Gå til innhold

Edelgran, vanlig gran eller furu?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som har en rar flaks for edelgranden jeg kjøpte i dag lukter da.. Såklart ikke i hele rommet, men når man står 1-2 meter unna det så kjenner man det lukter juletre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det bare jeg som har en rar flaks for edelgranden jeg kjøpte i dag lukter da.. Såklart ikke i hele rommet, men når man står 1-2 meter unna det så kjenner man det lukter juletre :)

Joda, det lukter litt gran av edelgran også, men langt i fra på samme måten som av vanlig gran synes jeg. Også taper lukten seg fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Har vokst opp med gran - men nå kjøper vi alltid edelgran! Jeg liker fasongen - tett og jevn!!!! Synes bare det er greit at det ikke lukter så mye!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WildRider

Jeg har det treet fattern klarer å hugge ned i den store skogen på gården til familien ;)

Men ett tips til dere som ikke tåler at treet drysser, og dette funker enormt bra!

Ta en handfull skikkelig rustne spiker, eller skrap rust av jern og ha det ned i juletrefoten med masse vann, det holder å gjøre det en gang og treet drysser kanskje 10-20 nåler gjennom tiden det står. Dette praktiserer både familien og alle vennene mine, og dette fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanlig gran er best fordi det er det vi alltid har hatt :) Også fylles hele huset med god lukt så fort vi tar det inn, og det blir ikke jul uten den lukten. I tillegg er det skikkelig grønt. Jeg synes ikke edelgran lukter så godt, og ikke er den skikkelig grønn heller. Vi kjøper tett fin gran på en gård, og disse drysser ikke. Iallefall minimalt. Furu er helt uaktuelt som juletre, men det er jo noen som har som tradisjon å bruke det og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edelgran. Fordi jeg synes det er finest og det ryr minst. Absolutt en fordel når man har katt som synes det å klatre i juletreet er fantastisk morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har edelgran. De drysser mindre enn vanlig gran, og grønnfargen er etter vårt syn penere. Furu forbinder jeg ikke med jul i det hele tatt. En gang hadde vi en palme! :tree:

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns furu er det fineste juletreet! Den drysser ikke heller, og så har den ofte masse små kongler :) Selvhugd er såklart best, det er endel skrøpelige furuer i handelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått over til edelgran pga allergisk reaksjon på gran... Tok noen år før jeg skjønte det, men...

Fortsatt synes jeg gran er JUL, både lukt og farge tiltaler meg mer enn edelgran. Og kan må få uklipt gran! Jeg hadde en fast leverandør av "donald duck" trær på gran. Tette, grønne...

På edelgran synes jeg det er et problem med å henge på kuler siden de er klipt. Da blir det "sideskudd" som må bære pynten, og de er ikke like sterke.

Jakten på det perfekte treet er like vanskelig hvert år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foretrekker edelgran, men har ikke hatt 'eget' tre siden jeg flyttet hjemmefra og har feiret jul hos soesteren min de siste aara. I aar feires det hos svigers. Jeg vet ikke helt hva vi blir aa ha naar vi skal ha eget tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Vi hogger også selv, så her blir det furu. Jeg er vokst opp med denne tradisjonen og tenker ikke noe speisielt over det, men mannen har nok en drøm om gran (men ikke stor nok til å punge ut for å få det, når det vokser "gratis trær" på vår egen eiendom ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere kjøpte jeg alltid det billigste treet jeg fant, for jeg hadde ikke råd til noe annet. Det ble som regel grantre av noe slag. Jul ble det likevel :-))

Når jeg ikke er hjemme i julen har jeg et lite plastre jeg setter opp, for juletre, det bare MÅ opp.

Nå kjøper jeg EDELGRAN. Det koster litt mer, men det er skikkelig grønt, det drysser ikke, det står lenge, er skikkelig fint og det lukter godt :-))

:nisseblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er første året vi skal ha eget tre, og det blir nok edelgran på grunn av tettheten og at den ikke drysser, pluss at samboeren min er allergisk mot gran.

Men jeg synes det er leit at den ikke lukter like godt som vanlig gran. Finnes det noen annen måte å få granlukt inn i huset? Som spray-on granlukt eller noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen annen måte å få granlukt inn i huset? Som spray-on granlukt eller noe lignende?

Jeg tror jeg har hoert om det, men aner ikke evt. hvor man faar tak i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg er oppvokst med edelgran, og har alltid hatt det selv. Men dette året går jeg for vanlig gran...pga lukt og synes det har en finere fasong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vanlig gran drysser er jo bare tull! Det er bare å behandle det fint, og ikke ta det rett inn i stua fra 20 speik. Og MASSE vann før julegavene legges under.

Vi har vanlig gran. Hadde pappa prøvd og kommet med noe annet, tror jeg nok han måtte hatt en ny tur på butikken for å få et "skikkelig" juletre. Eneste problemet mitt er at jeg blir så allergisk, men det får man tåle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...