Gå til innhold

Pøbelstreker, englestøv og champagne på fredager.

pøbelsara

Anbefalte innlegg

Gjest Deception

Gratulerer på etterskudd. Jeg så egentlig på FB at du hadde bursdag i går, men jeg hadde null energi og mindre enn deg (noe som for så vidt fortsatt gjelder). :)

Thailand blir fint! Hvor lenge skal dere være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg debuterte på KG før bryllupet ja, jeg spammet jo ned dagbøkene til både den ene og den andre med min noe alternative bryllupsplanlegging... :fnise: Jeg tror jeg startet min egen dagbok rett etter at jeg kom hjem igjen fra Thailand. Og Elastica har helt rett - jeg debuterte i KG-dagboksammenheng inne hos Nigo. Og siden har jeg vært relativt ustoppelig, ja... :rodme: Skikkelig skravlebøtte! :nigo:

Vi skal til Koh Lanta, og vi blir borte i 2 uker. Deilig! I fjor kjøpte vi absolutt alle julegaver i Thailand - det håper jeg vi får til i år også, så kan jeg heller jobbe med master og kose meg med juleforberedelser når jeg kommer hjem.

Og nå har jeg, til min egen store forundring, jobbet effektivt og målrettet nesten halve formiddagen?! :klø: :hoppe:

Men når det gjelder studier på dette nivået, så må jeg gi mannen min rett i en ting, og det er at det er all tenkingen som tar tid. Først lese - så tenke nøye over saken - har jeg funnet ut. Også tvinger jeg meg til å skrive i alle fall noen få setninger hver dag. Men når det løsner, så raser jo sidene avgårde da, heldigvis. Det som er forunderlig, er at hjernen jobber non-stop med disse tingene. Tilogmed når jeg sover - jeg drømmer ofte om rare ting både i forbindelse med oppgaven - og veilederen min. Også våkner jeg ofte om morgenen med en ny forståelse av ting jeg har strevet litt med dagen før-. Ergo synes jeg det er fint å skrive litt med en gang jeg setter meg for å jobbe om morgenen.

Men nå - jobbe litt til mens jeg har ånden over meg.

Endret av pøbelsara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matprat!

PÅ fredag hadde vi andelår, bakte rødbeter og risotto. Det var kjempegodt - og særlig rødbetene ble kjempegode. Jeg hadde nemlig et inspirert øyeblikk ahvor jeg tankte at appeslin nok ville passe godt til både and og rødbeter, og det gjprde det virkelig!

2 store rødbeter i båter

2 ss. olivenolje

Saft av en appelsin

2 ss. flytende honning

salt

pepper

provencekrydder (merian, oregano, lavendel etc.)

Drypp oljen i en liten ildfast form. Del rødbetene i båter og fordel dem utover i formen. Hell over saften fra appesinen. Drypp honning over rødbetene, strø på salt pepper og krydder, og bak i ovnen i ca. 45-50 min på 160 grader.

Jeg stekte andelårene i ovnen oppå rødbetene, etter å først ha brunet dem godt. Det var himmelsk deilig med honning, appelsin, rødbeter og andefett fra lårene. :spise:

Lørdag laget jeg lapskaus. Jeg startet fredag kveld med oksebog, som jeg delte i store stykker, brunet i pannen og kokte/trakk til det ble mørt, sammen med litt gulrot, løk og sellerirot. Jeg tok opp kjøttet da det var mørt, og satte kraften til avkjøling, slik at jeg fikk bort fettet. Lørdag skrellte jeg poteter og nye grønnsaker og kokte det lenge sammen med kraften. Kjøttet delte jeg i mindre biter, og tilsatte noen minutter før servering, slik at det ble gjennomvarmt. Det ble kjempegodt, selv om metoden egentlig ble brukt fordi jeg var litt lat og ikke gadd stå å skjære kjøtt og brune det i ørten posjoner fredag kveld - da ville jeg heller drikke sjampis. :skaal:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den anderetten høres aldeles himmelsk ut. Hvis and mot formodning skulle være å få tak i på mine trakter tror jeg at jeg blir nødt til å prøve den en gang. *klipp og lim*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan laget du forresten risottoen?

Jeg har forresten en mistanke om hvilken butikk det er du og Donpedro stadig prater om, jeg tror nemlig det er en jeg savner veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan laget du forresten risottoen?

Jeg har forresten en mistanke om hvilken butikk det er du og Donpedro stadig prater om, jeg tror nemlig det er en jeg savner veldig.

:nigo: Hvor tror du andelårene og risottorisen kom fra?

Den eldste pøbelprinsessen jobber i den filialen av butikken som er inne i storbyen, forresten.

Risottooppskrift følger etterpå - nå må jeg hente den lille pøbelprinsessen hos en venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja... jeg kan bare drømme jeg, det mest avanserte jeg kommer i kontakt med er Mega.

Men jeg fikk iallfall tak i gode pølser i dag. :Nikke:

Eller kanskje Meny? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert over matlagingen hjemme hos deg.

Der har jeg virkelig noe å lære. Men blir vel helst i helga at jeg bruker tid på kjøkkenet, i hverdagen har det lett for å bli litt kjedelig...

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen! :kaffekopp:

Her er det fint vær og avslappet (!) jobbing. Mannen er reist avgårde på tur til naboland, og pøbelprinsessen og jeg skal lage engler i kveld.

Jeg er vilt begeistret for den nye iPod'en min - og trenger musikktips! :digge: Den lille saken er bare rålekker! :digge:

...og snart må jeg finne frem sommerkjoler... :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Dere er heldige som snart skal dra. :) Jeg må også lage ny iPod-spilleliste, men jeg må fundere ut en lur måte å gjøre det på, slik at jeg kan legge til hele album, og ikke bare enkeltsanger. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:smilorange: Så glad jeg blir for skryt!

Jeg er sikker på at rødbetene passer til lam også :tommelopp: .

Jeg har masse grønnsaker i hus, og bør vel spise noen av dem snart...?

-små purrer

-paprika

-rødløk

-sjalottløk

-hvitløk

-rødbeter

-gulrøtter

-stangselleri

-fjellmandel

-bønnespirer

-bønner (Hvite, røde og brune)

-linser (tre forskjellige typer)

-kikerter

-kastanjer

Noen kreative forslag til middag i dag? :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O-Ren Ishii
Dere er heldige som snart skal dra. :) Jeg må også lage ny iPod-spilleliste, men jeg må fundere ut en lur måte å gjøre det på, slik at jeg kan legge til hele album, og ikke bare enkeltsanger. :forvirret:

Marker alle sangene du vil ha over (altså alle sangene i albumet) og dra over i den aktuelle spillelisten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O-Ren Ishii
Jeg slenger meg med i hyllningskoret for rødbetene. Jeg kan tenke meg at de passer til lam også?

Jeg også! Ser nydelig ut, skal testes! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om det er så fryktelig kreativt, men her er et par forslag fra meg:

Ovnsbakte potetbåter og linseragu av sjalottløk, hvitløk, selleristang, gulrøtter og Puy-linser (og bacon hvis du har). Nydelig tilbehør til kjøtt eller fisk.

Suppe av purre, hvitløk, gulrøtter, selleristang, hvite bønner, hermetiske tomater og vann eller kraft.

Wok med rødløk, gulrøtter, paprika og bønnespirer.

Marokkansk-inspirert kikertgryte med hermetiske tomater, gulrøtter, paprika og kanskje rødbeter, og typisk marokkanske krydder som chilipulver/kajennepepper, spisskummin og kanel. Gjerne også med tørket frukt, f.eks. aprikoser.

Endret av Ludovie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og snart må jeg finne frem sommerkjoler... :nigo:

Så skjønt! Sa du når du drar?

Jeg må også lage ny iPod-spilleliste, men jeg må fundere ut en lur måte å gjøre det på, slik at jeg kan legge til hele album, og ikke bare enkeltsanger. :forvirret:

O-ren kom meg i forkjøpet:

Marker alle sangene du vil ha over (altså alle sangene i albumet) og dra over i den aktuelle spillelisten?

:tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...