Gå til innhold

Hull i ørene?


Gjest jubalong

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da jeg så denne tråden kom jeg på noe jeg så sist jeg var på helsestasjonen.. Der var ei utenlanlandsk, mørk dame med ei datter på ca 7-8 mnd. Jeg reagerte fordi den lille jenta hadde hull i ørene :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madre Mia

Jeg hadde ventet i det lengste, til jenta ville det selv eller til hun ble så stor at hun kunne rense og stelle selv.

Ser i svarene at noen har fått hull mens de ennå var bleiebarn. Hva i all verden slags glede har en ettåring av hull i ørene? Det er nok kun mor som synes det er søtt og yndig. Nesten makabert, spør du meg! Dessuten må det jo være til besvær i lek, frost, dusj og under luer. Jeg var 18 år da jeg tok hull i ørene og det tok lang tid før jeg vente meg til låsen som stakk bak øret når jeg lå eller brukte lue. Og jeg var fullt utvokst! Hvor ubehagelig må det ikke da være for småbarn? Låsen er jo like stor som på voksnes ørepynt. Ikke den dag i dag klarer jeg å sove med øredobber på for det stikker bak øret. Og ørepynt uten lås, som feks øreringer som kan hekte seg fast og rive i stykker øreflippen er det vel ingen som setter på ungene sine håper jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ventet i det lengste, til jenta ville det selv eller til hun ble så stor at hun kunne rense og stelle selv.

Ser i svarene at noen har fått hull mens de ennå var bleiebarn. Hva i all verden slags glede har en ettåring av hull i ørene? Det er nok kun mor som synes det er søtt og yndig. Nesten makabert, spør du meg! Dessuten må det jo være til besvær i lek, frost, dusj og under luer. Jeg var 18 år da jeg tok hull i ørene og det tok lang tid før jeg vente meg til låsen som stakk bak øret når jeg lå eller brukte lue. Og jeg var fullt utvokst! Hvor ubehagelig må det ikke da være for småbarn? Låsen er jo like stor som på voksnes ørepynt. Ikke den dag i dag klarer jeg å sove med øredobber på for det stikker bak øret. Og ørepynt uten lås, som feks øreringer som kan hekte seg fast og rive i stykker øreflippen er det vel ingen som setter på ungene sine håper jeg?

Veldig enig med deg... Pga dette har jeg fått "traumer" for ørepynt. Og som sagt sitter jeg igjen med arr som det kommer puss i til tider som aldri går vekk... Veldig festlig. Hadde jeg fått valgt selv hadde saken vært helt annerledes, men det var jeg jo ikke i stand til i den alderen

Endret av Tillepike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok hull i ørene da jeg var 12 ... hadde litt problemer om jeg brukte juggel i ørene da jeg var ung jente .. Nå i voksen alder synes jeg all ørepynt er allergitestet så nå får jeg aldri reaksjoner lenger.

Min yngste sønn tok hull i øret da han var 15 - synes det er fint, jeg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke barn, men fikk selv hull da jeg var 14. (Skulle ha bunad i konfirmasjonen og syntes øredobbene som hørte til var så fine :ler: ) . Tåler kun gulløredobber over lengre tid, men kan bruke sølv og juggel i kortere tid. Aldri hatt betennelser eller andre komplikasjoner.

Ser heller ikke poenget med hull i ørene hos småbarn, så hvis jeg hadde hatt en datter tror jeg nok jeg ville satt på bremsen til hun var fylt 10. Men hvis det da hadde vært et sterkt ønske om hull i ørene så hadde jeg nok gitt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som et fyrverkeri av en mor. :kaffe:

Javel?

Hva har det å være en ansvarlig mor som tør å ta valg omkring potensielt skadelige ting, som barn ikke er i stand til å se den fulle konsekvensen av inntil de selv er voksne, med fyrverkeri å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 3 da jeg fikk hull i ørene. Håret mitt var akkurat blitt klippet kort og frisøren foreslo øredobber så jeg ikke skulle se ut som en gutt. Da var det gjort og jeg beordret min mor om å la meg få hull i ørene. Jeg angrer ikke. Samtidig var det mitt valg.

Jeg har ingen problemer men har alltid brukt ekte sølv og gull. Det er svært lett å få tak i ekte kroker til henge øredobber og de koster ikke mye. De kan fåes de fleste steder hvor øredobber selges. Det er værre med de som kun har en pinn. Da anbefaler jeg å investere i sølv eller gull.

Det viktigste er vel å:

1. La barnet bestemme selv.

2. Aldri la barnet sove med øredobber (når hullet er klart og du kan begynne å bruke forskjellige øredobber)

3. Bruk kroker som ikke inneholder nikkel (bytt til ekte når du kan for å være sikker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er 3,5 år, og svigermor vil gjerne at hun skal få hull i ørene.. Jeg holder igjen rett og slett fordi jeg selv reagerer på div ørepynt -og jeg gidder ikke sitte her med en unge som får verk.. Og det har jeg også sagt til svigermor.

Men hun skal få hull i ørene. Etter hvert. Kanskje til skolestart? Jeg vet faktisk ikke enda - men jeg holder igjen ei stund til i hvertfall.

Og hva gjelder "ikke før de er myndig", så sa min mor også det - og det endte med at jeg stakk hull selv med nål, og pressa gjennom en øredobb. Da var jeg vel sånn ca 10 år. Det skal min datter slippe! (heldigvis traff jeg godt ift høyde- så det ble bra altså, men ikke en metode jeg vil anbefale!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 6, og det samme var min datter. Hun fikk tilbudet når hun var 5, men ville ikke før hun hadde passert 6.

Jeg klarer ikke å se problemene med å la barn fra skolealder få hull i ørene, men nå skal det sies at min datter har vært heldig og aldri hatt problemer med hullene. Hun bruker stort sett de samme øredobbene som ble skutt inn, da de sitter godt, og de er passe store til IKKE å henge fast i verken sengetøy, luer e.l.

Jeg hadde litt problemer med uekte pynt en periode på ungdommskolen, men siden har jeg aldri hatt problemer, da jeg kun bruker gull eller sølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forlengst bitt meg merke i hva seriøse piercingfolk mener om hull i ørene på barn, jeg tenker da særlig på dette med energibaner. Mine barn får ikke ta hull i ørene på lenge enda (selv om 1. klassingen har begynt å mase og sier at "alle andre" har det...), jeg skal være åpen for at jeg endrer mening underveis, men pr. i dag ser jeg for meg at det blir hull i ørene tidligst når de blir tenåringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 3 da jeg fikk hull i ørene. Håret mitt var akkurat blitt klippet kort og frisøren foreslo øredobber så jeg ikke skulle se ut som en gutt. Da var det gjort og jeg beordret min mor om å la meg få hull i ørene. Jeg angrer ikke. Samtidig var det mitt valg.

Ehm.. Ditt valg? Du var 3 år gammel? Hvor mye er en 3åring i stand til å velge, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må tilstå at jeg syns det ser utrolig søtt ut med hull i ørene på småjenter.. Kommer likevel ikke til å lage hull i ørene på datteren min før hun selv ønsker det og er stor nok til å holde det rent osv. Tidligst blir dette når hun begynner på skolen.

Selv fikk jeg hull i ørene da jeg var fem. Husker nnå hvor stolt jeg var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke helt sansen for ørepynt på bittesmå barn. Ser liksom ikke helt poenget, det blir på en måte litt "kunstig"?

Selv var jeg seks år da jeg fikk hull i ørene, og da hadde jeg vel mast om det omtrent siden jeg kunne snakke. Min storesøster (som var mitt store forbilde da jeg var liten) hadde nemlig hull i ørene, og derfor skulle jeg også ha. Fikk imidlertid aldri lov til å bruke øredobber av andre materialer enn gull...

Endret av Betsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa vår var 2 år da hun fikk hull i ørene. Vi advarte henne, om at det kom til og gjøre vondt. Men hun var fast bestemt på at hun skulle ha hull i ørene. Frisøren skøyt inn dobbene, og hadde ikke en mine i ansiktet. Spurte etterpå om det gjorde vondt, da svarte hun: nei! -bare litt...

Det som er bra er jo at nå for tiden skal man ikke rense hullene. Bare skylle når man dusjer f eks. Veldig greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snuppa vår var 2 år da hun fikk hull i ørene. Vi advarte henne, om at det kom til og gjøre vondt. Men hun var fast bestemt på at hun skulle ha hull i ørene.

Du mener ikke seriøst at en 2-åring fikk hull i ørene fordi hun var fast bestemt på at hun ville ha det? :overrasket:

Skal man le eller grine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.. Ditt valg? Du var 3 år gammel? Hvor mye er en 3åring i stand til å velge, mener du?

Det var ingen som tvang meg til å sette dem. Og min mor var ikke enig og mente jeg burde vente. Hun advarte meg på det på det sterkeste (hun fikk vel hull når hun var 18). Det var jeg som maste til jeg fikk det som jeg ville. Jeg satt meg på trehjulssykkelen min og syklet dit selv. Fast bestemt hele tiden. Fordi om frisøren foreslo det var det jeg som bestemte. Jeg tror 3årignger er i stand til å velge, fordi om de kanskje ikke tenker igjennom sine valg.

Jeg kan godt være enig i at 3 er tidlig, og det øker risikoen for allergi. Så barn har ikke vondt av å vente til de er litt eldre heller.

Årsaken til at jeg fikk dem først og fremst i den alderen var at at jeg hadde gutteklipp og ville for alt i verden ikke se ut som en gutt. I dag er jeg glad jeg ikke husker hvordan det var å ta dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Jeg er enig i at ungen må ønske seg det selv. Men hvor klar over egne ønskers konsekvenser er en to-åring? For alt man vet kan ungen ombestemme seg neste dag. Og hvorfor skal man innfri alle ønskene til ungene med en gang de kommer? Hva med å vente litt og la ungene glede seg, i det minste når det gjelder slike ting? Husker hvordan jeg selv ønsket meg hull i ørene omtrent fra skolealder, og moren min sa jeg kunne få når jeg begynte i 4. klasse. Husker ennå hvor mye jeg gledet meg og hvor fantastisk det var å endelig få det jeg hadde ønsket meg så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig talt si at jeg lurer på hvordan barna i andre land har overlevd.... :fnise:

Har en veninne fra mellomamerika. Der tar de automatisk hull i ørene på jentene rett etter de er født på sykehuset..... Da hun fikk en datter rett etter hun kom til Norge spurte hun forsiktig om de tok hull der. Skal si hun fikk kjeft!!!

Jeg må ærlig si at jeg syns det er helt utrolig teit med det hysteriet det er rundt hull i ørene her i landet. Men å pierce kuken er liksom kult når du blir voksen...

Noen får allergier, det er sant, men jeg tror personer som får det etter å ha tatt hull hadde fått det på et tidspunkt uansett....

Mine barn skal få hull tidlig. Fordi jeg syns det er fint, fordi det gror utrolig fort på barn, og jeg har ingen tro på det med energibaner og akupunktur som noe problem. Og jeg er øreakupunktør. De som har jobbet med dette lenge har aldri opplevd problemer med å finne punkter pga hull i ørene. Dette fordi hull i ørene ikke er piercing der man fjerner en del av flippen, men huden "forflyttes" litt til siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...