Daria Skrevet 21. mai 2008 #2281 Del Skrevet 21. mai 2008 God tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariposa Skrevet 21. mai 2008 #2282 Del Skrevet 21. mai 2008 Nå er dere vel fremme forlengst...,men bedre sent enn aldri, ønsker dere en fortreffelig tur , og ser frem til referat ved hjemkomst. :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mummi* Skrevet 21. mai 2008 #2283 Del Skrevet 21. mai 2008 ...og der var fuglen fløyet. Jeg rakk ikke å ønske god tur, så derfor stikker jeg inn hit og legger en god chardonnay til kjøling som en velkommen-hjem-hilsen! :smile: Vi var inne på at det er vakkert i Norge (det var visst i tråden til Ulva), men når jeg kjører langs norske veier om sommeren og ser alt søppelet og de overgrodde grøftekantene, og rundkjøringene som ser ut som et villniss, da må jeg tenke på de franske pent klipte, søplefrie veikantene, og rundkjøringene med blomster og gjerne en skulptur. Hvordan får de det til, i et land med så mange problemer og de har ikke engang olje! Heia Frankrike! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 22. mai 2008 #2284 Del Skrevet 22. mai 2008 *Vinker tilbake og venter på referat* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #2285 Del Skrevet 25. mai 2008 Nå er vi tilbake igjen. Vi har fått mye deilig mat og drikke, vi har vært sammen med skikkelig hyggelige mennesker, og masterkortet har fått kjørt seg skikkelig... Været var helt flott bortsett fra noen skurer i går, og rivieraen er bare herlig. Særlig på denne tiden av året. Fyldig referat følger senere.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 25. mai 2008 #2286 Del Skrevet 25. mai 2008 Høres bra ut. hjem igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariposa Skrevet 25. mai 2008 #2287 Del Skrevet 25. mai 2008 Og velkommen hjem igjen. :-D God mat og drikke,hyggelige mennesker,flott vær og svidd masterkort... :banantroll: Høres ut som en perfekt tur. :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zia Skrevet 25. mai 2008 #2288 Del Skrevet 25. mai 2008 Gleder meg til referat! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 25. mai 2008 #2289 Del Skrevet 25. mai 2008 Jeg gleder meg også til referat. Jeg håper du avslører nøyaktig hva masterkortet ble svidd av på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #2290 Del Skrevet 25. mai 2008 Jeg gleder meg også til referat. Jeg håper du avslører nøyaktig hva masterkortet ble svidd av på... ....disse.... f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 25. mai 2008 #2291 Del Skrevet 25. mai 2008 Wow! Da trenger man iallefall ikke refleksvest! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 25. mai 2008 #2292 Del Skrevet 25. mai 2008 Søte sko! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mummi* Skrevet 25. mai 2008 #2293 Del Skrevet 25. mai 2008 VELKOMMEN HJEM, PAPAGENA! Content de te voir de retour a maison! Vår på Rivieraen, mmmmmmm! Venter spent på referatet... Skoene var helkule, tipper Papagenina er i 100! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 25. mai 2008 #2294 Del Skrevet 25. mai 2008 De skoene må jo være en kjempehit :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 26. mai 2008 #2295 Del Skrevet 26. mai 2008 Lykke til i kveld da... Jeg som hadde gledd meg til å se kamp, må stå over (se dagboka mi). Kos dere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #2296 Del Skrevet 26. mai 2008 Forsommer på rivieraen Onsdag og torsdag: Vi landet i Nice ca. 19.30 på onsdagen, og tok taxi til hotellet. Hotellet var helt nydelig, med pene, ganske romslige rom, og vi var heldige og fikk en gigantisk terrasse i tillegg. Hotellet lå i en nydelig hage stor terrasse, basseng, skyggefulle trær, små bord plassert rundt omkring, og veldig sentralt midt i den lille byen. Vi satt på hotellterrassen og drakk champagne mens vi ventet på at resten av selskapet skulle innfinne seg - vi var 12 i alt, fra flere europeiske land. Været var deilig, champagnen var god, og klokken ble faktisk 22.30 før vi fikk somlet oss ut for å få en liten matbit. Vi fant en hyggelig fransk/italiensk restaurant, og jeg spiste nydelig salat med speket andebryst og foie gras, toppet med en nydelig vinagrette. Og jeg fikk 5 forskjellige bladsalattyper! (Og deilige, solmodne tomater....) Vi ble sittende på resturanten en god stund og skravle og drikke en Cotes de Provence rosevin, før vi tok kvelden. Torsdag skulle mennene våre jobbe, så vi luksusdyrdamene spaserte sammen inn til gamlebyen i Antibes, etter å ha fortært en deilig, fransk frokost på terrassen til hotellet. Alt ble servert i og på typisk porvencalsk porselen. Vi vikk croissanter, ferske små baguetter, flere typer syltetøy, honning og en aldeles nydelig tykk naturell jogurt. Og bøttevis med kaffe. Deilig start på dagen! Gamlebyen i Antibes er riktig hyggelig. Typisk gammel, vakker fransk by, med små kafeer, hyggelige butikker og salgsboder. Og torsdager er det bruktmarked der. Masse nydelig, men prisene reflekterte nok at Antibes er et typisk turiststed. Jeg fant nå noen små skatter allikevel, da . Jeg kjøpte en liten parfymeflakong i rosa slepet glass, et bittelite madonnabilde i en oval ramme, og en gammel toalettkoffert i svart lær, med alt innholdet inntakt - en masse små glassflasker og beholdere med sølvfarget lokk, klesbørste, skohorn, alt man trenger til manikyr, og en kam i eget læretui. Etter bruktmarkedet var det på tide med kaffe og Perrier-pause, før det ble handlet inn litt diverse kosmetikk og jålesaker. Og så var det lunsj. Måltidene blir på en måte dagens høydepunkter når man er der nede - maten er veldig god enten man velger en enkel kafe eller en mer ordentlig restaurant. Vi valgte en enkel restaurant på et av torgene inne i gamle Antibes, hvor vi har vært før og fått utrolig god mat. Jeg spiste "Soup de poisson", som er en helt enkel fiskesuppe - bare kraft (av samme typen man bruker til bouillabaisse), som serveres med brødkrutonger, revet ost og rouille. Rouille er en salgs aioli, men med chilli oppi. Utrolig enkelt og utrolig godt, og man får rikelige posjoner også. Vi drakk selvsagt en deilig rosevin til, som vi spanderte isbiter oppi fordi det var en varm dag. Til dessert fikk vi store kopper kaffe, og jeg spiste sitronterte med marengs. (nam!!) Vi var 6 damer på ca. samme alder, og praten gikk ganske livlig. Kelneren ble forøvrig helforvirret av språket vårt, han syntes vi snakket så forskjelllig - og han tok det vel som en selvfølge at vi var fra samme land, siden vi var ett følge. Vi roste ham for å ha et godt språkøre - de skandinaviske språkene må da lyde ganske likt for en som ikke forstår dem, vil jeg tro? Han ble litt lettet da vi fortalte at vi faktisk snakket 4 forskjellige språk, og at vi i tillegg konverserte både på engelsk og tysk. (Han var forresten mer en gjennomsnittlig god i engelsek, til franskmann å være...) Etter lunsj gikk vi hver for oss og handlet, og jeg fant min yndlingsbutikk, La compagnie des petits, hvor de har utrolig nydelige barneklær til ganske greie priser. Papagenina har hatt klær fra hver kolleksjon derfra helt fra hun var bitteliten, fordi vi før vi kjøpte sommerhuset, pleide å reise til rivieraen hvert år i mai/juni.... De hadde mye fint i år også! Det ble flere lekre, franske antrekk til den unge damen. Det lille barnebarnet til papageno fikk stilige, franske babyklær, han også. Etter å ha svidd masterkortet betraktelig, vandret jeg sakte tilbake mot hotellet igjen. Etter en innlagt kaffe og vann-pause på en hyggelig kafe på et torg ved et bord ved siden av en liten, vakker fontene, kom jeg tilbake til hotellet rundt kl. 16.30, og da var mennene våre akkurat ferdige med dagens arbeidsøkt. Så da delte papageno og jeg en halv flaske rosevin på stranden, før vi måtte tilbake til hotellet for å gjøre oss klar til dagens middag. Middagen ble inntatt sammen med hele selskapet her. Vi har vært der flere ganger tidligere, og det er et fantastisk sted - god mat, nydelig beliggenhet, kjempehyggelig personale, og ganske akseptabe priser. (Hvis man trykker på "restaurant" i linken, får man opp alle menyene. Vi valgte fra Menu Bijou.)Jeg spiste 1. Laksecarpaccio 2. Blåskjellsuppe med saffran 3: Lammeskank med løkkraft og hjemmelaget pasta 4. Ost Papageno spiste: 1: Petite fiture 2. Blåskjellsuppe 3. Andebryst 4. Ostekake Maten var kjempegod. Vi satt på flott dekket bord på stranden, med føttene i sanden. Selskapet satte til livs en imponerende menge rosevin, og vi hadde det veldig hyggelig og veldig morsomt. Og etterpå var vi så mette at vi rullet tilbake til hotellet, og rett i seng..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 26. mai 2008 #2297 Del Skrevet 26. mai 2008 Så herlig reiseskildring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dallandra Skrevet 26. mai 2008 #2298 Del Skrevet 26. mai 2008 Åh. Herlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 26. mai 2008 #2299 Del Skrevet 26. mai 2008 Å, drømte meg helt bort jeg nå :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zia Skrevet 26. mai 2008 #2300 Del Skrevet 26. mai 2008 Så morsomt å lese referat! Og så fine matskildringer! Jeg drømmer meg rent bort her jeg sitter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå