jente 79 Skrevet 22. mai 2009 #5881 Del Skrevet 22. mai 2009 Så bra at du har en dyktig veileder. Det er gull verdt. Tenk at du snart er ferdig, var nok smart å reise til sommerhuset da. Kan tenke meg det er en fantastisk plass å få gjort den siste innspurten. Jeg vokste også opp med arvede og hjemmesydde klær. De hjemmesydde var mest før jeg begynte på skolen da. Mamma brukte tantes gamle bukser. En av hennes holdt visst til to til oss Så ble det pålimt volvo lastebilmerke på lomma på snekkerbuksene. Pappa kjørte nemlig lastebil... Kanskje ikke så rart mange tok meg for å være gutt. Var ikke mye rosa i min garderobe. Hadde visst en rød kordfløyelbukse med min forbokstav på som jeg var veldig glad i. så jeg likte nok å være litt jente av og til Lykke til videre, Pøbelsara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mummi* Skrevet 22. mai 2009 #5882 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Vi som har vokst opp under obskure forhold på landet har en fordel foran de andre som aldri lærte å knørve avispapiret til det ble mykt (til dopapir), å melke kuer (hvilket jeg måtte da min farmor falt ned fra høytrevet og brakk alt som lot seg brekke den sommeren da jeg var 10, og kuene ble min jobb, men heldigvis hadde vi melkemaskin- den teknikken må også læres) å koke og mose småpotetene og mose dem med kraftfôr til hønsemat (mitt ansvar fra 7 år) pluss samle inn eggene og vaske dem. Pluss en hel masse andre erfaringer .. Rart hvordan minnene kom tilbake nå. det var som å trykke på en knapp. Noen ganger tenker jeg at jeg burde skrive en bok om å vokse opp i flere tidsaldre - jeg har opplevd det gamle vestlandske småbrukssamfunnet på 50-60 tallet, der nøysomhet var en nødvendighet mer enn en dyd, utdanningsrevolusjonen på 70-tallet og den ubeskrivelig utflytende, eggelikørslimete, egoistiske, slappe, selvforherligende, kontrollerende (ja, Siv Jensen!) samtiden. Sukk. Hvor ble det av liberalismen, kjærligheten. anarkismen og SPRUTEN fra 60-70-tallet? Etter dette hjertesukk må jeg bare få ønske lykke til i innspurten med oppgaven din. En vakker dag blir du bli med oss som 80-tallsekspert hos F. B. på popquiz!!!!! Endret 22. mai 2009 av mummi53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 23. mai 2009 Forfatter #5883 Del Skrevet 23. mai 2009 Kjære alle sammen! det er så hyggelig å komme innom dagboken min fortiden - så utrolig hyggelig at dere mimrer og filosoferer og tøyser litt og heier på meg her inne. Jeg begynner å se enden på dette her. Jeg har satt av dagen i dag til finpuss på innledningen - jeg har skrevet et ganske godt teori-kapittel, tror jeg, design og metode og analysebeskrivelsene er på plass. Litteraturkapitlet må omskriver endel, men det tror jeg går ganske greit unna når jeg begynner. Og så er jeg ikke ferdig med å skrive casene mine, fordi jeg ikke blir fornøyd med det språklige - jeg liker ikke at det blir oppramsinger - så det jobber jeg med innimellom hele tiden. Jeg har gitt meg selv til tirsdag kveld, og regner med at det er realistisk. Jeg gleder meg noe helt vanvittig til å bli ferdig! Og ute er det et helt fantastisk vær, fuglene synger, gjøken galer, og pøbelgemalen og pøbelprinsessen driver med ett eller annet nede på bryggen. Båtvask eller noe sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 23. mai 2009 #5884 Del Skrevet 23. mai 2009 Heia Pøbelsara.. Jeg er sikker på at alt du skriver blir bra. Skal ikke forsøke meg med råd (da stryker du), men jeg heier deg frem til innlevering. Mummi.... den boken synes jeg du skal skrive. Høres ut til at dine erfaringer var helt anderledes enn mine fra et lite småbruk i innerste østlandet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 23. mai 2009 #5885 Del Skrevet 23. mai 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 23. mai 2009 #5886 Del Skrevet 23. mai 2009 Ad caser: har du fått noen utenom systemet til å lese gjennom? Kanskje noe kan lukes ut og strammes opp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 23. mai 2009 Forfatter #5887 Del Skrevet 23. mai 2009 Nå har jeg plantet i krukker og bed. Oliventre, som jeg har hatt lyst på i årevis, men har syntes er alt for dyre. I dag fant jeg et til akseptabel pris, så nå står det i sinkpotte på den mosegrodde trappen, sammen med lavendel og rosa margeritter og hvit lobelia og Dronning Ingrid-pelargonia. En ny salvie er på plass i det gamle bekkenet, og jeg har plantet to løytnantshjerter - en hvit og en rosa. :rødme: Den mosegrodde trappen er virkelig helt superfin, og med alle blomstene og en gammel, rusten lykt, et par emaljemugger og et gammelt skøytejern, er det blitt utrolig fint. Jeg planter i krukker og kar og gamle sinkbaljer og ellers det meste, og det er skikkelig rustikt og ganske vakkert. Og casene mine får vente til i morgen. *prokrastinerer* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 23. mai 2009 #5888 Del Skrevet 23. mai 2009 Høres helt herlig ut der nede i sommerhuset. Håper på vakkert pinsevær jeg. Da skal jeg tilbringe helgen på landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 23. mai 2009 #5889 Del Skrevet 23. mai 2009 Så fint det høres ut med beplantingen din. :rødme: Og veldig bra at du tar deg litt pauser fra arbeidet. Det er så lett å bli sittende pal og jobbe uten å ta seg skikkelige pauser, men det er sjelden særlig smart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 23. mai 2009 #5890 Del Skrevet 23. mai 2009 Så flotte planter, og så fint det hele høres ut! Bilder! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulva35 Skrevet 24. mai 2009 #5891 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Pøbelsara Og så fint det høres ut med plantene du har satt ut. Oliventre har vi ikke, men Mariposa har. Og løynantshjerte av vi noen av. Vi startet med et for mange år siden, og ettersom det vokste til har Ulvemannen delt de og nå har vi flere rundt omkring i hagen Det som er så fint med de, er at de står hele sommeren og høsten med. Helt til det blir frost nesten Blir spennende å høre om dere får de rosa bedre til enn de hvite. Vi kjøpte en hvit for et par år siden, men den vokser nesten ikke :klø: Lykke til med innspurten Pøbelsara. Jeg heier deg fram vet du, selv om jeg ikke er her inne så ofte Jeg er veldig imponert over hva du får til Ha en fin søndag Pøbelsara Endret 24. mai 2009 av Ulva35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 24. mai 2009 Forfatter #5892 Del Skrevet 24. mai 2009 det er så hyggelig å stikke innom boken min - hver gang jeg kikker innom har jo noen av dere søte KG-jentene vært her og skrevet morsomme og hyggelige innlegg. Jeg er også veldig spent på Løytnantshjertene, Ulva. Det er en skikkelig god gammeldags staude, som hører til i slike gamle hager som den vi har. Når vi får lov til og råd til å bygge den terrassen vi ønsker oss (med delvis overbygg), skal jeg ha både peoner, klatreroser og flere gamle stauder langs den også. En av naboene her nede, har bodd på nabogården hele livet, og hun har fortalt meg om familien som bodde her i gamle dager. En av døtrene i huset ble aldri gift, og bodde her hele livet. Hun var veldig glad i å stelle i hagen, og jeg tror at mange av de fine gamle blomstene som vokser opp her nede, er noe hun har plantet. Vi har også villroser i massevis, og et helt stenbed som nå er fylt til randen med liljekonvall. Senere på sommeren kommer det roser, markjordbær og en masse fine blomster i det bedet. :rødme: Og akkurat nå blomstrer det gamle epletreet. Det er utrolig fint, krokete og gammelt og har et vell av rosa blomster på seg. Det burde vært beskåret, men det får vente til høsten. det kommer masse epler på det hvert år, men treet burde nok vært beskåret litt, fordi eplene er av ymse kvalitet. jeg tror jeg må skaffe meg en slik eplepresse som Elastica har, for selv om eplene er litt små og knudrete, så blir det nok god eplesaft av dem. Og rababraen jeg plantet i fjor, ser ut til å trives kjempegodt! Kanskje det blir smudrepai på meg her jeg sitter og skriver i ensomhet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 24. mai 2009 #5893 Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg har laget og spist rabarbrakake i dag, jeg! Så go for den smuldrepaien, ps. Dessuten: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariposa Skrevet 24. mai 2009 #5894 Del Skrevet 24. mai 2009 Pøbelsara Så nydelig du beskriver den vakre gamle hagen deres på sommerstedet. Dere er heldige som har en slik. :rødme: Jeg synes også Oliventrær er fine, og har noen på verandaen. I år plusset vi på med et Kumquat tre, som liker de samme forholdene. Tenkte på deg i dag da jeg leste følgende anmeldelse i lokalavisen: Il Mimo 2008 "Farge som engelske badeturister i Brighton. Men duften er flott,ren og bærfruktig. Rips,rabarbra,markblomster og et lite innslag av anis. Stor fyldig smak med strålende syrlighet og mer trøkk og stil enn på mange år." Lykke til med siste innspurt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 24. mai 2009 Forfatter #5895 Del Skrevet 24. mai 2009 Nå skal jeg ut og sjekke den rabarbraen, ja. Og @Mariposa: Jeg har faktisk en Il Mimo i kjøleskapet as we speak. jeg tenkte jeg skulle belønne meg med et lite glass litt lenger utpå kvelden, når jeg har kommet litt lenger med skrivingen., Enten Il Mimo, eller I borboni. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 24. mai 2009 Forfatter #5896 Del Skrevet 24. mai 2009 Siden forrige innlegg har jeg vært ute, høstet rabarbra, renset rabarbra, laget smuldredeig og satt minipai i ovnen. *skal straks og en halv være like effektiv til å skrive som jeg er til å lage improvisert dessert* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Faerie Skrevet 24. mai 2009 #5897 Del Skrevet 24. mai 2009 Høres herlig ut! Rabarbraen min kommer såvidt og mye mer i år enn de foregående etter at jeg fikk en bit av ei rot for 3 år siden. Jeg flyttet den i fjor sommer og mannen klippet den ned med plenklipper, men i år ser det ut til at det kan bli en rabarbrapai på meg og. Etter eksamen, tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 24. mai 2009 #5898 Del Skrevet 24. mai 2009 Du er så flink å beskrive omgivelsene i sommerhuset ditt, jeg ser det virkelig for meg I år som i fjor er det rabarbraskravling her inne. Jeg er så rabarbrafristet, men det er ennå lenge til den kan høstes her i nord Kos deg med rabarbrapaien Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 24. mai 2009 #5899 Del Skrevet 24. mai 2009 Hage! Det høres helt nydelig ut hos deg, pøblis. Ellers stemmer jeg for revebjeller (gjerne hvite ), stokkroser, og storhjelm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 24. mai 2009 #5900 Del Skrevet 24. mai 2009 Hage! Det høres helt nydelig ut hos deg, pøblis. Ellers stemmer jeg for revebjeller (gjerne hvite ), stokkroser, og storhjelm. Og der var jeg straks tilbake i hagen til farmor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå