Gå til innhold

Pøbelstreker, englestøv og champagne på fredager.

pøbelsara

Anbefalte innlegg

På 17. mai for 6 år siden, da jeg var høygravid, hadde vi besøk av min amerikanske kusine, som emigrerte til USA som 3-åring, og hennes to døtre. De var gapende imponert over våre 17. mai-skikker, som i følge min kusine faktisk overgikk 4. juli-feiringen der hun bor. De fikk med seg frokost med flaggheising hjemme hos foreldrene mine, barnetog på Karl Johan, kongefamilien på balkongen, champagne på Aker brygge, og stor grill/familiefest på ettermiddagen. Hun var tåredryppende imponert over alle de bunadkledde barna (og voksne) overalt, og fikk vilt fremmede, men veldig stolte foreldre til å stille opp sine bunadkledte barn for avfotografering av entusiastisk, amerikansk turist....

Det var veldig gøy å ha dem på besøk den dagen. Det ga oss en anledning til å se oss selv litt utenifra , og det er liltt deilig å være norsk på 17. mai!

Endret av papagena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan tenke meg det var en spesiell opplevelse for en turist. Imponert over at du klarte å følge det programmet høygravid da... Jeg syntes det var veldig deilig å ta det helt med ro i går.

Har prøvd å få noen av utlendingene på jobben til å forstå at de måtte få med seg 17. mai feiringa. Så håper de fulgte det opp, selv om været var ganske nitrist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Travel studiedag i dag....men jeg stikker innom for å dele den vakre Flow my tears, skrevet av John Dowland for mer enn 400 år siden, her fremført av Sting. Enjoy!

:kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig gøy å ha dem på besøk den dagen. Det ga oss en anledning til å se oss selv litt utenifra , og det er liltt deilig å være norsk på 17. mai!

Det har slått meg mer og mer hvor spesiell denne feiringen er, og i år synes jeg det ble ekstra spesielt å feire frihet, demokrati, grunnlov og ytringsfrihet, etter å ha fått demonstrert så tydelig hvor viktig og spesielt det er. Å se på nyhetene hvordan Burma styres av et militærregime som ikke bare gir blaffen i hva folket mener, og som ikke engang prøver å gjøre det beste for folket i en nødsituasjon. Å se på hvordan Kina behandler folket i Tibet. Å se på det som skjer i Russland, der demokratiet er et skalkeskjul. Av og til tror jeg at vi glemmer hvor utrolig heldige vi er, og at vi virkelig trenger denne dagen til å minne oss på det.

Ha en bra studiedag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

God morgen, papagena. Nydelig sang. :)

Desstuen er jeg enig med Fakse, vi er usedvanlig heldige i dette landet, og det var et tema her på 17. mai med guttene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ikke vente seg det gode på bekostning av andre var et sentralt tema i det lille oppdraget jeg hadde i forgårs.

Unntaket er selvsagt fotball. Det er snart søndag, Papagena... :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å ikke vente seg det gode på bekostning av andre var et sentralt tema i det lille oppdraget jeg hadde i forgårs.

Unntaket er selvsagt fotball. Det er snart søndag, Papagena... :lur:

:lur: det vet jeg vel. Jeg er faktisk litt bekymret for at det skal bli overkjøring eller regelrett slakt der oppe på Nadderud på søndag. Vi rekker heldigvis å komme hjem før kampen, så vi stiller selvsagt med hele familien; Papageno, Papagena og Papagenina. Vil/tør dere sitte på familietribunen, forresten? Folk er hyggelige nok der, men de heier på Stabæk, da.

I fjor, når Stabæk slo Rosenborg, hadde familien på benken bak oss med seg en venn og Rosenborgsupporter. Da kampen var slutt, kom halve tribunen borttil ham og beklaget det skuffende resultatet....:-D

Ellers regner jeg med at det lille oppdraget ditt gikk veldig bra - budskapet var det i alle fall ingen ting å utsette på.

Men nå må jeg :lese: I alle fall en liten stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Gledet meg over nydelig sang! :Nikke:

Og kan ellers slutte meg til ovennevnte innlegg om at vår 17 maifeiring er flott og spesiell! Den er bygget på så gode elementer som dessverre mange andre land ikke har.

Vi er heldige her i landet, og det håper jeg vi tenker over, ikke bare den dagen,men ellers også...

Ha en fin studiedag videre :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. mai er en spesiell feiring ja. Leser om europeisk historie nå (helt frivillig ;) ). Synd å se at mange land fortsatt sliter med de problemene vi hadde får mange år siden.

vi er utrolig heldige, men ikke så gode på å skjønne det bestandig... Dessverre virker det også at de som burde være mest takknemlige over å leve i et sånt land er de som er mest utakknemlige...

Min far sa det godt når jeg var liten. Min søster har vært mye syk i oppveksten og tilbrakt mye tid på sykehuset. Når det var klaging på skatt og lignende så sa han at det kunne han aldri klage på. Han hadde fått så mye tilbake... :sjenert:

Håper du får lest litt da, papagena. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært hyggelig å gå på kamp med deg, Papagena, men kjenner jeg sønnen rett, sitter vi nok med Stormen.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulva35

Heisan :-D

Innom en liten tur. Kjempefin sang Papagena. :) Håper du har fått lest litt, men også slappet av.

Enig med dere andre her. En dag som 17 mai, er en dag man tenker på hvor heldige vi er i dette landet og hvor trist det er for mange rundt omkring i verden. Vi er nok ikke så flinke til å sette pris på det vi har.

Ha en fin kveld :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du nå? Måtte bare innom med en liten hilsen og si at jeg føler med deg!!

Jeg leser og skriver! Jeg skal levere prosjektbeskrivelse innen 13. juni. Medstudentene mine skal lever prosjektbeskrivelse som eksamen, mens jeg har eksamensfritak (fordi jeg allerede har eksamen fra et tilsvarende kurs fra før), og trenger bare å levere....like mye jobb, men mye mindre press. Heldigvis synes jeg det er ganske morsomt og spennende, og det hjelper.

Gledet meg over nydelig sang! :Nikke:

Og kan ellers slutte meg til ovennevnte innlegg om at vår 17 maifeiring er flott og spesiell! Den er bygget på så gode elementer som dessverre mange andre land ikke har.

Vi er heldige her i landet, og det håper jeg vi tenker over, ikke bare den dagen,men ellers også...

Ha en fin studiedag videre :sol:

Takk! Nå har jeg vært riktig effektiv i noen timer, så nå går det fint.

Og John Dowland, som levde på samme tid som Elisabeth 1., skrev vidunderlig vakker musikk. Og Sting synger ganske vakkert, synes jeg.

17. mai er en spesiell feiring ja. Leser om europeisk historie nå (helt frivillig ;) ). Synd å se at mange land fortsatt sliter med de problemene vi hadde får mange år siden.

vi er utrolig heldige, men ikke så gode på å skjønne det bestandig... Dessverre virker det også at de som burde være mest takknemlige over å leve i et sånt land er de som er mest utakknemlige...

Min far sa det godt når jeg var liten. Min søster har vært mye syk i oppveksten og tilbrakt mye tid på sykehuset. Når det var klaging på skatt og lignende så sa han at det kunne han aldri klage på. Han hadde fått så mye tilbake... :sjenert:

Håper du får lest litt da, papagena. :klemmer:

Se over angående lesingen... ;) Ellers er jeg veldig enig med dere alle sammen i at vi er utrolig priviligerte og heldige her på berget. Jeg har jo fortalt om den amerikanske venninnen min som døde i februar. I tilllegg til å ha en dødelig sykdom, måtte de forholde seg til bekymringer om hvorvidt forsikringen dekket behandlingen. det var en stor lettelse for dem når de fant ut at hun faktisk fikk dekket kreftbehandling for inntil $250.000. det måtte de streve med å finne ut av samtidig som hun fikk både diagnosen og en veldig dårlig prognose. Hun døde før hun hadde nådd maksbeløpet... Huff og huff.. (Jeg savner Lyn....)

Hadde vært hyggelig å gå på kamp med deg, Papagena, men kjenner jeg sønnen rett, sitter vi nok med Stormen.... ;)

OK :-D. Ellers er det bare å si fra - vi har billetter. Også må vi i alle fall vinke til hverandre på tribunen!

Heisan :-D

Innom en liten tur. Kjempefin sang Papagena. :) Håper du har fått lest litt, men også slappet av.

Enig med dere andre her. En dag som 17 mai, er en dag man tenker på hvor heldige vi er i dette landet og hvor trist det er for mange rundt omkring i verden. Vi er nok ikke så flinke til å sette pris på det vi har.

Ha en fin kveld :klem:

Nei, Ulva, alle er ikke så flinke til å sette pris på det vi har, nei...noen ganger synes jeg at det virker som om det er en folkesport å klage her i landet. "Vi er verdens rikeste land, også har vi ikke engang råd til ........." (fyll inn det som passer, f. eks.: -bedre skoler, -bedre barnehager, - bedre helsevesen, -bedre veier, - vann i svømmebassengene.....osv.) Jeg er helt enig i at vi kan gjøre endel ting enda bedre - men jammen har vi det ganske bra som det er.

Endret av papagena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dallandra

Så sant så sant papagena. Jeg hadde antakeligvis ikke sittet her i dag hadde jeg bodd i et land med dårligere/annerledes helsesystem, USA for eksempel. Dvs, mht USA kommer det vel helt an på hvilken forsikring jeg hadde hatt råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant så sant papagena. Jeg hadde antakeligvis ikke sittet her i dag hadde jeg bodd i et land med dårligere/annerledes helsesystem, USA for eksempel. Dvs, mht USA kommer det vel helt an på hvilken forsikring jeg hadde hatt råd til.

Ikke jeg heller, Dallandra! Jeg hadde i hvertfall ikke vært student på attføring, det er helt sikkert.

I USA er det helt avgjørende hva slags jobb du har - i mange tilfeller betaler jo arbeidsgiveren forsikringer for både den ansatte og ektefelle og barn. Er du virkelig fattig/arbeidsløs, så får du gratis helsehjelp - men mange av de dårlig betalte jobbene har heller ikke helseforsikringer. Da kusinen min fødte sitt første barn, hadde de gjeld i 8 år etter fødselen - fordi de var unge og nyetablerte, og fordi forsikringen deres ikke dekket hverken keisersnittet eller behandlingen av det premature barnet - kun en "normal" fødsel. Det er jo helt snodig å tenke på for oss, at det kan være slik. At det er evnen til å betale (eller arbeidsgivers vilje til å betale) som bestemmer hva slags helsehjelp du skal få. de har gratis helsehjelp for alle pensjonister, da. Men ikke for barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

- og den frie helsehjelpen som blir fattige/arbeidsløse til del er ofte mangelfull og overbelastet.

(Jeg har mangt og meget å si om USA, politikken og klassesystemet, men tror det er best jeg holder munnen lukket, og sitter på hendene her).

Nei, virkelig,- vi kan klage over vårt eget helsesystem, men jeg jeg er i grunnen fornøyd som bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Junior hadde kostet helsevesenet ca 200 000 kr før han var en måned gammel, så det er lenge til jeg skal klage på skatten. (Men det gjorde jeg i grunnen sjelden før vi fikk barn heller)

For øvrig ble fetteren (i USA) til en jeg kjenner blind på ene øyet etter en skyteulykke, fordi han manglet forsikring og det ikke var livsnødvendig å redde øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster hadde nok hatt store problemer med å få forsikring i USA, og den ville nok i beste fall vært svindyr... Tror hun skal være veldig glad hun bor her på berget :jepp:

Er mange utakknemlige... Det jeg blir mest oppgitt over er mennesker som faktisk ikke ser sammenhengene...

Ei venninne av mannen er et ypperlig eksempel. Hun stemmer Frp fordi hun ikke vil ha innvandrere i Norge. At hun har vært sykemeldt i lange perioder, vært på attføring og fått en ny utdannelse og enda ikke fylt 30. Det skjønner hun tydeligvis ikke at hun kanskje burde vært takknemlig for. Neida, for hun måtte jo vente så lenge :roll:

Merker jeg blir irritert bare jeg tenker på det... :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God formiddag!

Jeg husker vi følte det blodig urettferdig da mannen fikk baksmell på 16.000 kroner da vi var unge og nyetablerte og slet for å betale skyhøye renter på avdrag på huslånet vårt. Vi måtte virkelig snu på hver krone på den tiden, og hvordan baksmellen kom til forsto vi aldri.

Senere har ikke skatten plaget oss nevneverdig, og vi er vel med årene blitt flinkere til å beregne og prioritere - samtidig som det økonomiske kvelertaket har sluppet taket mer og mer. Og med tanke på det andre nevner av hva man faktisk får igjen, f.eks i form av helsetjenester, har vi jo fått så det monner vi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke vi skal klage på skattenivået. Vi har så mange goder som følge av vårt bidrag til felleskapet,spesielt inne helse synes jeg.

Jada,selvfølgelig kunne mere vært gjort,men sammenlignet med andre land har vi det bra.

En vet aldri når sykdom,skader og ulykker rammer,og da er det jammen godt å ha det systemet vi har.

Når det gjelder helsepolitikk m.m i USA så gjør jeg som nexlife ,sitter på hendene.

:goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...