Gå til innhold

Skravletråd

Gjest Indo

Anbefalte innlegg

Jeg hr vært 30% sykemeldt siden før påske.

Da gikk jeg inn i andre trimester, og skulle teoretisk sett føle meg bedre. Jeg var SLIIIIITEN. Ikke syk, men sliten. Kjempesliten. Stressa på jobb, ogka absolutt ingenting når jeg kom hjem. (her snakker vi INGENTING, ikke som i at jeg ikke orka å gå tur på fjellet, men som i at det å gå ned trappa for å gå på do klokka ni medførte at jeg gikk til sengs, for jeg orka ikke gå opp trappa igjen, og hva skulle jeg egnetlig sitte i sofaen en time til for?)

Var redd for å bli sykemeldt, noe som medførte en puls oppunder hundre når legen tok blodtrykket mitt, og en liten "alvorsprat" om at selv om det å være gravid ikke er en sykdom, så er det slitsomt, det tar på kroppen, og det er viktig for lillegull at mamma'n hans har det bra. Full jobb kan være i meste laget.

I går jobba jeg nesten full dag igjen, det var en travel dag, og jeg bare "måtte", for å få unna mine oppgaver. Som MÅTTE være gjort i går, og ingen andre kan. Så da gjorde jeg det da. Det gikk greit så lenge jeg var på jobb. Jobba på høygir, og tok ikke meg tid til å kjenne etter tror jeg. Gjespa hele veien fra jobb, og vel hjemme måtte mannen lage middag, jeg var helt pumpa. Jeg HAR rett og slett ikke overskudd til 100% jobb, og likevel fungere etterpå. Jeg skulle gjerne vært en av disse strålende gravide som aldri har hatt mer overskudd, jobber 140%, går timeslange turer med hunden, pusser opp, samler inn klær til barn i Romania, og likevel lager treretters middag til sin mann. Men jeg er ikke slik.

Jeg jobber 70%, drar hjem et par timer før de andre. Da har jeg fortsatt nok overskudd til å sette på vaskemaskina, sløve litt med KG, og planlegge middagen til min mann kommer hjem. Jeg er ikke syk. Derfor synes jeg det er dumt å være sykemeldt. Men jeg klarer det rett og slett ikke, jeg har ikke nok energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært 100 % sykemeldt hele tiden... :sjenert: Gikk rett fra permisjon til sykemeldiing pga bekkenet. Det hadde egentlig ikke blitt helt bra etter forrige graviditet, så da var det ingen stor overraskelse at det kom tilbake for fullt allerede i uke 8-9. Hadde ikke noen jobb å bli sykemeldt fra egentlig, siden vi har flyttet til en annen by mens jeg hadde permisjon. Men foreldrepenger gir rett til både sykepenger og dagpenger på lik linje med lønn, så da sier man jo ikke nei takk....

Hverdagen fungerer greit, alt etter hva jeg gjør. Jeg går på babysvømming 1 gang i uka med lillemann. Det begynner å bli ganske tungt, men det varme vannet er jo bra for meg, så skal holde ut til kurset er slutt. Går også til fysio 1 gang i uka. Det hjelper nok, men jeg har mest vondt foran i symfysen, altså i selve beinet eller senefester... og hun kan jo ikke gjøre noe "der". Men jeg får jo trent blodsirkulasjonen i området litt, og hun knar på noen muskelknuter som danner seg her og der.

Det er fortsatt jeg som gjør alt i huset, men gjør litt hver dag. Det er få ting som er vonde "der og da", men jeg kjenner det på kvelden. Da vagger jeg rundt som ei gås og forbanner rørleggeren som ikke har kommet og gjort ferdig badet nede enda, slik at jeg må gå opp på do :fnise:

Men... det er jo ikke så lenge igjen nå da, jenter! Bare en varm og deilig sommer! Også får vi noen fantastiske, skjønne, nydelige, myke og gode babyer :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 100%, og synes det går greit. Merker jo at energien ikke er som før graviditet, sånn på kveldstid etc, men føler det går fint, og da har det ikke for min del vært vits i å sykemelde seg :)

Litt bekymret i dag jeg, lillegutt bruker å være veldig aktiv både på formiddag og på kveldstid. I går gikk dagen uten noe særlig spark, kjente vel litt smådult og sånn når jeg var på jobb. Men absolutt ikke samme aktivitet som vanlig. Ikke noe særlig i går kveld. Og ikke noe særlig på morgenen i dag. Er 26+1. Man skal jo kjenne liv hver dag på denne tida. Alt er jo helt sikkert bra, men når bør jeg evt begynne å bli bekymret og ringe for å få en sjekk eller noe...?

Uff, nå føler jeg meg litt små"hysterisk"... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, hadde ikke mer enn postet innlegget her og i dagboka mi, før han bestemte seg for at "hei, nå er det på tide å si ifra at alt er bra kanskje" :-D

Så nå sparket han skikkelig, og jeg er rolig igjen. Falsk alarm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også mindre nå enn for bare noen uker siden. De begynner jo å få det ganske trangt inni der selv om de er små enda. De er jo over 30 sm lange allerede :rødme: Like lang som en linjal fant storemannen min ut :fnise: Og veier ca like mye som en kartong melk.

Tror ikke man trenger å bekymre seg før det har gått en hel dag, og man ikke klarer å "vekke" de med å drikke noe søtt, kaldt eller dulte på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med spark bekymrer meg litt også (nå var det jo falsk alarm med deg da Mellon collie :) ) Men han gutten inni magen min han er enten veldig lat eller så er det ett eller annet med han.... Han kan gidde og dulte(ikke sparke skikkelig) i ny og ne. Er det egentlig sånn at jo mer de sparker jo friskere er de??

Da snuppa lå i magen var det skjeldent rolig. Og det er jo et sunnhetstegn tenker jeg, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med spark er nok veldig forskjellig fra barn til barn, storebror hos oss var veldig aktiv og magen hoppet og bulte hit og dit hele tiden. Slik er det også denne gangen med lillebror, mens lillesøster kjenner jeg lite til. Må legge meg ned å holde "på" henne, og da kjenner jeg at det beveger seg, men får sjelden harde spark fra hennes side. Siden det er to så er jeg på ul ofte og der ser jeg jo at lillesøster er like aktiv som lillebror, men hun har en tendens til å ligge med ryggen ut å sparke innover mot min rygg, eller sideveis mot broren sin ;)

Så hvis du føler mer at det beveger seg rolig, kan de jo være at babyen ligger og sparker innover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det er forskjellig fra barn til barn. Kan ikke huske at førstemann var så sprelsk som denne :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere avtalt med noen som kan sladre her inne når noe skjer da? Eller tar dere det bare når dere kommer hjem igjen fra sykehuset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos jordmor i dag. Hun sa at lille gutt ligger/sitter i sete og sparker antagligvis nedover og det er ikke like lett og kjenne, mente hun. Snille dama! Ville sikkert berolige meg, og det klarte hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du føler deg litt roligere. Det er ikke så kjekt når man begynner å tenke på noe, og man går og kverner på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere hatt en fin 17.mai da? Her var det kaldt, blåste og regnet da vi så på barnetoget. Ikke veldig hyggelig for og si det sånn.... Så vi gikk rett hjem etterpå, spiste is inne i varmen. Kl ett var det ut igjen, da var det russetog. Russetoget var forresten veldig bra i år!

Har fått sydd meg en kjole som jeg kan pynte opp og ned. Den brukte jeg i dag. Merker at jeg er litt lei den allerede.. Har brukt den i konfirmasjon, dåp og i dag. Og før ungen kommer skal jeg i 2 bryllup. Nesten fristet til og kjøpe meg noe nytt. Hvordan er det med dere, har dere mye fint mamma tøy?

Ha en fortsatt fin 17.mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt en fin, og ganske rolig 17. mai her, og kost oss. Klær var et lite problem... jeg har jo alltid bunad på 17. mai, men hadde jo ikke sjangs på den i år... Fant en sommerkjole i skapet som gikk over magen (den går bare inn med strikk under puppene, og er løs nedover ellers. Normalt sett da, nå satt den stramt over magen) Sammen med ei tynn jakke, og ullstrømpebukse, ble dette årets antrekk. Jeg har ikke så mye mammaklær, og ikke noe PENKLÆR som er mammaklær, så da så.

Jeg har ikke avtalt noe "sladring" her inne, men det ordner seg vel tenker jeg. Har ei kusine som er på KG som sikkert kan sladre for meg, f.eks ;)

Lillegutt sparker daglig i magen og er en tidvis aktiv krabat. Synes han har sparket litt andre steder i dag enn før, mulig han har snudd litt på seg, ikke noe merkelig ved det. Bare litt merkelig følelse, for han har stort sett holdt seg til å sparke på de samme stedene ganske lenge nå. Nåja, der var han tilbake til å romstere på en vante plassen ja. Trives nok best slik. Greit det, enda. Så lenge han snur seg etterhvert, for ifølge legen så er han i seteleie nå. Og det stemmer nok ja, for alle sparkene er altså nedover, så jeg mistenkte at den harde saken jeg kan kjenne øverst av og til er hodet ja. Legen bekreftet dette da han trykket ivei på magen på torsdag.

Rusla rundt i tog å så på de mange vognene i dag (toget hadde ikke egentlig en sånn "og her bakerst går alle andre"-avdeling, så vi havna litt sånn innimellom en barnehage på en måte, så der var en del vogner ja. Inkl ei TRILLINGvogn, det kan jeg ikke huske å ha sett før!) og tenkte på at neste år... så har vi en liten selv som vi skal ha med på 17-maifeiring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en fin, og ganske rolig 17. mai her, og kost oss. Klær var et lite problem... jeg har jo alltid bunad på 17. mai, men hadde jo ikke sjangs på den i år... Fant en sommerkjole i skapet som gikk over magen (den går bare inn med strikk under puppene, og er løs nedover ellers. Normalt sett da, nå satt den stramt over magen) Sammen med ei tynn jakke, og ullstrømpebukse, ble dette årets antrekk. Jeg har ikke så mye mammaklær, og ikke noe PENKLÆR som er mammaklær, så da så.

Jeg har ikke avtalt noe "sladring" her inne, men det ordner seg vel tenker jeg. Har ei kusine som er på KG som sikkert kan sladre for meg, f.eks ;)

Lillegutt sparker daglig i magen og er en tidvis aktiv krabat. Synes han har sparket litt andre steder i dag enn før, mulig han har snudd litt på seg, ikke noe merkelig ved det. Bare litt merkelig følelse, for han har stort sett holdt seg til å sparke på de samme stedene ganske lenge nå. Nåja, der var han tilbake til å romstere på en vante plassen ja. Trives nok best slik. Greit det, enda. Så lenge han snur seg etterhvert, for ifølge legen så er han i seteleie nå. Og det stemmer nok ja, for alle sparkene er altså nedover, så jeg mistenkte at den harde saken jeg kan kjenne øverst av og til er hodet ja. Legen bekreftet dette da han trykket ivei på magen på torsdag.

Rusla rundt i tog å så på de mange vognene i dag (toget hadde ikke egentlig en sånn "og her bakerst går alle andre"-avdeling, så vi havna litt sånn innimellom en barnehage på en måte, så der var en del vogner ja. Inkl ei TRILLINGvogn, det kan jeg ikke huske å ha sett før!) og tenkte på at neste år... så har vi en liten selv som vi skal ha med på 17-maifeiring :)

"sladring" ja.. Har liksom tenkt at det er så lenge til jeg.... Men det går jo fort nå da!

Her ligger han også i sete, inimellom er det så ubehagelig med små spark rett i blæra. Bare krysser fingrene for at han gidder og snu seg før han skal ut. For noe sete fødsel har jeg ikke spesiellt lyst på!!! Har du tenkt på hva du gjør om han ikke snur seg? Vaginal eller keisersnitt?

Er så mange fine vogner!! Blir helt vogn syk... (er bare så dumt at vi har en vogn fra før).

Blir veldig gøy neste år da! En liten tass pyntet og klar til 17.mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at han snur seg jeg, er det ikke helt vanlig at de sitter den veien enda da? Det er først en aller annen dato i juni det står på den oversikten på babyverden i forhold til min termin at de fleste har snudd seg med hodet ned. Og jeg har jo hørt det, at de snur seg stort sett "siste gangen" når det er et par måneder igjen til termin.

Men, jeg vil uansett gjerne føde vaginalt om det er gjennomførbart og medisinsk anbefalt. Keisersnitt er ikke noen lettvindt løsning. Jeg har aldri hørt noen som har gjort begge deler si at om de fikk velge fritt hadde de tatt ks igjen... Selvsagt tar man ks om det er grunner som tilsier at det må gjøres. Men om jeg anbefales å (forsåke å) føde, så gjør jeg det, sete eller ei.

Men jeg regner da med at lillegutt skjønner at det er lettere for ham om han putter hode nedover innen det er tid for å komme ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også tenkt litt på det der med og føde vaginalt om han ligger i sete. Det eneste er at jeg synes det høres veldig skummelt ut.. Blir jo så svært! I tillegg til at jeg sikkert kommer til og få en stor unge igjen. Men skal ikke ta sorgene på forskudd. Snuppa lå også i sete rundt denne tiden ca, og hun snudde seg.

Har dere vært på fødsel forberedende samtale på sykehuset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke noe fødselsforberedende på sykehuset.

Sykehuset her holder ikke fødselsforberedende kurs lenger, av økonomiske årsaker. Jordmora på helsestasjonen sa hun skulle samle alle parene med ca lik termin til en fødselsforberedende prat når det nærmet seg, så jeg håper den nye gjør det. (De bytter altså jordmor på helsestasjonen min nå 1. juni)

Får ikke omvisning på fødeacdelinga heller, pga ombygging som pågår sånn ca frem til jeg skal føde. Så jeg vet ikke hvordan avdelinga ser ut, siden jeg aldri har vært der, og får ikke se den, og får ikke vite om de er ferdig med ombygginga eller ei (hvilket har litt å si for hvilken avdeling som er mest fristende å velge, utfra hvilke tilbud de vil ha i de ulike fasene av ombyggingen...)

"Fødselsforberedende" er derfor noe som ikke har en helt positiv klang i mitt hode, det er så mye der jeg er usikker på om/hvordan blir, at det setter igang en hel lang tankerekke av mulige problemstillinger... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig da! Men da får du kanskje et helt nytt oppusset rom du skal føde i :) ! Men det hadde kanskje vært greit og sett litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det som er ferdig ombygget er visst kjempebra, og målet er at de skal ha enerom til alle på barsel, slik at alle fedrene kan få være der sammen med mor og barn om man vil det. Jeg kjenner jo ei som var der og fødte tidligere denne uka, og kan vl pumpe henne litt for info når hun har kommet litt ovenpå igjen... Og utfra hennes erfaring har jeg funnet ut at de nå faktisk har muligheten til å føde i vann, det visste jeg ikke at de hadde muligheten til engang, så det begynner å bli bra der oppe tror jeg. :Nikke:

Men det hadde vært greit å SE avdelinga før jeg kommer dit for å føde da. Men jeg har slått meg til ro med følgende: Når jeg kommer dit med en stor mage som jeg har vondt i, jeg er sikker på at mannen klarer å føre meg til rett dør (alle skal inn samme døra nå mens de bygger om, om man er fødende eller besøkende eller noe annet, så det burde være greit å finne den) Og når jeg da kommer inn og sier "Hei, jeg er Malama. Au, nå kommer babyen min!" så forteller de meg helt sikkert hvor jeg skal gå. Så det ordner seg nok.

Men jeg håper den nye jordmora lager sånn fødselsforberedende samling, da kan vi sikkert få litt input på det der da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...