Gå til innhold

Pøbelstreker, englestøv og champagne på fredager.

pøbelsara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg blir ekstremt sulten og tørst av å lese i denne dagboken.

:spise::vin:

:fnise:

Vi har akkurat feiret fint vær og livet generelt med en stor posjon ostekake hver. :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyeblikksbilde fra pøbelheimen:

Aleksander Rybak synger og spiller "Fairytale" på full guffe. Pøbelprinsessen danser sin egenkoreograferte dans, med luftfelespilling og mye akrobatikk. den jenta er blitt helt rå til å slå hjul! Fryktelig synd at det er lange ventelister for å få begynne på turn her ute.

....og nå er vi over på Helene Bøksle og Heiemo og Nøkken. Fint, ikke sant? :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krynkel

Ja, ja, jeg fikk sjokoladekake med appelsinfromasj og gode greier i går, så nå er jeg ikke så misunnelig lenger. :erter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica

God morgen, Pøbelsara. Jeg håper dere har bedre vær enn oss - her er det guffent, vasskaldt og rester etter snø. Midt mot slutten av den første vårmåneden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kaffekopp: Det er Java Mocca fra presskanne altså. Jeg har avansert fra pulverkaffenivået nå... *stolt*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mummi fryser i kveld, så her går det i rykende varm te: Rooibush Zanzibar.

Har kikket gjennom oppskriftspermene etter flotte selskapskaker - må begynne å tenke på begivenheten i oktober, må vite. Har du tips om en knallgod kake som ser festlig ut på et kakebord? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
Mummi fryser i kveld, så her går det i rykende varm te: Rooibush Zanzibar.

Har kikket gjennom oppskriftspermene etter flotte selskapskaker - må begynne å tenke på begivenheten i oktober, må vite. Har du tips om en knallgod kake som ser festlig ut på et kakebord? :klø:

Jeg har, jeg har :hoppe:

(Desverre ikke oppskrift, det tar jeg bare fra hodet, men fremgangsmåte)

Lag 2 sukkerbunner i langpanne en lys og en mørk, evt. nøttebunn. Del hver bunn i 2 slik at det blir 4 bunner.

Så; lys bunn-vaniljekrem-mørk bunn-krem og skogsbærblanding-lys bunn-vaniljekrem og skogsbærblanding-mørk bunn.

På toppen danderes frukt litt snasent (jorbær i skiver som henger fast i hamsen, frø fra granateple, eple i syltynne båter som legges i viftemønster, en bananskive her og der, hele bringebær, hele blåbær, mandarinbåter o.s.v)

Det skal ikke legges i et mønster, men bare spres tilfeldig, men lekkert rundt omkring. Pensle frukten et par omganger med rød gelè slik at den blir blan og innbydende.

La de gjerne"henge" litt krem utenfor kanten og la det renne saft fra bærblandingen over kremen. Skjønner? :ler:

Dette er min faste levere-kake-til-andres-kakebord-kake og gjør stor suksess. Den er kul å se på og smaker syrlig fra bærblandingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mummi: Jeg bare lener meg tilbake og venter på flere oppskrifter på kaker. Her inne frekventerer det folk som er ganske øvet på kjøkkenet.

Selv er jeg kakeamatør, men jeg vet det er flere som iabsolutt ikke er det... :nigo:

Jeg har fått servert en som minner om Nextlife sin, og den er både lekker og utrolig god - og slike fruktkaker er utrolig dekorative på et kakebord. :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg er også kakeamatør. Baking er langt mindre morsomt enn andre typer matlaging. Jeg liker ikke å måtte drive og veie og måle, og dessuten er kakedeig klissete. Så det så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulva35

Jeg er også amatør når det kommer til kaker. Liker å lage mat, men kaker derimot :riste:

Kan noen enkle som jeg baker av og til, men ingen festkaker. Kan ha noe å gjøre med at vi ikke er så glad i kaker noen av oss, så derfor slenger jeg bare sammen noen enkle, men gode slik at jeg har når noen stikker innom.

Ha en fin dag Pøbelsara :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har, jeg har :hoppe:

(Desverre ikke oppskrift, det tar jeg bare fra hodet, men fremgangsmåte)

Lag 2 sukkerbunner i langpanne en lys og en mørk, evt. nøttebunn. Del hver bunn i 2 slik at det blir 4 bunner.

Så; lys bunn-vaniljekrem-mørk bunn-krem og skogsbærblanding-lys bunn-vaniljekrem og skogsbærblanding-mørk bunn.

På toppen danderes frukt litt snasent (jorbær i skiver som henger fast i hamsen, frø fra granateple, eple i syltynne båter som legges i viftemønster, en bananskive her og der, hele bringebær, hele blåbær, mandarinbåter o.s.v)

Det skal ikke legges i et mønster, men bare spres tilfeldig, men lekkert rundt omkring. Pensle frukten et par omganger med rød gelè slik at den blir blan og innbydende.

La de gjerne"henge" litt krem utenfor kanten og la det renne saft fra bærblandingen over kremen. Skjønner? :ler:

Dette er min faste levere-kake-til-andres-kakebord-kake og gjør stor suksess. Den er kul å se på og smaker syrlig fra bærblandingen.

SUPERT! Akkuratnoe sånt jeg var på jekt etter. Tennene løper i vann bare ved å lese beskrivelsen. Takk skal du ha, nextlife! :helen:

Til ære for Mummi som skal ha stort bryllup i familien, så har jeg vært på kakejakt.

Her er en lekker hjertekake!

Dessuten ser denne god ut...

Du vet hvor du skal finne godbitene, Pøbelsara. :jepp:

Jeg må prøvebake i hvert fall en av dem nå i påsken, tenker jeg! :helen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest O-Ren Ishii

Et lite kakebidrag, frekt og freidig hentet fra Andreas Viestad. Fantastisk god, mørk og mektig, og utrolig lett å lage. Den skal ikke stekes en gang. :nigo:

Viestd bruker pekannøtter, jeg har med stort hell brukt valnøtter når jeg ikke har fått tak i pekannøtter.

Svart hjerte - MØRK SJOKOLADEKAKE (Viestad)

Kaka skal lages i en lav paiform.

Til bunnen:

100 gram pekannøtter

100 gram sjokoladekjeks, så tung du får tak i, jeg har funnet noen brownieaktige kjeks som fungerer bra

1 spiseskje kakao

3 teskjeer brunt sukker

1 spiseskje rom, eller annen brun sprit (gjerne litt mer)

30 gram smør

40 gram mørk sjokolade

Til fyllet:

350 gram mørk sjokolade

50-100 gram smør

1,5 dl fløte

3 eggeplommer

1 dl pisket krem

Bunnen:

Knus nøtter og kjeks i kjøkkenmaskin. Smelt smør og sjokolade (se forrige oppskrift). Bland alle ingrediensene i en bolle. Ha i en paiform og press blandingen langs bunnen og sidene av paiformen. Sett i kjøleskapet.

Fyllet:

Smelt smør og sjokolade, rør inn kremfløte. Ta av varmen. Pisk eggeplommene og bland dem inn i sjokoladeblandingen. Vend den piskede kremen inn i fyllet. Hvis du vil ha fyllet litt marmorert, trenger du ikke å være så nøye når du rører den inn.Ta bunnen ut av kjøleskapet og hell i sjokoladeblandingen. Sett i kjøleskapet i minst en time før du serverer.

Endret av O-Ren Ishii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! Dette kan bli litt av en kakepåske! Oppskrift notert, så takk skal du ha, O-Ren Ishii.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...