Fresi Skrevet 22. april 2008 #1901 Del Skrevet 22. april 2008 Så flink du er, papagena Soltørket sengetøy er rene luksusen. Late-Fresi kjører som regel alt i sin elskede trommel, men vurderer å bli inspirert til soltørking i helgene . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 22. april 2008 Forfatter #1902 Del Skrevet 22. april 2008 *riktig fornøyd med dagens klesvaskinnsats* *ganske fornøyd med dagens studieinnsats også* Tørkesnor/stativ er utrolig deilig å ha, selv om jeg må ha tørketrommel i tillegg. Og det er pensum jeg leser så ivrig, ja. Jeg er nesten ferdig med et par ting som skulle skrives ferdig, også fant jeg en hel doktoravhandling som er veldig sentral for oppgaven min, liggende fritt tilgjengelig ute på nett - alle 345 sidene! Veldig, veldig fint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 22. april 2008 #1903 Del Skrevet 22. april 2008 Kanskje du kan hjelpe meg med et lite dillemma, i helsevesen/forskningskategorien? Vi har fått hjem et spørreskjema ang. astma/allergi (m.a.o meget relevant her i huset) som vi skal besvare på vegne av Lillemor. Det hevdes at undersøkelsen er anonym, men fødselsdato skal føres på, og er understreket som et av de viktigste spørsmålene. Med tanke på at de to legene som står bak dette har tilgang til journalene til 2/3 av de som er invitert med i undersøkelsen, er ikke dette litt uheldig? Undersøkelsen er godkjent av forskningsetisk råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariposa Skrevet 22. april 2008 #1904 Del Skrevet 22. april 2008 Så flink du er med klesvask og studier! Jeg er også svært glad for at vi har snorer ute til soltørking av tøy,men har droppet tørketrommel. Den harver jo tøyet i stykker... men jeg er eier av en Heklatørk. Håper du tar deg noen pauser innimellom alle de 345 sidene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 22. april 2008 Forfatter #1905 Del Skrevet 22. april 2008 Kanskje du kan hjelpe meg med et lite dillemma, i helsevesen/forskningskategorien? Vi har fått hjem et spørreskjema ang. astma/allergi (m.a.o meget relevant her i huset) som vi skal besvare på vegne av Lillemor. Det hevdes at undersøkelsen er anonym, men fødselsdato skal føres på, og er understreket som et av de viktigste spørsmålene. Med tanke på at de to legene som står bak dette har tilgang til journalene til 2/3 av de som er invitert med i undersøkelsen, er ikke dette litt uheldig? Undersøkelsen er godkjent av forskningsetisk råd. Vanligvis i slike undersøkelser, så blir alle opplysninger anonymisert før forskerene får tilgang til dem. Jeg går utfra at det ber om fødselsdato fordi de ønsker opplysninger om deltakernes alder. Jeg går også ut fra at siden undersøkelsen er godkjent av REK (regional forskningsetisk komite), så har forskerne sagt noe til REK om hvordan de skal sørge for å ivareta anonymiteten. Jeg vet at REK er ekstra spesielt strenge når det gjelder undersøkelser på mindreårige, som per definisjon ikke har samtykkekapasitet. Jeg tror jeg ville kontaktet dem og spurt, jeg. Det bør være oppgitt en prosjektansvarlig i det materialet dere har mottatt, og det er nok rett person å spørre om disse tingene. Vi hadde forresten en gjesteforeleser i går, som forsker på premature barn. Hun fortalte litt om alt hun måtte igjennom før prosjektet hennes ble godkjent. Det hørtes litt pesete ut for henne som forsker, men var samtidig betryggende fra et personvernhensyn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 22. april 2008 #1906 Del Skrevet 22. april 2008 Vi hadde forresten en gjesteforeleser i går, som forsker på premature barn. Hun fortalte litt om alt hun måtte igjennom før prosjektet hennes ble godkjent. Det hørtes litt pesete ut for henne som forsker, men var samtidig betryggende fra et personvernhensyn. Kudos til henne, det er et område det forskes lite på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 22. april 2008 Forfatter #1907 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Kudos til henne, det er et område det forskes lite på. Det er et spennende prosjekt, også. Ellers tenkte jeg på deg flere ganger i går, DP. Vi ble sittende igjen i nesten en time etter siste forelesning i engasjert prat med foreleseren. Vi snakket om hvordan man kan får noen varige arr og hakk i seg etter at det har sjedd noe skremmende i livet. Selv om det gikk bra tilslutt. Da tenkte jeg på det du har fortalt om junior-DP, og alt dere opplevde da han ble født og da han var syk. Edit: Rettet opp noen stygge brudd på da/når-regelen. Endret 22. april 2008 av papagena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 22. april 2008 #1908 Del Skrevet 22. april 2008 papagena Høres ut som du har vært flink i dag :-D Soltørket sengetøy er populært her i heimen også. Dessverre må vi gjøre noe med hagen før vi får plass til et stativ. Vil helst ikke ha stativet hverken rett ved der vi sitter eller rett ved der folk går. Men da har vi brukt opp ca 95% av hagen vår Høres ut som du er på mange interessante forelesninger!!! Ha en fortsatt fin tirsdag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 22. april 2008 #1909 Del Skrevet 22. april 2008 Vanligvis i slike undersøkelser, så blir alle opplysninger anonymisert før forskerene får tilgang til dem. Jeg går utfra at det ber om fødselsdato fordi de ønsker opplysninger om deltakernes alder. Jeg går også ut fra at siden undersøkelsen er godkjent av REK (regional forskningsetisk komite), så har forskerne sagt noe til REK om hvordan de skal sørge for å ivareta anonymiteten. Jeg vet at REK er ekstra spesielt strenge når det gjelder undersøkelser på mindreårige, som per definisjon ikke har samtykkekapasitet. Jeg tror jeg ville kontaktet dem og spurt, jeg. Det bør være oppgitt en prosjektansvarlig i det materialet dere har mottatt, og det er nok rett person å spørre om disse tingene. Det eneste som står er at "....vi som forskere vil ikke bli kjent med navnet til deres barn"...."ved prosjektslutt vil opplysningene anonymiseres"... Det står også at datatilsynet har gitt tillatelse til undersøkelsen. Oppdragsgiverne er et universitet og et sykehus. Det virker jo som et viktig og seriøst prosjekt, men stusset bare over at de ba om fødselsdato. Jeg skal gjøre en henvendelse til prosjektansvarlig for å få klarhet i det jeg lurer på. (Om ikke annet har jeg lært litt mer om metode enn det jeg kan ) Takk for hjelpen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulva35 Skrevet 22. april 2008 #1910 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Papagena Så flink du er Herlig å tørke klær ute. Har tørkestativ ute og skiftet på senga i dag og tenkte: Yes, soltørket sengetøy. Helt til jeg kom ut og kjente den velkjente men akk så vonde lukta som av og til svever i lufta her i Jærområdet om våren Det ble nok stativet inne ja, for som Mariposa har vi mer eller mindre kuttet ut tørketrommelen selv om vi har den. Ha en strålende kveld Endret 22. april 2008 av Ulva35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 23. april 2008 #1911 Del Skrevet 23. april 2008 (endret) Heisann! Vi har tørkeloft om vinteren og stativ ute om sommeren. Har ikke lyst på trommel i det hele tatt. På sommerstedet hender det vi tromler (regn på Sunnmøre, ja....), men jeg synes klærne blir mye fortere slitt, og så krymper de også, så jeg prøver å unngå det. Endret 23. april 2008 av junia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MellonCollie Skrevet 23. april 2008 #1912 Del Skrevet 23. april 2008 Åhh, det høres så godt ut å kunne tørke klærne ute. Der vi bor nå er det rett ut på en gate, så ikke noe plass til utetørking. Her blir det tromling, eller stativ som tar oppe 25% av stua. Så dere kan gjerne krysse litt fingre for meg i dag, for vi er nå i en budrunde på en plass hvor jeg kan tørke ute (og hvor jeg kan ha fryseboks, og spisestue, og et normalt stuebord, og.. dere ser poenget ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 23. april 2008 #1913 Del Skrevet 23. april 2008 Vi tørker ute eller på stativ. har trommel, men bruker den ytters skjelden. Nok en ting der de som sa "bare vent til du får barn - da skjønner du hva jeg mener" tok feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 23. april 2008 #1914 Del Skrevet 23. april 2008 *står frem som det store, stygge trommelulven* Her er utetørking en risikosport, og beste metode for å lokke frem regnskyene på. Av valget mellom en stygg trampoline og et stygt tørkestativ, falt dessuten valget på trampolinen. Og det er neppe populært å skifte ut den nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dallandra Skrevet 23. april 2008 #1915 Del Skrevet 23. april 2008 Tromler også, men som regel ikke på sommeren. Da står tørkestativer ute, holdt på plass med store steiner. Ønsker meg fastmontert tørkestativ ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariposa Skrevet 23. april 2008 #1916 Del Skrevet 23. april 2008 Akkurat nå blafrer det i tøy som soltørker på snorene... *nyter synet* Håper du får tid til litt hygge i solen innimellom harde studier. :-D Og da tenker jeg ikke på soltørking... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 23. april 2008 #1917 Del Skrevet 23. april 2008 (endret) Ellers tenkte jeg på deg flere ganger i går, DP. Vi ble sittende igjen i nesten en time etter siste forelesning i engasjert prat med foreleseren. Vi snakket om hvordan man kan får noen varige arr og hakk i seg etter at det har sjedd noe skremmende i livet. Selv om det gikk bra tilslutt. Da tenkte jeg på det du har fortalt om junior-DP, og alt dere opplevde da han ble født og da han var syk. Interessant. Her inne har jeg fortalt heller lite detaljer om hva som virkelig skjedde med junior, med meg, med junior og atter meg- mer om følelsene i etterkant. Så irl var det hele mye verre (ihvertfall for oss midt oppi det) enn jeg kanskje har beskrevet her. Selv om det gikk bra. Våren i år er bokstavelig talt en ny vår her i huset, den våren vi aldri fikk nyte i fjor! Endret 23. april 2008 av Donpedro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 23. april 2008 Forfatter #1918 Del Skrevet 23. april 2008 Interessant. Her inne har jeg fortalt heller lite detaljer om hva som virkelig skjedde med junior, med meg, med junior og atter meg- mer om følelsene i etterkant. Så irl var det hele mye verre (ihvertfall for oss midt oppi det) enn jeg kanskje har beskrevet her. Selv om det gikk bra. Våren i år er bokstavelig talt en ny vår her i huset, den våren vi aldri fikk nyte i fjor! Det var noe du skrev om engang dere kjørte fordi sykehuset som gjorde inntrykk på meg, husker jeg - og som gjorde at jeg virkelig forsto at dere hadde noen tøffe tak når junior kom, selv om jeg ikke har sett at du har skrevet noen detaljer, nei. Så utrolig deilig for dere at denne våren er en helt annen enn den i fjor! (Er det ikke helt fantastisk deilig nå?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 23. april 2008 #1919 Del Skrevet 23. april 2008 (Er det ikke helt fantastisk deilig nå?) JO!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 23. april 2008 Forfatter #1920 Del Skrevet 23. april 2008 Jeg har vært på forelesninger fra 9.00 til 17.00 i dag, jeg. Først undervisning, og så to timer med en meritert gjesteforeleser fra Lunds universitet. (jeg var den eneste masterstudenten der. Skikkelig streber ) Debatten etter forelesningen hennes handlet mye om livet i akademia (det er vel ikke helt RL, er det?), og etter å ha lest om erfaringene til noen av dere sprenglærde her inne, så forsto jeg i alle fall litt av hva de snakket om. Og det verste er jo at jeg fortsatt, på tross av mye inside info fra KG, og et stadig bedre innblikk i livet på instituttet mitt, og dagens debatt, så får jeg allikevel bare mer og mer lyst på å satse videre på en akademisk karriere etter at jeg er ferdig med masteren min. (Og mer og mer selvtillit i forhold til at jeg kan klare å karre meg til en god karakter, også ) Været her er bare helt fantastisk! Det er så deilig! Men nå må jeg ut å ta inn klær som har hengt på snoren siden i går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå