Gjest Helen Parr Skrevet 18. januar 2008 #541 Del Skrevet 18. januar 2008 En tidligere kollega fortalte meg en gang at hun konsekvent svarte "å, så du er hjemmeARBEIDENDE" i møte med foreldre som fortalte at de gikk hjemme. Fint uttrykk, egentlig. Det uttrykket har jeg også alltid brukt. Det høres bedre ut enn hjemmeværende. Jeg driver ikke rundt og bare er hjemme, liksom. Altså, min kjepphest er at arbeidet i hjemmet må også verdsettes, enten det utføres av mannen eller kvinnen. Eller vaskehjelpen for den saks skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #542 Del Skrevet 18. januar 2008 (endret) Bare for å sette det litt på spissen: Hvorfor gjør det noe å "bare" være hjemmeværende? Hvis det er et valg man har tatt? Jeg har måttet forsvare denne "bare" i mange år, og det er ikke alltid like gøy. Nei. det gjør jo ingenting å "bare" være!! Det var egentlig poenget mitt, da, at jeg på tross av nogenlunde reflekterte holdninger til dette, allikvel føler at jeg må "forsvare" det som delvis er et valg....og delvis er en følge av noen helseproblemer. Endret 18. januar 2008 av pøbelsara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 18. januar 2008 #543 Del Skrevet 18. januar 2008 Altså, min kjepphest er at arbeidet i hjemmet må også verdsettes, enten det utføres av mannen eller kvinnen. Eller vaskehjelpen for den saks skyld. Applauderer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #544 Del Skrevet 18. januar 2008 Applauderer! Jupp! Dessuten tror jeg det kanskje kan bli lettere å "se" arbeidet i hjemmet når fler og fler betaler for å få deler av det utført. Money talks, og hvis husvasken koster x kr/mnd så blir det iallefall synliggjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 18. januar 2008 #545 Del Skrevet 18. januar 2008 Ja, ikke sant....slik som Jente79 fortalte om....at moren ikke likte navnet sitt, eller navnet til barna sine..... Hvorfor valgte hun å skifte navn da, liksom. Akkurat det du forteller, er litt leit synes jeg - fordi du jo hører til en annen generasjon enn jeg gjør..... Og det bare bekrefter at vi ikke har kommet så langt enda....tenke seg til å være så "moderne" at du beholder navnet ditt, gitt.... Jeg er i "gifte-alder" og har vært i mange bryllup de siste årene. Parene der har valgt alle variantene -hun tar hans, hans tar hennes, det bolder hvert sitt, begge tar begges... Så jeg tror det begynner å bli mer vanlig. Moren min er vel et typisk eksempel -da hun giftet seg på 70-tallet tok hun mannens navn og beholdt pikenavnet som mellomnavn, etter skilsmissen tok hun tilbake pikenavnet som etternavn og da hun giftet seg igjen skiftet hun ikke navn. Jeg skjønner argumentet om at man vil hete det samme som barna/at hele familien skal ha samme navn (kjenner noen hvor det ene barnet har moren etternavn og det andre farens), men tror ikke jeg vil gi opp navnet mitt helt uten videre... Bevisste valg er vel nøkkelen her, uansett om man velger det ene eller det andre! Amen! Jfr. Bjarne Håkon Hanssen som var så begeistret (og forundret) for at Liza Marklund både var vakker OG feminist, liksom. Hallo....?!?!) Ja, hvem trodde vel at sånt var mulig... Jeg synes også det er trist at feminist er blitt et skjellsord -"Jeg er veldig for likelønn og like rettigheter, men jeg er ikke feminist, altså"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 18. januar 2008 #546 Del Skrevet 18. januar 2008 Ja, hvem trodde vel at sånt var mulig... Jeg synes også det er trist at feminist er blitt et skjellsord -"Jeg er veldig for likelønn og like rettigheter, men jeg er ikke feminist, altså"... Jeg trodde de var tykkfalne og kortklipte? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 18. januar 2008 #547 Del Skrevet 18. januar 2008 Så jeg må klippe håret før jeg kan kalle meg feminist? Må jeg begynne å gå i bukser også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #548 Del Skrevet 18. januar 2008 Så jeg må klippe håret før jeg kan kalle meg feminist? Må jeg begynne å gå i bukser også? ja, det må du, Daria....sånn er reglene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 18. januar 2008 #549 Del Skrevet 18. januar 2008 Jammen, jammen... I god opprørsk feministisk tradisjon nekter jeg å finne meg i regler som begrenser min rett til å se ut som jeg vil og si hva jeg vil! Så det så! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 18. januar 2008 #550 Del Skrevet 18. januar 2008 Men jeg da? Som har vært hjemmeværende og har kort hår. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 18. januar 2008 #551 Del Skrevet 18. januar 2008 Men jeg da? Som har vært hjemmeværende og har kort hår. :klø: Genmanipulert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 18. januar 2008 #552 Del Skrevet 18. januar 2008 Genmanipulert. Genmanipulert med oppmerksomhetsbehov som vaser rundt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #553 Del Skrevet 18. januar 2008 Genmanipulert med oppmerksomhetsbehov som vaser rundt. Genmanipulert kvinnemenneske med oppmerksonhetsbehov som vaser rundt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 18. januar 2008 #554 Del Skrevet 18. januar 2008 Genmanipulert kvinnemenneske med oppmerksonhetsbehov som vaser rundt og markerer seg...! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 18. januar 2008 #555 Del Skrevet 18. januar 2008 Genmanipulert kvinnemenneske med oppmerksonhetsbehov som vaser rundt og markerer seg og ødelegger tråder...! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #556 Del Skrevet 18. januar 2008 ....skrekk og gru!!! PøbelHelen Parr......! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 18. januar 2008 #557 Del Skrevet 18. januar 2008 God helg, sier jeg bare! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 18. januar 2008 #558 Del Skrevet 18. januar 2008 God champagnefredag ønskes pøbelsara Og apropos: Å være hjemme, arbeide hjemme - men hvorfor sier så mange at de går hjemme :klø: "Hva driver du med?" "Jeg går hjemme, jeg". Hæ? Ser for meg evig hvileløs vandring rundt og rundt i ulike rom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 18. januar 2008 #559 Del Skrevet 18. januar 2008 Ser for meg evig hvileløs vandring rundt og rundt i ulike rom Den tanken har slått meg også! Det verste er at det av og til føles sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 18. januar 2008 #560 Del Skrevet 18. januar 2008 Hehe, ja! Men det er marginalt bedre å gå enn å bare være. Eller er det egentlig det :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå