Gå til innhold

Si nei til handleposene du blir tilbudt


Gjest Gjest_fil_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_fil_*

Mitt miljøtips i disse juletider er å takke nei til alle handleposene man blir tilbudt når man handler. Få én stor pose og fyll den opp med ting du kjøper før du får en ny pose. (Ta vare på kvitteringa så er det ingen som kan ta deg på at du har stjålet parfymen du puttet i posen med sengeklær fra Princess).

Kanskje trenger du ikke pose i det hele tatt men kan putte gaven rett i veska?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt tips. :) Jeg har med meg et tøynett som jeg bruker når jeg handler til vanlig, og putter ellers småting i ryggsekken jeg som regel har med meg ut. Spesielt disse småposene er unødvendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge lurt på hvorfor man ikke har bærenett med rektangulær bunn i Norge?

Sikkert fordi man faktisk kan gjennvinne plastikk i Norge i motsettning til det landet hvor jeg vanligvis er og de har disse nettene.

Pleier alltid å bruke dette på dagligvare shopping og et annet handlenett på annen shopping.

Tar i allefall aldri i mot disse småposene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg grønn over alle de butikkene hvor de ansatte ikke spør om man skal ha pose, man er nødt til å be dem la være å putte tingen i en av de ubrukelige små posene. Og da ser de gjerne sur ut... Kjøper jeg en pakke paracett så trenger jeg ikke en hel pose til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at det helt sikkert kan begrenses, og småposer sier jeg stort sett nei til. Men jeg trenger jo poser da, til boss og sånn. Så for meg er det hvertfall ingen løsning å gå over til tøynett osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge lurt på hvorfor man ikke har bærenett med rektangulær bunn i Norge?

Sikkert fordi man faktisk kan gjennvinne plastikk i Norge i motsettning til det landet hvor jeg vanligvis er og de har disse nettene.

Pleier alltid å bruke dette på dagligvare shopping og et annet handlenett på annen shopping.

Tar i allefall aldri i mot disse småposene.

Jeg kjøpte et fint bærenett på flyplassen i London.. Dette begynner nå å bli slitt og jeg irriterer meg grønn over at jeg ikke finner tilsvarende i Norge.. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er kjekt med noen plastposer til søppel, men man trenger ikke hele det berget man får!!

Jeg bruker hver eneste plastpose jeg får :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier nei takk til ekstra poser om jeg allerede har. Mange butikker har faktisk blirr utrolig flinke til å spørre. Mest av de som kjøper posene sine selv, for de koster faktisk ganske mye.

Til dere som bruker dem til søppel : å bruke tynne poser beregnet for søppel er bedre enn å bruke de dere får på butikken da disse tar mye mer plass pga tykkelsen.... De tynne søppelposene tar dessuten mere søppel enn en vanslig pose ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som bruker dem til søppel : å bruke tynne poser beregnet for søppel er bedre enn å bruke de dere får på butikken da disse tar mye mer plass pga tykkelsen.... De tynne søppelposene tar dessuten mere søppel enn en vanslig pose ;)

Er det mer miljøvennlig å bruke disse posene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pakker gjerne flere varer i samme pose, men jeg liker de store handleposene man får på matbutikker o.l. for disse går fort unna hos oss til søppelposer. Ser ingen grunn til at disse skulle være mindre miljøvennlige enn om man kjøper søppelposer selv. Vi har forøvrig kjøpt disse før, og det er ikke mer plass i dem, og det hjelper uansett ikke når det er størrelsen på selve søppelbøtta som begrenser. En standard søppelbøtte har akkurat plass til en matvarepose full med søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg driver en kiosk og opplever mye når det gjelder bæreposer(og alt annet rart kunder sier og gjør!) Spør bestandig om kunden vil ha pose. Ser jeg at de har pose, spør jeg om de vil bruke den posen de allerede har. Tilbyr da selvfølgelig kvittering! Vi må kjøpe posene selv, og merker at det går mye mindre poser nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pakker gjerne flere varer i samme pose, men jeg liker de store handleposene man får på matbutikker o.l. for disse går fort unna hos oss til søppelposer. Ser ingen grunn til at disse skulle være mindre miljøvennlige enn om man kjøper søppelposer selv. Vi har forøvrig kjøpt disse før, og det er ikke mer plass i dem, og det hjelper uansett ikke når det er størrelsen på selve søppelbøtta som begrenser. En standard søppelbøtte har akkurat plass til en matvarepose full med søppel.

Enig, de posene i ruller er jo alt for store. Man må jo kaste en halvtom pose, og da går vinningen litt opp i spinningen hvis man fyller de vanlige posene helt til randen.

Jeg bor i tillegg i bygg med søppelsjakt, så jeg må bruke litt solide poser så det ikke går hull på dem i sjakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til at disse skulle være mindre miljøvennlige enn om man kjøper søppelposer selv.

Hva med at butikkposene er av tykkere, mer kvalitetsplast, gjerne med en stor, farget logo på? Kjøpepostene er tynnere, ensfarget og spesiallaget for boss. De er ikke konstruert for å tåle X antall kilo matvarer.

Når det er sagt, er H&M-poser (juleposene, kanskje ikke de vanlige røde og hvite), Cubus-poser osv mye verre, de er ofte veldig tykke, fargerike trykk på hele posen, og generelt av utrolig høy kvalitet bare for å bære et klesplagg i. Gjerne også i et format som går nesten nedi bosspannet. Er enig i at det tilsynelatende kan være mer å hente på og takke ja til dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Godt tips. :) Jeg har med meg et tøynett som jeg bruker når jeg handler til vanlig, og putter ellers småting i ryggsekken jeg som regel har med meg ut. Spesielt disse småposene er unødvendige.

Og hva har du søppel i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver en kiosk og opplever mye når det gjelder bæreposer(og alt annet rart kunder sier og gjør!) Spør bestandig om kunden vil ha pose. Ser jeg at de har pose, spør jeg om de vil bruke den posen de allerede har. Tilbyr da selvfølgelig kvittering! Vi må kjøpe posene selv, og merker at det går mye mindre poser nå.

Så flott! Jeg skulle ønske at flere tenkte som deg. Man behøver ikke 5 poser for 5 ting.

Jeg hater slike småposer som de insisterer på å gi meg på apoteket og H&M. Hva skal man med slike??

Endret av Merneith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ikke flere butikker poser som de fra The Body Shop? De ser ut som om de er i en kraftig og ikke-nedbrytbar kvalitet. Men så tar det omtrent et år å bryte dem ned.

Jeg bruker småposer når jeg skal ha med et par klesplagg el. i vesken.

Det er forresten vanskelig å si neitakk til pose. De fleste som jobber i butikk bare stapper det oppi og ser rart på deg om du sier at du ikke trenger. Man trenger liksom en hel pose når man kjøper en liten lipbalm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Synes bæreposer i vanlig størrelse er fine til søppelposer. Men nå som vi har beygnt med kildesortering her merker jeg at det går mindre av de (har fått utdelt egne søppelposer til matavfall og plast.) Så nå kommer jeg til å kutte ut mer poser når jeg handler, begynne å bruke nett feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...