse vil passe til, så det blir vel til at jeg ansaffer meg deler til dette, etterhvert. Hvis jeg ikke skulle komme over noe jeg liker enda bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å spare på serviset Verona -fra Mitterteich.Det gikk selvsagt ut ikke så lenge etterpå.. :tristbla:

Av bestikk samler jeg på Nora fra Hardangerbestikk :)

Glass har jeg aldri klart å bestemme meg for,så der er det blanding av litt av hvert .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Servise (middags og kaffe) : Ivoire fra Villeroy & Boch

Bestikk: Admiral fra Hardanger

Glass: Royal fra Hadeland Glassverk

Komplett til 14 i alt.

Til hverdags går det i IKEA, enkelt og greit. ;)

Endret av Opa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg i sambos leilighet og er langt fra skikkelig etablert, me jeg har begynt å samle på juleserviset fra firkløveren. Disney versjonen.

Har hittil bare vanlige tallerkner og forretstallerken. Men med litt flaks så regner jeg med at jeg kommer til å få dette fra foreldre/søsken framover til jul/bursdag. Evt om hvir jeg og sambo får hus så blir det kanskje også noe fra foreldrene hans. Også har jeg vist buffetfatet og en hjerteformet ildfast form med lady og landstrykeren motiv.

Har også pynte settet derfra. Har hatt lyst på det så lenge, så nå måtte jeg bare ha det. Og det er nydelig selv om det var dyrt.

Av bestikk har jeg et jeg fikk av mamma og pappa til jul. Usikker på hva slags serie det er, men er sølv med gullpynt på toppen. Buet nedenifra også går det opp og ned på andre siden. Ja vanskelig å forklare. Har det heller ikke her ettersom det er dårlig plass og vi aldri kommer til å bruke pyntebestikk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en artikkel i Dagbladets søndagsmagasin skal "Det Riflede" relanseres i 2008. Jeg er veldig spent på hvordan det blir - om de klarer å få det like tynt som det opprinnelige.

Å, det håper jeg!! Har nemlig bestemt meg for å begynne å samle på et service og Det Riflede var knallfint. Noen som vet noe mer, eller har en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk. :)

Dessverre går det ut snart. Vi ønsket oss dette til bryllupet i 1998 og synes 2008 var laaangt inn i fremtiden. Det går nemlig ut til våren, og vi bør absolutt bestille opp en del ekstra ting. Vi bruker det både til hverdags og fest, og jeg føler ikke behov for å ha noen pynteservisen siden dette er så nøytralt.

Så synd at det går ut! Kunne godt tenkt meg å samle på dette, men det er jo tåpelig når det er slutt til våren. Du vet ikke om et annet som ligner da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet ikke helt hva vi vil samle på enda, så vi har mye rart i skapene :fnise:

Penbestikket vårt er Renessanse fra Hardangerbestikk, har snart til 18 (og det får holde) og en del serveringsbestikk. I tillegg har jeg 12 teskjeer og en kakespade i Juvel som sølvtøy, men det tror jeg ikke jeg gidder samle på, kjedelig å bare kjøpe en del av gangen...

Vinglassene våre er fra Lene Bjerre, og vi kommer nok til å kjøpe flere typer glass i denne serien. Har litt krystallglass og, men de gidder jeg heller ikke samle på allikevel. Ellers samler jeg på et gammelt Figgjo Flint servise som gikk ut på 50-tallet. Litt vrient å finne deler, men da er det ekstra gøy å gå i bruktbutikker og på loppis :jepp:

Penservise har vi arvet, og derfor samler vi ikke på noe der, ikke med det første i allefall. Kjøkkenet skal nok få et nytt servise når vi flytter inn i et gammelt nytt hus i februar. Vurderer stråmønster (vi skal flytte til et hus på landet som er fra 1700tallet) men jeg fikk jo lyst på en del som ble vist i denne tråden og. Ikke lett.

Har mange ting jeg har begynt å samle på, og så ombestemt meg... Upraktisk ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten samlet på Porsgrund sitt bondemønster. Jeg har tallerker og dype tallerker til 6 stykker. Tror jeg skal samle små fat og kaffesett til 6 i tillegg. Muligens også noen skåler/terriner også.

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hverdags går det i ittala-glass.. Aino alto, klare glass... Pluss noe Ikea.

Servise hverdags er noe fra Black-design og noe Ikea. Helt enkelt hvitt med marine kant.

Har et bestikk fra Ittala som jeg ikke husker navnet på...

Til fest.

Glass Essence fra Ittala. Vi er glade i Ittala.

Bestikk, dragesølv.

Servise Tid fra Porsgrund.

Har det meste fra de seriene da vi ønsket oss mye av det til bryllupet. Men samler fortsatt for å ha til de store tilstenlningene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Vi samler på silver paisley. Liker det kjempegodt. i det hvite er det ett mønster i hvitt som ikke kommer godt fram på bildet.

http://www.mittgavetips.no/display.aspx?menuid=100554#

Vi har ikke begynt å samle på bestikk ennå, men vi satt i kveld å bestemte oss, da vi fikk noen gavekort i julegave som vi har lyst til å bruke på dette.

http://www.mittgavetips.no/display.aspx?me...amp;prodid=2294

Til hverdags har vi noen hvite ovale tallerkener fra Åhlens, og masse forskjellig bestikk.

Glass har vi ikke funnet ut av ennå. Liker Ari Behn sine glass, men de er jo så himla dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har glass fra Riedels vinumserie. Til hverdags bruker vi disse fra IKEA. De er kjempefine vinglass, egner seg MYE bedre til vindrikking en svært mange av designerseriene fra glass- og krystallprodusentene, rett og slett fordi fasongen og størrelsen på klokken er kjempegodt egnet til vinsmaking og -drikking....dessuten er de enkle og billige å erstatte dersom de blir knust.

Vi bruker dette serviset fra Ikea både til hverdags og fest. Den dagen jeg finner "må ha" serviset, skal jeg kjøpe det - men inntil da klarer vi oss fint med disse.

Bestikket vårt er dette og dette fra Culinary Concepts. Jeg liker det kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har glass fra Riedels vinumserie. Til hverdags bruker vi disse fra IKEA. De er kjempefine vinglass, egner seg MYE bedre til vindrikking en svært mange av designerseriene fra glass- og krystallprodusentene, rett og slett fordi fasongen og størrelsen på klokken er kjempegodt egnet til vinsmaking og -drikking....dessuten er de enkle og billige å erstatte dersom de blir knust.

Vi bruker dette serviset fra Ikea både til hverdags og fest. Den dagen jeg finner "må ha" serviset, skal jeg kjøpe det - men inntil da klarer vi oss fint med disse.

Bestikket vårt er dette og dette fra Culinary Concepts. Jeg liker det kjempegodt!

takk for tipset! disse hadde jeg helt glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...