Gå til innhold

Karakterfastsetting i ungdomsskolen

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ehm har du lest tråden?

Når andre elever får 5 i gym og denne gutten hevder seg godt over dem, synes du fortsatt det er riktig at han skal få 5?

Når enkeltelevene ikke blir vurdert separat etter prestasjoner mister de motivasjonen! Når din sønn hever seg over de andre i et fag og likevel får samme karakter fordi læreren ikke vil eller tør gi bedre...kan eleven miste sitt engasjement og iver...

Norske skolesystemet er ikke bra...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes også mamman her bør være svært forsiktig med å blande seg oppi karakterene allerede (når de faktisk er gode).

Det er faktisk _bare_ 8. klasse det er snakk om! Man kan ikke forvente at en gymlærer ser hva en elev er "god for" på et halvt år, det er jo ikke så mye de får gjort i gymtimene på et halvt år. At en gutt er kjempegod i idrett på fritida har nada å si for karakteren i gym, gym handler ikke bare om idrett...

Den fireren i matte fortjener han, så vidt jeg kan se. Kanskje han har en fantastisk innsats i timene, men det er det vel bare han og læreren som kan bedømme, og innsats er dessverre aldri nok til å gi karakteren 5 eller 6. Man prestere bra faglig sett, og når han fikk 4+ på tentamen, og kun har hatt en annen prøve, er det bare rett og rimelig at han får 4. Hadde han hatt flere andre prøver der han fikk 5 hadde saken vært en annen.

Men uansett; ikke plag gutten med dette allerede! Jeg husker da jeg fikk mine første karakterer etter 1. termin i 8., og faren min bemerket at jeg "bare" hadde fått 4 i matte, og at den måtte jeg passe på å forbedre... Jeg hadde mest lyst til å denge han med et balltre! Jeg visste jo selv at jeg kunne greie bedre enn 4, men jeg trengte ikke at han sa det da, mine første karakterer! Han kunne ikke forvente at læreren hadde lært om mitt "potensiale" i matte etter noen måneder...

Jeg gikk da ut med 6 til slutt, men det var ikke takket være faren min...;) Og på vgs fikk jeg også ofte en dårligere karakter til jul enn til sommeren, fordi lærerne ikke "kjente" meg godt nok, jeg hadde ikke fått vist nok (begynte på ny skole til hvert skoleår på vgs), - det er bare rett og rimelig.

Ellers er jeg enig i at det er idiotisk med lærere som gir lavere karakterer bare for å "pushe" eleven litt, det kan være veldig umotiverende, dessverre. Men det er forskjell på å gi en ufortjent dårlig karakter, og å gi en "dårlig" karakter fordi man ikke syns eleven har fått vist potensialet sitt.

Og det er altså for mye å vente at en elev får vist hele sitt potensiale allerede 1 termin i 8...;)

Skrevet
Når enkeltelevene ikke blir vurdert separat etter prestasjoner mister de motivasjonen! Når din sønn hever seg over de andre i et fag og likevel får samme karakter fordi læreren ikke vil eller tør gi bedre...kan eleven miste sitt engasjement og iver...

Men det er jo ikke sikkert at det er noen andre enn eleven selv, og moren, som synes at han hever seg over de andre...

Og hvis en elev gir opp allerede etter 1. termin på uskolen fordi han/hun ikke får de karakterene han/hun vil ha, da sier det litt om den elevens vilje til å arbeide, - eller om den (feil)informasjonen/oppfattelsen eleven har fått om hvordan skolen og livet generelt fungerer.

Skrevet

Henviser til det både jeg og andre har nevnt tidligere; gutten er flink i håndball (i følge moren), gym er et omfattende fag og handler om alt fra dans, til turgåing, styrketrening, fotball, volleyball, etc. En skal med andre ord være svært dyktig om en er så god i alle disse grenene at en fortjener en samlet karakter som tilsvarer 6. Læreren kan ikke gi en 6'er uten å foreta en helhetsvurdering, og denne gutten går som nevnt kun i åttende klasse. Jeg kjenner personlig svært, svært, svært få elever som har oppnådd 6'er i gym, rett og slett fordi karakteren skal henge HØYT. At gutten scorer mange mål i en håndballkamp er vel og bra det, men som en annen nevnte, det er ganske irrelevant i forhold til gymkarakteren. Gymkarakteren tar utgangspunkt i det gutten presterer i timene, og før gutten og moren har hatt en samtale med gymlærer synes jeg det er urimelig å kritisere lærerens karaktersetting. Han/hun har gitt uttrykk for at han/hun ikke kjenner gutten godt nok, og det synes jeg er en helt ok grunn. I mine øyne er det verre å gi gutten 6 basert på noe han faktisk ikke fortjener.

Skrevet
Ein gymkarakter blir jo ofte basert på innsatsen, innstillinga, evna til å vere ein god medspiller, dyktighet og teori.

Og ein skal vere veldig god på alle desse punkta for å få 6`er i gym.

Men eg hørte nyleg at det var blitt forandring på gymkarakter og at evne og dyktighet spelte mykje større rolle no enn før. Og i mine auge blir det veldig urettferdig. Tenk å sammenlikne ein som har spelt fotball halve livet med noken som knapt eig ballteft, men gjer alt dei kan og gir alt i alle timane.

Det er klart dyktighet bør belønnast som i andre fag, menkor motiverande er det for dei som ikkje er fotballspelarar å drive med idrett når ein veit ein får karakterer etter dyktighet...

Jeg synes det er rettferdig at en bør være dyktig for å oppnå de høyeste karakterene, altså 5 eller 6.

De fleste som er dyktige i gym, trener mye. De som ikke trener, er som regel middelmådig. La oss si du har en datter som er kjempeflink i norsk, mener du elevene bør belønnes etter innsats (at noen fra tid til annen gjorde ekstraoppgaver), når din datter skilte seg mye mer positivt ut? Personlig mener jeg dette blir helt feil. Jeg er enig i at det bør være fullt oppnåelig å oppnå 4 hvis en jobber hardt i timene, men toppkarakterene bør her, som i andre fag, være forbeholdt de aller dyktigste.

Jeg forstår ikke hvorfor så mange mener vurderingskriteriene bør være annerledes i gymnastikk.

Gjest Peachbud
Skrevet

Tillegges mattetentamen mer vekt enn den andre prøven? Hvis det er slik blir karakteren 4.

Skrevet
Tillegges mattetentamen mer vekt enn den andre prøven? Hvis det er slik blir karakteren 4.

Selvfølgelig tillegges en tentamen mer vekt enn en enkel kapittelprøve. Mattetentamen gjenspeiler hele pensummet, kapittelrpøven ett eller to kapittel.

• 1 år senere...
Gjest Gjest_tash_*
Skrevet
Han fikk ingen poeng på konstruksjonen pga hjelpestreken. Mener du det er riktig?

Jeg vet en må prestere for å få sekser- jeg er selv student- har jobbet som f og fått mange seksere.

Ang gym så vet jeg en må være dyktig, men det er gutten- på håndballens tre kamper i helgen scoret han 27 mål. Han skiller seg rett og slett ut i idretten derfor mener jeg gunnen til læreren er feil.

Er selv lærer i gym. At gutten er flink i håndball betyr ikke nødvendigvis at han MÅ få 6er i kroppsøving. På skolen settes karakteren etter innsats, prestasjon og teoretisk kunskap.

Gjest Gjest_Lilla_*
Skrevet

Kroppsøving (gym) er vel det eneste faget som tar hensyn til innsats, progresjon og prestasjon. I de teoretiske fagene (f.eks. matematikk) er det sluttresultatet som gjelder.

Når det er sagt, så syns jeg at det ligger alt for mye vekt på karakteren. OK, gutten fikk 4+ på mattetentamen. Hva ligger i det tallet da? Er det en positiv eller negativ karakter? Hva kan han egentlig? Hva har han lært siden sist? Hva bør han jobbe mer med? Han har sikkert fått kommentarer gjennom hele prøven, kanskje en mer utfyllende på slutten. Hva står det der? Det som står der er gjerne mer "verdifullt" enn firetallet, det er der all informasjonen står.

Han går i 8. klasse på ungdomsskolen. Han har 2,5 år før han får en karakter som virkelig "gjelder". 4+ er en god karakter, og gjør han det litt bedre ved neste tentamen ligger han på femmern. Jeg syns ikke man skal lage noe stort nummer at han ikke klarte å få 5. Da kan man risikere å ødelegge motivasjonen og hans faglige selvoppfatning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...