Gjest Dallandra Skrevet 15. januar 2008 #461 Del Skrevet 15. januar 2008 Akk så herlig enkel verden var før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 15. januar 2008 #462 Del Skrevet 15. januar 2008 Herlige pøbelprinsessen! Gleder meg allerede til vesla vår kommer videre fra dagens ordforråd som stort sett består av pus, bæsj, kjeks og denslags. Ligner hun det minste på sin mor, noe hun ifølge sikre kilder gjør, skal vi få ett og annet å svare på... Jeg lar meg også imponere over de som vet hva de skal bli i ung alder. Selv har jeg i en alder av 36 rukket å ta karrieremessig helomvending to ganger. Jobben jeg har i dag er på mange måter drømmejobben, men også krevende, så jeg er spent på om jeg fortsatt synes det er drømmejobben om noen år. Hva jeg skal bli når jeg blir stor, det vet jeg ennå ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 15. januar 2008 #463 Del Skrevet 15. januar 2008 Her utfordres heteronormativiteten, ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 15. januar 2008 #464 Del Skrevet 15. januar 2008 Jeg tok grunnfag og mellomfag i sykepleievitenskap da jeg var i permisjon med pøbelprinsessen. (Ordinær studieprogresjon...) Litt tveegget ting å gjøre, det der....jeg hadde en supergrei baby, og det var bare forelesninger 2 dager i uken, så det gikk fint. Og jeg syntes det var veldig spennende og morsomt. (Selv om det var litt heftig å ha 8 timers eksamen med en 6 mndrs. baby - jeg måtte pumpe litt underveis, ja....) SYntes at jeg fikk maks ut av den permisjonstiden! Men jeg opplevde litt jantelov fra kolleger etterpå, og det var jeg helt uforberedt på. En jeg trodde var en god kollega, baktalte meg og mente jeg var en "dårlig" mor, og i tillegg litt blærete fordi jeg studerte under permisjonen. Jeg startet forøvrig grunnutdanningen i sykepleie når den eldste var 18 mndr. det var helt greit å være student og småbarnsmor, synes jeg. Så bra å kunne kombinere det Kunne absolutt vært morsomt å prøvd noe av det samme, men jeg mangler nok litt motivasjon skal jeg innrømme... Jeg tenkte lenge på tidskonto under permisjonen da. Har mange oppgaver som kunne fungert bra med hjemmekontor... Har lagt det på hylla nå da. Fant ut at jeg vet så og si ingenting om babyer, og ingen kan jo si hvordan vår lille blir... Ligner han faren sier ryktene at jeg nok har mer enn nok å gjøre det første året... Fant ut at det sikkert var lettere å få til litt hjemmekontor i ettertid hvis jeg finner ut at jeg har tid og overskudd til det, enn det vil være å love det og ikke få det til... Men håper jeg ikke blir altfor ensporet, og gleder meg egentlig til et år med noe helt annet også... Trives på jobb, men skal bli godt å tenke på noe helt annet en stund... ....og jeg er veldig imponert over deg - og alle andre som klarer å ta en avgjørelse på hva de vil bli, og starte opp utdanning rett etter videregående! Du har jo allerede imponerende fartstid i arbeidslivet - og i yrket ditt!! Nja, avgjørelse og avgjørelse... Jeg hadde vel flaks... Var fryktelig usikker, også derfor jeg ville prøve arbeidslivet. Var heldig og trives utrolig godt. Så da har jeg blitt her da... Tror ikke det vil endre seg heller. Selv om jeg kan bli litt lei til tider... Er med på for kjærester som kommer hjem torsdag!!(Min kommer også da...men han har bare vært borte siden igår, da...) Og kveldens spørsmål fra pøbelprinsessen: "Mamma, kan jeg bli kjæreste med Ida?" (vi har snakket om det før, at noen jenter er kjærester med jenter, og noen gutter med gutter.) Den veldig politisk korrekte pøbelsaramammaen: "Ja, det kan du godt være, hvis du vil ha jentekjæreste." Pøbelprinsessen: "Jamen, kan vi få baby da?" Jeg orket rett og slett ikke å forklare om "Storken" og inseminasjon akkurat nå....så jeg svarte: "Nei. To jenter kan ikke få baby sammen." Pøbelprinsessen: "Hm. Da tror jeg nok at jeg heller velger Joakim til kjæreste, jeg!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 16. januar 2008 #465 Del Skrevet 16. januar 2008 Og kveldens spørsmål fra pøbelprinsessen: "Mamma, kan jeg bli kjæreste med Ida?" (vi har snakket om det før, at noen jenter er kjærester med jenter, og noen gutter med gutter.) Den veldig politisk korrekte pøbelsaramammaen: "Ja, det kan du godt være, hvis du vil ha jentekjæreste." Pøbelprinsessen: "Jamen, kan vi få baby da?" Jeg orket rett og slett ikke å forklare om "Storken" og inseminasjon akkurat nå....så jeg svarte: "Nei. To jenter kan ikke få baby sammen." Pøbelprinsessen: "Hm. Da tror jeg nok at jeg heller velger Joakim til kjæreste, jeg!" Herlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 16. januar 2008 #466 Del Skrevet 16. januar 2008 God formiddag, pøbelsara. Det er så artig med sånne barnespørsmål og barneresonnementer. Selv har jeg på morgenen hatt en lengre samtale med minsten om tyver, rettssystemet, advokater, straff og fengsel. Og selvsagt anger. Anger er viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 16. januar 2008 #467 Del Skrevet 16. januar 2008 Tittei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulva35 Skrevet 16. januar 2008 #468 Del Skrevet 16. januar 2008 pøbelsara Herlig med unger og alt det de spør om Pøbelprinsessen er heldig som har en pøbelmamma som forklarer og forteller så godt hun kan. Jeg hadde også en sånn mamma, men jeg hadde en pappa som alltid svarte: Fordi det er sånn. Og andre ganger hvis jeg spurte hvorfor jeg ikke fikk lov til ditt og datt, så svarte han alltid: Fordi viljen din ligger i bukselomma mi Ganske frustrende kan jeg huske. Ha en fin dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #469 Del Skrevet 16. januar 2008 Å ja, jeg synes det er veldig viktig å forsøke å svare på det barn spør om. Jeg husker selv hvor enormt vitebejærlig jeg var som liten. Heldigvis tok begge foreldrene mine det på alvor, og jeg kan godt huske at leksikonet vårt ble ganske velbrukt etterhvert, og at mamma og jeg ofte gikk til biblioteket for å finne bøker om ting jeg ville vite mer om. Jeg tror nok at pøbelprinsessen likner mye på meg slik jeg var når jeg var liten. Hun blir helt oppslukt av ting, og kan leke, tegne, male perle etc. i timevis, dypt konsentrert. De andre barna til pøbelgemalen er mye mer flaksete av seg, så han er også imponert over hvor engasjert og oppslukt PP blir av det hun holder på med. Og mens hun holder på, så flyr veldig ofte tankene hennes, og da kommer alle disse spørsmålene.... Pøbelgemalen er litt fascinert av at hun er sånn - og ser også at det nok kommer fra meg. Jeg liker så godt å holde på med ting som gir meg en slags flyt-opplevelse. Jeg opplever det ofte når jeg maler (både vegger og bilder:)), og ofte når jeg jobber. Drømmen min er at jeg snart skal oppleve litt flyt i studiene mine....jeg lengter etter en dag hvor jeg skriver og glemmer at tiden går......men det kommer vel. I mellomtiden surrer jeg rundt her, da.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 16. januar 2008 #470 Del Skrevet 16. januar 2008 Jeg liker så godt å holde på med ting som gir meg en slags flyt-opplevelse. Jeg opplever det ofte når jeg maler (både vegger og bilder:)), og ofte når jeg jobber. Drømmen min er at jeg snart skal oppleve litt flyt i studiene mine....jeg lengter etter en dag hvor jeg skriver og glemmer at tiden går......men det kommer vel. Jeg lever på sånne flyt-opplevelser, og opplever det først og fremst i forbindelse med jobb, nye idéer og prosjekter etc, når hjernen virkelig setter i gang og jobber av seg selv, feks mens jeg sover, og jeg går rundt hele dagen i min egen lille kreative boble. Det kommer garantert etterhvert til å prege studiene dine, det er jeg sikker på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dallandra Skrevet 16. januar 2008 #471 Del Skrevet 16. januar 2008 Har bestemt meg for å søke meg inn på universitetet igjen, ettersom studieretten min har gått ut på dato Dvs at jeg blir student, hel eller deltid enten til høsten eller til neste høst, antakeligvis. Riktignok fortsatt på lavere grads nivå. Tenkte det her var et passende sted å nevne det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 16. januar 2008 #472 Del Skrevet 16. januar 2008 Rart hvor forskjellige unger kan være... Ser nevøen vår. Han kan leke for seg selv i timesvis. Han synes det er morsomt å leke med kusina si og med fetteren sin. Men begge to på en gang, det er litt mye. Da finner han heller på noe helt annet :-D Få flyt er deilig ja. Utrolig hvor mye en får gjort da, men ikke alltid så lett å få det når det passer best da. Men ordner seg nok med studiene. opplever gjerne sånne ting som en byll. Du sliter og sliter med å få hull på den, men så plutselig letter trykket og ting går mer av seg selv. Ha en strålende dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 16. januar 2008 #473 Del Skrevet 16. januar 2008 Anger er viktig. Anger og tilgivelse er de viktigste ordene mine. ---------------- Min svigerfar var visstnok svært tålmodig med sine vitebegjærlige barn, deriblant min mann. Det har han bestemt seg for å videreføre, og stopper alltid opp dersom ungene lurer på noe. Å kunne gi et skikkelig svar på alle spørsmål har vært et overordnet mål. Som den litt mer utålmodige typen jeg er, beundrer jeg denne evnen, siden jeg også vet at han innerst inne også får fyllt opp sin tålmodighetskvote ganske raskt. Det er visst her man skal referer barnas gullkorn? Minsten i morges etter å ha gitt meg verdens deiligste klem: -Mamma, du he verdens varmaste kinn. Å pappa he verdens stikkaste kinn, Nei, forresten de e blåsefisken! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #474 Del Skrevet 16. januar 2008 Takk, alle sammen for oppmuntring! det hjelper utrolig godt på både inspirasjon g slevtillit når dere stikker innom og muntrer meg opp litt! Nå skal jeg snart logge av og tvinge meg til å lese og kanskje skrive litt.....i håp om litt progresjon. Det som er det verste (eller det beste ) er at det er ikke så mye som skal til for å inspirere meg, heller.....og jeg kan på en måte forestille meg at jeg snart skal være igang med å skrive av hjertens lyst. Snart!! (Etterpå....) Pøbelgemalen er fortsatt på reisefot, og i dag vet jeg ikke hva jeg skal ha til middag - så jeg tenkte jeg skulle legge ut hvilke råvarer jeg har i hus, i håp om å få noen tips Jeg har: jordskokker mandelpoteter laks puy-linser tomater (ferske, soltørkede og hermetiske) brokkoli butterbeans (hermetiske) bacon røkte kjøttpølser av kylling og kalkun kyllingbryst Ellers har jeg div. basisvarer - div. ost, smør, oliven- og rapsolje, sjalottløk, hvitløk, gulrøtter, agurk. selleri...etc. Ellers laget jeg grønnkål med bønner i går. Det var ganske godt. Jeg hoppet over gulrøtter i min oppskrift, og brukte butterbeans istedet for brune. Det var godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dallandra Skrevet 16. januar 2008 #475 Del Skrevet 16. januar 2008 Så mange fremmede ingredienser :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 16. januar 2008 #476 Del Skrevet 16. januar 2008 Å, matspørsmål! Da foreslår jeg laks med tomat- og linsesalat. Laksen (hvis det er filet) kan feks strykes med en blanding av dijonsennep, sitron og evt litt honning, og bakes i ovnen. Linsesalat: 2,5 dl Puy-linser (dvs. små grønne) 1/4 presset sitron (eller mer, smak til) 1 stor ts fransk sennep 3 ss extra virgin olivenolje 1 fedd hvitløk (most med litt salt, bruk knivbladet) salt og pepper 1 finhakket rødløk 4 hakkede tomater 1 stor bunt hakket bladpersille Kok linsene møre (ca. 20 min) i usaltet vann. Lag sennepsvinaigrette og ha i en bolle sammen med hakket rødløk, hvitløk, tomater og persille. Ha i de varme linsene så snart de er ferdigkokte. Salaten kan gjerne få stå ca. 10 min så smakene blander seg bedre. Smak til med mer salt, pepper og sitron hvis nødvendig. Server linsene og laksen med litt matyoghurt, og gjerne en ekstra sitronbåt. Eller: Siden du har jordskokker, ser jeg for meg at det må passe bra til i stedet for matyoghurt. Kok terninger av jordskokk i litt melk, sil fra og mos med stavmikser sammen med en smørklatt og litt reven parmesan. Smak til med salt, pepper og litt presset sitron, evt trøffelolje om du har og liker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 16. januar 2008 #477 Del Skrevet 16. januar 2008 Jeg har: jordskokker mandelpoteter laks puy-linser tomater (ferske, soltørkede og hermetiske) brokkoli butterbeans (hermetiske) bacon røkte kjøttpølser av kylling og kalkun kyllingbryst Ellers har jeg div. basisvarer - div. ost, smør, oliven- og rapsolje, sjalottløk, hvitløk, gulrøtter, agurk. selleri...etc.Jeg tenkte umiddelbart på stekt kyllingbryst med jordskokkpuré, det er en kombinasjon jeg har hatt god erfaring med. Dampet brokkoli til, eller puylinser med løk og noen små gulrotterninger. Hvis det er skinn på kyllingbrystet er det godt med litt smør iblandet ferske urter under skinnet før steking. Ovnsbakt laks med salat av butterbeans, tomater og litt løk kan være et annet alternativ. Puy-linser er jo også godt til laks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 16. januar 2008 #478 Del Skrevet 16. januar 2008 Hihi, Nilma, vi simultansvarte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 16. januar 2008 #479 Del Skrevet 16. januar 2008 Puy-linser er jo også godt til laks....og det ser jeg at Eurydike også tenkte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #480 Del Skrevet 16. januar 2008 Å, matspørsmål! Tusen, tusen takk! Det høres veldig godt ut..og dette blir definitiv dagens middag...jeg gleder meg! Og så slipper jeg å handle, fordi jeg har alt jeg trenger i hus. Den unge damen jeg bor sammen med er håpløs i matveien. Hun liker nesten ingenting. (og det er SANT) Ris med ketsjup har vært løsningen litt for mange ganger. I dag skal hun få røkt kjøttpølse med dampet brokkoli og agurk, og litt rømmesaus til. Jeg håper at hun en dag skal oppdage bordets gleder - og gjøre som andre barn; komme løpende og spørre forventningsfullt; "hva er det til middag?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå