Gå til innhold

Pøbelstreker, englestøv og champagne på fredager.

pøbelsara

Anbefalte innlegg

Gjest Helen Parr
En tidligere kollega fortalte meg en gang at hun konsekvent svarte "å, så du er hjemmeARBEIDENDE" i møte med foreldre som fortalte at de gikk hjemme. Fint uttrykk, egentlig.

Det uttrykket har jeg også alltid brukt. Det høres bedre ut enn hjemmeværende. Jeg driver ikke rundt og bare er hjemme, liksom.

Altså, min kjepphest er at arbeidet i hjemmet må også verdsettes, enten det utføres av mannen eller kvinnen. Eller vaskehjelpen for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare for å sette det litt på spissen: Hvorfor gjør det noe å "bare" være hjemmeværende? Hvis det er et valg man har tatt?

Jeg har måttet forsvare denne "bare" i mange år, og det er ikke alltid like gøy.

Nei. det gjør jo ingenting å "bare" være!! Det var egentlig poenget mitt, da, at jeg på tross av nogenlunde reflekterte holdninger til dette, allikvel føler at jeg må "forsvare" det som delvis er et valg....og delvis er en følge av noen helseproblemer.

Endret av pøbelsara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, min kjepphest er at arbeidet i hjemmet må også verdsettes, enten det utføres av mannen eller kvinnen. Eller vaskehjelpen for den saks skyld.

Applauderer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Applauderer!

Jupp!

Dessuten tror jeg det kanskje kan bli lettere å "se" arbeidet i hjemmet når fler og fler betaler for å få deler av det utført. Money talks, og hvis husvasken koster x kr/mnd så blir det iallefall synliggjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant....slik som Jente79 fortalte om....at moren ikke likte navnet sitt, eller navnet til barna sine..... Hvorfor valgte hun å skifte navn da, liksom.

Akkurat det du forteller, er litt leit synes jeg - fordi du jo hører til en annen generasjon enn jeg gjør..... Og det bare bekrefter at vi ikke har kommet så langt enda....tenke seg til å være så "moderne" at du beholder navnet ditt, gitt....:fnise:

Jeg er i "gifte-alder" og har vært i mange bryllup de siste årene. Parene der har valgt alle variantene -hun tar hans, hans tar hennes, det bolder hvert sitt, begge tar begges... Så jeg tror det begynner å bli mer vanlig. Moren min er vel et typisk eksempel -da hun giftet seg på 70-tallet tok hun mannens navn og beholdt pikenavnet som mellomnavn, etter skilsmissen tok hun tilbake pikenavnet som etternavn og da hun giftet seg igjen skiftet hun ikke navn. Jeg skjønner argumentet om at man vil hete det samme som barna/at hele familien skal ha samme navn (kjenner noen hvor det ene barnet har moren etternavn og det andre farens), men tror ikke jeg vil gi opp navnet mitt helt uten videre...

Bevisste valg er vel nøkkelen her, uansett om man velger det ene eller det andre!

Amen!

Jfr. Bjarne Håkon Hanssen som var så begeistret (og forundret) for at Liza Marklund både var vakker OG feminist, liksom. Hallo....?!?!)

Ja, hvem trodde vel at sånt var mulig... :roll: Jeg synes også det er trist at feminist er blitt et skjellsord -"Jeg er veldig for likelønn og like rettigheter, men jeg er ikke feminist, altså"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Ja, hvem trodde vel at sånt var mulig... :roll: Jeg synes også det er trist at feminist er blitt et skjellsord -"Jeg er veldig for likelønn og like rettigheter, men jeg er ikke feminist, altså"...

Jeg trodde de var tykkfalne og kortklipte? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så jeg må klippe håret før jeg kan kalle meg feminist? :grine: Må jeg begynne å gå i bukser også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg må klippe håret før jeg kan kalle meg feminist? :grine: Må jeg begynne å gå i bukser også?

ja, det må du, Daria....sånn er reglene :regler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, jammen...

I god opprørsk feministisk tradisjon nekter jeg å finne meg i regler som begrenser min rett til å se ut som jeg vil og si hva jeg vil! Så det så! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genmanipulert med oppmerksomhetsbehov som vaser rundt. :sjarmor:

Genmanipulert kvinnemenneske med oppmerksonhetsbehov som vaser rundt :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

God champagnefredag ønskes pøbelsara :)

Og apropos: Å være hjemme, arbeide hjemme - men hvorfor sier så mange at de går hjemme :klø: "Hva driver du med?" "Jeg går hjemme, jeg". Hæ?

Ser for meg evig hvileløs vandring rundt og rundt i ulike rom :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Ser for meg evig hvileløs vandring rundt og rundt i ulike rom :fnise:

:hoho: Den tanken har slått meg også!

Det verste er at det av og til føles sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...