Gå til innhold

Bostedsløs uten familie rett før jul.


Gjest Logget ut KGbruker

Anbefalte innlegg

Gjest Logget ut KGbruker

Åå... Jeg er så frustert og lei av hverdagen... Jeg er en KG bruker, men vil være anonym når jeg skriver dette...

Jeg er under 20 år, og har ingen kontakt eller støtte av foreldrene mine, der jeg har bodd til nå (Og vært lærling hos... Svart) Ble jeg kastet ut forrige uke, fordi jeg ville ta opp noe jeg ikke var enig i det hele tatt, og synes det burde ha blitt forandret... Så fikk jeg beskjed om at hvis det ikke er bra nok kunne jeg bare flytte, jeg svarte greit, da fortsetter jeg ut Desember månede, og flytter da så fort jeg har funnet meg et sted å bo... Men nei, skulle jeg flytte måtte jeg flytte der og da, dvs midt på natten forrige torsdag-natt til fredag... Pga av en super vennine og hennes mor, som hentet meg og sa at selvsagt skulle jeg være der, har jeg et sted å være nå... Jeg har kuttet ut skolen, pga at jeg faktisk ikke hadde råd til å gå der...

Det er mindre enn en uke til jul, jeg har ingen penger(Mer forklaring kommer lenger ned) Ikke noe sted å bo, ingen familie å feire jul med, ingen jobb...

Jeg er HELT blakk... Dvs det er 2000 minus på kontoen min... Jeg har til nå overlevt på sosialen, og fått halvparten av pengene som skulle gå til "husleie" så jeg hadde 6000 kr å leve for... "Vi" (De som jeg jobbet hos) flyttet i des mnd, og derfor måtte jeg gå til ny sosialkontor... Og da sa han ifra forrige Torsdag (Jeg skulle få utbetalt penger på mandag...) At jeg ikke bodde der nå, og heller ikke i den kommunen... Så de betaler ikke ut penger, og sier jeg må komme på møte med dem... Men jeg har jo ingen penger å reise på møte til dem med! Jeg kommer til å måtte ta buss, så tog, så buss igjen... Og det blir mye penger ut av... Og det har jeg slettes ikke råd til nå, jeg har egentlig akkurat nå ikke råd til noen ting... Mobilen min er sperret siden jeg ikke har fått betalt regningen for denne mnd (Har telenor 200 kr fast i mnd ting...) Så ikke får jeg ringt eller, Og de jeg er hos nå vet jeg har det like trangt som meg, så jeg spør ikke om noe... At jeg for bo her og leve på dem inntill videre er "ille" nok allerede... Jeg vil ikke måtte spørre dem om noe i tillegg...

Mitt juleønske; Å finne et sted å bo, å klare å komme på pluss siden, å slutte å gråte.

:trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Og som om det ikke er nok har jeg en regning på 3500 (Oppsamlet) fra HM, 550 fra komplett, 200 fra telenor og 1000 på dvs... Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*
Her burde det sendes en bekymringsmelding til Barnevernet. :tristbla:

TS, tenker du at noen på KG skal invitere deg hjem i julen? :tristbla:

Jeg er over 18 år, så jeg tror ikke jeg kommer til å få noe hjelp hos dem.. Jeg er så lei, og klarer ikke å stoppe og gråte.. Jeg vil så gjerne være som de andre, som går på skolen, har et hjem, en seng og en familie....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første rekke må du komme deg på sosialkontoret i kommunen du nå er i på mandag morgen. Da vil du få noe nødhjelp i det minste, samt at du må få den du snakker med der til å ringe ditt gamle sosialkontor. Burde ikke være noe stort problem å få overført vedtaket ditt fra et kontor til et annet.

Snakk med de du er hos nå, og hør om du kan bli boende der inntil videre. Mot at du bidrar til husholdningen (noe du vil kunne gjøre av sosialpengene dine).

Neste år skaffer du deg jobb og hybel. Jobber så mye du klarer fram til høsten, bruker minst mulig penger. Så begynner du på skolen igjen til høsten, og tar opp noe studielån i tillegg til stipend. Kanskje du kan jobbe litt ved siden av, i tillegg til at du har oppsparte midler fra jobbingen nå i vår. Dette kommer til å gå kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som om det ikke er nok har jeg en regning på 3500 (Oppsamlet) fra HM, 550 fra komplett, 200 fra telenor og 1000 på dvs... Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre...

Kanskje ditt l okale sosialkontor kan hjelpe deg ut av knipen, samt hjelpe deg med å ringe til H&M og de andre kreditorene for å slette gjelden din? Hva med kommunen eller kirken, kanskje de har overnattingsløsninger for hjemløse? Kirkens Nødhjelp og stedets lokale Blåkors? Frelsesarméen? Din lokale politistasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silmarill
I første rekke må du komme deg på sosialkontoret i kommunen du nå er i på mandag morgen. Da vil du få noe nødhjelp i det minste, samt at du må få den du snakker med der til å ringe ditt gamle sosialkontor. Burde ikke være noe stort problem å få overført vedtaket ditt fra et kontor til et annet.

Snakk med de du er hos nå, og hør om du kan bli boende der inntil videre. Mot at du bidrar til husholdningen (noe du vil kunne gjøre av sosialpengene dine).

Neste år skaffer du deg jobb og hybel. Jobber så mye du klarer fram til høsten, bruker minst mulig penger. Så begynner du på skolen igjen til høsten, og tar opp noe studielån i tillegg til stipend. Kanskje du kan jobbe litt ved siden av, i tillegg til at du har oppsparte midler fra jobbingen nå i vår. Dette kommer til å gå kjempebra!

Dette som Wadjet skriver er det eneste jeg også ser på som en løsning :klemmer:

Trist å høre din historie, men dette går nok bra skal du se.

Har du mulighet til å få mailet dem du har gjeld til, å si at din situasjon er veldig kinkig nå-slik at du kan få utsatt regningene dine?

Skriv at det er betalingsevnen din som er årsaken, ikke betalingsviljen!

Ønsker deg lykke til og alt godt :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Tusen takk for svar alle sammen... Jeg skal sitte ned og skrive ned nå alt jeg må ta opp på sosialkontoret...

Wadjet;

Tusen takk... Jeg har ikke helt klart å tenke klart, men vet hva jeg skal gjøre nå... Jeg har utrolig lyst til å begynne på skole igjen!

Jeg skal prøve å kontakte HM i første omgang, og spørre om jeg kan få omgjort det slik at jeg betaler litt om gangen... Også snakke med sosial kontoret, og jeg prøver å finne meg et sted å bo... Jeg håper at jeg rekker å stoppe innom Nav og egentlig på mandag... Tusen tusen takk, jeg har ikke klart å tenke helt klart til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen... Jeg skal sitte ned og skrive ned nå alt jeg må ta opp på sosialkontoret...

Wadjet;

Tusen takk... Jeg har ikke helt klart å tenke klart, men vet hva jeg skal gjøre nå... Jeg har utrolig lyst til å begynne på skole igjen!

Jeg skal prøve å kontakte HM i første omgang, og spørre om jeg kan få omgjort det slik at jeg betaler litt om gangen... Også snakke med sosial kontoret, og jeg prøver å finne meg et sted å bo... Jeg håper at jeg rekker å stoppe innom Nav og egentlig på mandag... Tusen tusen takk, jeg har ikke klart å tenke helt klart til nå.

Husk at du har krav på hjelp fra sosialkontoret i den kommunen du oppholder deg i, du trenger ikke å bo i kommunen eller høre hjemme der.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får helt vondt av deg jeg. Jeg har "barn" på din alder.

Forklar for sosialkontoret at du har lyst å gå på skole. Sikkert mulig å søke om lån / stipend for siste halvår. Du står mye bedre rustet til livet med en utdannelse. De regningene du har er egentlig små. Du overlever uten mobil noen dager. (M har jeg inntrykk av at kan være vrange. (Kjøpte noe der på månedsregning for mange år siden på månedsregning. Denne ble glemt da det var midt i ferien. Da fikk jeg et surt brev om at den var overført til konto og at viss jeg ikke betalte sånn og sånn, så kunne det gå sånn og sånn......Jeg betalte alt, men har aldri handla mer der.) KAnskje du skulle få saksbehandler til å ringe dem?

Spør de du bor hos om du kan være der inntil videre, at du skal gjøre opp for deg økonomisk når du er på beina.

En ting tul, viss du ikke har penger og sted å bo, har du kanskje rett på fri rettshjelp?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt ordnet seg og TS gikk fra å være hjemløs og tiltaksløs til å bli flittig student ved Næringsakademiet og BI?

En gladhistorie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i allverden er det du mener, gjest over her? Hvorfor skulle hun plutselig bli student de plassene? Hun skrev vel at hun hadde lyst å fortsette på skole og fikk noen råd om det, kan ikke se at noen anbefalte dyre betalingsskoler?

Siste innlegg hang liksom ikke sammen med de andre. Selv kan jeg bare skrive under på de råd du har fått. Du har rett på støtte fra sosialkontoret i den situasjonen du er. Ingen skal måtte feire jul "ute i kulda"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med frelsesarmèen? Familie du ikke har snakket med på lenge? Venner du en gang hadde? En lærer? Trener? Nabo? Hadde jeg fått en slik forespørsel hadde vedkommende vært hjertelig velkommen hit hos oss iallefall. Håper inderlig det ordner seg for deg. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men bor du ute på gata nå? Om du er på østlandet så kan du sende med en PM..

Du mener sikker tbare å være snill, så ta ikke dette ille opp, men åp den måten kan jo alle hjemløse og arbeidsløse i hele Norge registrere seg på KG, så er det alltid en idealist som tar dem med seg hjem i varmen. Så flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å krype til korset der du jobbet? Nå vet jeg ikke hva det var du skulle ta opp, men i den situasjonen du er nå kan du ikke være så sta/stolt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan kunne du finne på å slutte i jobben du hadde når du ikke hadde mulighet til å klare deg økonomisk uten den? Å stå på prinsipper er sikkert fint, men da må du først sørge for at du kan dekke basalbehovene med de midlene du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Vi hadde snakket sammen om at hvis jeg følte det ikke passet, så skulle jeg si ifra og vi skulle finne en løsning på det, jeg hadde aldri trodd at løsningen var at jeg måtte flytte sånn...

Jeg har et sted å være nå, men ser at de jeg bor hos har det trangt nå med at jeg er her... Jeg skal om en halv time til sosialen, og snakke med dem der... Jeg håper så inderlig at jeg kan få noe øyeblikkelig hjelp, og tenkte at jeg skal gi alt jeg får til den voksne i hustanden, slik at jeg betaler litt for meg for å være her...

Jeg gruer meg veldig til jeg skal ditt... Jeg er så redd å ikke bli trodd, eller bare bli sendt videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener sikker tbare å være snill, så ta ikke dette ille opp, men åp den måten kan jo alle hjemløse og arbeidsløse i hele Norge registrere seg på KG, så er det alltid en idealist som tar dem med seg hjem i varmen. Så flott!

Og hva skulle problemet med det være? Hvis noen hjemløse trenger ett sted å være i jula stiller jeg gjerne opp, enten det er faste brukere på KG eller noen som registrerer seg for anledningen.

Jeg bor også på østlandet, og har åpent hus i jula, så trådstarter eller andre må gjerne sende en pm til meg også, dersom de trenger ett sted å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Jeg skal være hos dem som er så snille og lar meg være her :)

Litt oppdateringer;

Jeg har vært hos sosialen, og får beskjed om at jeg skal tilbake ditt imorgen, og får mest sannsynlig livsoppholdspenger, jeg skal beholde 1000 av dem selv, så jeg kan spare, menst resten gir jeg til dem som jeg bor hos nå... Så føler jeg at jeg ikke trenger meg så på...

En annen god nyhet;

Jeg la ut annonse lørdag, mandag&tirsdag, og igårkveld ringte en mann og sa at han hadde noe han trodde passet meg... Ikke nok med det, men han hadde full forståelse for situasjonen, og sa at han hadde vært fosterbarn og visste hvordan det var og være ung uten noe hjelp... Jeg var så glad at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg... Nå er neste skritt en jobb, og jeg har vært på arbeidskontoret idag og meldt meg, og imorgen skal jeg ta med meg leiekontrakt, og dra ned på sosialkontoret med papirene (Han sa at hvis det trenges så kunne han være med ned, han visste til systemet)

Nå er neste skritt å ordne opp i økonomien, jeg skal spørre dem imorgen om jeg kan få en rådgivningstime for å ordne opp i ting så fort som mulig etter de åpner i nyttår... Jeg føler så at ting ordner seg at jeg blir nesten redd for at ting er litt for bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...