Gå til innhold

Hull i ørene?


Gjest jubalong

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Red_*
Jeg setter grensen ved alle inngrep, du vurderer også størrelsen på inngrepet. Poenget mitt er at ingen av delene tyder på at man er hverken kontrollerende eller ansvarsløs, og at det må være opp til hver enkelt forelder å vurdere disse grensene ovenfor sine barn.

Du kan selvsagt gjøre som du vil, men jeg tror nok mange tenåringer ville blitt mer opprørske enn normalt med slike restriksjoner. Uansett ser jeg det helt klart som svært kontrollerende og overbeskyttende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan selvsagt gjøre som du vil, men jeg tror nok mange tenåringer ville blitt mer opprørske enn normalt med slike restriksjoner. Uansett ser jeg det helt klart som svært kontrollerende og overbeskyttende.

Våre tenåringer og "snart-tenåringer" (og også de mindre ungene) skjønner i hvertfall meget godt at vi som foreldre har satt grensen ved 18 år for hull i ørene. Og ikke føler de seg kontrollert eller overbeskyttet heller. :ler:

Unger og ungdommer skjønner faktisk veldig mye de når man prater med dem og forklarer dem ting. :kaffe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre tenåringer og "snart-tenåringer" (og også de mindre ungene) skjønner i hvertfall meget godt at vi som foreldre har satt grensen ved 18 år for hull i ørene. Og ikke føler de seg kontrollert eller overbeskyttet heller. :ler:

Unger og ungdommer skjønner faktisk veldig mye de når man prater med dem og forklarer dem ting. :kaffe:

Og hva gjør du den dagen datteren kommer hjem med en piercing i tunge eller leppe?

Jeg tror nok det er en god idé å tillate ring i øret siden det faktisk er noe de aller fleste får lov til å ha lenge før de er 18 år gamle. Må innrømme at jeg ser litt rart på mennesker som har sånne restriksjoner. Det er litt som de som nekter å ha tv i huset, så barna må gå til naboen for å se barne-tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I allefall ikke før hun er stor nok til å virkelig ønske seg det selv!

Helt enig med Kosemose. Jeg var åtte-ni tror jeg, gammel nok til å stelle hullene selv. Om jeg noen gang får en datter kommer jeg til å kjøre samme linja.

Å ta hull i ørene på en ettåring er i mine øyne helt sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme at jeg skvatt skikkelig i går da jeg hentet i barnehagen. En av 5-åringene der hadde HENGEøredobber - sikkert halvannen cm lange. Og var i vill lek opp og ned av sofaer og rundt i ring. Tenker mest praktisk jeg da- dette kan da ikke være helt bra i forhold til leken de holder på med? Kikket meg rundt og oppdaget at flere av 5-åringene hadde øredobber, men da "bare" små runde dobber.

Selv fikk jeg ikke ta hull i ørene før jeg var 12, og jeg måtte spare selv. Gledet meg veldig og det ble veldig stas når dagen kom husker jeg. Ser ikke noe galt i å vente såpass egentlig. Men jeg har ingen tanker om når vesla her skal få eller ikke få det. Bare at hun skal gå ut barnehagen først i allefall. Når hun kommer på skolen får vi se.

Jeg kommer aldri til å spørre henne om det - det får komme fra henne selv. Flere i min familie som ikke har hull i ørene, jeg syns det er like normalt, men skjønner av denne tråden at det er feil :fnise: . Uansett må det være et eget ønske, for det krever jo litt stell da.

At kulturer som har større skiller mellom kjønnene på alle måter huller ørene på nyfødte kan jeg forstå. I vår kultur kan jeg ikke forstå det, jenter og gutter behandles da uansett likt de første leveårene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg tok hull i ørene hos frisøren da jeg var 16 år...Må si jeg angrer noe utrolig mye. Moren min hadde også advart meg mot å gjøre det, på grunn av eventuelle bivirkninger.

Jeg misforstod litt anngående rensing osv. Og jeg tok også ut plastikk-øredobbene frisøren hadde satt i, den samme dagen. Har slitet med en del infeksjoner, og klumper i ørene i ettertid. Har klumper i øreflippene som kommer og går, stadig.

Det høres kanskje litt teit ut, men jeg mener at det å lage hull et eller annet sted på kroppen er unaturlig, og kan føre til helseproblemer. Selvfølgelig er det forskjellig fra person til person. Om det var meningen at man skulle ha hull, hvorfor var man ikke født med det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gamle var barna deres da de fikk hull i ørene?

Jeg har ikke barn selv, men jeg fikk hull i ørene når jeg var 10 mndr sånn ca. Søsteren min fikk når hun var 5, og tredje søsteren min vil ha nå, og hun er 3 år, men har ikke tatt enda. Ene broren min var 6 når han fikk i det ene øret. Og en annen bror av meg(har fem brødre) tok når han var 8, men han fikk betennelse og har dermed ikke hull nå.

Jeg liker å ha hull i ørene, og piercing da, men jeg forstår de som ikke liker de, og som ikke ville tatt på små barn. Søsteren min som er 11 nå, er en helt syk unge btw, har hatt hull i nesen og i navlen(hun tok dem uten lov), men de tok mamma ut! Men hun tok hull selv i brusken på det ene øret..det fikk hun beholde:P

(det som er morsomt, jenta som stikker hull på seg selv, tør ikke å ta blodprøve i fingen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spadamen
Det høres kanskje litt teit ut, men jeg mener at det å lage hull et eller annet sted på kroppen er unaturlig, og kan føre til helseproblemer.

Eh. Som om det er naturleg å køyre bil, bruke datamaskin, lage pizza osv ...

Elles syns eg hol i øyra er ganske vanleg. For meg er det like vanleg som å gå til frisør t.d. Syns derfor det er rart å nekte barna å ta hol i øyrene. Frå man er ca 12 år, så syns eg dei burde få lov om dei vil. Det er mykje betre enn å pierce i leppa eller tunga, noko som folk faktisk har døydd av.

Tok sjølv hol første gong når eg var ca 11- 12 år. Tok to til då eg vart 20.

Endret av Spadamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *englefjes*
Hvor gamle var barna deres da de fikk hull i ørene?

Har ikke barn selv,men hjemme hos oss foreløp "hull i ørene" problematikken slik.

Jeg måtte vente til jeg var 15, mamma var redd for allergi osv, søsteren min som er tre år yngre fikk samtidig grunnet hjelp fra meg :-D Synes det var utrolig kjipt å være den eneste i klassen som ikke hadde hull i ørene, og ville ikke at hun skulle føle det samme.

Den tredje og yngste søsteren vår fikk hull i ørene når hun var tre. Hun er født en del år etter oss to andre,og mener dette var et resultat av erfaring fra mine foreldres side.Tror at man etter å ha vært foreldre i 20 år-opplever at det er viktigere kamper å kjempe enn kampen mot hull i ørene.

Mine egne barn-det være seg gutter eller jenter kommer til å få hull i ørene når de ønsker det selv.Ser ikke på det som en uoverkommelig oppgave å hjelpe de å rense heller, dersom de ikke klarer dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hull i ørene da jeg var 2-3 år. Datteren min fikk i sommer da hun var 3 år. Helt uproblematisk.

I følge en del lenger opp i tråden her, er jeg helt syk, men i så fall er mesteparten av jordas befolkning syke da. Dette er meget vanlig i mange, mange land, også blandt mange grupper i Norge. Å kalle det for sykt er å gå litt for langt mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hull i ørene da jeg var 2-3 år. Datteren min fikk i sommer da hun var 3 år. Helt uproblematisk.

I følge en del lenger opp i tråden her, er jeg helt syk, men i så fall er mesteparten av jordas befolkning syke da. Dette er meget vanlig i mange, mange land, også blandt mange grupper i Norge. Å kalle det for sykt er å gå litt for langt mener jeg.

Åh! Jeg blir så lettet over at noen deler min mening om dette temaet!!

Når jeg får barn og om det blir en jente kommer hun til å få hull tidli, tidlig. Om jeg får gutt kommer han også til å få en liten bling etterhvert om han vil siden det ikke er like vanlig for gutter.

Jeg syns også det er rart at vi nordmenn er så treig epå dette punktet når det i andre deler av verden er så vanlig å gjøre rett etter fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Jeg blir så lettet over at noen deler min mening om dette temaet!!

Når jeg får barn og om det blir en jente kommer hun til å få hull tidli, tidlig. Om jeg får gutt kommer han også til å få en liten bling etterhvert om han vil siden det ikke er like vanlig for gutter.

Jeg syns også det er rart at vi nordmenn er så treig epå dette punktet når det i andre deler av verden er så vanlig å gjøre rett etter fødsel?

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk selv hull i ørene da jeg var baby.

Julie blir 4 år til sommeren,og hun ønsker seg hull i ørene.

Men om det blir da eller senere vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte vente til jeg ble konfirmert. Like etter at jeg hadde fått hull i ørene utviklet jeg nikkelallergi. Så utvidet det seg til pollenallergi, og deretter astma i pollensesongen, og videre til kronisk astma året rundt. Trenger jeg å si at jeg angrer på at jeg tok hull i ørene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte vente til jeg ble konfirmert. Like etter at jeg hadde fått hull i ørene utviklet jeg nikkelallergi. Så utvidet det seg til pollenallergi, og deretter astma i pollensesongen, og videre til kronisk astma året rundt. Trenger jeg å si at jeg angrer på at jeg tok hull i ørene?

Jeg vil nok da tro at du ville utviklet disse allergiene før eller siden uansett....

Jeg hadde pollenalergi da jeg tok hull i ørene, men har ingen flere allergier i dag.

Jeg tror noen er mer utsatt enn andre, man må se på familien og se hvor mye allergier det er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh! Jeg blir så lettet over at noen deler min mening om dette temaet!!

Når jeg får barn og om det blir en jente kommer hun til å få hull tidli, tidlig. Om jeg får gutt kommer han også til å få en liten bling etterhvert om han vil siden det ikke er like vanlig for gutter.

Jeg syns også det er rart at vi nordmenn er så treig epå dette punktet når det i andre deler av verden er så vanlig å gjøre rett etter fødsel?

Det er ikke sikkert ungen din vil ha hull i ørene når hun blir eldre! Og da er det for sent, da sitter man der med arr som aldri går vekk... Snakker av erfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert ungen din vil ha hull i ørene når hun blir eldre! Og da er det for sent, da sitter man der med arr som aldri går vekk... Snakker av erfaring

Ok, om arr på øreflippen i form av en liten prikk er resultatet av at barnet mitt evt ikke ønsker å ha hull i ørene så skal nok barnet mitt lære seg å leve med arrene på samme måte som arret barnet fikk på leggen da hun ramlet av sykkelen sin tenker jeg. Så det er IKKE et relevant argument i mine ører i alle fall.

Folk har hatt ganske mye værre opplevelser enn å ha fått hull i ørene for så å ha ombestemt seg når man er eldre også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine var 4 og 2 år. Men jeg har litt andre meninger ang hull i ørene nå og syns 2 år var for tidlig. Gjort er gjort og heldigvis ingen problemer de 7 årene etter. Hun tok nytt hull i fjor sommer da hun var 8. Dette ønsket hun selv for hullet i det ene øret grodde igjen for flere år siden. Aldri problemer som sagt, med noen av dem.

Selv fikk jeg (og ville selv) ha hull i øret som 5 åring. Jeg har hatt mye puss og smerter men har hullene enda og har aldri hatt problemer utover de smertene jeg hadde en stund etter jeg tok hullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket meg hull i ørene til 2-års dagen, moren min jobbet i gullsmed så jeg var noe opphengt i smykker og diverse. Jeg var tidlig "moden" og hadde så og si fullt språk før jeg var 2 år, så jeg var nok litt tidlig ute i forhold til mange andre barn.

Da 2-års dagen kom var jeg helt klar og det ene hullet ble tatt, men da hadde jeg reist meg og sagt at det var nok, vi kunne ta det neste senere. Så helt smertefritt var det nok ikke nei :)

Like etterpå kommanderte jeg at vi skulle gå til fotoautomaten og ta bilde av det, det bildet har jeg fortsatt i lommeboken 30 år etterpå og det er av en stolt jente. Det andre hullet tok jeg uken etterpå.

Hullene er like fine fortsatt og nikkelallergien min er mild og er et kjent fenoment blant alle i slekten min, både de med og uten hull i ørene.

Jeg ville sett an ungen og kan ikke se for meg at jeg kommer til å han noen god grunn for at barna mine ikke skal få hull i ørene når de selv måtte ønske det. Av erfaring med venninner så gjorde de det i skjul uansett dersom de ikke fikk lov av foreldrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...