Gå til innhold

Hva sparer dere på?


Gjest Gjest_Marianne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Eurydike

Vi har Nature fra Wedgwood, som vi kombinerer enten med Opphøiet rose til store anledninger, eller Chaco til vennemiddager etc. Fint med et servise som framstår på ulike måter avhengig av omgivelsene, samtidig som det har egenkarakter. Jeg liker også formen på kopper, krus og suppeboller.

Av glass har vi bl.a. noen Riedel Vinum, og noen fra Holmegaards Cabernet-serie.

Hverdagsserviset er helhvitt 365+ fra Ikea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sølvskjeer: Tradisjon (fikk teskje med nærmeste gullsmed til dåpen, så da ble det bare slik, men har bare teskjeer til 12 personer da jeg ikke er interessert i å ha mere sølvtøy)

Juleservise Nisse fra Porsgrund (kaffe) + glass til 12 personer + noen serveringsfat. Tror også jeg skal ha grøttallerkener.

Bestikk: Ramona fra Hardangerbestikk til 6 pers foreløpig.

Vinglass/vannglass/kaffeglass: Rosendahl Grand Cru (ikke komplett til 12)

Har også begynt å samle på middagstallerkener fra Grand Cru også, og spekulerer i om jeg skal ha kaffeserviset også :) Men fikk øynene opp for Saturn her nå, og tror mamma har til 6 iallefall som hun ikke bruker, så kanskje jeg kan smiske litt med henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Manoir-serviset var jo kjempefint, men gidder jo ikke begynne å samle på det når det skal gå ut...

Min favoritt er vel opphøyd rose (bestikk) og Grey Pearl (servise), men begge deler er så dyrt at jeg tror jeg finner noe rimeligere å samle på.

Når det gjelder glass finner jeg ingenting jeg liker, så da blir det Ikea enn så lenge...

Var hos et vennepar nå nylig, og de hadde et pent bestikk jeg ikke husker navnet på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har penservise fra Madeleine-serien fra Porsgrunn. Har til 12 av alt, bortsett fra dype tallerkener/salatskåler (har vanlige dype tallerkener) som jeg tenker å gå til anskaffelse av snart, da serien går ut av produksjon i oktober 08.

Av glass samler vi på fra Hadeland glassverk.Sentimento-serien

Bestikk: Ramona fra Hardangerbestikk. Har 12 av alt, inkludert biff-bestikk. Kunne kanskje trengt litt mer serveringsbestikk.

Til hverdangs har vi helt hvitt servise og et mørkeblått/sort helt enkelt et. Glass fra ikea, og bestikk fra skeidar.

Endret av Kykkelikokos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av servise sparer jeg på to forskjellige fra Porsgrund, til pent er det Stråmønsteret og til hverdags har jeg Cuisine, helt hvitt og helt enkelt!

Av glass har jeg masse forskjellig, men har hovedsakelig mest av den serien som blir gitt bort som gave på Blodbanken i Oslo. Husker selvsagt ikke hva det heter nå.... Har begynt å spare på glass fra Rosendahls Grand Cru også, og har til nå bare champagneglass og shotteglass i denne serien.

Av bestikk har jeg Ramona fra Hardangerbestikk til hverdags og Telesølv til pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer på gode minner :)

Edit : leste ikke hele spørsmålet før jeg svarte , så ikke at det gjaldt hva man sparte på av glass , bestikk ol :fnise:

Endret av mamut75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når på året er det lurt å kjøpe? Tenker da på rabatter osv. Gjerrig som jeg er vil jeg betale minst mulig.

Er det forresten vanlig at de fleste servicer er på salg nå i januar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Så synd at det går ut! Kunne godt tenkt meg å samle på dette, men det er jo tåpelig når det er slutt til våren. Du vet ikke om et annet som ligner da? :)

Det Manoir-serviset var jo kjempefint, men gidder jo ikke begynne å samle på det når det skal gå ut...

Jeg synes kanskje dette likner litt på Manoir-serviset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje dette likner litt på Manoir-serviset?

Absolutt! Det var kjempefint, takk for tipset! :) Er det bestemte kjeder som selger Wedgood, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi samler på sølvbestikk, type Telesølv. Fikk en teskje i telesølv sammen med forlovelsesringene våre, derfor begynte vi å samle på den serien. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hverdags har vi servise og bestikk fraTwist Alea Limone fra Villeroy & Boch.

Til pent har vi glass i serien Intermezzo fra Orrefors, Ramona bestikk fra Hadeland og Scala Blue(beklager dårlig bilde, fant ikke bedre) fra Philippe Deshoulieres.

Har også en del arvegods, og det er kanskje det jeg synes det aller mest morsomt å sette på bordet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har massevis av Hardangerbestikks Frida, mest av alt et resultat av at samboer har fått det til diverse anledninger, uten at han nødvendigvis konkret ønsket seg det designet i begynnelsen.

Til hverdags har vi en kombinasjon av Bokklubben og et gammelt Ikea-servise, type fem av den tallerkenen og fire av den. Har ikke et "fest"-servise, bortsett fra fem store, hvite Ikea-tallerkener uten fane, som er gått ut av produksjon...

Skal begynne å samle på et hvitt servise, har tenkt mest på Pillivuyt. Er det noen som har noen formening om kvaliteten på dette kontra Con Gusta, Porsgrund eller Figgjo? Det viktigste er egentlig at det er enkelt, hvitt og holdbart, og at alle deler tåler stekeovn. Kick-off til jul da jeg fikk to guacemole-skåler og en sukkerskål. ;) Jeg tenker uansett å kjøpe 12 Ikea-tallerkener for å få iallfall et sett med like tallerkener før 2012.

Glass har jeg ikke sett på ennå, har litt av ditt og litt av datt, har mange to like glass, for å si det sånn.

Hverdagsserviset er helhvitt 365+ fra Ikea.

Hvilken størrelse har du? Jeg fikk fire 33 cm med fane til jul, liker veldig godt store tallerkener, men er veldig i stuss, siden de ikke går i oppvaskmaskinen... Såvidt jeg kan se, er størrelsen under 27 cm, og de virker så små...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badiane
Vi har massevis av Hardangerbestikks

Skal begynne å samle på et hvitt servise, har tenkt mest på Pillivuyt. Er det noen som har noen formening om kvaliteten på dette kontra Con Gusta, Porsgrund eller Figgjo? Det viktigste er egentlig at det er enkelt, hvitt og holdbart, og at alle deler tåler stekeovn.

Jeg har formeninger om dette. Jeg er nemlig over gjennomsnittlig interessert i kvaliteten på porselen! :ler: Etter min mening kan de rangeres slik:

1. Pillivuyt

2. Figgjo

3. Porsgrund

4. Con Gusto

Figgjo og Porsgrund har noenlunde lik kvalitet, og begge er bra. Con Gusto er ikke ekte porselen, tror jeg (det ser i hvertfall ikke slik ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Nature fra Wedgwood

Det sparer vi på også, men vi har ikke så mange deler foreløpig (sier til samboeren at hvis vi gifter oss vil det gå mye fortere, men han ser ikke ut til å bry seg stort :ler:).

Av glass har vi litt forskjellig, men mest av Line fra Kosta Boda. Vi har også ølglass fra Rosendahl.

Av bestikk har vi Nina Hardangerbestikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Absolutt! Det var kjempefint, takk for tipset! :) Er det bestemte kjeder som selger Wedgood, eller?

Forhandlerliste. :)

Hvilken størrelse har du? Jeg fikk fire 33 cm med fane til jul, liker veldig godt store tallerkener, men er veldig i stuss, siden de ikke går i oppvaskmaskinen... Såvidt jeg kan se, er størrelsen under 27 cm, og de virker så små...

Nå har jeg kontrollmålt - mine middagstallerkener er akkurat 27 cm (det er vel standardstørrelse?). Det er noen år siden vi kjøpte dem.

Det sparer vi på også, men vi har ikke så mange deler foreløpig (sier til samboeren at hvis vi gifter oss vil det gå mye fortere, men han ser ikke ut til å bry seg stort :ler:).

Mannfolk altså! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har begge servisene fra Wedgewood av Jasper Conran, det beige på hytta iblandet litt lyseblått og det som er helt hvitt og bare heter Jasper Conran hjemme. Som vinglass har jeg Cilia far Magnor.

Jeg kunne forøvrig tenke meg Royal Copenhagens stråmønster i stort mønster og med sort dekor. Det syns jeg er rålekkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har formeninger om dette. Jeg er nemlig over gjennomsnittlig interessert i kvaliteten på porselen! :ler: Etter min mening kan de rangeres slik:

1. Pillivuyt

2. Figgjo

3. Porsgrund

4. Con Gusto

Figgjo og Porsgrund har noenlunde lik kvalitet, og begge er bra. Con Gusto er ikke ekte porselen, tror jeg (det ser i hvertfall ikke slik ut).

Takk for kåring! :)

Det er vel det inntrykket jeg har fått også, bortsett fra at jeg visste ikke at Con Gusto ikke var "ekte", men jeg har bare sett raskt på det, og det var helst prisen som lokket. Vil gjerne ha nok til at det kan brukes før jeg blir 60, og det er først den siste måneden tanken på å samle på servise har modnet tilstrekkelig at jeg er rede for å ta steget ut i Det Ukjente. :sjenert:

Forhandlerliste. :)

Nå har jeg kontrollmålt - mine middagstallerkener er akkurat 27 cm (det er vel standardstørrelse?). Det er noen år siden vi kjøpte dem.

Da stemmer det jeg trodde. Jeg har en mistanke om at de bare ser små ut ved siden av de store. Vi satser på 12 slike til hverdags da, og så ønsker vi oss heller noen fra Pillivuyt rundt 30 cm til fint. (Ja, det er faktisk vi her, samboer har virkelig blomstret opp ved tanken på å slippe og vri hjernen etter gaveønsker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Vi er veldig i oppstartsfasen, men takket være jula har vi kommet litt igang.

Bestikk: Hardangerbestikk Ramona (har foreløpig til 6 pers., synes det er enkelt og fint)

Glass: Rosendahl Grand Cru (har rødvin, hvitvin, vannglass og shotglass til 6 pers., enkle og stilig glass til en overkommelig pris)

Servise: Sakata fra Black Design (bare de får det inn i butikken blir det til 6 der også, har vedlig sansen for dette nå, men tror kanskje det er et servise jeg vil vokse fra og da er det greit at prisen er overkommelig)

Etterhvert får vi samle til 8 personer og så evt til 12 personer... Har også planer om å finne meg et stilrent og lyst servise å samle på. Til hverdags benyttes IKEA servise, Ikea glass og Skeidar bestikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...