Gå til innhold

Pøbelstreker, englestøv og champagne på fredager.

pøbelsara

Anbefalte innlegg

:hallo: Hei papagena

Du er jo over alle hauger nå,forlengst parkert i sommerhuset...,men en hilsen går det jo an å lese i ettertid også. ;)

Jeg fryder meg over din begeistring over studier. :-D Når jeg leser om din entusiasme over forelesere,medstudenter og FAGET, da får jeg et akutt ønske om å realisere egne studieønsker...Men alt til sin tid ender jeg opp med. :sjenert: *tålmodighetpåprøvefølelse*

Uansett, håper malingen går greit,store el.kurser kommer inn og at fredagschampagnen er på plass. :-D

Riktig god helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt oppladet, på tross av prøver av både vegg- og gulvmaling på hendene og i håret. (Selv om det ikke er på langt nær så ille etter at jeg oppsøkte akademiafrisøren Junia for noen uker siden.)

Det var deilig der nede i helgen! Mildt og vakkert - også er det så stille der nede. Bortsett fra de elleville fuglene, og tøffingen fra båten til fiskeren som har et par åleruser liggende ved viken vår.

Huset er fullstendig kaotisk. Alt av kjøkkenutstyr er lagret på soverommet vårt. Kjøkkenbordet og kjøleskapet står i den ene lille stuen, der foregår det lille vi gjør av matlaging. (Risting av brød, og koking av kaffe.) Men neste helg kommer det nye kjøkkenet på plass. Veggene er lekre, hvitmalte, og det gamle gulvet er malt i en lys sandfarge. Og om en uke eller to kommer det gigantiske kirsebærtreet til å være fult av rosa blomster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huset er fullstendig kaotisk. Alt av kjøkkenutstyr er lagret på soverommet vårt. Kjøkkenbordet og kjøleskapet står i den ene lille stuen, der foregår det lille vi gjør av matlaging.

Har du sommersted hjemme hos meg, tro? :ler: Nåja, kjøkkenet er det eneste uberørte stedet i kaoset vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Det høres ut som en plass å lade batteriene på, Papagena.

Og godt vinden tok et grantre og ikke kirsebærtreet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en oppskrift på Rabarbravin, fra min mormors kokebok fra 1927.

(Direkte avskrift)

25 kg. stilker

20 kg. sukker

Vann

Sopps vingjær

60 liters vinanker.

Stilkene renses og skjæres opp fint. Vannet slås over og dette står en uke. Siles på ankeret. Sukkeret opløses i litt av saften og påfylles vann til den er passe full. Gjæren tilsettes på ankeret. Ankeret skal stå på et lunt sted. Røres i av og til under gjæringen. Gjærer en 3 - 4 ukers tid. Spunses og settes i kjelleren. Tilsettes litt gelantin. Ved juletider tapper man av vinen på grunn av grums som samles i bunnen. Den has i et rent anker. Den står rolig en tid og tappes på flasker en klar dag i mars. Sukkerkulør tilsettes for farvens skyld. (Man skal bruke Sopps vingjær.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en plass å lade batteriene på, Papagena.

Og godt vinden tok et grantre og ikke kirsebærtreet.

Hvis vinden hadde tatt kirsebærtreet, hadde jeg grått mine modige tårer. Det er så vakkert, og det tar LANG tid for et kirsebærtre å vokse seg så stort. Til vår store overraskelse, er det ikke bare vakkert heller, men har de deiligste, søte moreller, også.

Vi er fortsatt helt overveldet over at vi var så heldige å finne det stedet. En av naboene der nede, som er oppvokst bare noen hundre meter oppe i veien, er så glad for at vi tar så godt vare på det. Stedet har vært i samme families eie helt fra det ble bygget for over hundre år siden, og naboen vår har en masse historier å fortelle om folkene som bodde der.

Det var mye å ta fatt på når vi kjøpte det, men vi tar det litt etter litt, og er glade for at det bodde an gammel ungkar der de siste årene det var bebodd. Han var heldigvis helt upåvirket av de skiftende interiørtrendene, så bortsett fra at det ble lagt vinylbellegg på gulvene engang på 80-tallet, er det deilig urørt der nede. Ingen husmorvinduer og ingen koreapanel, heldigvis. Men gudbedre så mye jeg har malt.

(Er det forresten noen som har gode tips om hvordan man fjerner linoleum fra gamle gulvplanker?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rabarbravin er visst et virkelig langtidsprosjekt :ler:

Var det her inne det engang gikk en debatt om (mengel på) servering på kurs og seminarer? Jeg tror et høydepunkt er nådd -jeg var på jobb-seminar og fikk servert tapas og champagne. Riktignok er ikke jeg spesielt glad i champagne, men det er jo tanken som teller... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Det høres ut som dere har funnet den perfekt sommerhusperlen ved sjøen. :-D

Selv om det er mye som skal gjøres,så må det jo være en fornøyelse å se huset skride frem i all sin prakt.

Dere har vært usedvanlig heldige med at eneste tingen som var gjort av modernisering var vinylbelegg. Det kunne med letthet vært mye mer,om flere tidligere eiere med ymse smak hadde vært innvolvert...

Ha en fin mandag

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Hvis vinden hadde tatt kirsebærtreet, hadde jeg grått mine modige tårer. Det er så vakkert, og det tar LANG tid for et kirsebærtre å vokse seg så stort. Til vår store overraskelse, er det ikke bare vakkert heller, men har de deiligste, søte moreller, også.

Oj, det må være en sensasjon. Moreller på kirsebærtre. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, det må være en sensasjon. Moreller på kirsebærtre. :fnise:

Oki, da....morelltre. Vi trodde nemlig det var kirsebærtre helt til vi kunne høste fruktene av det i fjor. Og da hadde det allerede hett kirsebærtre i et helt år. Omtrent som katten til venninnen min. Den het Gustav. Plutselig fikk han (hun)kattunger, men da hadde han hett Gusatv så lenge at det ble vanskelig å endre navnet....:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise:

Min søster er veldig opptatt av dyr og hadde to katter. Gjett om hun ble flau når hun hadde med den ene katten til dyrlegen og fikk høre at det var feil kjønn.

Dyrlegen trøstet henne og sa det var lett å ta feil den veien. Det var verre å ta feil andre veien.

Hun ble ikke mindre flau når hun kom med den andre katten og det viste seg at hun trodde det var feil kjønn på den også :fnise:

Så de hadde en hann og en hunn både før og etter dyrlege besøkene.

Ble bare litt forvirrende når begge kattene plutselig hadde byttet kjønn :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie
Omtrent som katten til venninnen min. Den het Gustav. Plutselig fikk han (hun)kattunger, men da hadde han hett Gusatv så lenge at det ble vanskelig å endre navnet....:fnise:

Jeg kjente en gang en katt som het Sissel Hannkatt. Den hadde levd lykkelig under navnet Sissel i flere år før de fant ut at det var en hannkatt, så da utvidet de bare navnet litt. Praktisk, men det hørtes unektelig litt kominsk ut da de stod på trappa og ropte Sissel Hannkatt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente en gang en katt som het Sissel Hannkatt. Den hadde levd lykkelig under navnet Sissel i flere år før de fant ut at det var en hannkatt, så da utvidet de bare navnet litt. Praktisk, men det hørtes unektelig litt kominsk ut da de stod på trappa og ropte Sissel Hannkatt :fnise:

Gammelkatta hjemme het Missis hannkatt den..... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velbekomme til fjerning av linoleum. Det er ofte både spikret og limt, og er det gammelt nok og ikke har vært bonet på en stund, vil du antakelig måtte knekke det av i små biter og skrape restene som ligger igjen. Da tror jeg jammen meg jeg hadde valgt å legge nytt gulv oppå. Det gjorde vi på kjøkkenet. Etter å ha fjernet tre lag med gammelt gulvebelegg fant vi til slutt linoleum fra urtiden, og etter et mislykket fjerningsforsøk bet vi i det sure eplet.

Fortsetter i det pessimistiske hjørnet: Jobbseminar på billig sted med dårlig mat idag. Ugh Ugh.Kinakålsalat og underlig gryte på torobasis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...