Gå til innhold

Jeg vil bli tynn!

Fremhevede innlegg

Gjest Huldali
Skrevet

Hva med å unne deg noe ekstra når du har vært flink i en uke?

En ny genser for tre treningsøkter i uken for eksempel.

Et blad når du har laget deg sunne middager nesten hele uken (må jo være lov å skjeie ut litt).

Altså en belønning, noe du ønsker deg, når du har vært flink og nådd delmålene dine. Dette kan hjelpe på motiviasjonen.

Eller ta deg en belønning etter hver treningsøkt, et fotbad elle en langt og avslappende bad. Da kommer belønningene oftere :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et blad når du har laget deg sunne middager nesten hele uken (må jo være lov å skjeie ut litt).

Altså en belønning, noe du ønsker deg, når du har vært flink og nådd delmålene dine. Dette kan hjelpe på motiviasjonen.

Eller ta deg en belønning etter hver treningsøkt, et fotbad elle en langt og avslappende bad. Da kommer belønningene oftere :)

Det var lurt!!

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Du må ta i litt for å få resultater av treningen! Du skriver at du har mange bakker i nærheten, gå tur! Å gå raskt i oppoverbakke er veldig god trening og ikke så belastende som jogging. Og så er det mer overkommelig(syns jeg da) enn å plutselig skulle sette i gang med å jogge 30 min. 4 ganger i uken. Bare husk å ta i skikkelig så du blir god og svett!

Når det gjelder kosthold så er det mye godt, og sunt, som er billig og enkelt å lage. Skaff deg en kokebok eller søk på nett. Lag store porsjoner og frys ned f.eks. Og en porsjon frokostblanding burde du klare å få tid til om morgenen.

Du kan hvis du vil, så bestem deg for å gjøre noe med det og slutt med å finne på unnskyldninger! ;)

Skrevet

Altså en belønning, noe du ønsker deg, når du har vært flink og nådd delmålene dine.

TS sa hun ikke hadde all verdens av inntekt.

Er det da smart å kjøpe ny genser hver uke?

Skrevet
TS sa hun ikke hadde all verdens av inntekt.

Er det da smart å kjøpe ny genser hver uke?

Jeg har ikke inntekt en gang :ler:

Lever på stipend og lån!

Men kommer nok ikke til å kjøpe meg en ny genser så ofte akkuratt, men det finnes andre ting jeg kan gjøre, som ikke koster så masse^^)

Skrevet

Hei hei!

Det å bevege på seg hver dag som er nevt er jo et must! :)

Gå en tur, rydd og ta i et tak der det trengs hjemme, i garagen, loftet, hos mor/far, sykle, en tur i svømmehallen! Skaff deg et hoppetau :) Prøv å varier litt!

Kjenner du noen barn, ta de med ut å lek sammen med de, eller har naboen/ familien en hund som trenger luftes? :ler:

Legg gjerne til litt "vanlig" styrkeøvelse hjemme/ ute.

Søk på nettet etter enkle styrkeøvelser, og sjekk hvordan disse skal utøves riktig for mest mulig effekt!

Og ser de fleste skriver å spise sunt! Ja, da regner jeg med du hvet hva sunt er? :)

Det som er viktig er riktig sammensetning av kostholdet!

Og selv om man spiser sunt, så er det viktig at den energien du tar inn, ikke overstiger den energien du bruker!

Så lenge du tar i deg mindre energi enn det du forbrenner vil du jo gå ned :)

Å finne motivasjon er ikke alltid lett, men klarer du å starte å bevege deg mer og spise mindre energi enn det du forbruker, så tipper jeg at motivasjonen vil holde seg oppe!

Jeg gikk ned selv ca 1 kg i uka den første tiden jeg tok meg i nakken før jeg skulle gå kamp, og å se at det faktisk funker var motivasjon nok for meg :)

Lykke til!

Skrevet
Jeg sliter veldig mye med selvbildet mitt når det kommer til utseende. Jeg har prøvd masse, men gir opp når jeg ikke ser noe forandre seg. Jeg har ikke mulighet til å trene på et sportssenter lenger, og det er ikke mange områder hvor jeg kan trene ute akkuratt her hvor jeg bor.

Jeg prøver å spise sunt, men jeg får det ikke til. Det gikk fint når jeg bodde hjemme, men nå virker det som alt av selvdisiplinen min har tatt seg en tur ut. Jeg går helse, så jeg burde jo vite bedre :sjenert: Jeg rekker ikke å spise frokost(fordi jeg er så treig med å stå opp..hehe). Lunsjen blir som regel kjøpt på skolen(og det er NEI-NEI) og middag er som regel noe lett å lage, en frysepizza o.l

Måten min kropp er på er jo til dels min feil, jeg burde ha trent mye mer. Det jeg gjør nå er ikke nok!! Jeg går de annbefalte skritta og minuttene til dagen, men allikevel..

Grunnen til jeg at muligens har blitt slik er mobbing. Mat ble på en måte min venn hvis jeg kan si det slik, men nå får jeg bare så utrolig dårlig samvittighet hvis jeg spiser(uansett..)..

Hva skal jeg gjøre??

Jeg syns ærlig talt ikke synd på mennesker som klager over at de har et problem og ikke klarer å ta seg sammen til å gjøre noe med det.

Du kan gå daglige turer, jogge sammen med venninner, ta armhevinger i stuen, mulighetene er uttallige.

Hvis du somler om morgenen, bør du enten spise maten på vei til skolen eller stå opp før. Jeg syns ikke du har rett til å klage når du bevisst hopper over dagens første måltid som også setter i gang forbrenningen. Stå opp før, spis på bussen, klarer du ikke det, er det tydeligvis ikke så viktig mener jeg.

Vil en virkelig oppnå noe, går en inn med stor forakt.

Gjest lissi32
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å gå inn for dette med iherdighet istedet for forakt, da lir det enklere. :fnise:

Skrevet
Jeg vil anbefale deg å gå inn for dette med iherdighet istedet for forakt, da lir det enklere. :fnise:

Du misforstod meg visstnok. Det jeg mente var at de fleste som går inn for slikt har forakt for det de gjør. Altså, de liker det ikke, men de yter maks likevel. :fnise:

Skrevet

Jeg reagerte litt på overskriften din. Nå vet jo jeg ikke om du er overvektig og reelt trenger å gå ned noen kilo, eller om du bare vil litt ned i vekt, men vil bare presisere at det å bli tynn(ere) ikke automatisk fører til så mye større livslykke for de fleste (selv man i dagens samfunn kan få den oppfatningen).

Er du overvektig er det selvsagt noe annet. Det viktigste er å ha en normalvekt, en kropp som fungerer og et tilstrekkelig og sunt kosthold hvor man spiser nok. Begynn for all del ikke på noen hard slankekur. Håper du kan trives med kroppen din, og ikke har dårlig samvittighet for det du spiser. Kroppen trenger faktisk mye næring hver dag. Og det er ingenting som egentlig er sunt eller usunt, det er mengden og sammensetningen av kostholdet det kommer ann på ;)

Gjest Tigress
Skrevet
vil bare presisere at det å bli tynn(ere) ikke automatisk fører til så mye større livslykke for de fleste (selv man i dagens samfunn kan få den oppfatningen).

Men man ser bedre ut, og det kan i seg selv være en boost for selvtilliten og hvordan man føler seg i hverdagen.

TS: Det er bare å sette i gang. Du må regne med at det er ubehagelig, men det må du være villig til å tåle.

Gjest Bolledeig
Skrevet
Jeg reagerte litt på overskriften din. Nå vet jo jeg ikke om du er overvektig og reelt trenger å gå ned noen kilo, eller om du bare vil litt ned i vekt, men vil bare presisere at det å bli tynn(ere) ikke automatisk fører til så mye større livslykke for de fleste (selv man i dagens samfunn kan få den oppfatningen).

Enig og uenig. Jeg har det mye bedre med meg selv rent kroppsbildemessig etter at jeg gikk ned i vekt, men så har jeg heller aldri basert hele selvtilliten min på hvordan jeg har sett ut utvendig. Men det er en bonus å hente i å være mer fornøyd med hvordan man ser ut i speilet ;)

Samtidig kjenner jeg til flere som har trodd at alle problemene i verden kom til å løse seg bare de ble tynnere, og det er langt fra tilfelle. Dette fenomenet alene har faktisk ført til at flere jeg kjenner la på seg kiloene igjen, fordi vektnedgangen ikke ga dem det nirvana som de tydeligvis hadde forestilt seg.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Siden jeg vet hvor du går på skole - uten at jeg skal nevne akkurat navnet her har jeg følgende konkrete forslag til deg:

Om morgenen: Stå opp 10 minutter før (10 minutter ... det er ikke all verden, til og med meg håpløse b-menneske klarer det) og spis to skiver til frokost. Grovt brød, godt pålegg. Du vet hva som er sunt har du sagt så ...

Til lunsj: Du sier du kjøper usunn mat på skolen. Men i det området der er det jo matbutikk der du kan kjøpe noe sunnere? Frukt, påsmurte grove skiver? Hvis ikke, lag lunsjen hjemme om kvelden. Det blir billigere også ...

Trening: På vei hjem, gå til Vikinghallen. Denne ligger på enden av Bryggen (ved Thon Hotel Bergen Brygge, det lyseblå misfosteret av en blokk på Bergenhus festning), ca 10 minutter å gå. De har ALT av trening: vekter, spinning, aerobics, pilates, yoga. Det koster 242,-/mnd. Du får instruktør til å vise deg aparatene på prøvetimen (som er gratis). Det er ingen innmeldingsavgift (tror jeg).

Når du er ferdig på trening tusler du rett ned til bussen foran hotellet der og der kommer alle Åsane bussene forbi.

Til middag: For noe tull at du ikke gidder og at det tar for lang tid. Det tar lang tid å lage frossen pizza også. Innen ovnen er varm og pizzaen stekt har du laget middag også. Wok - det må du skaffe deg - grønnsaker og litt kjøtt eller fisk. Ha litt sursøt saus oppå. Kjernesunt og jeg vedder på at det slår frossen pizza i tid. Det smaker bedre også.

Endret av Blondie65
Skrevet

Å? At man misliker det man gjør? Er det bra?

Skrevet
Kjenner du noen barn, ta de med ut å lek sammen med de.

"Hei, Hei, jeg heter Sandra og er 27 år, har dere noen barn på 2-5 år som vil være med ut og leke"?

:klaske::sjokk:

Gjest kjempefornøyd
Skrevet
Jeg sliter veldig mye med selvbildet mitt når det kommer til utseende. Jeg har prøvd masse, men gir opp når jeg ikke ser noe forandre seg. Jeg har ikke mulighet til å trene på et sportssenter lenger, og det er ikke mange områder hvor jeg kan trene ute akkuratt her hvor jeg bor.

Jeg prøver å spise sunt, men jeg får det ikke til. Det gikk fint når jeg bodde hjemme, men nå virker det som alt av selvdisiplinen min har tatt seg en tur ut. Jeg går helse, så jeg burde jo vite bedre :sjenert: Jeg rekker ikke å spise frokost(fordi jeg er så treig med å stå opp..hehe). Lunsjen blir som regel kjøpt på skolen(og det er NEI-NEI) og middag er som regel noe lett å lage, en frysepizza o.l

Måten min kropp er på er jo til dels min feil, jeg burde ha trent mye mer. Det jeg gjør nå er ikke nok!! Jeg går de annbefalte skritta og minuttene til dagen, men allikevel..

Grunnen til jeg at muligens har blitt slik er mobbing. Mat ble på en måte min venn hvis jeg kan si det slik, men nå får jeg bare så utrolig dårlig samvittighet hvis jeg spiser(uansett..)..

Hva skal jeg gjøre??

Hei!

Har vært der selv, til for omtrent 3 mnd siden. Jeg var slapp, underernært på søvn og 15 kg overvektig. Jeg gikk tur hver dag med bikkja, og trente en gang i uka. Men ingenting skjedde, tok ikke av noe, vekta bare gikk opp. Og jeg ble vettskremt, så for meg at jeg kom til å være 40 kg overvektig til slutt. Og det slet veldig på mitt selvbilde. Jeg spiste nesten aldri sjokolade eller brus, spiste helt normalt.

Så tittet jeg på nettet (trodde aldri jeg skulle gjøre det) etter slankekurs for å gå ned i vekt; Grethe Roede, Fedon Lindberg og alle de der.. Men det var for dyrt til at jeg hadde råd til det. Og en kjenning av meg gikk der uten å gå ned i vekt (men det er seff pga hennes egen innsats).

Jeg letet videre og kom over en vektklubb hos VG. Jeg sjekket ut hva dette var for noe, og tenkte jeg kunne i det minste prøve. Jeg betalte 449 kr, tror jeg, for et halvt år. Jeg hadde ingen tro på dette, men det var jo ganske kult. :) Egen dagbok der jeg skrev inn hva jeg spiste hver dag, treningsprogram og matoppskrifter som er sunne og enkle å lage.

Den første uken trente jeg 3 ganger i uken, og gikk ned 2 kg. Det samme skjedde neste uke, og nå er jeg 11 kg lettere siden slutten av september. Hadde aldri trodd jeg skulle greie dette.

Nøkkelen lå i at jeg spiste aaaaalt for mye, altså for høyt kaloriinntak (2200 kalorier i forhold til anbefalt 1300), i tillegg til at jeg trente for lite, var rett og slett for lat. Og nå trener jeg 4-5 ganger i uka, er mye mer energisk, sover bedre og har et veldig bra selvbilde. :)

Jeg er ikke en som jobber i Vektklubb.no (kan virke som en reklame dette). Jeg har akkurat nå funnet ut at jeg aldri har brukt en 500- lapp på noe mer fornuftig, i stedet for å kjøpe mer sjokolade (som jeg mest sannsynlig hadde gjort om jeg ikke hadde meldt meg inn i denne klubben).

Etterpå får du det de kaller for stabil profil, det skal visst være en hjelp til å holde deg nede på den vekta du har gått ned til. Har ikke prøvd det ennå, skal gå ned noen kg etter all julematen er spist, og så prøve stabil profil.

Og det beste er at jeg har ikke skrevet i dagboka hva jeg spiser, på lenge, og ennå går jeg ned i vekt. Før var jeg avhengig av å skrive inn hva jeg spiste for å kontrollere inntaktet, men nå greier jeg meg uten. Fantastisk!

Har ikke lest hva de andre har skrevet, eller om du har noe nytte av dette, men jeg forsøker likevel :) Håper du finner ut av ting.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg vil ikke anbefale Estrella noe som helst som har med slanking å gjøre.

Pkt 1: jeg aner ikke hvordan hun ser ut, hvor mange kg hun evt. har

eller om hun ser noe annet i speilet enn resten av verden.

Pkt 2: Flere og flere forskere går ut og sier at slanking (dvs med lavt inntak av kalorier, og du kan si hva pokker du vil men 1300 kcal i inntak pr dag er lavt) ødelegger på sikt mer enn det gavner. De har nettopp gjort en studie over langtidseffekten av dette som viser at det som teller er en varig livsstilsendring (nå har jeg ikke greid å finne igjen artikkelen dessverre, men tror den sto i VG denne uken).

De som endret livsstil tok av mer og ble værende der enn de som gikk ned i kcal inntak pr dag. De som endret livsstil byttet dårlige matvarer mot gode og trente mer. De endret kcal inntaket til å spise nok, men ikke mer. De som slanket seg gikk på vanlige opplegg og alle hadde lagt på seg mer enn de i utgangspunktet hadde før de begynte på slankeoppleggene (flere forskjellige, alle med det til felles at det var lavt kcal inntak pr dag).

Estrella: Ikke slank deg. Spis sunt hver dag - tren regelmessig. Du sier du vet hva som er sunt. Hvis du er usikker på det kan sikkert VGs vektklubb hjelpe med å finne ut av det. Men hvis du innerst inne vet så er ikke det nødvendig å være medlem der.

Gjør om på vanene: La det være unntaket at du spiser frossen pizza og usunn skolelunsj.

Endre vanene gradvis: sett deg stegvise mål: Jeg skal ha minst 2 sunne middager denne uken. Jeg skal ha minst to hjemmelagde lunsjer denne uken. Jeg SKAL SPISE FROKOST hver dag denne uken (frokost: sorry ingen steg her, frokost er dessverre en så viktig brikke i dette at det ikke kan gjøres stegvis).

Skrevet
Siden jeg vet hvor du går på skole - uten at jeg skal nevne akkurat navnet her har jeg følgende konkrete forslag til deg:

Om morgenen: Stå opp 10 minutter før (10 minutter ... det er ikke all verden, til og med meg håpløse b-menneske klarer det) og spis to skiver til frokost. Grovt brød, godt pålegg. Du vet hva som er sunt har du sagt så ...

Til lunsj: Du sier du kjøper usunn mat på skolen. Men i det området der er det jo matbutikk der du kan kjøpe noe sunnere? Frukt, påsmurte grove skiver? Hvis ikke, lag lunsjen hjemme om kvelden. Det blir billigere også ...

Trening: På vei hjem, gå til Vikinghallen. Denne ligger på enden av Bryggen (ved Thon Hotel Bergen Brygge, det lyseblå misfosteret av en blokk på Bergenhus festning), ca 10 minutter å gå. De har ALT av trening: vekter, spinning, aerobics, pilates, yoga. Det koster 242,-/mnd. Du får instruktør til å vise deg aparatene på prøvetimen (som er gratis). Det er ingen innmeldingsavgift (tror jeg).

Når du er ferdig på trening tusler du rett ned til bussen foran hotellet der og der kommer alle Åsane bussene forbi.

Til middag: For noe tull at du ikke gidder og at det tar for lang tid. Det tar lang tid å lage frossen pizza også. Innen ovnen er varm og pizzaen stekt har du laget middag også. Wok - det må du skaffe deg - grønnsaker og litt kjøtt eller fisk. Ha litt sursøt saus oppå. Kjernesunt og jeg vedder på at det slår frossen pizza i tid. Det smaker bedre også.

Har jeg virkelig "snakket så høyt" om hvor jeg går på skole :ler: ? Jaja.. Det gjør ikke så masse hvis du vet det, men greit at du ikke skrev det i dette innlegget. Jeg skal ta meg en tur bort til Vikinghallen som du sa :jepp: Takk for tips!

..og ja, jeg vet det er tull å ikke gidde å lage middag og frokost. Har sluttet med det, fra og med i dag! Spiste frokost idag :hakeslepp:

Lunsjen kjøper jeg forresten på en matbutikk nærme skolen, men skal slutte med det. Skal heller lage skiver om morgenen med masse salat(jeg elsker salat, selv om det ikke virker slik i innleggene mine her:P)

Men takk for rådene dine, de var kjempekloke :jepp:

Jeg vil ikke anbefale Estrella noe som helst som har med slanking å gjøre.

Pkt 1: jeg aner ikke hvordan hun ser ut, hvor mange kg hun evt. har

eller om hun ser noe annet i speilet enn resten av verden.

Pkt 2: Flere og flere forskere går ut og sier at slanking (dvs med lavt inntak av kalorier, og du kan si hva pokker du vil men 1300 kcal i inntak pr dag er lavt) ødelegger på sikt mer enn det gavner. De har nettopp gjort en studie over langtidseffekten av dette som viser at det som teller er en varig livsstilsendring (nå har jeg ikke greid å finne igjen artikkelen dessverre, men tror den sto i VG denne uken).

De som endret livsstil tok av mer og ble værende der enn de som gikk ned i kcal inntak pr dag. De som endret livsstil byttet dårlige matvarer mot gode og trente mer. De endret kcal inntaket til å spise nok, men ikke mer. De som slanket seg gikk på vanlige opplegg og alle hadde lagt på seg mer enn de i utgangspunktet hadde før de begynte på slankeoppleggene (flere forskjellige, alle med det til felles at det var lavt kcal inntak pr dag).

Estrella: Ikke slank deg. Spis sunt hver dag - tren regelmessig. Du sier du vet hva som er sunt. Hvis du er usikker på det kan sikkert VGs vektklubb hjelpe med å finne ut av det. Men hvis du innerst inne vet så er ikke det nødvendig å være medlem der.

Gjør om på vanene: La det være unntaket at du spiser frossen pizza og usunn skolelunsj.

Endre vanene gradvis: sett deg stegvise mål: Jeg skal ha minst 2 sunne middager denne uken. Jeg skal ha minst to hjemmelagde lunsjer denne uken. Jeg SKAL SPISE FROKOST hver dag denne uken (frokost: sorry ingen steg her, frokost er dessverre en så viktig brikke i dette at det ikke kan gjøres stegvis).

Skal gjøre som du sier :jepp:

Jeg vet hva sunt er, hehe.. Det virker kanskje ikke slik, men jeg etter å ha gått på helse og sosialfag nå i nesten 2 år så har jeg faktisk lært meg hva det er. Er bare ikke så flink til å gjennomføre det, prøver hele veien..men neida, men denne gangen skal jeg få det til. Jeg må bare bestemme meg 100% for det,og det har jeg gjort :)

Skrevet
"Hei, Hei, jeg heter Sandra og er 27 år, har dere noen barn på 2-5 år som vil være med ut og leke"?

:ler: Vet ikke åssen du tok den!

Jeg er 24, og tar ofte med tantebarnet mitt ut på tre år og leker med han! Søsteren til samboeren min på 10 år synes det er kjempegøy når vi tar henne med ut for å kaste håndball/ fotball, stå på ski, ake, bade, u name it ;)

Å bevege på seg er da mye bedre enn å dra seg på sofaen ;)

Skrevet
Jeg syns ærlig talt ikke synd på mennesker som klager over at de har et problem og ikke klarer å ta seg sammen til å gjøre noe med det.

Du kan gå daglige turer, jogge sammen med venninner, ta armhevinger i stuen, mulighetene er uttallige.

Hvis du somler om morgenen, bør du enten spise maten på vei til skolen eller stå opp før. Jeg syns ikke du har rett til å klage når du bevisst hopper over dagens første måltid som også setter i gang forbrenningen. Stå opp før, spis på bussen, klarer du ikke det, er det tydeligvis ikke så viktig mener jeg.

Sa aldri at noen skulle synes synd på meg :sjenert:

Jeg vet jo at det er opp til meg selv, og spurte rett og slett bare etter konkrete råd for hva jeg bør gjøre, fordi jeg er ikke noe flink til slike ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...