Gå til innhold

Jeg vil bli tynn!

Fremhevede innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet
Men takk for rådene dine, de var kjempekloke :jepp:

Skal gjøre som du sier :jepp:

Jeg vet hva sunt er, hehe.. Det virker kanskje ikke slik, men jeg etter å ha gått på helse og sosialfag nå i nesten 2 år så har jeg faktisk lært meg hva det er. Er bare ikke så flink til å gjennomføre det, prøver hele veien..men neida, men denne gangen skal jeg få det til. Jeg må bare bestemme meg 100% for det,og det har jeg gjort :)

Bare lov deg selv en ting: det er ikke en frossen pizza og hurtigmat AV OG TIL som er problemet, det er hver dag. En gang i mellom glemmer man å kjøpe brød eller lignende og da er det greit å spise det som er tilgjengelig med god samvittighet. Det er helt greit det når vanen er at du spiser sunt. Med andre ord: Drep alt eller ingenting tankegangen fra dag 1. "Synder du" er det ikke alt som er tapt og to uker til neste gang du kan være "flink".

Videoannonse
Annonse
Gjest Bolledeig
Skrevet

Enig. Alt eller ingenting sikkert kilden til 80% av alle slankekurer som går i dass (Husk at 67% av all statistikk er funnet opp på stedet).

Samtidig blir jeg litt forvirret. Du sier at du vet hva sunn mat er. Du vet godt at det du gjør ikke er heldig, hvis ikke hadde du ikke kommet med unnskyldninger, og du ber om konkrete råd til hva du skal gjøre. Da tenker jeg at du egentlig trenger motivasjon til å komme igang mer enn råd. Er du ikke enig :)? Ikke at det er noe galt med det. Du har fått masse gode råd i tråden allerede, så er jo bare å kjøre på :)

Gjest Blondie65
Skrevet
Enig. Alt eller ingenting sikkert kilden til 80% av alle slankekurer som går i dass (Husk at 67% av all statistikk er funnet opp på stedet).

Samtidig blir jeg litt forvirret. Du sier at du vet hva sunn mat er. Du vet godt at det du gjør ikke er heldig, hvis ikke hadde du ikke kommet med unnskyldninger, og du ber om konkrete råd til hva du skal gjøre. Da tenker jeg at du egentlig trenger motivasjon til å komme igang mer enn råd. Er du ikke enig :)? Ikke at det er noe galt med det. Du har fått masse gode råd i tråden allerede, så er jo bare å kjøre på :)

Og noen ganger er den motivasjonen man trenger konkrete råd og et gedigent realt spark i baken. Jeg synes Estrella har fått begge deler. :)

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)
TS sa hun ikke hadde all verdens av inntekt.

Er det da smart å kjøpe ny genser hver uke?

Hvis trådstarter greier 3 treningsøkter hver uke i en periode på 6 måneder synes i alle fall jeg at en ny genser (som kan gå av det hun har spart på å kjøpe dyr ferdigmat) er på sin plass. Det trenger altså ikke være ny genser hver uke, men belønning når man har oppnådd et mål over tid.

Det går en serie på en av kanalene nå som heter "Downsize me". Det mest interessante med denne serien er ikke hvor mye de som slanker seg tar av men effekten den nye maten deres har på helse og økonomi. De har også en eller to stakkarer som til vanlig lever sunt som må spise det slankeren tidligere spiste i 14 dager. I disse 14 dagene går alle disse opp i vekt, blir dvask og energiløs, og får hodepine og søvnproblemer. Han ene klaget også over at økonomien gikk dårlig fordi den nye maten var så mye dyrere enn den sunne. For meg er dette en øyeåpner av dimensjoner når det gjelder hurtigmat. Så kort tid tar det altså å ødelegge kroppen sin med mat.

Jeg hadde forøvrig stor nytte og glede av filmen "Supersize me" av samme grunn.

Endret av Blondie65
Skrevet

Og noen ganger er den motivasjonen man trenger konkrete råd og et gedigent realt spark i baken. Jeg synes Estrella har fått begge deler. :)

:jepp:

Jeg har til og med lastet ned trenings-musikk, så jeg skal ut å jogge i kveld, og nå skal jeg, utrolig, men sant, lage meg middag straks :fnise: (og hvis dere lurer på hva, så er det kyllingfilet og wok med bønneskudd og vannkastanjer).

..men først må jeg gjøre ferdig Lukas evangeliet( :gråte: ) før jeg starter på de tingene, men TUSEN TAKK for råd alle sammen, og for "spark i baken" som Blondie65 sier :)

Skrevet
Jeg hadde forøvrig stor nytte og glede av filmen "Supersize me" av samme grunn.

Den har jeg sett! Har ikke spist mc donalds mat(eller noen av de andre kjedene) siden den gang. Det var bare så utrolig ekkelt det som skjedde med han :fnise:

(men vet at alt som kommer inn under junk food er like mye nei!)

Gjest Bolledeig
Skrevet

Ikke "nei". "Skjelden" :) Det er ingen som dør av litt usunn mat med lange mellomrom, problemet er når det er hverdagsmat ;)

Skrevet
Ikke "nei". "Skjelden" :) Det er ingen som dør av litt usunn mat med lange mellomrom, problemet er når det er hverdagsmat ;)

Det er aldri hverdagsmat uansett..

Som regel så består middagen min av kylling, ris, pizza, hamburger, tomatsuppe, blomkålsuppe, brokkolisuppe, pølse og potetstappe, kjøttdeig(av svin) og spaghetti og pannekaker(grove). Så egentlig så har jeg ikke et så veldig usunt kosthold når det gjelder middag.. ?

Det er mer den der at jeg ikke gidder å spise frokost(men det har jeg sluttet med), og at jeg spiser for lite frukt og grønt, samt at jeg ganske ofte skipper middagen og spiser noe helt annet enn hva jeg burde gjøre(men når jeg først lager middag er det noe av det jeg skrev overfor).

Men nå skal jeg forsvinne fra nettet, må bli ferdig med Lukas evangeliet :)

Skrevet
Som regel så består middagen min av kylling, ris, pizza, hamburger, tomatsuppe, blomkålsuppe, brokkolisuppe, pølse og potetstappe, kjøttdeig(av svin) og spaghetti og pannekaker(grove).

Tja...pizza og hamburger er ikke sunt.

Spiser du posesupper eller lager du se scratch fra bunnen med råvarer?

Svin er vel ikke akkurat det sunneste i verden, ikke pannekaker heller (selv om de er grove).

Du burde skjerpe kostholdet.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Ikke noe problem å spise svinekjøtt så lenge det er magert rent sunnhetsmessig i hvertfall. Det er forskjell på skinke og bacon. Pannekaker laget på havremel er både godt og sunt, men jeg vet ikke om det var det som lå i "grove" pannekaker her.

Det største problemet med posesuppene er saltet. Morsomt at du elegant overså det som jeg så på som verst i denne oppramsingen, nemlig pølser og potetstappe som bare er karbopulver og slakteavfall :) Ikke veldig heldig til middag.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du har grønnsaker til alle måltidene dine og kutter ned på pølse og potetstapp middagene og posesuppe middager så er det ikke så mye galt i dette kostholdet.

Istedenfor dette wok mer. Kyllingfilet, svinefilet, reker, laksefilet etc. Istedenfor nudler, ris og pasta til wok hver gang, lag uten. Du blir like mett fordi det er mange karbohydrater i grønnsakene.

Erstatt pølser med karbonader - det er et sunnere alternativ.

Skrevet
Tja...pizza og hamburger er ikke sunt.

Spiser du posesupper eller lager du se scratch fra bunnen med råvarer?

Svin er vel ikke akkurat det sunneste i verden, ikke pannekaker heller (selv om de er grove).

Du burde skjerpe kostholdet.

Selvfølgelig lager jeg fra scratch :fnise:

Hele tråden er nå faktisk om skjerping av kostholdet vel og merke :goodbye:

Skrevet
Selvfølgelig lager jeg fra scratch :fnise:

Hele tråden er nå faktisk om skjerping av kostholdet vel og merke :goodbye:

Når man ber om råd på KG blir hele livet til den som spør om farge på gardiner kritisert nedenom og hjem, vet du :popcorn:

Skrevet
Ikke noe problem å spise svinekjøtt så lenge det er magert rent sunnhetsmessig i hvertfall. Det er forskjell på skinke og bacon. Pannekaker laget på havremel er både godt og sunt, men jeg vet ikke om det var det som lå i "grove" pannekaker her.

Det største problemet med posesuppene er saltet. Morsomt at du elegant overså det som jeg så på som verst i denne oppramsingen, nemlig pølser og potetstappe som bare er karbopulver og slakteavfall :) Ikke veldig heldig til middag.

Det er den sunne varianten av svinekjøttet..den kjøttdeigtingen!

Det var det jeg mente med grove pannekaker :sjenert:

Hvis du har grønnsaker til alle måltidene dine og kutter ned på pølse og potetstapp middagene og posesuppe middager så er det ikke så mye galt i dette kostholdet.

Istedenfor dette wok mer. Kyllingfilet, svinefilet, reker, laksefilet etc. Istedenfor nudler, ris og pasta til wok hver gang, lag uten. Du blir like mett fordi det er mange karbohydrater i grønnsakene.

Erstatt pølser med karbonader - det er et sunnere alternativ.

Det er ikke mye pølse og potetstappe eller supper jeg spiser altså.. Det er kun de dagene jeg er "overtid" på skolen, som jeg så fint kaller det :fnise: ..(og det er ikke ofte)

Men de gangene jeg spiser det så skal jeg ta karbonader iallefall, hvis det er sunnere :)

Men jeg laget meg wok nå :jepp:

Hadde sånn lotus-blanding fra butikken, samt kinakål, mais, bambusskudd og vannkastanjer, og en liten kyllingfilet. Det er dritgodt(liker ikke nudler og slikt oppi wok :fnise: )

Det er sunt!?

Skrevet
Når man ber om råd på KG blir hele livet til den som spør om farge på gardiner kritisert nedenom og hjem, vet du :popcorn:

Haha! Stemmer det :)

Gjest Blondie65
Skrevet
Men jeg laget meg wok nå :jepp:

Hadde sånn lotus-blanding fra butikken, samt kinakål, mais, bambusskudd og vannkastanjer, og en liten kyllingfilet. Det er dritgodt(liker ikke nudler og slikt oppi wok :fnise: )

Det er sunt!?

Jeg bruker frossen blanding av grønnsaker selv. Wok er sunt fordi mye mer av de sunne næringsstoffene blir i grønnsakene istedenfor å gå ut i kokevannet som man ikke spiser.

Jeg mente nudler og ris som tilbehør. Ikke oppi.

Skrevet
Jeg bruker frossen blanding av grønnsaker selv. Wok er sunt fordi mye mer av de sunne næringsstoffene blir i grønnsakene istedenfor å gå ut i kokevannet som man ikke spiser.

Jeg mente nudler og ris som tilbehør. Ikke oppi.

Jeg vet, men liker det verken som tilbehør eller oppi :)

Er ganske kresen på ting..

Skrevet

Kjøp deg tredemølle:)

Jeg kjøpte min til 4000 inkl frakt til døra. Kjøpte den på netthandelen.no

Det er dyrt, men i lengden er det jo bra..

Gjest kjempefornøyd
Skrevet
Jeg vil ikke anbefale Estrella noe som helst som har med slanking å gjøre.

Pkt 1: jeg aner ikke hvordan hun ser ut, hvor mange kg hun evt. har

eller om hun ser noe annet i speilet enn resten av verden.

Pkt 2: Flere og flere forskere går ut og sier at slanking (dvs med lavt inntak av kalorier, og du kan si hva pokker du vil men 1300 kcal i inntak pr dag er lavt) ødelegger på sikt mer enn det gavner. De har nettopp gjort en studie over langtidseffekten av dette som viser at det som teller er en varig livsstilsendring (nå har jeg ikke greid å finne igjen artikkelen dessverre, men tror den sto i VG denne uken).

De som endret livsstil tok av mer og ble værende der enn de som gikk ned i kcal inntak pr dag. De som endret livsstil byttet dårlige matvarer mot gode og trente mer. De endret kcal inntaket til å spise nok, men ikke mer. De som slanket seg gikk på vanlige opplegg og alle hadde lagt på seg mer enn de i utgangspunktet hadde før de begynte på slankeoppleggene (flere forskjellige, alle med det til felles at det var lavt kcal inntak pr dag).

Estrella: Ikke slank deg. Spis sunt hver dag - tren regelmessig. Du sier du vet hva som er sunt. Hvis du er usikker på det kan sikkert VGs vektklubb hjelpe med å finne ut av det. Men hvis du innerst inne vet så er ikke det nødvendig å være medlem der.

Gjør om på vanene: La det være unntaket at du spiser frossen pizza og usunn skolelunsj.

Endre vanene gradvis: sett deg stegvise mål: Jeg skal ha minst 2 sunne middager denne uken. Jeg skal ha minst to hjemmelagde lunsjer denne uken. Jeg SKAL SPISE FROKOST hver dag denne uken (frokost: sorry ingen steg her, frokost er dessverre en så viktig brikke i dette at det ikke kan gjøres stegvis).

Jeg driter i hva forskere sier, helt ærlig. Ikke for å kritisere deg. Men opplegget med 1300 kalorier daglig har fungert på meg, og jeg trives kjempegodt nå. Dette nivået er til jeg har blitt vandt til å spise lite, før spiste jeg så jeg fikk vondt-i-magen-mett. No more! Spiser både frokost, lunsj, middag og kvelds, men har endret kosthold. Rører ikke sjokolade/brus/kaker til annet enn bursdager og en enkelt gang innimellom. Så lenge man beveger seg nok og har større kaloriforbrenning enn inntak, skal det ikke være umulig å gå ned i vekt. :)

Uansett.. ville bare fortelle en positiv metode, men noen her har tydeligvis ikke øye for slikt..

Jeg vet ikke hvor mye du veier eller noe, men mer mosjon er i hvert fall ikke noe man har vondt av.

Skrevet
Kjøp deg tredemølle:)

Jeg kjøpte min til 4000 inkl frakt til døra. Kjøpte den på netthandelen.no

Det er dyrt, men i lengden er det jo bra..

Med min enorme rikdom da:P?

Tror nok ikke jeg kan det, for det første har jeg absolutt ikke råd(lever på stipend og lån, altså 6000 kr i mnd, hvor halvparten går til leie og strøm), og for det andre bor jeg i en knøttliten leilighet sammen med ei annen ei.

Bruker heller naturen til å gå/jogge/løpe, enda billigere :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...