Gå til innhold

Pøbelstreker, englestøv og champagne på fredager.

pøbelsara

Anbefalte innlegg

God "morgen", Pøbelsara :)

Jeg er småhekta på amerikansk litteratur for tiden. Har du noen favoritter å anbefale meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg antar du ikke vil ha tips om Paul Auster, Ciara. :engel: (jeg klarte ikke å la være).

:ler:

Nei, han er jeg oppdatert på. Eller jeg har bare en eller to romaner jeg ikke har lest. Derimot er det jo smart å nevne ham uansett, siden alle som nevner Paul Auster uoppfordret automatisk stiger i anseelse hos meg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Siri Hustvedt, selvsagt. Ellers har jeg "bare" kursene mine i amerikansk modernisme bak meg, og må derfor for eksempel anbefale John dos Passos og F. Scott Fitzgerald.

Jeg har forresten Austers The Man in the Dark på vei til meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest dos Passos. Kanskje det er neste prosjekt?

The Great Gatsby skal jeg lese om igjen. Jeg leste og elsket den for noen år siden, men nå er dessverre mye glemt. Mye pga tidligere nevnt hurtiglesing :sjenert:

Jeg tror ikke du blir skuffet over Man in the Dark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste forresten nettopp True Tales of American Life. Anmeldelse inne hos meg for de som er interesserte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei! Jeg liker veldig, veldig godt Richard Powers' The time of our singing. (Men jeg tror at Honesty synes den er litt kjedelig. You ask her!) Jeg syntes denne boken var utrolig vakker og trist og rørende. Dessuten innholder den en hel masse musikkreferanser - til noe av den vakreste musikken jeg vet om, og det gjorde at jeg ble helt betatt av den.

The short history of a prince av Jane hamilton rørte meg veldig når jeg leste den, og jeg rett og slett elsker bøkene til Fannie Flagg. Welcome to the world, Baby Girl er en fantastisk historie, med karakterer så snodige og hjertegode og modige og herlige at man må gi seg over. Fannie Flagg har også skrevet Fried green tomatoes at Whistle Stop Cafe, og den boken er bare helt fantastisk, og anbefales alle som ikke har lest den!

Ellers liker jeg for eksempel Anne Tyler. Hun har skrevet "The accidental tourist", som ble gjort til en fin film for noen år siden, "Dinner at homesick restaurant" er en rar og rørrende historie om en dysfunksjonell familie hvor faren/mannen en dag bare forlater familien, og mor aldri forteller barna at far har reist fra dem. Når de blir voksne, starter den mellomste sønnen i familien en restaurant hvor han serverer soulfood, og gang på gang på gang prøver å samle hele familien til å nyte et helt måltid sammen. En nydelig bok, som er en av de jeg tar fram og leser om igjen med jevne mellomrom.

Siri Hustvedts "the Sorrows of an American" synes jeg var en nydelig bok. Akkurat nå leser jeg "What I loved" av samme forfatter.

Endret av pøbelsara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker Siri Hustvedt også :)

Da tror jeg det blir Richard Powers og John dos Passos.

Takk for tips :)

(Og Fannie Flagg-boken, er filmen Stekte, grønne tomater basert på den?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker Siri Hustvedt også :)

Da tror jeg det blir Richard Powers og John dos Passos.

Takk for tips :)

(Og Fannie Flagg-boken, er filmen Stekte, grønne tomater basert på den?)

:Nikke: Den er så fin! (Både boken og filmen, synes jeg.)

Endret av pøbelsara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste forresten nettopp True Tales of American Life. Anmeldelse inne hos meg for de som er interesserte :)

Jeg så det, og ble veldig interessert! Den hørtes ut som om den er midt i blinken for meg. :):hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det, og ble veldig interessert! Den hørtes ut som om den er midt i blinken for meg. :):hoppe:

Det skulle jeg tro den er, ja! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke: Den er så fin! (Både boken og filmen, synes jeg.)

Jeg kjøpte akkurat filmen! :) Gleder meg til å se den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Krynkel

Og jeg har som tidligere nevnt, nylig sett Fried green... Du kan glede deg, eilan! Men boken er bedre, husker jeg. (15 år siden sist jeg leste den, så et par forbehold om hukommelsessvikt.)

Ciara, jeg skulle gjenlese Tatt av vinden i år, men den er så j***** kjedelig at den i 2-3 uker nå har ligget med bokmerket på side 269. Anbefales med andre ord ikke. Da liker jeg John Steinbeck langt bedre.

Siden alle dere leser noe av Siri Hustvedt, kan jeg jo si at A Plea for Eros (essaysamling) ligger ved siden av meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ciara, jeg skulle gjenlese Tatt av vinden i år, men den er så j***** kjedelig at den i 2-3 uker nå har ligget med bokmerket på side 269. Anbefales med andre ord ikke. Da liker jeg John Steinbeck langt bedre.

Siden alle dere leser noe av Siri Hustvedt, kan jeg jo si at A Plea for Eros (essaysamling) ligger ved siden av meg her.

Da blir det ikke Tatt av vinden med det første ;) Men enig med deg ang. Steinbeck, det er bra bøker!

Har du lest noe av Hustvedt før? Jeg synes En bønn for Eros er interessant, men den kan ikke sammenlignes med romaner som Med bind for øynene eller The Sorrows of an American.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krynkel

Jeg har Hustvedt til gode! Står i lesekø hos svigermor; venter på Sorrows-boken. Kan plukke flere av henne fra svigermorhyllen om jeg ønsker, men det er så langt ikke prioritert. Hva skal man med bibliotek og bokhandel, når man har en svigermor med god smak? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mandag og :sol: - i alle fall foreløpig. Det er visstnok mer snø på vei. Noe så trist. :(

I dag skal jeg jobbe, jobbe og jobbe. :pisk: Det ligger artikkelkopier og bøker strødd utover hele stuegulvet.

Og så skal pøbelprinsessen ha med en venninne hjem etterpå. Hvis jeg er riktig heldig, kommer de til å leke så fint at jeg får jobbet litt da også.

:hallo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en flott lesedag! Kanskje du kan sette deg i solveggen med en artikkel? :sol:

Hørtes ikke dumt ut! :briller: jeg må forte meg før det begynner å snø igjen, selvsagt, men foreløpig er det jo ikke en sky på himmelen.

Hm.... Kakao :kaffekopp: , :briller: og bok....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...