Gå til innhold

Hull i ørene?


Gjest jubalong

Anbefalte innlegg

At dette er vanlig i andre land, betyr jo ikke at det er bra. Jeg synes ørepynt er noe ungene bør ønske seg selv, ikke noe foreldrene bør pynte ungene med fordi de liker det. Verk i ørene er ikke noe å spøke med når det gjelder en liten unge - unødvendig smerte for ungen som ikke har valgt dette selv.

Når man er voksen, kan man gjøre som man vil (jf "å pierce kuken") men å sammenlikne det blir vel litt søkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stjernedryss

Jeg fikk vel hull i ørene når jeg var 6 år. Gikk et par måneder, så fikk jeg verk i de. Siden har jeg aldri hatt på meg øredobber :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel?

Hva har det å være en ansvarlig mor som tør å ta valg omkring potensielt skadelige ting, som barn ikke er i stand til å se den fulle konsekvensen av inntil de selv er voksne, med fyrverkeri å gjøre?

En mor som ikke vil la barna sine ta hull i ørene før de er 18 år gamle er i mine øyne så kontrollerende at ungene vil ende opp med å være ute av stand til å ta vare på seg selv som myndige. De mest umodne unge voksne er de som ikke har fått muligheten til å ta valg på egen hånd før de ble nødt til å klare seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mor som ikke vil la barna sine ta hull i ørene før de er 18 år gamle er i mine øyne så kontrollerende at ungene vil ende opp med å være ute av stand til å ta vare på seg selv som myndige. De mest umodne unge voksne er de som ikke har fått muligheten til å ta valg på egen hånd før de ble nødt til å klare seg selv.

Det er ingen automatikk i det. Selv fikk jeg aldri lov til å pierce eller tatovere meg før jeg ble myndig, men hadde stor frihet på mange andre områder, og har aldri hatt problemer med å ta vare på meg selv.

Barn bør få prøve seg når det gjelder egne valg, men det er også en del valg som er så alvorlige at de bør være en voksens ansvar. Jeg, og mange andre mener altså at permanente inngrep i egen kropp som tatovering og piercing hører inn under det siste, og da synes jeg også at man bør vente til personen selv har blitt myndig og la han/hun velge, siden inngrepet ikke kan omgjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener ikke seriøst at en 2-åring fikk hull i ørene fordi hun var fast bestemt på at hun ville ha det? :overrasket:

Skal man le eller grine?

Oi oi oi!!!

Selvfølgelig ville jeg også at hun skulle ha hull i ørene! Men jeg hadde ikke tvinget henne om hun ikke ville!

Endret av Liset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi!!!

Selvfølgelig ville jeg også at hun skulle ha hull i ørene! Men jeg hadde ikke tvinget henne om hun ikke ville!

Hadde du ikke det, nei? Dette blir bare bedre og bedre... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk hull i ørene da jeg var 13 år gammel, og da hadde jeg ønsket meg det lenge ... siden fikk jeg "blod på tann", og nå har jeg 11 hull i ørene :fnise:

Jeg mener som de fleste her at barnet bør være stort nok til å bestemme selv. Selv om jeg tror ikke jeg hadde holdt fast på at barna mine måtte være myndige før de fikk de etterlengtede ørehullene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, og mange andre mener altså at permanente inngrep i egen kropp som tatovering og piercing hører inn under det siste, og da synes jeg også at man bør vente til personen selv har blitt myndig og la han/hun velge, siden inngrepet ikke kan omgjøres.

Det er greit nok å ikke la en 5-åring få ta hull i ørene, men du kan ikke alvorlig mene at en 14-åring som har veldig lyst bør nektes det? Jeg har ikke ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn, men jeg fikk da jeg var tre år. Det ble menneske av meg også. Ser ikke noe galt i ta hull i ørene jeg da. Har aldri opplevd problemer med å ha hull i ørene.

Mvh Yvonne :duskedame:

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 6 år da jeg fikk de, de eneste gangene jeg har hatt verk er når jeg har brukt juggel i ørene. Jeg fikk dilla på ungdomskolen, og nå har jeg 7 hull i ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok å ikke la en 5-åring få ta hull i ørene, men du kan ikke alvorlig mene at en 14-åring som har veldig lyst bør nektes det? Jeg har ikke ord.

Selvsagt mener jeg det. Akkurat som en 14-åring ikke bør få ta tatovering, legge silikon i brystene, drikke alkohol eller kjøre bil, selv om de nesten er voksne. Selv hadde jeg veldig lyst på en tatovering da jeg var 15, men jeg greide da fint å vente de tre årene til jeg kunne bestemme dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt mener jeg det. Akkurat som en 14-åring ikke bør få ta tatovering, legge silikon i brystene, drikke alkohol eller kjøre bil, selv om de nesten er voksne. Selv hadde jeg veldig lyst på en tatovering da jeg var 15, men jeg greide da fint å vente de tre årene til jeg kunne bestemme dette selv.

Hvis du ikke ser forskjellen på å kjøre bil og å ta hull i ørene tror jeg vi skal avslutte denne diskusjonen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt mener jeg det. Akkurat som en 14-åring ikke bør få ta tatovering, legge silikon i brystene, drikke alkohol eller kjøre bil, selv om de nesten er voksne. Selv hadde jeg veldig lyst på en tatovering da jeg var 15, men jeg greide da fint å vente de tre årene til jeg kunne bestemme dette selv.

Unnskyld meg men sitter du virkelig her å sammenlikner hull i ørene med silikon? Ser du ikke selv at det er en veldig dryg sammenlikning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn enda, men jeg selv fikk hull i ørene da jeg var 6år. Til skolestart eller noe. Da ville jeg selv. Hadde fått før om jeg hadde villet, tror jeg.

Med evt. egne barn etterhvert, kommer jeg ikke til å gi dem hull i ørenefør de ønsker det selv. Enten de er 5 eller 15, så får de velge det selv.

Synes det er veldig søtt, jeg, da, med hull i ørene på de små - men egne barn får være store nok til å selv si at de vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt mener jeg det. Akkurat som en 14-åring ikke bør få ta tatovering, legge silikon i brystene, drikke alkohol eller kjøre bil, selv om de nesten er voksne. Selv hadde jeg veldig lyst på en tatovering da jeg var 15, men jeg greide da fint å vente de tre årene til jeg kunne bestemme dette selv.

Nå tror jeg rett og slett ikke du hadde hatt noe valg. Du finner ikke seriøse tatoo-sjapper som tatoverer personer under 18 år - selv ikke med foreldrenes godkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Unnskyld meg men sitter du virkelig her å sammenlikner hull i ørene med silikon? Ser du ikke selv at det er en veldig dryg sammenlikning?

Begge deler er inngrep i egen kropp som ikke kan omgjøres fullstendig, derfor mener jeg at de kan sammenlignes og bør behandles likt i forhold til myndighetsalder. At det også er forskjeller på de to inngrepene er jeg klar over, men mener at de ikke er relevante.

Nå tror jeg rett og slett ikke du hadde hatt noe valg. Du finner ikke seriøse tatoo-sjapper som tatoverer personer under 18 år - selv ikke med foreldrenes godkjenning.

Det er jeg klar over, men det har strengt tatt ikke så mye med saken å gjøre. Poenget er at jeg hadde forståelse for mine foreldres argumenter og godtok at dette var noe jeg burde vente med til jeg var 18. (På det tidspunktet var det også flere tatoveringssteder som tatoverte 16-åringer, dersom de hadde foreldrenes samtykke. Hvordan det er i dag vet jeg ikke.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er inngrep i egen kropp som ikke kan omgjøres fullstendig, derfor mener jeg at de kan sammenlignes og bør behandles likt i forhold til myndighetsalder. At det også er forskjeller på de to inngrepene er jeg klar over, men mener at de ikke er relevante.

Det er jeg klar over, men det har strengt tatt ikke så mye med saken å gjøre. Poenget er at jeg hadde forståelse for mine foreldres argumenter og godtok at dette var noe jeg burde vente med til jeg var 18. (På det tidspunktet var det også flere tatoveringssteder som tatoverte 16-åringer, dersom de hadde foreldrenes samtykke. Hvordan det er i dag vet jeg ikke.)

Men i motsetning til tatovering eller silikon i brystene er hull i ørene et lite inngrep. Når hormonsyke tenåringsjenter her begynner å slamre med dørene tar jeg heller de viktige kampene framfor diskusjonen rundt hull i ørene eller hvilken hårfarge de har.Hull i ørene gror og hår vokser ut igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i motsetning til tatovering eller silikon i brystene er hull i ørene et lite inngrep. Når hormonsyke tenåringsjenter her begynner å slamre med dørene tar jeg heller de viktige kampene framfor diskusjonen rundt hull i ørene eller hvilken hårfarge de har.Hull i ørene gror og hår vokser ut igjen....

Jeg setter grensen ved alle inngrep, du vurderer også størrelsen på inngrepet. Poenget mitt er at ingen av delene tyder på at man er hverken kontrollerende eller ansvarsløs, og at det må være opp til hver enkelt forelder å vurdere disse grensene ovenfor sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...