pøbelsara Skrevet 13. desember 2008 Forfatter #4581 Del Skrevet 13. desember 2008 Kommunikasjon; same, same but different Thaiene er ikke spesielt gode til å snakke engelsk - og jeg er definitivt ikke spesielt god til å snakke Thai. Khap khun khaa - betyr takk, så vidt jeg vet. Sawadee kaa - betyr velkommen. Chaang betyr elefant, jai betyr stor, og noi betyr liten. Mai pet betyr ikke sterk, og er et must når man skal bestille mat - selv det ikke alltid hjelper stort. Men der stopper mine Thai-kunnskaper. Ikke akkurat noe å kommunisere med, de ordene der. Men de snakker en slags engelsk. Vi klarer å bestille mat og å prute priser. Selv om jeg ikke snakker thai, er jeg temmelig overbevist om at de oversetter ganske ordrett fra Thai. Begrepet same, same (but different) brukes av alle, og thaiene gjentar visstnok også ordene to ganger når de snakker Thai , for å understreke noe. Jeg fikk høre av en kvinnelig kelner at : "Your baby look same same like you!" Og fra en annen kelner, etter at vi hadde bestilt de samme rekene til forrett som vi hadde spist dagen før: "You want slim (shrimp), same same lai yesterday?" Eller strandselgeren som gjerne ville selge oss en dykkemaske og snorkel, viste dem fram og sa: "looking fish - cheap cheap!" Og begrepet "same, same but different", er visstnok også ganske direkte oversatt fra Thai - det er ment å skulle beskrive noe som er likt, men allikvel litt annerledes - f.eks. en restaurant som serverer alle de tradisjonelle thairettene, men prøver å være litt annerledes. Eller slik som forskjellen mellom den engelsken jeg snakker på ferie i Thailand og den jeg snakker med min engelskspråklige professor. Etter to uker i Thailand. var det litt av en overgang å skulle ha veiledning på engelsk, gitt. Det ble liksom bare rett og slett same, same, but (very)different. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 14. desember 2008 #4582 Del Skrevet 14. desember 2008 Minner meg veldig om kommunikasjonen med indiske kollegaer på engelsk. Husker veldig godt første gangen jeg traff en av dem. Vi hadde kick-off og han pratet mesteparten av dagen og prøvde å beskrive prosjektet. Jeg har aldri følt meg så dum noensinne. Jeg skjønte ikke et kvekk og kom hjem som et slakt. Hadde brukt så utrolig mye energi og krefter på å prøve å finne noe som minnet om engelsk i praten hans Heldigvis blir en bedre med trening. Men når to av dem prater sammen faller jeg fortsatt av. De har en helt annen gramatikk enn oss. Jeg trøster meg med at også engelskmenn og amerikanere sliter med å forstå dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 14. desember 2008 #4583 Del Skrevet 14. desember 2008 Så nydelige bilder av dere på fjesboka! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 15. desember 2008 Forfatter #4584 Del Skrevet 15. desember 2008 God morgen! Nå bærer det straks avgårde til spennende dag i regi av veileder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 15. desember 2008 #4585 Del Skrevet 15. desember 2008 God morgen! Nå bærer det straks avgårde til spennende dag i regi av veileder. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 15. desember 2008 #4586 Del Skrevet 15. desember 2008 God morgen, og lykke til på veiledning! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 15. desember 2008 #4587 Del Skrevet 15. desember 2008 Ha en fin dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Page Skrevet 15. desember 2008 #4588 Del Skrevet 15. desember 2008 Ønsker deg en fin dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 15. desember 2008 #4589 Del Skrevet 15. desember 2008 Ha en fin dag, pøbel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 15. desember 2008 #4590 Del Skrevet 15. desember 2008 Hvordan gikk det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 15. desember 2008 Forfatter #4591 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Har hatt en supermorsom dag. Dessuten har jeg definitivt valgt riktig veileder. Men nå - MIDDAG! Endret 15. desember 2008 av pøbelsara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 15. desember 2008 #4592 Del Skrevet 15. desember 2008 Bedre og bedre dag for dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 17. desember 2008 Forfatter #4593 Del Skrevet 17. desember 2008 Nå har jeg vært på Smart Club og svidd av noen tusenlapper. Det ble gaver til en niese og en nevø, vinbøker til kjæresten min, julepapir, gavelapper, diverse ost, spekeskinke, julepølse, shampo og balsam i storpaninger, sashimi som skal spises til lunsj straks, gåsefett til kr. 34,- for et glass, andeconfit, og masse andre greier. Men ikke noe fake-juletre. Det var altfor stygt, det de hadde - så det blir nok ekte edelgran i år også. Selv om vi mistenker at pøbelprinsessen kanskje kan være allergisk. Men jeg vet ike hva jeg skal kjøpe til mannen i mitt liv. han har alt mulig, og liker best de tingene han har hatt lenge... Jeg lurer litt på å kjøpe langrennski til ham, men jeg vet at han egentlig ikke ønsker seg det. Hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 17. desember 2008 #4594 Del Skrevet 17. desember 2008 Jeg digger SmartClub! Synd jeg er der så sjelden. Ad gave: Du har jo kjøpt vinbøker? Trenger han klær? iPod? Tøfler? Jeg aner ikke hva jeg skal kjøpe selv, forresten. Håper du får gode forslag jeg kan rappe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 17. desember 2008 #4595 Del Skrevet 17. desember 2008 Jeg digger SmartClub! Synd jeg er der så sjelden. Jag har faktisk aldri vært på Smart Club. *fordomsfull* Men det så jo unektelig ut som en bra handlerunde! Tror jeg må revurdere mine fordommer noget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Faerie Skrevet 17. desember 2008 #4596 Del Skrevet 17. desember 2008 Thermodress? Spiller han? Notebok? Mansjettknapper med bryllupsdatoen deres på? Fiskestang? "Hvordan bygge en utepeis"-bok? Verktøy? Billetter til teater/ballett/opera/kino/middag ute/helgetur? Snaaart er det onsdagskveld. *utålmodig* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 17. desember 2008 #4597 Del Skrevet 17. desember 2008 Jag har faktisk aldri vært på Smart Club. *fordomsfull* Men det så jo unektelig ut som en bra handlerunde! Tror jeg må revurdere mine fordommer noget. Før var det en liten SmartClub i sentrum, jeg vet ikke om den fortsatt er der? Genial. Alle mulige grønnsaker og frukt. Og ender. Andeconfit i store bokser. Gåsefett. Alt mulig i lekker mat. Gode eplesafter og lekkerheter på glass og flaske. Resten må man jo bare gå forbi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 17. desember 2008 #4598 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) Før var det en liten SmartClub i sentrum, jeg vet ikke om den fortsatt er der? Genial. Alle mulige grønnsaker og frukt. Og ender. Andeconfit i store bokser. Gåsefett. Alt mulig i lekker mat. Gode eplesafter og lekkerheter på glass og flaske. Aner ikke. :klø: I min uvitenhet trodde jeg den eneste SC'en i Osloområdet er den gigantiske på Slependen? Alle fordommer trekkes tilbake hvis det er mulig å få tak i digg mat der. Edit: Elendig geografikunnskap. Endret 17. desember 2008 av O-Ren Ishii Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 17. desember 2008 #4599 Del Skrevet 17. desember 2008 Aner ikke. :klø: I min uvitenhet trodde jeg den eneste SC'en i Osloområdet er den gigantiske på Billingstad? Alle fordommer trekkes tilbake hvis det er mulig å få tak i digg mat der. Verdens diggeste mat. Jeg har vært på den i sentrum flere ganger, men jeg har veldig orienteringsproblemer, så jeg har trøbbel med å forklare nøyaktig hvor den ligger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 17. desember 2008 #4600 Del Skrevet 17. desember 2008 Hm. Googlet og det ser ut til at den er borte. Mange SmartClubavdelinger har jo blitt nedlagt i det siste og overtatt av Ica eller noe sånt. Dessverre! Nå ble jeg lei meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå