Gå til innhold

Hva sparer dere på?


Gjest Gjest_Marianne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Marianne_*

Inspirert av Hardangerbestikk tråden :-)

Hva sparer dere på av servise/vinglass/bestikk?

Begynner med meg selv:

Servise:

Kjøkkenet: "Design Naïf "fra Villeroy & Boch

Til pent: "Musselmalet Riflet" fra Royal Copenhagen

Vinglass:

Jeg har "Ideelle" serien fra Holmegaard til 12, men jeg synes de glassene blir litt klumpete til sølvbestikk og "Musselmalet" servise så jeg har begynnt å spare på Vinum-serien fra Riedel. Nissen var snill i år, så jeg har fått Chablis/Chardonnay og Bordeaux glass til 12 til jul :-) Har tenkt å bruke "Ideelle" til halvpent på kjøkkenet, for det passer godt til bestikket og serviset jeg har der!

Bestikk:

Kjøkkenet: "Una" fra Norsk Stålpress

Pent: "Märtha" i sølv fra Th. Martinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosendahl Grand Cru servise (og har også vannglass, dessertskåler, boller o.l., de fleste andre glassene vi har er i litt tilfeldige serier, men de passer med alt uansett). Vi har også planer om å begynne å samle på bestikket i samme serie. Vi liker enkle serviser/bestikk uten farger og mønstre, og dette er dessuten fint både til hverdag og fest. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Servise: Hverdags: Aida svart sånn firkanta. Pent: Wawel porselen fra Living

Bestikk: Ramona Hardangerbestikk og til pent bruk teskjeer fra oldemors (eller bestemors) sølv.

Ellers: Rosendahl Grand Cru serien. Men da alt i glass, ikke porselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dallandra

På stua har vi kaffe- og middagsservise Saturn fra Porsgrund (helt hvitt), brus- og snapsglass og dessertskåler, samt noen løse deler fra Rosendahl. Av vinglass og annet glass har vi noe arvet, noe IKEA og noe fra en vingård i Frankrike.

"Helleristning" servise fra Troll-tinn, noen løse deler i sølv, delvis gave, delvis arv.

Hadde det ikke vært for at vi er gift så hadde det nok vært bare løse deler over her. :ler:

På kjøkkenet er det en brokete forsamling, som base har vi blå natt fra Black Design men er så lei det, så deler av det er byttet ut med noe billig og gammelt i hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Takk. :)

Dessverre går det ut snart. Vi ønsket oss dette til bryllupet i 1998 og synes 2008 var laaangt inn i fremtiden. Det går nemlig ut til våren, og vi bør absolutt bestille opp en del ekstra ting. Vi bruker det både til hverdags og fest, og jeg føler ikke behov for å ha noen pynteservisen siden dette er så nøytralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Åh, er det ikke irriterende? Vårt gikk ut for nøyaktig et år siden. Vi fikk bestilt opp endel, men jeg har kommet på ting senere (ekstra asjetter, - vi har kaffeservise til 12, men hva med alle barna som drikker brus?) som jeg gjerne skulle hatt. Irriterende. Porsgrund Saturn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samler hovedsakelig på Wedgewood sterling servise, og Nora hardangerbestikk...

Foreløpig er alt av glass og hverdagsservise fra Ikea...like greit med to små barn og høy knusefaktor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi samler på Figgjo Verde, helt enkelt hvitt servise med en utrolig flott form, bruker det både til hverdags og fest , dvs kaffekrusene brukes bare til hverdags, har vi besøk så dekker vi på med kaffeserviset Det riflede designet av Tias Eckhoff (vi har uten sølvkanten som er på bildet). Dette har gått ut av produksjon for veldig lenge siden, men vi var heldig og kom over et fullt sett til 8 (i fantastisk stand) på loppemarked, og har i tillegg kjøpt noen tekopper og enkelte andre deler når vi har kommet over de.

Til daglig har vi Aino Aalto-glass fra Iittala, men til fest så dekker vi opp med Britt fra Hadeland. Vi arvet mange glass, og har i ettertidkjøpt flere (har vel 6 forskjellige størrelser og i tillegg mugger til vin/vann). Siden serien er utgått av produksjon så kjøper vi deler når de dukker opp, har en eske med reservedeler i kjelleren ;) I tillegg har vi kjøpt champagneglass av serien fra Hadeland.

Til daglig har vi et IKEA-bestikk, mens til fint så bruker vi bestikket , og har tillegg teskjeer og kakespade i sølv i . Vi har og noen eldre deler i dette arvet etter mormoren til forloveden min, så vi vurderer å samle på fullt bestikk.

Jeg er veldig glad i kombinasjonen av der helt rene og det mer "romantiske", det meste i hjemmet vårt er veldig rent og jeg synes det er morsomt å vekke det litt opp med å dekke på med noe som er litt mindre ventet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi bruker det både til hverdags og fest, og jeg føler ikke behov for å ha noen pynteservisen siden dette er så nøytralt.

Akkurat sånn tenker vi også. Vi har store middagstallerkener, små middagstallerkener, dype tallerkener og asjetter fra Hutscenreuther Galleria. Det har den fineste porselenskvaliteten jeg har sett noen gang. Vi har hatt dem i over ti år, tallerkenene har blitt vasket i oppvaskmaskinen hundrevis eller tusenvis av ganger, og de er akkurat like fine og blanke som da jeg kjøpte dem. Vi har dessuten små tallerkener fra Hutschenreuther Easy som er kjempefine å bruke til små forretter. Videre har vi bittesmå, hvite tallerkener fra Limoges som egner seg fint som sidetallerken eller til å servere f.eks. sjokoladetrøfler eller noe annet smått på. Vi har også små hvite skåler fra Limoges, som brukes til f.eks. sorbet eller små porsjoner suppe. Og så har vi litt større ildfaste skåler fra Pillivuyt som brukes til suppe eller enkelte typer desserter (Jeg finner ikke lenke til disse på nettstedet deres, men de er somdisse skålene, bare at de har helt glatte sider.) Her går det altså i hvitt porselen! Det er veldig praktisk, da alt passer sammen.

Som hverdagsbestikk har vi en fin blanding av diverse stålbestikk - alle i ett stykke med stålhåndtak, så det vises ikke så mye om vi blander de forskjellige. Som penbestikk har vi et hyperborgerlig bestikk fra Christofle.

Til vin har vi glass av forskjellige typer og størrelser fra Spiegelau - de fleste fra Authentis-serien og noen fra Schott Zwiesel.

Til hverdags bruker vi noen nøytrale glass til to kroner stykket fra -nille. :fnise:. Til fest har vi to typer vannglass vi veksler mellom - Aino Aalto og Kartio fra Iittala.

Vi har også dessertskåler, salatboller og vannmugge fra Aaino Aalto.

Endret av Badiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...