Gå til innhold

Julegave til en som kun har kort tid igjen...


Smakløs

Anbefalte innlegg

Kjære deg,

jeg mistet broren min av kreft i høst, han ønsket å bo hjemme hos kona og småjentene sine de siste ukene, og vi var hos ham og stelte for ham. Han var også veldig sliten, og orket ikke så mye. Han var veldig nedfor av alle de tunge tankene og materielle ting betydde ingenting.

Men det jeg tror han satte pris på var ting som var gitt i omsorg for familien og hvordan de skulle få det etter at han ble borte. Mye av dette ble 'gitt' som praktisk hjelp; bære inn vinterveden, fikse noe på bilen osv, men han fikk også penger og andre ting i forbindelse med en begivenhet i sommer. Det er vanskelig å gi eksempel på 'ting', men det kan være noe som familien har snakket om å skaffe seg, f eks til huset (ny vaskemaskin, gardiner til kjøkkenet). Dette kommer veldig an på den du skal gi til, økonomi og andre ting.

Ser at mange foreslår fotpleie osv, og det er ikke så dumt, men jeg tror det like godt kan utføres av noen i familien. Vi begynte å massere bena til broren min pga bivirkninger av medisiner. Dette syntes han var deilig, så vi fortsatte å gjøre det nesten hver dag. Jeg tror han satte pris på det på grunn av det fysiske velværet, men også nærheten og omsorgen. Men det er ikke sikkert alle orker denne type nærhet, så spør først.

Andre ting enn fotpleie kan være å vaske og stelle håret, stusse hårtuppene, stelle hender og negler, lett massasje av skuldre og rygg, ansiktspleie, litt sminke. Den som er syk vil nok ofte føle seg pjuskete og ustelt, så denne type 'gave' kan hjelpe til med å gi dem litt bedre livskvalitet og verdighet den siste tiden. Kjøp en god sjampo, dusjsåpe, massasjeolje, håndkrem, neglelakk, hudkrem osv.

Jeg tror det kan være vanskelig for en som skal dø å få pakker, for de synes kanskje de må prøve å vise takknemlighet og glede. Derfor er det kanskje like greit å ikke pakke inn gaven. Jeg tror det beste ved gaven er tiden og omsorgen du gir for å vise at du er glad i henne.

I den situasjonen dere er i nå, kan det være vanskelig både å gi og få, og ikke minst å snakke sammen. Håper du er modig og tør å fortelle henne hva hun betyr for deg, at du er glad i henne og at hun aldri vil bli glemt. Kanskje du kan fortelle henne at du vil gjøre noe til minne om henne, f eks plante vakre blomster på et eget sted i hagen eller fortsette en tradisjon dere har hatt i familien?

Det er veldig tungt det du skal gjennom nå, og det er ikke noe å si som kan trøste. Alt styret med gaver og mat føles meningsløst når en du er glad i skal gå bort fra dere. Husk at også hun som skal dø sitter med en stor sorg over ikke å skulle være med dere lenger, og kanskje hun føler en slags ensomhet fordi hun må gå denne veien alene. Uansett kan hun ikke ta med seg noe når hun drar, så gi henne tid, varme, verdighet, omsorg og kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tusen hjertelig takk for svar alle sammen. sitter med tårer i øyene nå...

en klem til alle dere som har mistet noen selv og/eller som er i samme situasjon nå...forferdelig vondt å lese...

takk i gjen for svar og takk til dere som har skrevet ut fra egne erfaringer.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hva med en minnebok til den syke?

Hvor dere limer inn bilder, historier, små ting ting, dikt og forteller hvor mye hun har betydd for dere gjennom livet og hvor alle de nærmeste (hvis d er mulig) setter sitt preg på boka?

Så kan hun mimre, lese og kose seg med den når hun selv orker..

Var trist å lese hva du går gjennom men håper dere klarer å ha en fredfull og minnerik jul..

:5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg var i omtrent samme situasjon for ca 5 år og ga personen et silkeskjerf. Hvorfor gi gaver som forsterker inntrykket av at det ikke er lenge igjen var tanken min den gangen. Jeg ville selv ikke satt pris på en minnebok som gave, det vet jeg. Vil ikke føle press utenfra til å være sentimental, eller konstant føle at jeg dør 3 måneder istedenfor å leve 3 måneder og så dø. Jeg ville heller ikke hatt en veldig dyr gave, for det kan gi personen dårlig samvittighet, "nå spanderer de så mye på meg fordi de vet at jeg skal dø og det er min skyld at de har brukt så mye penger."

Klem. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner noen som ga sin syke mor et brett til å ha i sengen. Det finnes slike som har brett på den ene siden, og en isoporkulepute festet under, så det former seg etter kroppen og ligger støtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...