Gjest Roxie Hart Skrevet 11. desember 2007 #21 Skrevet 11. desember 2007 Nå skal det sies at sluttkompetansen i dette tilfellet dreier seg om eksamenskarakter i 10. klasse. Terminkarakterer i 8., 9. og til jul i 10. klasse er alle såkalte underveisvurderinger der det er riktig å bruke prøveresultater, også fra mindre prøver i løpet av året, når man fastsetter karakter. Da tok jeg feil. Takk for påminnelsen
Gjest Dallandra Skrevet 11. desember 2007 #22 Skrevet 11. desember 2007 Jeg mente at hvis han var ett poeng unna det som kvalifiserer til ren 5'er, burde karakteren være 5-, ikke 4+. Jeg har forøvrig aldri påstått at det er vanskelig å forstå dette, jeg stiller spørsmålstegn ved hvorfor gutten har fått 4+, hvis han var ett poeng unna en ren 5'er. Jeg forsto det slik at han var et poeng unna en femmerkarakter, altså en 5-. Både 5/4, 5-, 5, 5+ og 5/6 er en karakter 5.
Gjest Jenna88 Skrevet 11. desember 2007 #23 Skrevet 11. desember 2007 Jeg forsto det slik at han var et poeng unna en femmerkarakter, altså en 5-. Både 5/4, 5-, 5, 5+ og 5/6 er en karakter 5. Hvis han var ett poeng unna 5-, skal jeg ikke påstå det er helt feil karakter. Personlig foretrekker jeg at lærere opererer med 6/5 etc. (for å vise hvor nært sekseren eleven ligger), men jeg har inntrykk av at dette er mest vanlig på skolestiler? I alle fall hvis jeg tar utgangspunkt i de lærerne jeg har hatt. Det "riktigste" hadde nok vært å gi gutten 4/5 eller 5/4 hvis han var ett poeng unna 5-, men hvis læreren kun operer med +/- skala, synes jeg det var en riktig vurdering.
Gjest Mamma`n Skrevet 11. desember 2007 #24 Skrevet 11. desember 2007 Nei. Det er ikke riktig å fastsette karakteren ut fra en prøve. Kvaliteten på arbeid gjort i timer, andre prøver, hvor aktiv eleven er i timer osv skal også med i karaktergrunnlaget. Men du vet jo ikke at denne læreren setter karakter på grunnlag av en prøve! Det du vet, er at din sønn sannsynligvis får karakteren 4 fordi han hadde 4(+) på tentamen. Tentamen er den største prøven i terminen og følgelig den prøven som tillegges mest vekt når terminkarakter skal settes. Kanskje din sønn lå helt på vippen mellom 4 og 5 før tentamen, og når han da fikk 4+ så tippet vektskåla ned til 4. 4+ er nesten 5, ja, men det er fortsatt en firer. Men når det er sagt, så kan det også hende at læreren ikke har peiling på hva han/hun gjør. Uråd å vite. Du har helt klart muligheten til å spørre. Jo jeg vet han får 4 på grunnlag av tentamen, det er vertfall det hun sa til min sønn i dag. Hun hadde vært helt klar på at prøven han hadde 5 på ikke telte, å det er det jeg reagerer på, spesielt når han var veldig nær på en 5 på tentamen( jeg mener han også har fått for lite poeng der også- han hadde brukt en hjelpestrek på en konstruksjon og dermed blitt trekt 3 poeng!-konstruksjonen var jo helt riktig! å han manglet kun 1 poeng på å få femmer..) I gymnastikk fikk gutten beskjed om at en får ikke en sekser i først termin FORDI lærer ikke kjenner eleven godt nok. Det synes jeg også er helt feil. Han gir 100 prosent men en føler jo at det ikke er bra nok alikevell..
Gjest Jenna88 Skrevet 11. desember 2007 #25 Skrevet 11. desember 2007 (endret) Jo jeg vet han får 4 på grunnlag av tentamen, det er vertfall det hun sa til min sønn i dag. Hun hadde vært helt klar på at prøven han hadde 5 på ikke telte, å det er det jeg reagerer på, spesielt når han var veldig nær på en 5 på tentamen( jeg mener han også har fått for lite poeng der også- han hadde brukt en hjelpestrek på en konstruksjon og dermed blitt trekt 3 poeng!-konstruksjonen var jo helt riktig! å han manglet kun 1 poeng på å få femmer..) I gymnastikk fikk gutten beskjed om at en får ikke en sekser i først termin FORDI lærer ikke kjenner eleven godt nok. Det synes jeg også er helt feil. Han gir 100 prosent men en føler jo at det ikke er bra nok alikevell.. Du kan da ikke mene at læreren skal gi gutten høyere poengsum fordi han fikk 5 på den første prøven? Hvorvidt det er feil å trekke 3 poeng på en konstruksjonsoppgave kommer jo an på hvor mange poeng han totalt kunne få på oppgaven, og hvor mye læreren trekker dersom eleven svarer ufullstendig. I mine øyne blir det tåpelig å argumentere med at han burde få det poenget ekstra, kun fordi han var 1 poeng unna en 5'er? Alle prøver er selvfølgelig tellende, men som en debattant understreket tidligere, det er begrenset hvor mye en liten prøve teller i forhold til en tentamen. At læreren ikke gir eleven 6 i gym fordi han ikke kjenner vedkommende godt nok er da en ærlig sak. En må prestere får å oppnå 6, og har ikke læreren dannet seg et tydelig bilde av gutten ennå blir det feil å påstå at det er galt av læreren å ikke gi gutten en 6'er. Hvis han er dyktig nok, får han antakeligvis 6'er til våren uansett? Det er svært få elever som oppnår 6 i gym, og en elev skal skille seg SVÆRT positivt ut for å oppnå den karakteren. Elevene blir vurdert hver time, og kanskje har ikke læreren sett eleven utføre nok øvelser som er verdt karakteren 6 ennå? Jeg tviler på at gutten gjennomfører alle gymnastikkøvelsene til 6'er nivå. Og skal gutten oppnå 6, bør resultatet være så å si, om ikke hundre prosent, perfekt. Endret 11. desember 2007 av Jenna88
Gjest Tulipa Skrevet 11. desember 2007 #26 Skrevet 11. desember 2007 Jeg synes det blir litt feil når foreldre blir så alldeles opphengt i barnas karakterer .. det kan ende med at ungene ikke tør fortelle foreldrene når noe går galt - eller at de føler seg presset til å måtte prestere noe de kanskje ikke er istand til .. Mitt råd: Slapp av
Gjest Mamma`n Skrevet 11. desember 2007 #27 Skrevet 11. desember 2007 Du kan da ikke mene at læreren skal gi gutten høyere poengsum fordi han fikk 5 på den første prøven? Hvorvidt det er feil å trekke 3 poeng på en konstruksjonsoppgave kommer jo an på hvor mange poeng han totalt kunne få på oppgaven, og hvor mye læreren trekker dersom eleven svarer ufullstendig. I mine øyne blir det tåpelig å argumentere med at han burde få det poenget ekstra, kun fordi han var 1 poeng unna en 5'er? Alle prøver er selvfølgelig tellende, men som en debattant understreket tidligere, det er begrenset hvor mye en liten prøve teller i forhold til en tentamen. At læreren ikke gir eleven 6 i gym fordi han ikke kjenner vedkommende godt nok er da en ærlig sak. En må prestere får å oppnå 6, og har ikke læreren dannet seg et tydelig bilde av gutten ennå blir det feil å påstå at det er galt av læreren å ikke gi gutten en 6'er. Hvis han er dyktig nok, får han antakeligvis 6'er til våren uansett? Det er svært få elever som oppnår 6 i gym, og en elev skal skille seg SVÆRT positivt ut for å oppnå den karakteren. Elevene blir vurdert hver time, og kanskje har ikke læreren sett eleven utføre nok øvelser som er verdt karakteren 6 ennå? Jeg tviler på at gutten gjennomfører alle gymnastikkøvelsene til 6'er nivå. Og skal gutten oppnå 6, bør resultatet være så å si, om ikke hundre prosent, perfekt. Han fikk ingen poeng på konstruksjonen pga hjelpestreken. Mener du det er riktig? Jeg vet en må prestere for å få sekser- jeg er selv student- har jobbet som f og fått mange seksere. Ang gym så vet jeg en må være dyktig, men det er gutten- på håndballens tre kamper i helgen scoret han 27 mål. Han skiller seg rett og slett ut i idretten derfor mener jeg gunnen til læreren er feil.
Gjest Tulipa Skrevet 11. desember 2007 #28 Skrevet 11. desember 2007 Han fikk ingen poeng på konstruksjonen pga hjelpestreken. Mener du det er riktig? Jeg vet en må prestere for å få sekser- jeg er selv student- har jobbet som f og fått mange seksere. Ang gym så vet jeg en må være dyktig, men det er gutten- på håndballens tre kamper i helgen scoret han 27 mål. Han skiller seg rett og slett ut i idretten derfor mener jeg gunnen til læreren er feil. Vet du hva? Jeg synes litt synd på barn som har foreldre som er så til de grader opphengt i karakterer.
Gjest Mamma`n Skrevet 11. desember 2007 #29 Skrevet 11. desember 2007 Jeg synes det blir litt feil når foreldre blir så alldeles opphengt i barnas karakterer .. det kan ende med at ungene ikke tør fortelle foreldrene når noe går galt - eller at de føler seg presset til å måtte prestere noe de kanskje ikke er istand til .. Mitt råd: Slapp av Gutten føler han ikke har fått det han skal ha, å ja det støtter jeg han faktisk i. Jeg mener dei skal ha karakteren de fortjener - ikke at dem skal ha en lavere karakter nå bare fordi dei skal ha noe å strekke seg etter.
Gjest Mamma`n Skrevet 11. desember 2007 #30 Skrevet 11. desember 2007 Vet du hva? Jeg synes litt synd på barn som har foreldre som er så til de grader opphengt i karakterer. Det er ikke snakk om å være opphengt i karakterer men for meg er det viktig at dei får dei karakterene en faktisk fortjener. Og jeg synes ikke det er riktig at en skal straffes for å være god.
La Luna Skrevet 11. desember 2007 #31 Skrevet 11. desember 2007 Det er ikke snakk om å være opphengt i karakterer men for meg er det viktig at dei får dei karakterene en faktisk fortjener. Og jeg synes ikke det er riktig at en skal straffes for å være god. Men en 4+ er da fortsatt en 4er, så da får han den karakteren han skal ha. Og hvor mange mål gutten scorer i en håndballkamp er da ganske så irrelevant for om han får en 6er i gym.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2007 #32 Skrevet 11. desember 2007 Men en 4+ er da fortsatt en 4er, så da får han den karakteren han skal ha. Og hvor mange mål gutten scorer i en håndballkamp er da ganske så irrelevant for om han får en 6er i gym. Ehm har du lest tråden? Når andre elever får 5 i gym og denne gutten hevder seg godt over dem, synes du fortsatt det er riktig at han skal få 5?
Gjest Jenna88 Skrevet 11. desember 2007 #33 Skrevet 11. desember 2007 Han fikk ingen poeng på konstruksjonen pga hjelpestreken. Mener du det er riktig? Jeg vet en må prestere for å få sekser- jeg er selv student- har jobbet som f og fått mange seksere. Ang gym så vet jeg en må være dyktig, men det er gutten- på håndballens tre kamper i helgen scoret han 27 mål. Han skiller seg rett og slett ut i idretten derfor mener jeg gunnen til læreren er feil. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg er det godt mulig at gutten er dyktig i idrett, men gym innebærer mye mer enn håndball. Hvorvidt han fortjener 6 i gym har du vel ærlig talt ingen anelse om så fremt du ikke har kopi av læreplanen og det som kreves for å oppnå høyeste karakter i de ulike grenene? Angående hjelpestreken gjentar jeg meg selv; tentamen er lik for alle klasser. Alle lærere retter etter en fastsatt fasitt. Du må gjerne sjekke opp om han har blitt trukket for mye i poeng, men har lærerne bestemt at oppgaven kun skal premieres prosent fullstendig, må den løses fullstendig. Jeg vil dessuten påstå at hjelpestreker er veldig relevant i noen typer oppgaver, og mindre relevant i andre.
Gjest Jenna88 Skrevet 11. desember 2007 #34 Skrevet 11. desember 2007 Det er ikke snakk om å være opphengt i karakterer men for meg er det viktig at dei får dei karakterene en faktisk fortjener. Og jeg synes ikke det er riktig at en skal straffes for å være god. Gutten har da ganske greie karakterer, og ingen straffes for å være god. At du påstår han fortjener 6 i gym og argumenterer med at han scorer x antall mål i en håndballkamp er kanskje det som sjokkerer meg mest i denne tråden. Gym er et bredt fag. Du kan jo sammenligne det med matematikk; en elev kan være kjempegod i algebra, presterer han litt dårligere i f.eks geometri og likninger trekker dette selvfølgelig ned resultatet. Jeg håper virkelig ikke du gir uttrykk for dine tanker rundt dette til gutten. Argumentasjonen vedrørende gymnastikkarakteren må være noe av det tynneste jeg har hørt på lang tid.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2007 #35 Skrevet 11. desember 2007 Gutten har da ganske greie karakterer, og ingen straffes for å være god. At du påstår han fortjener 6 i gym og argumenterer med at han scorer x antall mål i en håndballkamp er kanskje det som sjokkerer meg mest i denne tråden. Gym er et bredt fag. Du kan jo sammenligne det med matematikk; en elev kan være kjempegod i algebra, presterer han litt dårligere i f.eks geometri og likninger trekker dette selvfølgelig ned resultatet. Jeg håper virkelig ikke du gir uttrykk for dine tanker rundt dette til gutten. Argumentasjonen vedrørende gymnastikkarakteren må være noe av det tynneste jeg har hørt på lang tid. Nei nå må du lese riktig! Det er jo ikke det hun sier.. hun bare viser ved eksempler at gutten gjerne er litt bedre enn andre i gymmen:-)
Gjest Jenna88 Skrevet 11. desember 2007 #36 Skrevet 11. desember 2007 Ehm har du lest tråden? Når andre elever får 5 i gym og denne gutten hevder seg godt over dem, synes du fortsatt det er riktig at han skal få 5? Det er forskjell på å hevde seg litt og å hevde seg så mye at en fortjener høyeste karakter. Jeg kjenner svært få elever som har oppnådd høyeste karakter i gym, rett og slett fordi kravene er meget harde. Gym er et variert fag med ulike typer idrett, og en bør prestere maksimalt i omtrent alle øvelser for å oppnå 6. Forøvrig vet vi lite om hvor god gutten er, og hvor bra han presterer i forhold til andre elever. Det ville forundre meg svært mye om han er jevnt over bedre enn alle i klassen i alt.
Gjest Jenna88 Skrevet 11. desember 2007 #37 Skrevet 11. desember 2007 (endret) Nei nå må du lese riktig! Det er jo ikke det hun sier.. hun bare viser ved eksempler at gutten gjerne er litt bedre enn andre i gymmen:-) Jeg gjentar meg selv (igjen); det er SVÆRT få elever som oppnår høyeste karakter i gym fordi det krever veldig mye å oppnå beste karakter. At han er litt bedre enn de andre i faget (noe som forøvrig gjelder alle typer idrett), ikke kun en eller et par idrettsgrener, kvalifiserer ikke til at han automatisk skal bli satt opp til 6. Edit: Spissformulerte innlegget. Endret 11. desember 2007 av Jenna88
La Luna Skrevet 11. desember 2007 #38 Skrevet 11. desember 2007 Nei nå må du lese riktig! Det er jo ikke det hun sier.. hun bare viser ved eksempler at gutten gjerne er litt bedre enn andre i gymmen:-) Men det er jo ikke det hun viser i det hele tatt! At guttungen scorer mange mål i en håndballkamp, har absolutt ingenting å si for hvordan han gjør det i gymtimene! Forøvrig helt enig med Jenna88.
Gjest Tigress Skrevet 11. desember 2007 #39 Skrevet 11. desember 2007 Matte er et ferdighetsfag, og da vil det i realiteten være siste prøve som gir et best mulig bilde av kompetansenivået. Heldagsprøver har også den fordelen at de kan teste mesteparten av målene, slik at den gir et riktigere bilde av hvilke mål eleven behersker. Kapitteltester er vel ofte konsentrert om visse emner, og da kan man score høyere enn det sammenlagte kompetansenivået. Hvis eleven i dette tilfellet var ett poeng fra femmergrensa, så var nok dette grensa for 5--, og et sted må man jo trekke grensa.
Gjest Mamma`n Skrevet 11. desember 2007 #40 Skrevet 11. desember 2007 Ojj..det ble mange svar her:-) Tusen takk for det alle sammen. Nå føler jeg meg vell litt feilsitert enkelte plasser eller jammen kan det rett og slett være at jeg har foklart meg dårlig! Vi fikk vertfall en diskusjon ang karaktersetting , å det var jo bra. Igjen, takk for svar alle sammen så ønsker jeg dere alle en riktig fin kveld.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå