pøbelsara Skrevet 10. april 2008 Forfatter #1621 Del Skrevet 10. april 2008 Jeg rotet nesten ingenting, bare så det er sagt! Jeg var der nesten ikke engang. Travelt opptatt, papagena? Er du ikke snart utstudert nå, da??? Hm. Utstudert ? Kanskje det! Men helt alvorlig; så tenker jeg alvorlig på å jobbe som en gal med denne oppgaven, få GOD karakter og kanskje fortsette i samme spor. Veielderen som jeg håper på å bli tildelt, vil fryktelig gjerne at hennes studenter skal fortsette frem mot en doktorgrad. Også har jeg veldig lyst til å bli frustrert forsker, slik som Lacuna og Junia. :-D (Heldigvis er jeg godt forsørget ) Men jeg har altså lest litt i dag. Også har jeg sett på tirsdagens "brennpunkt", og det var kraftig kost. Jammen er jeg glad for at jeg ikke bor i et land som har aktiv dødshjelp. Vi har da jammen nok fryktlig vanskelige dilemmaer å forholde oss til som det er, om vi ikke i tillegg skulle måtte forholde oss til å aktivt skulle hjelpe noen å dø. Hjelpe og trøste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalind Skrevet 10. april 2008 #1622 Del Skrevet 10. april 2008 Jeg har også notert meg den eksemplariske ryddingen, komplett med klargjøring av kostymer Ja, jeg følte meg nesten litt skyldig som siste gjest. Jeg kunne i det minste ha tatt med meg Fresi, som utpå natten dumpet innom for å jobbe (!). Gratulerer forresten med ny inspirasjon ift studiene. Håper det er smittsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lacuna Skrevet 10. april 2008 #1623 Del Skrevet 10. april 2008 Jeg er for tida bare frustrert foreleser, for forskning har jeg knapt fått drevet med de siste månedene. Ny serie på TV2: "Frustrerte forskere"??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 10. april 2008 Forfatter #1624 Del Skrevet 10. april 2008 Jeg er for tida bare frustrert foreleser, for forskning har jeg knapt fått drevet med de siste månedene. Ny serie på TV2: "Frustrerte forskere"??? Jeg tror faktisk en slik serie kunne blitt MYE bedre enn noe av det andre skrammelet som er på TV. *digger ikke trash-TV like mye som enkelte andre* *blir flau* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalind Skrevet 10. april 2008 #1625 Del Skrevet 10. april 2008 *digger ikke trash-TV like mye som enkelte andre* *blir flau* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariposa Skrevet 10. april 2008 #1626 Del Skrevet 10. april 2008 Ny serie på TV2: "Frustrerte forskere"??? Hva skal Frustrerte forskere forske på? Tror det kan være avgjørende for seriens popularitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lacuna Skrevet 10. april 2008 #1627 Del Skrevet 10. april 2008 Jeg liker ikke trash-reality, da, så alt av ungkarer, -kvinner, modeller in spe (kamuflert som drama queens), og designere får være veldig i fred for meg. Men jeg må innrømme å ha sett to episoder av Shear Genius på FEM, som er en frisørrealityserie, så sært som det enn kan høres ut. Trashdokumentarer, derimot. (Der tror jeg Donpedro er enig med meg). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lacuna Skrevet 10. april 2008 #1628 Del Skrevet 10. april 2008 Hva skal Frustrerte forskere forske på? Tror det kan være avgjørende for seriens popularitet. Hvor dumme problemstillinger det går an å legge ut i visse fora på KG uten å bli sett på som idiot (barn&familie, bryllup, graviditet...)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 10. april 2008 #1629 Del Skrevet 10. april 2008 Men jeg har altså lest litt i dag. Også har jeg sett på tirsdagens "brennpunkt", og det var kraftig kost. Jammen er jeg glad for at jeg ikke bor i et land som har aktiv dødshjelp. Vi har da jammen nok fryktlig vanskelige dilemmaer å forholde oss til som det er, om vi ikke i tillegg skulle måtte forholde oss til å aktivt skulle hjelpe noen å dø. Hjelpe og trøste. Så noe om det på tabloid her for ikke lenge siden også... En vanskelig avvening det der... Jeg besøkte i mange år en veldig gammel dame. Etter hvert som hun ble eldre ble helsen dårligere og dårligere, og hun trivdes mindre og mindre. Tror hun hadde lyst til å dø i hvert fall de siste 10 årene av sitt liv... Synes utrolig synd på disse gamle menneskene som har levd et langt liv, og så blir sittende lenge etter at de kunne tenkt seg å slippe. Men samtidig så synes jeg ikke at noen yrkesgruppe skal kunne pålegges å ta andres liv. Dessuten vil det alltid være en vanskelig avveining om aktiv dødshjelp virkelig er det beste for det individet... Min gamle venninne døde til slutt i fjor. Selv om det var tungt at hun ble borte var det også en lettelse at hun endelig fikk slippe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 10. april 2008 #1630 Del Skrevet 10. april 2008 Hvor dumme problemstillinger det går an å legge ut i visse fora på KG uten å bli sett på som idiot (barn&familie, bryllup, graviditet...)? Godt det ikke bare er meg... Merker at jeg omtrent ikke orker enkelte tråder, og dermed går jeg egentlig glipp at det som kunne være interessant også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 10. april 2008 #1631 Del Skrevet 10. april 2008 Også har jeg sett på tirsdagens "brennpunkt", og det var kraftig kost. Jammen er jeg glad for at jeg ikke bor i et land som har aktiv dødshjelp. Vi har da jammen nok fryktlig vanskelige dilemmaer å forholde oss til som det er, om vi ikke i tillegg skulle måtte forholde oss til å aktivt skulle hjelpe noen å dø. Hjelpe og trøste. Jeg har ikke sett det aktuelle programmet. Og dette er jo litt av et felt å begi seg inn i. Men helt kort så tenker jeg at slik det står til med eldreomsorgen i landet vårt foreløpig, så må det skje drastiske forbedringer og omprioriteringer før en meningsfull debatt om aktiv dødshjelp kan føres. Hvilken annen pasientgruppe med en så høy prosentandel av alvorlige helseproblemer får så mangelfull oppfølging av både fysiske og psykiske diagnoser, pga kapasitetssituasjonen? Hvem ville ikke da kunne tenkes å ønske seg døden i stedet? Huff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 10. april 2008 Forfatter #1632 Del Skrevet 10. april 2008 Hvor dumme problemstillinger det går an å legge ut i visse fora på KG uten å bli sett på som idiot (barn&familie, bryllup, graviditet...)? Nå er jeg egentlig mest opptatt av kvalitativ forskning, men jeg tror jammen jeg skal begynne å føre en statistikk over hvor ofte noen spør:"Er jeg gravid?" på KG. Jeg skal også loggføre forekomsten av "kan jeg være gravid selv om jeg har testet negativt?" "Kan jeg være gravid selv om jeg har mensen?" Men ellers synes jeg faktisk at det er mye godt materiale for seriøs forskning rundt om på KG, jeg. Folks holdninger og rolleforventninger i kjærlighetsforholdene sine - og som foreldre, f.eks. Også kunne vi hatt en egen avdeling for brudepsykoseforskning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 10. april 2008 Forfatter #1633 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Så noe om det på tabloid her for ikke lenge siden også... Men samtidig så synes jeg ikke at noen yrkesgruppe skal kunne pålegges å ta andres liv. Dessuten vil det alltid være en vanskelig avveining om aktiv dødshjelp virkelig er det beste for det individet... Min gamle venninne døde til slutt i fjor. Selv om det var tungt at hun ble borte var det også en lettelse at hun endelig fikk slippe... Jeg er så enig med deg! Sårlig fordi jeg tilhører en yrkesgruppe som faktisk ville kunne blitt pålagt å assistere, eller kunne blitt delegert ansvar for å gi medisiner etc. som faktisk avslutter liv. Jeg har ikke sett det aktuelle programmet. Og dette er jo litt av et felt å begi seg inn i. Men helt kort så tenker jeg at slik det står til med eldreomsorgen i landet vårt foreløpig, så må det skje drastiske forbedringer og omprioriteringer før en meningsfull debatt om aktiv dødshjelp kan føres. Hvilken annen pasientgruppe med en så høy prosentandel av alvorlige helseproblemer får så mangelfull oppfølging av både fysiske og psykiske diagnoser, pga kapasitetssituasjonen? Hvem ville ikke da kunne tenkes å ønske seg døden i stedet? Huff. Nå handlet faktisk Brennpunkt om de ekstremt for-tidlig fødte på tirsdag. Men problemstillingene er mye av det samme som dere beskriver, selv om det nok er adskillig lettere å få budsjettmidler til denne gruppen pasienter, enn det er til de gamle. Litt av poenget i Brennpunkt var nemlig at man sammeliknet seg med Nederland, der noen av de minste barna ikke ble behandlet men faktisk mottk både passiv og aktiv dødshjelp. Jeg har jobbet i eldreomsorgen i 17 år. Jeg er helt enig med dere begge i at de eldre er en utrolig lite tilgodesett gruppe i forhold til de faktiske helseproblemene de har. Og jeg skal skrive masteroppgaven min om hvordan det er å være den som har faglig og økonomisk ansvar for å gi pleie og omsorg i virvaret av stadige effektiviseringsforsøk, knappe ressurser, skiftende politiske ideologier etc. etc. Jeg er ikke spesielt glad for slagordet at man skal ha "flere(varme) hender" i eldreomsorgen. Jeg synes det ligger en alvorlig undervurdering av pleieres (både sykepleiere og hjelpepleiere/omsorgsarbeideres) betydning i helsevesenet å snakke om hender uten å si helt klart at det trenges et tenkende, reflekterende omsorgsfult hode til per håndpar får å få alle disse "hendene" til å gjøre en god jobb. Endret 10. april 2008 av papagena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 10. april 2008 #1634 Del Skrevet 10. april 2008 Og jeg skal skrive masteroppgaven min om hvordan det er å være den som har faglig og økonomisk ansvar for å gi pleie og omsorg i virvaret av stadige effektiviseringsforsøk, knappe ressurser, skiftende politiske ideologier etc. etc. Jeg er ikke spesielt glad for slagordet at man skal ha "flere(varme) hender" i eldreomsorgen. Jeg synes det ligger en alvorlig undervurdering av pleieres (både sykepleiere og hjelpepleiere/omsorgsarbeideres) betydning i helsevesenet å snakke om hender uten å si helt klart at det trenges et tenkende, reflekterende omsorgsfult hode til per håndpar får å få alle disse "hendene" til å gjøre en god jobb. Du gjør en utrolig viktig jobb med oppgaven din! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariposa Skrevet 10. april 2008 #1635 Del Skrevet 10. april 2008 Hvor dumme problemstillinger det går an å legge ut i visse fora på KG uten å bli sett på som idiot (barn&familie, bryllup, graviditet...)? Dette er tråder jeg styrer langt unna, merker kvalmefornemmelsene (er ikke gravid) straks, om jeg ved et uheldig tastetrykk skulle komme inn på ovennevnte fora. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 10. april 2008 #1636 Del Skrevet 10. april 2008 Dette er tråder jeg styrer langt unna, merker kvalmefornemmelsene (er ikke gravid) straks, om jeg ved et uheldig tastetrykk skulle komme inn på ovennevnte fora.Men de er jo fantastisk underholdning! *står frem som trashtrådleser* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 10. april 2008 #1637 Del Skrevet 10. april 2008 Nå er jeg egentlig mest opptatt av kvalitativ forskning, men jeg tror jammen jeg skal begynne å føre en statistikk over hvor ofte noen spør:"Er jeg gravid?" på KG. Jeg skal også loggføre forekomsten av "kan jeg være gravid selv om jeg har testet negativt?" "Kan jeg være gravid selv om jeg har mensen?" Men ellers synes jeg faktisk at det er mye godt materiale for seriøs forskning rundt om på KG, jeg. Folks holdninger og rolleforventninger i kjærlighetsforholdene sine - og som foreldre, f.eks. Også kunne vi hatt en egen avdeling for brudepsykoseforskning. Ja, blir ganske matt... Er ikke så innmari spennende å gå innom når halvparten av trådene stort sett inneholder samme problemstilling... Blir derfor stadig hengende mer og mer i dagbok verden og glemmer til tider at KG faktisk består av litt mer Jeg er så enig med deg! Sårlig fordi jeg tilhører en yrkesgruppe som faktisk ville kunne blitt pålagt å assistere, eller kunne blitt delegert ansvar for å gi medisiner etc. som faktisk avslutter liv. Nå handlet faktisk Brennpunkt om de ekstremt for-tidlig fødte på tirsdag. Men problemstillingene er mye av det samme som dere beskriver, selv om det nok er adskillig lettere å få budsjettmidler til denne gruppen pasienter, enn det er til de gamle. Litt av poenget i Brennpunkt var nemlig at man sammeliknet seg med Nederland, der noen av de minste barna ikke ble behandlet men faktisk mottk både passiv og aktiv dødshjelp. Jeg har jobbet i eldreomsorgen i 17 år. Jeg er helt enig med dere begge i at de eldre er en utrolig lite tilgodesett gruppe i forhold til de faktiske helseproblemene de har. Og jeg skal skrive masteroppgaven min om hvordan det er å være den som har faglig og økonomisk ansvar for å gi pleie og omsorg i virvaret av stadige effektiviseringsforsøk, knappe ressurser, skiftende politiske ideologier etc. etc. Jeg er ikke spesielt glad for slagordet at man skal ha "flere(varme) hender" i eldreomsorgen. Jeg synes det ligger en alvorlig undervurdering av pleieres (både sykepleiere og hjelpepleiere/omsorgsarbeideres) betydning i helsevesenet å snakke om hender uten å si helt klart at det trenges et tenkende, reflekterende omsorgsfult hode til per håndpar får å få alle disse "hendene" til å gjøre en god jobb. Å gi folk som i utgangspunktet har utdannet seg for å hjelpe mennesker et sånt ansvar er ganske uutholdelig... Uansett hvordan man vrir og vender på det så kommer det tilbake til det spørsmålet der... Nå kunne jeg aldri tenkt meg å jobbe i helsevesnet. Har vært innom og vet om det jaget og maset som det blir drevet med. Skulle en fått inn sånne ting også blir ikke yrket akkurat noe mer ettertraktet... For-tidlig-fødte ja... Min kusine fødte jo en liten gutt her for et par dager siden. Hun hadde termin rundt midten av juni. En bitteliten tass på litt over 1 kg... Synes problematikken er veldig vanskelig... Ja, det er et levende vesen. Klart han trenger all den støtte og hjelp han kan få. Men er jo et faktum at mange av disse får ettervirkninger... Kan hende han får et godt liv, men det er ikke lett å avgjøre når han akkurat er født... Pengemaset har vel en tendens til å styre omsorgsyrkene som alt annet. Kvalitet kommer etter kvantitet... Synes det er synd når hjemmehjelper ikke lenger hat tid til en liten prat med menneskene de skal hjelpe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariposa Skrevet 10. april 2008 #1638 Del Skrevet 10. april 2008 Jeg har jobbet i eldreomsorgen i 17 år. Jeg er helt enig med dere begge i at de eldre er en utrolig lite tilgodesett gruppe i forhold til de faktiske helseproblemene de har. Og jeg skal skrive masteroppgaven min om hvordan det er å være den som har faglig og økonomisk ansvar for å gi pleie og omsorg i virvaret av stadige effektiviseringsforsøk, knappe ressurser, skiftende politiske ideologier etc. etc. Jeg er ikke spesielt glad for slagordet at man skal ha "flere(varme) hender" i eldreomsorgen. Jeg synes det ligger en alvorlig undervurdering av pleieres (både sykepleiere og hjelpepleiere/omsorgsarbeideres) betydning i helsevesenet å snakke om hender uten å si helt klart at det trenges et tenkende, reflekterende omsorgsfult hode til per håndpar får å få alle disse "hendene" til å gjøre en god jobb. Det er et viktig emne du tar master i. Jeg kjenner godt en gammel på 96 år. Som har alderdomsplager som dårlige ben,syn og hørsel. Men hodet er klart, selvom man naturlig nok gjentar seg selv en del ganger pga.alderen. Vedkommende bor i en servicebolig, og har ikke noe hjelp bortsett fra daglig påogav med støttestrømper og en dusj hver 3dje uke.Likeså noen minutters hjemmehjelp det også hver 3dje uke. Ensomheten er stor da bena er sviktende og det er vanskelig å komme seg ut av døren. Det er kun Tv'n som surrer fra morgen til kveld. Ukentlige besøk av familie blir satt pris på,men det blir for lite stimulering. Likeså blir matstellet hipps om happ. Matlysten er liten og mindre blir den av alltid å måtte spise alene. Depresjon og gråt kommer lett, og piller er ofte trøsten for det. Den gamle snakker ofte om døden. "Jeg er livstrett" sies ofte "dere må da skjønne det". Men med ønske om å dø ligger også en redsel for hvordan. Ønske er å få sovne stille inn.Det er ikke lett å finne livsmotivasjon for et menneske i den alderen. En ting den gamle er frustrert over, er at det nesten aldri er de samme som kommer for å hjelpe. Det er hele tiden nye mennesker å forholde seg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 10. april 2008 #1639 Del Skrevet 10. april 2008 Den gamle snakker ofte om døden. "Jeg er livstrett" sies ofte "dere må da skjønne det". Men med ønske om å dø ligger også en redsel for hvordan. Ønske er å få sovne stille inn.Det er ikke lett å finne livsmotivasjon for et menneske i den alderen. Det høres veldig ut som min gamle venninne når hun fortsatt levde... En vanskelig situasjon det der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 10. april 2008 Forfatter #1640 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Åhhh! Nå ble jeg glad for at dere kommer innom og skriver om dette i boken min! For dette er jeg så opptatt av. Den historien du forteller, Mariposa, er en historie jeg har sett og opplevd på nært hold selv så mange ganger. En av jentene på studiet mitt snakket om nettopp det "å være mett av dage" i går. Et begrep som faktisk beskriver en reell situasjon for veldig mange eldre, og jeg har opplevd mange, mange ganger at gamle mennesker har fortalt meg at det er mette av dage. Ikke fordi de er deprimerte men rett og slett fordi de har levd lange liv, opplevd mange ting, og føler at de faktisk er mette av dage. Og klare til å forlate denne verden. Heldigvis så opplever de fleste eldre å dø en stille og rolig død. Jeg har sittet ved mange dødsleier, og bare en eneste gang har jeg opplevd at den døende hadde dødsangst. Jeg synes det er trist og uverdig at vi effektiviserer tjenestene våre slik at de som trenger hjelp faktisk føler at de er til bry. Jeg synes det er leit at hverken hjemmehjelpere eller de som jobber i hjemmesykepleien har tid til å slå seg ned for en prat av og til. Jeg synes det er trist at hjemmehjelpstjenestene er blitt så rigide at man ikke lenger kan gjøre det den gamle har behov for, men kun det som blir ansett for å være høyst nødvendig. Det som i ganske stor grad skjer i dag, er at hjelperne må "lure" seg til å gi litt ekstraservice til brukerne sine. Et eksempel: Sølvpuss en ikke ansett for å være nødvenig renhold, men for en gammel dame kan en nypusset sølvkanne på stasplass i stuen, være et viktig symbol på både hennes tidligere liv, og hennes husmorstolthet. Hvis hun alltid har holdt kannen nypusset og fin, blir en upusset sølvkanne i hyllen ett slags symbol på at hun ikke lenger er den hun var før, og at hun ikke lenger makter å gjøre det hun gjøre tidligere. En klok hjelper vil skjønne dette. Men i enkelte systemer må hjelperen faktisk "lure seg til" å pusse sølvkannen, fordi det ikke lenger er en av de tingene en hjemmehjelp skal gjøre. Selv om individuell tilpasning er et begrep som brukes flittig i den "nye" omsorgsideologien, så er det alt for sjelden plass for den i en travel, budsjett-trang hverdag. Det gjør noe med de gamle som trenger hjelp, og om ofte er blitt isolert fordi de ikke lenger kan ferdes ute slik de er vant til. For dem er ofte hjemmetjenestene den eneste kontakten de har med omverdenen, og når deres arbeid er blitt så tidsregulert og standardisert at de ikke lenger har tid til å sette seg ned i 20 min. for å ta en kopp kaffe og en prat, så har vi mistet noen verdifullt. Jeg er ikke særlig begeistret for at vi skal slutte å kalle pasientene våre for pasienter, og heller kalle dem klienter. Mange av dem har jo overhodet ikke "klientkapasitet". Det er ikke så mange 92-åringer som klarer å vurdere sitt hjelpebehov og velge fra en (ganske begrenset) meny. Dessuten så ER de jo ofte syke og har behov for helsetjenester. Og da synes jeg at begrepet pasient beskriver dem på en god måte. Edit: De sedvanlige 1000 skrivefeilene. Endret 10. april 2008 av papagena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå