Gjest Mamma`n Skrevet 11. desember 2007 #1 Skrevet 11. desember 2007 Hei! Min sønn som går i åttende fikk 4+ på mattetentamen nå, han var bare 1 poeng under 5. På en prøve før det hadde han 5. Han har ingen anmerkninger, alltid gjort leksen og vært med i timen(sier vertfall det..). Han hadde håpet han kanskje fikk en 5 i karakter til jul men i dag hadde han spurt læreren og fått beskjed om at han får 4 fordi det var det han fikk på tentamen. Det fikk meg til å tenke litt. Er det riktig å fastsette karakteren ut fra en prøve? Er det noen som vet litt om dette? Jeg vil selvsagt ta en prat med lærer for å høre hvordan og hva det går ut fra men hadde vært interesant å høre om noen her inne har en mening om det. På forhånd tusen takk.
La Luna Skrevet 11. desember 2007 #2 Skrevet 11. desember 2007 (endret) Etter min erfaring setter lærerne ofte ned karakteren til jul hvis den ligger og vipper, slik at eleven kanskje anstrenger seg enda litt mer etter jul for å få karakteren opp til sommeren, og ikke hviler på laurbærene. Endret 11. desember 2007 av La Luna
Kalorina Skrevet 11. desember 2007 #3 Skrevet 11. desember 2007 Jeg vil vel tro det er en helhetsvurdering, altså at ting som innsats i timene har noe å si her.
Gjest Mamma`n Skrevet 11. desember 2007 #4 Skrevet 11. desember 2007 Takk for svar folkens! Ja jeg håper vertfall på at det er en helhetsvurdering, men mener da at om lærer hadde noe å kikke på ang timene så måtte det ha kommet frem på konferansetimen som vi var på i oktober. Da var alt i skjønneste orden- hun hadde ingenting å utsette på han. Jeg har hørt at enkelte setter ned karakteren til jul ja for at en da skal ha noe å strekke seg mot, noe jeg er uenig i. Jeg mener en skal ha den karakteren en fortjener til enhver tid. Min sønn vil uansett strekke seg mot en sekser, men det er en annen sak. Tar gjerne imot flere synspunkt:-)
Rosalie Skrevet 11. desember 2007 #5 Skrevet 11. desember 2007 4 er snittkarakter, og naturligvis ville det da ikke være noe å utsette på hvordan han er i timen. Og som andre før meg sier, så settes karakteren gjerne ned i 1. termin dersom eleven er på vippen, da det er lettere å jobbe seg opp en karakter enn å beholde den.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2007 #6 Skrevet 11. desember 2007 Jeg har hørt at enkelte setter ned karakteren til jul ja for at en da skal ha noe å strekke seg mot, noe jeg er uenig i. Jeg mener en skal ha den karakteren en fortjener til enhver tid. Min sønn vil uansett strekke seg mot en sekser, men det er en annen sak. Helt enig med deg. Det har alltid vært slik i norsk skole, at "ikke for mange må være flinke"...Det går ikke, vet du. Noe så idiotisk å ikke sette en god karakter bare fordi prosnetfprdelingen er slike og slik eller "vi ønsker at du skal ha noe å strekke deg etter videre"...man kan jo miste motivasjonen av mindre! Enhver bør få den karakteren den fortjener til enhver tid. Noe annet er hykleri.
Rosalie Skrevet 11. desember 2007 #7 Skrevet 11. desember 2007 Helt enig med deg. Det har alltid vært slik i norsk skole, at "ikke for mange må være flinke"...Det går ikke, vet du. Noe så idiotisk å ikke sette en god karakter bare fordi prosnetfprdelingen er slike og slik eller "vi ønsker at du skal ha noe å strekke deg etter videre"...man kan jo miste motivasjonen av mindre! Enhver bør få den karakteren den fortjener til enhver tid. Noe annet er hykleri. Og det er jo nettopp det som i stor grad gjøres (enkelte lærere er unntaket her). Men vipper man, settes man ned i 1. termin, da det er lettere å jobbe seg opp fra en meget sterk 4'er enn å beholde en meget svak 5'er.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2007 #8 Skrevet 11. desember 2007 Og det er jo nettopp det som i stor grad gjøres. Hvilket er det jeg kritiserer.
Rosalie Skrevet 11. desember 2007 #9 Skrevet 11. desember 2007 Hvilket er det jeg kritiserer. Du kritiserer at folk får de karakterene de fortjener? Javel...
Gjest Dallandra Skrevet 11. desember 2007 #10 Skrevet 11. desember 2007 Er det riktig å fastsette karakteren ut fra en prøve? Nei. Det er ikke riktig å fastsette karakteren ut fra en prøve. Kvaliteten på arbeid gjort i timer, andre prøver, hvor aktiv eleven er i timer osv skal også med i karaktergrunnlaget. Men du vet jo ikke at denne læreren setter karakter på grunnlag av en prøve! Det du vet, er at din sønn sannsynligvis får karakteren 4 fordi han hadde 4(+) på tentamen. Tentamen er den største prøven i terminen og følgelig den prøven som tillegges mest vekt når terminkarakter skal settes. Kanskje din sønn lå helt på vippen mellom 4 og 5 før tentamen, og når han da fikk 4+ så tippet vektskåla ned til 4. 4+ er nesten 5, ja, men det er fortsatt en firer. Men når det er sagt, så kan det også hende at læreren ikke har peiling på hva han/hun gjør. Uråd å vite. Du har helt klart muligheten til å spørre.
Gjest Jenna88 Skrevet 11. desember 2007 #11 Skrevet 11. desember 2007 Hei! Min sønn som går i åttende fikk 4+ på mattetentamen nå, han var bare 1 poeng under 5. På en prøve før det hadde han 5. Han har ingen anmerkninger, alltid gjort leksen og vært med i timen(sier vertfall det..). Han hadde håpet han kanskje fikk en 5 i karakter til jul men i dag hadde han spurt læreren og fått beskjed om at han får 4 fordi det var det han fikk på tentamen. Det fikk meg til å tenke litt. Er det riktig å fastsette karakteren ut fra en prøve? Er det noen som vet litt om dette? Jeg vil selvsagt ta en prat med lærer for å høre hvordan og hva det går ut fra men hadde vært interesant å høre om noen her inne har en mening om det. På forhånd tusen takk. Jeg har inntrykk av at mange lærere er veldig forsiktige med å gi 6 i terminkarakter, noe jeg forsåvidt har forståelse for. Synes imidlertid det er rart at han kun fikk 4 når han har gjort det så godt ellers. Hvis han var et poeng unna 5 (var det en ren 5'er?), burde han i så fall fått 5-.
Labella Skrevet 11. desember 2007 #12 Skrevet 11. desember 2007 Jeg har inntrykk av at mange lærere er veldig forsiktige med å gi 6 i terminkarakter, noe jeg forsåvidt har forståelse for. Synes imidlertid det er rart at han kun fikk 4 når han har gjort det så godt ellers. Hvis han var et poeng unna 5 (var det en ren 5'er?), burde han i så fall fått 5-. Læreren bruker nok en karakterskala som er lik for hele trinnet (på den aktuelle skolen). Hvis eleven havner på den øverste poengsummen som gir 4 er det da helt riktig å gi 4+, hadde han hatt et poeng mer ville han fått 5-. Jeg skjønner ikke helt at det er vanskelig å forstå at han får 4 i terminkarakter når han har fått 5 på en prøve og 4 på tentamen, hvis dette er de to prøvene han har hatt i høst. Tentamen er jo den største, og bør veie tyngst. Så får han heller jobbe for å få en høyere karakter neste termin. Høres ut som om han har alle muligheter til å ro i land en femmer.
*Mina* Skrevet 11. desember 2007 #13 Skrevet 11. desember 2007 Læreren bruker nok en karakterskala som er lik for hele trinnet (på den aktuelle skolen). Hvis eleven havner på den øverste poengsummen som gir 4 er det da helt riktig å gi 4+, hadde han hatt et poeng mer ville han fått 5-. Jeg skjønner ikke helt at det er vanskelig å forstå at han får 4 i terminkarakter når han har fått 5 på en prøve og 4 på tentamen, hvis dette er de to prøvene han har hatt i høst. Tentamen er jo den største, og bør veie tyngst. Så får han heller jobbe for å få en høyere karakter neste termin. Høres ut som om han har alle muligheter til å ro i land en femmer. Og jeg skjønner ikke hvorfor det bare er en prøve som skal telle, når de snakker så fint om at innsats i timene også skal være med i vurderingen. Er det virkelig riktig at en person får 4 når han har fått 4+ på tentamen, har en 5er på en prøve fra før av og har en god innsats i timene? Hvordan klarer man å motivere denne personen til å yte litt ekstra, når man i et slikt tilfelle er så urettferdig som man kan bli? Det denne læreren sier er at innsatsen din teller ikke, og den må du forbedre. Men samtidig er det ingen ide å forbedre innsatsen når den ikke teller, eller tar jeg helt feil? Samtidig sier læreren at du må jobbe mye bedre i neste termin, for ellers risikererer du å få en firer da også. Hvor er motviasjonen her? Hadde jeg vært foresatt for ungdommen ville jeg klaget på karakteren, for jeg hadde ikke akseptert en firer med de resultatene. Da måtte læreren i såfall vise til dårlig innsats, noe læreren tydeligvis ikke kan i dette tilfelle. Det er ikke riktig å sette ned i karakter, bare fordi man ønsker at ungdommen skal jobbe litt ekstra i neste termin. Fortjener man fem, så skal man ha fem.
Gjest Dallandra Skrevet 11. desember 2007 #14 Skrevet 11. desember 2007 Tillater meg å gjøre oppmerksom på at "god innsats" i en elevs egne øyne, kan være noe helt annet fra lærerens synspunkt. Husk nå også at det eneste vi har av fakta her, er elevens oversikt over 2 prøvekarakterer og hans egen oppfatning av at han gjør det som trengs ellers. Det kan godt være at læreren har et bredere karaktergrunnlag enn hva som kommer fram her. La nå læreren også komme med sitt syn på saken før dere skyter noen.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2007 #15 Skrevet 11. desember 2007 Jeg har inntrykk av at mange lærere er veldig forsiktige med å gi 6 i terminkarakter, noe jeg forsåvidt har forståelse for. Synes imidlertid det er rart at han kun fikk 4 når han har gjort det så godt ellers. Hvis han var et poeng unna 5 (var det en ren 5'er?), burde han i så fall fått 5-. Har prøvene gitt karakteren 6 skal terminkarakter være 6.
Gjest Roxie Hart Skrevet 11. desember 2007 #16 Skrevet 11. desember 2007 (endret) Ifølge Kunnskapsløftet er det sluttkompentasen som skal gi karakteren. De prøvene han har hatt underveis, er kun underveisburdering som skal gi grunnlag for tilpasset opplæring. Dermed blir karakteren 4 rett. Vurdering LK06 Jeg sier ikke at jeg er for denne formen for vurdering, men det er nå engang slik det er "bestemt". Imidlertid er det mange skoler som ikke følger denne vurderingsformen, men har en vurderingsform lik L97, der andre karakterer og innsats i timen er en del av sluttvurderingen. Hvis din sønn går på en slik skole, kan det nok være grunnlag for å trekke karakteren litt i tvil. Endret 11. desember 2007 av Roxie Hart
Labella Skrevet 11. desember 2007 #17 Skrevet 11. desember 2007 Innsats i timene skal faktisk ikke være med på den formelle vurderingen med karakter etter Kunnskapsløftet. Innsatsen bør jo være god for at elevene skal tilegne seg lærestoffet, men skal altså ikke vurderes med karakter. Dumt for noen og bra for andre, men det er altså den kunnskapen eleven har som skal måles og settes karakter på. Kunnskapen måles i de fleste tilfeller (særlig i et fag som matematikk) ved hjelp av prøver. Jeg er selv lærer i ungdomsskolen og mener det er viktig at elevene selv vet når de vurderes. De skal kunne tørre å stille "dumme spørsmål" i timene uten å være redde for at det skal gå utover karakteren. Når de har muntlige fremføringer eller prøver vet de at de vurderes, og de har også mulighet til å forberede seg på dette.
Gjest Jenna88 Skrevet 11. desember 2007 #18 Skrevet 11. desember 2007 Læreren bruker nok en karakterskala som er lik for hele trinnet (på den aktuelle skolen). Hvis eleven havner på den øverste poengsummen som gir 4 er det da helt riktig å gi 4+, hadde han hatt et poeng mer ville han fått 5-. Jeg skjønner ikke helt at det er vanskelig å forstå at han får 4 i terminkarakter når han har fått 5 på en prøve og 4 på tentamen, hvis dette er de to prøvene han har hatt i høst. Tentamen er jo den største, og bør veie tyngst. Så får han heller jobbe for å få en høyere karakter neste termin. Høres ut som om han har alle muligheter til å ro i land en femmer. Jeg mente at hvis han var ett poeng unna det som kvalifiserer til ren 5'er, burde karakteren være 5-, ikke 4+. Jeg har forøvrig aldri påstått at det er vanskelig å forstå dette, jeg stiller spørsmålstegn ved hvorfor gutten har fått 4+, hvis han var ett poeng unna en ren 5'er.
Labella Skrevet 11. desember 2007 #19 Skrevet 11. desember 2007 Ifølge Kunnskapsløftet er det sluttkompentasen som skal gi karakteren. De prøvene han har hatt underveis, er kun underveisburdering som skal gi grunnlag for tilpasset opplæring. Dermed blir karakteren 4 rett. Nå skal det sies at sluttkompetansen i dette tilfellet dreier seg om eksamenskarakter i 10. klasse. Terminkarakterer i 8., 9. og til jul i 10. klasse er alle såkalte underveisvurderinger der det er riktig å bruke prøveresultater, også fra mindre prøver i løpet av året, når man fastsetter karakter.
Gjest Jenna88 Skrevet 11. desember 2007 #20 Skrevet 11. desember 2007 Har prøvene gitt karakteren 6 skal terminkarakter være 6. Jeg har flere ganger opplevd å ha utelukkende rene 6'ere i diverse fag, (var i tillegg muntlig aktiv), og fikk "kun" 5 av noen lærere i terminkarakter. Ganske kjedelig der og da, jeg er enig i at en bør belønnes etter innsatsen som har blitt gjort. Noen unnskyldte seg med at de ikke gav karakter 6 i første termin, og det synes jeg er spesielt... Men men, jeg forstår jo at de vil en skal ha litt å strekke seg etter. Rettferdig er det derimot ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå