Gjest Fjodor D. Skrevet 7. juli 2009 #6161 Del Skrevet 7. juli 2009 Lykke til med dagens prosjekt. Lurer fælt på hva som er din lokale gård og ditt lokale hagesenter. Selv skal jeg teste ut en joggevogn i området. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 7. juli 2009 #6162 Del Skrevet 7. juli 2009 Her skinner sola, og jeg har planer om å få unna litt husarbeid i dag. Men arbeidslysten er visst på ferie enda... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Faerie Skrevet 7. juli 2009 #6163 Del Skrevet 7. juli 2009 Den storhjelmen høres fryktelig skummel ut. Suger til meg alt av gammeldags staude-tips, jeg leker også hage. Eneste jeg har er iris og en sånn blålilla sak jeg aldri husker hva heter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 7. juli 2009 #6164 Del Skrevet 7. juli 2009 Den storhjelmen høres fryktelig skummel ut. Suger til meg alt av gammeldags staude-tips, jeg leker også hage. Eneste jeg har er iris og en sånn blålilla sak jeg aldri husker hva heter. Storhjelmen er i og for seg skummel, men bare om man spiser den, da. Det er en debatt det der om hvorvidt man skal ha giftige planter i hagen eller ikke, mht barn og sånn. Jeg er mener vel at man uansett må lære barn til å ha respekt for at det finnes giftige vekster i naturen som man ikke skal tulle med - jeg hadde det selv slik i min barndom, og mange med meg. Men jeg respekterer og forstår så absolutt at mange ikke ønsker feks akkurat ting som storhjelm og revebjeller i hagen sin siden det nå engang ikke er strengt nødvendig. Men iris var jo et supert tips! Og akeleier likeså. Riddersporer glemte jeg, forresten - det er et mindre giftig alternativ til storhjelmen, i tilsvarende blånyanser. Jeg har en tendens til å glemme stauder som vil ha sol, for jeg har dessverre bare skygge selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Faerie Skrevet 7. juli 2009 #6165 Del Skrevet 7. juli 2009 Den blålilla saken kalles visst toppklokke (campanula glomerata) og ser slik ut. Disse danner et teppe øverst på tomta vår og jeg har med hell flyttet litt ned i blomsterbedet, de blomstret riktignok ikke igjen før etter tre år. Skal flytte mer. Jeg er enig i at barn skal lære seg å ikke spise blomster, og at man godt kan ha giftige planter i hagen. Jeg leste dette: Symptomer på storhjelmforgiftning er en brennende følelse på tungen, oppkast, magesmerter og diaré som fører til lammelse og død., og spesielt den siste biten var temmelig skummel. *memorerer* toppklokke toppklokke toppklokke toppklokke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 7. juli 2009 #6166 Del Skrevet 7. juli 2009 Den blålilla saken kalles visst toppklokke (campanula glomerata) og ser slik ut. Disse danner et teppe øverst på tomta vår og jeg har med hell flyttet litt ned i blomsterbedet, de blomstret riktignok ikke igjen før etter tre år. Skal flytte mer. Jeg er enig i at barn skal lære seg å ikke spise blomster, og at man godt kan ha giftige planter i hagen. Jeg leste dette: Symptomer på storhjelmforgiftning er en brennende følelse på tungen, oppkast, magesmerter og diaré som fører til lammelse og død., og spesielt den siste biten var temmelig skummel. *memorerer* toppklokke toppklokke toppklokke toppklokke Toppklokke, ja! Og jeg vet det om storhjelmen - jeg gikk noen runder med meg selv før jeg anskaffet meg en. Den er en nær slektning av den kanskje giftigste planten i norsk natur, tyrihjelmen. Og så var det for hundre år siden en episode i Hjartet på rette staden (!) der røtter av storhjelm ble forvekslet med pepperrot i kjøkkenhagen på puben, og man laget roastbeef-sandwich med pepperrotkrem, og Gina eller hvem det var endte på sykehus med lammelser og nesten strøk med. *uutslettelig inntrykk* Jaja, nå fikk nok stakkars pøbelsara lyst til å plante i hagen, tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 7. juli 2009 #6167 Del Skrevet 7. juli 2009 Toppklokke er jo helt nydelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 7. juli 2009 #6168 Del Skrevet 7. juli 2009 Toppklokke, ja! Og jeg vet det om storhjelmen - jeg gikk noen runder med meg selv før jeg anskaffet meg en. Den er en nær slektning av den kanskje giftigste planten i norsk natur, tyrihjelmen. Og så var det for hundre år siden en episode i Hjartet på rette staden (!) der røtter av storhjelm ble forvekslet med pepperrot i kjøkkenhagen på puben, og man laget roastbeef-sandwich med pepperrotkrem, og Gina eller hvem det var endte på sykehus med lammelser og nesten strøk med. *uutslettelig inntrykk* Jaja, nå fikk nok stakkars pøbelsara lyst til å plante i hagen, tenker jeg. @Aricia. Du gir begrepet kjøkkenhage en ny forståelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 7. juli 2009 #6169 Del Skrevet 7. juli 2009 Ynnsjyll, pøblis - jeg ble lokket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 7. juli 2009 #6170 Del Skrevet 7. juli 2009 Iris og akeleier! Jeg har foreløbig bare kjøpt hortensia i år, jeg. I krukker. Men nå har jeg funnet ut av et sted der det vokser masse vill ramsløk. Dit skal jeg ta en ekspedisjon medbrakt spade og plastpose. Ha! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 7. juli 2009 Forfatter #6171 Del Skrevet 7. juli 2009 Fryktløse pøbelsara lar seg ikke skremme så lett, nei. Jeg har tatt frem spaden, men jeg har foreløpig vært opptatt med å klippe ned stygge Tromsøpalmer både i grøftekanten utenfor gjerdet og på feltet der staudene skal få danne en vakker øy i plenen med tiden. Etterpå har jeg sprayet stengelen som sto igjen etter dusteTromsøpalmen med Roundup. Og nå skal jeg spa. Så skal jeg lage et stativ av fem staur som er ca. to meter høye - den skal stå midt i øya og være vert for en klatrende rose, tror jeg. Jeg har en New Dawn-rose som klatrer oppover veggen på det gamle huset og blomstrer som besatt akkurat nå. Den har blitt over to meter høy med uttallige grener bare på 1 1/2 sesong her nede, så jeg tror jeg skal satse på å plante en der oppe på den lille øya også. "Øya" er triangulær, og ca. 5 x 5 x 5 meter, så det er nok av plass. Planen er å plante stauder som brer seg og frør seg selv, og ta det bit for bit. Jeg hadde først planlagt å anlegge noen grønnsaksbed der opp også, men urtetrauet som står midt på plenen har blitt beitet ned av noen besøkende dyr mens vi var borte, så jeg tror grønnsaker, salat og urter kanskje kan bli opphav til mer frustrasjon enn glede, så jeg avventer... @Fjodor: Jeg er på Sørlandet. Den lokale gården med gårdsutsalg ligger i nabokommunen og er nok ikke å trilleavstand selv for en spreking som deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariposa Skrevet 8. juli 2009 #6172 Del Skrevet 8. juli 2009 pøbelsara Grattis med seier i dag! Mange nydelige planter som er nevnt her,men hva med Fritillaria imperialis(Keiserkrone) ? Det er en ærverdig gammel løkplante med praktfulle blomster, som kom til Norge på slutten av 1600 tallet. Og så det geniale: Den har også den gode egenskapen at den holder markmus og rotter unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 8. juli 2009 #6173 Del Skrevet 8. juli 2009 Hortensia er nydelig. Jeg anbefaler et opphold på Azorene for alle hortensia-fantaster. Jeg har ikke hortensia selv. Jeg har prøvd å ha den i krukker, men synes den er svært krevende å holde liv i. Men skal snart prøve å plante en ned i jorda, og da bør det jo bli enklere? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 8. juli 2009 Forfatter #6174 Del Skrevet 8. juli 2009 pøbelsara Grattis med seier i dag! Mange nydelige planter som er nevnt her,men hva med Fritillaria imperialis(Keiserkrone) ? Det er en ærverdig gammel løkplante med praktfulle blomster, som kom til Norge på slutten av 1600 tallet. Og så det geniale: Den har også den gode egenskapen at den holder markmus og rotter unna. Takk for plantetips - og takk for gratulasjoner! Mannen var på kampen og han var selvsagt veldig fornøyd. Det tar nok litt tid før hele øya blir ferdig og står frem i blomsterprakt. Den er jo 5 x 5 x 5 meter, så jeg planlegger utstrakt frøsåing og utplanting neste år - og deling av de staudene jeg har og de naboen har å by på. Men det var faktisk deilig å jobbe til svetten silte i dag. Og i morgen skal pøbelprinsessen og jeg bygge stativ til klatrerose. Det skal trone midt i øya, og jeg planlegger både en New dawn-rose og en hvit variant rundt det stativet. Det tror jeg blir kjempefint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 8. juli 2009 Forfatter #6175 Del Skrevet 8. juli 2009 Hortensia er nydelig. Jeg anbefaler et opphold på Azorene for alle hortensia-fantaster. Jeg har ikke hortensia selv. Jeg har prøvd å ha den i krukker, men synes den er svært krevende å holde liv i. Men skal snart prøve å plante en ned i jorda, og da bør det jo bli enklere? :klø: Jeg skal i hvertfall prøve, det er sikkert. Jeg synes hortensia er utrolig vakre planter. En av naboene rett borte i veien har en fantastisk fin en - så da bør de jo trives her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 9. juli 2009 Forfatter #6176 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Torden og brak. Jeg liker tordenvær. I dag skal vi kose oss, vaske litt, rydde litt og bare være sammen, pøbelprinsessen og jeg. I morgen kommer nemlig en hel horde med gjester hit - så da er det slutt på freden. Endret 9. juli 2009 av pøbelsara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjodor D. Skrevet 9. juli 2009 #6177 Del Skrevet 9. juli 2009 Torden og brak. Jeg liker tordenvær. I dag skal vi kose oss, vaske litt, rydde litt og bare være sammen, pøbelprinsessen og jeg. I morgen kommer nemlig en hel horde med gjester hit - så da er det slutt på freden. Hvordan har du funnet ut at jeg og familien kommer brautende?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 9. juli 2009 #6178 Del Skrevet 9. juli 2009 Jeg elsker sol og bading, men jammen er det ikke noe eget av sommertorden også. Å være inne å høre på regnvær, lukten av våt jord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 9. juli 2009 Forfatter #6179 Del Skrevet 9. juli 2009 Hvordan har du funnet ut at jeg og familien kommer brautende?? Jeg er synsk. Visste du ikke det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjodor D. Skrevet 9. juli 2009 #6180 Del Skrevet 9. juli 2009 Jo, jeg har hørt rykter om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå